MGR Skrevet Juni 9, 2009 Share Skrevet Juni 9, 2009 ikke tenk på lønn, den er ikke så viktig. tenk hva du kommer til å trives i, og framtidsmuligheter, om du vil ta videre utdanning senere og lignende. tariff lønna til en karosseri arbeider er vel på 131kr timen ca. det samme som jeg tjener som logistikk (delevis ansvarlig) på lilleputthammer i øyer/lillehammer. så den er ikke stort å skryte av. jeg ville valgt produksjons og industriell teknikk i stedet, er det jeg har gått det siste året nå, der lærer du mye forskjellig, og er sjukt mye du kan bli, både karosseri arbeider, lakkerer og bilmekanikker kan du få jobb som uten utdanning, men ikke mye av det du kan bli etter "pit" kan du jobbe som uten utdanning innen det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Bedre å komme til en jobb du trives med, og heller ikke tjener allverdens, enn et sted du "gruer" deg til å komme på jobb, og tjener litt mer.Se jeg, jeg jobber i barnehage. Tjener ikke fett med penger, men jeg trives. Tror aldri jeg hadde orket det, nok slit med 2 unger hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Takker for mange fornuftige svar og meninger... dette hjelper forferdelig mye... og når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg skal gå som mekaniker trenger masse kunnskap på motor når jeg skal begynne på e30 turbo prosjektet som jeg skal ha har en kompis som skal gå lakk. så han kan få lakke bilen mens jeg skrur som fan Huff.. tror ikke du vet hva du går til.. Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er lurt å ha samme hobby og yrke. Man må ikke ha et yrke man allerede har som hobby - man kan bli flink i andre ting også, og da kan det bli like moro. Hobby er mer lidenskap, og er ikke så lett å bytte ut. Kjenner flere bilmekanikere som var bilinteresserte, men som mistet totalt interessen etter å ha skrudd bil hele dagen i noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Springsteen Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Dette kan du også (ofte) se igjen på eldre mekanikeres biler. Det blir litt som skomakerens barn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen^^ Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Trivsel med arbeidet du gjør er viktigere en pengene uansett kossen man vrir og vender på det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 er tingen Skrevet Juni 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2009 jaja... men trenger den kunskapen jeg kan få... jeg tenker egentilig å begynne innenfor racing/tuning... trimming av biler og div... men kjekt å kunne lakke... bli biloptretter osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 er tingen Skrevet Juni 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2009 trives veldig med å skru... kjenner en som driver med lakk og en som driver med optrett av biler og begge sier at jeg er sikret lærling plass hos dem uansett hvilken linje jeg går videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Gjør det du synes er mest morsomt. Der jeg jobber har vi ett verkstedet og ett hva jeg vet så er det ingen av de som skrur på egne prosjeketer da de skruer nok i arbeidstiden. Er vel ett par som skur litt. Med tanke på lønn så har jeg hørt at de som tjener mest kan ha 600 000 til 700 000 som mekaniker. Men da er de blandt de beste og mest effektive i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Penger er det vel ikke i noen av linjene. Jeg anbefaler deg å velge det du tror du kommer til å trives best med. Men er helt klart større muligheter for å tjene godt på kveldsarbeid som lakkerer. Jeg er helt enig... trivselen er det viktigste når alt kommer til alt. Det er i tillegg ikke mange bilmekanikere som blir gamle i jobben. De fleste videreutdanner seg eller velger en annen karriere etter noen år (les: du ser ikke mange rene bilmekanikere som har passert 35-40 år)... jobben er fysisk belastende med spesielt ryggsmerter som en følge av arbeidet. Lakkering av biler tror jeg er veldig kjedelig etter noen år med mindre det handler om custom/motivlakkering. Biler blir generelt mer og mer bruk & kast... og bruk av fargede plast/kompositmaterialer (gjenbruk) kommer til å øke pga. miljø, vekt og kostnadsbetingelser. Dette gjør at de aktuelle yrkene kommer til å bli marginalisert. Fremtidens bilhold kommer helt sikkert ikke til å bli som vi kjenner det idag. Forhør deg derfor med utdannelsesrådgivere før du evt. velger å bli bilmekaniker eller billakkerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Slenger meg på de som anbefaler deg å ha en jobb som nødvendigvis ikke er den samme som hobbyen din. Jeg gleder meg til å dra på jobb, og jeg gleder meg til jeg kommer hjem for å drive med hobbyen min... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Ville prøvd å søkt meg inn på motorsportlinja på Våler. Hørt mye bra om den fra folk som har gått der. Lærer mye om oppsett/bygging av bil osv Hvis du finner deg en lærling/arbeidsplass med godt sosialt miljø trives du nesten uansett yrke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Bli lakkerer, så kan du mekke bil på fritiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HungerForE30 Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Bedre å komme til en jobb du trives med, og heller ikke tjener allverdens, enn et sted du "gruer" deg til å komme på jobb, og tjener litt mer.Se jeg, jeg jobber i barnehage. Tjener ikke fett med penger, men jeg trives. Jeg er nyutdanna ped. leder. (førskolelærer) på tide når man er 30 år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OverKill Skrevet Juni 10, 2009 Share Skrevet Juni 10, 2009 Martin er pedoo Neida Hold sånn tullete ting for deg selv da, ærlig talt... Han jobber i barnehage, men du har tydeligvis ikke fullført barneskolen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 er tingen Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2009 Ville prøvd å søkt meg inn på motorsportlinja på Våler. Hørt mye bra om den fra folk som har gått der. Lærer mye om oppsett/bygging av bil osv Hvis du finner deg en lærling/arbeidsplass med godt sosialt miljø trives du nesten uansett yrke Hvordan søker jeg der da? er litt vanskelig når du ikke kan søke lengre... må jeg sende mail til de eller noe?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå