Gå til innhold

-


FredrikE24
 Share

Anbefalte innlegg

Prøv og finne senkesett :( Har hørt med samtlige firmaer som omsetter senkesett og de har kun til E28 baserte biler. Har hørt om et firma i England som kan lage fjørene etter bilens specs, men har ikke funnet noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 331
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har siden jeg kjøpte bilen hatt en slark i rattstammen, dvs. at rattet har kunnet røre seg opp/ned/sideveis når man "løftet" på det og ved svinging etc. Jeg har på en måte blitt vant til det, men brodern har irritert seg grønn over det. Jeg har sett på tegningene og sett over ting før og visste at det vil være massevis av jobb å demontere hele rattstammen(knekkbolter etc.). Da jeg igår kjørte bilen opp på ramper i front for å sjekke alle styrekuler etc. så var brodern med og han klarte på mystisk vis å overtale meg til ta en nærere titt. En halvtime etterpå hva knekkboltene meislet ut og rattstammen på vei ut i form av demontering av speedo og dashboard og en haug med bolter. Vi demonterte det og la det på arbeidsbenken. Dro på Nordic Stance treff i Halden idag med en kamerat. Da jeg kom hjem hadde brodern både fikset problemet og montert sammen hele bilen samt fikset teleskop funksjonen av rattstammen!!!!! :D Stor takk til han, tok visst hele dagen! Mere nøysom og flink kar er vanskelig å finne! :) Han som også hjalp meg med å legge på pinstripes, han er selv eier av en svært fin E28 som blir tatt godt hånd om! :)

Noen tegninger viser rattstammen:

1.png

4.png

Jeg fikk også sjekket slarken i hele styringa og kom fram til at kulene på parallellstaget var svært kaputt! Dette blir bestilt imorgen! :D

Nr. 8 på tegning

9.png

Endeledd og andre kuler samt foring til hjelpesnekke så svært bra ut! Forstillinga generelt er svært bra! Kan se ut som alt er "nylig" byttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene ble sendt fra Koed idag, så jeg tok en tur i garasjen og heiv ut parallellstag og hjelpesnekkeforingen istad! Må si det er utrolig deilig med en slik lettskrudd bil! Satte på plass kuleverktøyet og pressa de ut :) Hjelpesnekka ble skrudd ut og foringen ble deretter presset ut i skrustikka ved hjelp av rå muskelkraft fra min eldre bror og noen assorterte piper :)

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har blitt utrolig fin, elsker å se gamle skjønnheter bli pleiet på riktig vis. Nye fronten gjorde underverker, og tror den blir løftet enda noen hakk med nye felger. Personlig liker jeg ikke gule lys, men synes de passer godt på bilen din, matcher den karakteristiske rødfargen veldig godt.

Kudos til din bror også, det å fikse sånt som slingring i rattstammen synes ikke, men gjør en stoooor forskjell i kjøreopplevelsen.

Gleder meg til å se denne på et treff i fremtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og finne senkesett :( Har hørt med samtlige firmaer som omsetter senkesett og de har kun til E28 baserte biler. Har hørt om et firma i England som kan lage fjørene etter bilens specs, men har ikke funnet noe konkret.

Når jeg hadde tidlig utgave av 6 serie, så kunne eiker motorshop skaffe senkesett. (Men det er noen år siden nå.)

Ser det ligger en god del sett på Tyske Ebay også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fikk pakka idag. Gikk rett ut i garasjen og skrudde på plass delene.

Bilen er nå supertight i forstillinga, og vibrasjonene ved nedbremsing er helt borte :D

Klar for EU kontroll nå! Bilen er som en helt annen med de nye forstillingsdelene!

Å presse inn hjelpesnekkeforingen var rimelig tight.. Måtte ty til brutterns sterke armer også idag, godt en har en skikkelig god tysk smidd skrustikke og ikke slik støpejerns biltema drit.. :) Heuer heter den vel.

Flere som støvsuger garasjene sine? :mrgreen:

13a3c5ae-9f65-4130-a247-34c732f9aa10_zps5a186075.jpg

Når det gjelder bakskjermslistene var det en stor skuffelse.. Fikk 2 lister, den ene til venstre, den andre til høyre. Den til høyre passet, den til venstre(som ikke er å få tak i lenger) var tydeligvis til en annen bil da den var mange centimeter for kort. Ifølge Koed var begge listene til E24, men men sånn er det! Jakten går videre!

E28n er en helt original 1985 modell med M-technik understell. Det er en 528i, bilen gikk i Ski i starten, lensmannen i Follo som hadde den i tjeneste. En kar fra Romerike kjøpte den da lensmannen kjøpte M535 så raskt den kom ut. Nye eieren kjørte lastebil og lot vel egentlig E28n stå i dårlig vær. Eieren døde og kona tok over, det førte til at bilen ble stuet bort noen år før vi helt tilfeldig fikk høre at en kollega av onkelen min hadde en 528i tilsalgs. Sønnen som solgte den. Bilen er i svært god stand, jevnlig tectylert og teknisk kan man vel si at den er 100%, noe rust er det jo alltids, men overhodet ikke mye! Brodern er en petimeter ned til hvert minste klips. Bilen er idag bestykket med kombinasjonen Eibach/Bilstein og kjører utrolig bra! Inni er den strøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prosjektet tok en brå vending idag da jeg tok meg en tur til et verksted for EU kontroll.

Bilen har alltid sett svært bra ut med tanke på rust! Det kom derfor litt som et sjokk at kontrolløren stakk en skrutrekker tvers igjennom venstre innerskjermen forran, samme tendenser var godt på vei på høyre siden også, samt at det er rusthull i høyre bakskjerm og påbegynt rustangrep godt på vei gjennom venstre bakskjerm også. Dette har altså gjemt seg under et tykt lag med understellsmasse.

Når det gjaldt det tekniske så var det ingen feil, men er den forbanna rusta :P

Bensintanken er rustet godt og vel og må byttes, var en og annen foring som også burde vært byttet.

Jeg får ikke fiksa rusta som er selv, og jeg anslår at rustutbedringer forran vil koste rundt 15-20 lapper å gjennomføre med kompispris.

Bilen kom med andre ord ikke igjennom EU kontrollen på grunn av rust i bærende konstruksjoner.

Jeg var selv med på kontrollen og jeg kan ikke si meg uenig i hva kontrolløren noterte seg.

Bilen ble derfor solgt til teknisk sjef på AutoCo i Bærum til en ganske lav pris. Han trengte et prosjekt etter å ha blitt ferdig med en BMW 2002 han har restaurert nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var kjipt, hadde håpt å få se litt nærmere på denne en gang :( Du har jo lagt ned masse arbeid her, så jeg håper du er brukbart fornøyd med det du fikk for den, selv om tapet av bilen sikkert er ille nok.

Blir det ny bil nå da, eller? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei...! Også denne som du hadde fått så fin og riktig nå :( Dette var ikke noe artig å lese, må da være litt trist å selge en følgesvenn igjennom såpass mange år. Men håper ny eier tar vare på den og restaurerer den originalt :)

Hva blir det nå da?

E28n er en helt original 1985 modell med M-technik understell. Det er en 528i, bilen gikk i Ski i starten, lensmannen i Follo som hadde den i tjeneste.

Og han følte seg vel ikke lite som Derrick kan jeg tenke meg, der han durte rundt med pilotbriller og blålys plugga i sigarett tennern 8)

Finnes det noen tråd om bilen? En slik bil bør absolutt vises fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner nok med at kjøper tar godt vare på bilen! Prisen er nok riktig :) Bilen er trossalt 40 år gammel, så man kan ikke forvente at det aldri skal dukke opp noe uforutsett.

Det tok en brå vending, hadde uansett planer om å selge bilen, men jeg vil heller ikke lure noen. Dersom jeg ikke hadde avdekket dette, så hadde jeg nok fått en telefon senere.

Alt i alt fornøyd med salget, bilen har gitt meg mer glede enn dere kan tenke dere, og er vel den beste førstebilen en kan ha? At jeg har tapt en del kroner på den får så være. Det veier opp for eierglede jeg har hatt. I vedlikeholdskost har den omtrent ikke kostet noe som helst av penger. Har nok kjørt rundt 60- 80 tusen km. med bilen på de årene jeg har hatt den, dessverre har ikke tellerverket virket helt optimalt de første årene, da bilen var på sitt mest brukte. Den tiden hvor jeg fyllte minimum tre ganger i uka(70 liter pr. tanking). Brukte også bilen i arbeid som telemontør og kjørte feilretting rundtom i Oslo. Så bilen var mye ute i Oslotrafikken

Hva som blir neste bil er jeg ikke sikker på. Det er nok langt fram i tid når Merca ikke orker mer. Pr. idag har jeg ikke behov for en ny BMW. Studenttilværelsen setter stopper for det!

En ny BMW i garasjen vil nok komme en gang i fremtiden, er ikke ferdig med dette merket :)

Når det gjelder E28n har den nok ingen tråd her :) Usikker på om brodern ønsker det, men han er bruker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prosjektet tok en brå vending idag da jeg tok meg en tur til et verksted for EU kontroll.

Bilen har alltid sett svært bra ut med tanke på rust! Det kom derfor litt som et sjokk at kontrolløren stakk en skrutrekker tvers igjennom venstre innerskjermen forran, samme tendenser var godt på vei på høyre siden også, samt at det er rusthull i høyre bakskjerm og påbegynt rustangrep godt på vei gjennom venstre bakskjerm også. Dette har altså gjemt seg under et tykt lag med understellsmasse.

Når det gjaldt det tekniske så var det ingen feil, men er den forbanna rusta :P

Bensintanken er rustet godt og vel og må byttes, var en og annen foring som også burde vært byttet.

Jeg får ikke fiksa rusta som er selv, og jeg anslår at rustutbedringer forran vil koste rundt 15-20 lapper å gjennomføre med kompispris.

Bilen kom med andre ord ikke igjennom EU kontrollen på grunn av rust i bærende konstruksjoner.

Jeg var selv med på kontrollen og jeg kan ikke si meg uenig i hva kontrolløren noterte seg.

Bilen ble derfor solgt til teknisk sjef på AutoCo i Bærum til en ganske lav pris. Han trengte et prosjekt etter å ha blitt ferdig med en BMW 2002 han har restaurert nå nylig.

Så trist! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...