Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å ser en Matt Svart Audi R8 her på Fornebu. Må se til å få tatt bilde av den, den er grom!

Driver også å ser en BMW 5 serie 545i !!!!

545i'en er en E60 med islandske skilt,ikke sant? Har sett den utenfor jobben et par ganger. Sjeldent syn her til lands den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en matt sort Jaguar i Ski i dag, tøff bil! Men rakk ikke å ta bilde da jeg løp avgårde for å nå igjen ei vennine jeg så et lite stykke unna..

Kan ha vært en XKR, men må sies at mine Jaguarkunnskaper ikke står høyt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser en Matt Svart Audi R8 her på Fornebu. Må se til å få tatt bilde av den, den er grom!

Driver også å ser en BMW 5 serie 545i !!!!

545i'en er en E60 med islandske skilt,ikke sant? Har sett den utenfor jobben et par ganger. Sjeldent syn her til lands den der.

Det går relativt mange islandske og færøyske biler her i Århus og de er jevnt over av det ganske dyre slaget. Spesielt færingene er åpenbart glad i litt luksus. Artige skilt har de også med to bokstaver og kun tre tall... blå skrift på hvit bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":iqmzpnzu]Ja, men det er vel egentlig bare dumt for Aston :) DB8 og 9 er vel fortsatt et lite hakk over.

DB8? :wink:

Har ikke problemer med å skille Jag og Aston, men har ofte problemer med å se om det kommer en DB9 eller Rapide i mot. De 2 ekstra dørene er ikke lett å se på mørke farger :)

Btw. Jaguar XK ser 10x bedre ut i virkeligheten enn på bilder - samme med V8 Vantage :)

DB8 = V8 Vantage! Surra i farta. :)

Den Jag'en er griselekker. Gikk et par under rundt den :) V8 Vantage er også helt fantastisk designet.

Nå når XF kommer med en norgesvennlig diesel, går den jo også rett i strupen på BMW 5-serie, og det er vel ikke umulig de faller fortere i pris enn BMWen. XF er en lækker sedan! Ser de overraskende ofte på veien om dagen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er grusomt jeg,at biler må leveres med dieselmotorer i lite kaliber,for å tilpasses norske avgifter. F.eks en Alfa Romeo 159 - med 1,9jtd? Ikke faen! En Alfa skal helst ha V6'er! Samme med BMW, sekser,ikke parafin-firer. Men de tider er tydeligvis forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det, Wacman... BMW blir ikke det samme uten en rekkesekser... Og Alfa skal på like måte absolutt ha en V6er... Men så spørs det, vil du klare å betale 300.000 NOK mer bare for å ha 2 ekstra sylindre, bensinmotor og få hk ekstra, i forhold til en dieselmotor? Veldig få prioriterer motoren nok til å betale et årslønn ekstra... Heia Norge...

Det er nå snakk om at Porsche utvikler en 2,5 liters rekkefirer for fremtidig bruk...

wicky124: Handler ikke om krefter eller effektivitet, men hva som føles riktig for purister. Jeg liker også dieselmotor, men i BMW skulle jeg aller helst sett en rekkesekser bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser en Matt Svart Audi R8 her på Fornebu. Må se til å få tatt bilde av den, den er grom!

Driver også å ser en BMW 5 serie 545i !!!!

545i'en er en E60 med islandske skilt,ikke sant? Har sett den utenfor jobben et par ganger. Sjeldent syn her til lands den der.

Faktisk ikke er en e60 sedan i sølv farge, blir kjørt av en ''snarøya'' riking her , en eldre dame faktisk. får så lyst til å gå bort til hun og spørre hun HVA hun skal med 545????? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det, Wacman... BMW blir ikke det samme uten en rekkesekser... Og Alfa skal på like måte absolutt ha en V6er... Men så spørs det, vil du klare å betale 300.000 NOK mer bare for å ha 2 ekstra sylindre, bensinmotor og få hk ekstra, i forhold til en dieselmotor? Veldig få prioriterer motoren nok til å betale et årslønn ekstra... Heia Norge...

Det er nå snakk om at Porsche utvikler en 2,5 liters rekkefirer for fremtidig bruk...

wicky124: Handler ikke om krefter eller effektivitet, men hva som føles riktig for purister. Jeg liker også dieselmotor, men i BMW skulle jeg aller helst sett en rekkesekser bensin :)

Det er ingen tvil om at det finnes temmelig gjennomførte konstruksjoner når det gjelder firerdiesel i kombinasjon med biler som har fornuftige kjøreegenskaper. Det er imidlertid et spørsmål om hva man prioriterer. BMW 320d (og tildels 318d) har siden modellen kom på markedet vært et lysende eksempel på hvor bra biler med firerdiesel kan være, men i min verden er nettopp 320d unntaket som bekrefter regelen.

Jeg mener at det ikke finnes mange eksempler på biler som teknisk og kjøredynamisk er bedre med en dieselmotor enn en tilsvarende kraftig bensinmotor. Først når man vektlegger økonomi, fremtidig verditap og ikke minst avgifter er det flere argumenter som peker på en dieselbil enn en bensinbil. Altså økonomiske argumenter ikke tekniske eller kjøredynamiske argumenter.

Det er viktig å holde disse argumentene litt fra hverandre når man diskuterer diesel vs. bensinbiler. At man føler at man ikke har råd til en skikkelig bensinmotor kan man ikke klandre bilkonstruktørene for. I samfunn der bil og drivstoffpriser ikke har den største betydningen er dieselbiler ikke et alternativ. Jeg leste for kort tid siden en artikkel om at amerikanerne har begynt å spare når de kjøper bil. Med sparing i denne sammenhengen menes en V6 bensinmotor istedenfor en ditto V8 motor. Svært mange amerikanere mener at en stor bensin V8 motor er den eneste riktige motorkonfigurasjonen. Alt annet er kompromisser (les: økonomiske argumenter).

Personlig mener jeg at det finnes ganske mange andre gode motorkonfigurasjoner også, men en R4 dieselmotor havner temmelig langt ned på listen selv om jeg forsøker å være fornuftig. Det er også viktig å merke seg at det er turboen(e) som gjør en moderne dieselmotor til hva den er. Dieselmotoren har med andre ord hatt et forsprang i forhold til bensinmotoren når det gjelder dreiemoment som igjen gir en bedre totaløkonomi hvis man tilpasser kjøringen til motorens karakteristikk. Presser man en dieselmotor skal det ikke mye til før forbuket er det samme som en bensinmotor som kjøres fornuftig. En gammeldags dieselmotor uten ladeluft er ikke vesentlig mer økonomisk enn en tilsvarende kraftig bensinmotor... bare mye mer slitesterk og holdbar.

Moderne bensinmotorer har idag også ladeluft og i kombinasjon med mindre slagvolum og forbedret teknikk har bensinmotoren plutselig blitt et reelt alternativ til dieselmotoren... også økonomisk. VAG´s TSI motorer er et godt eksempel i denne sammenhengen og denne utviklingen vil bare fortsette i årene som kommer.

Jeg tror helt klart at dieselmotoren ender opp som et alternativ for de spesielt interesserte slik den var den gangen jeg kjøpte min første dieselbil i 1997. Den gangen sto dieselbilene for rundt 4% av nybilsalget. En liter diesel kostet 3,80 kroner, mens en liter bensin kostet 6 kroner literen +/- noen få ører. Det er iallefall ingen tvil om at marked og etterspørselsteoriene stemmer i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...