Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er bare å pelle av xenonpærene de som har det ettermontert. Noe drit å møte biler med det, ubehagelig blendende lys. Kost på et originalt sett til bilen om det absolutt er nødvendig med xenon!

Værste jeg møter er folk som kjører med xenon i nærlys, tåkelys/grøftelys, fjernlys, ekstralys og xenon-look parklyspærer :shock: og alt skal helst lyse samtidig. Blir det mer harry? Hva blir det neste? Xenon-kit i ryggelysene?

"Look at me! I'm a Xenon-whore"

Helt enig.

Ser billig og uorginalt ut. Ikke gir det spesielt godt lys heller

Blir jeg blenda av ettermontert xenon, eller kurve/tåkelys, fyrer jeg på langlysa. Det er like lovlig som den dritten dere kjører med.

Det er spesielt morsomt når jeg kjører bil med xenon ekstralys:)

Ja. Jeg er en lysterrorist, og jeg liker det.

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan ikke si jeg så noe xenon på det bildet gitt....

Det jeg vil fram til er jo at når man møter eller ser en bil i mørket, som har xenonpærer montert i lykter som ikke er beregnet for det, vil man se at det er helt feil lysbilde, med strølys i alle retninger, som igjen fører til blending av motgående trafikk.

Ergo... Det ser billig og uorginalt ut.

Skrevet

Det jeg vil fram til er jo at når man møter eller ser en bil i mørket, som har xenonpærer montert i lykter som ikke er beregnet for det, vil man se at det er helt feil lysbilde, med strølys i alle retninger, som igjen fører til blending av motgående trafikk.

Det kommer mye an på lyktene.

Jeg har xenon i linselyktene på e30en min. Disse har jeg vært i lysjusteringsapparat med uten å se noe unormalt. Mekanikeren som justerte dem trodde at det var langlysene som hadde xenon siden han så ballastene. ;)

Skrevet

er nok litt mye ps, slik at mye av fargen har forsvunnet... men er 6000k i alt jeg har av lys...

lysene på linselyktene til e36 er helt vanlig og veldig bra, men lykter som har h7 pærer er helt elendige til å spre lyset... der går det alle veier... så e36 med linselykter er et unntak av "billiglykter" som du vil kalle det ;-)

grøft på 8000k er byttet med 6000k etter disse bildene...

hqvir0gwdugd0go6ntcm.jpg

eduvyqu9cdc2m1takcxz.jpg

qrhpkyiuqampoz58pkqm.jpg

Skrevet

hmm.. fikk også godkjent bilen med xenon i tåkelysa. Blir du stoppet i teknisk sier du bare det jeg sa, nei dette er jo xenon look biltema blue pærer. Åja sa han, men kommer ann på hvem du treffer da self. Og husk at verken st. veg. eller politiet har lov å skjekke under panser eller begynne å se etter lys osv uten papirer. De skal holde seg utafor bilen!

Skrevet
hmm.. fikk også godkjent bilen med xenon i tåkelysa. Blir du stoppet i teknisk sier du bare det jeg sa, nei dette er jo xenon look biltema blue pærer. Åja sa han, men kommer ann på hvem du treffer da self. Og husk at verken st. veg. eller politiet har lov å skjekke under panser eller begynne å se etter lys osv uten papirer. De skal holde seg utafor bilen!

Og dette er du sikker på? Under teknisk utekontroll også? :)

Skrevet

Og dette er du sikker på? Under teknisk utekontroll også? :)

Teknisk ute kontroll så har dem lov å ha full sjekk over bilen. vist ikke så blir du avskiltet på stedet.

Skrevet

Tror nok du har misforstått rimelig godt nå.

Vegvesenets sine tekniske kontroler har tillatelse til å sjekke absolutt hele bilen så sant de har gyldig grunn til det. En gyldig grunn kan f.eks være at du har uorginale felger som ikke er godkjente, da kan de med all rett gå over resten av bilen for å kontrolere at det ikke er montert andre ulovlige ting og tang på bilen.

Nekter man å la de gjennomføre en kontroll, noen man har all rett til å gjøre, så kan de faktisk avskilte eller taue inn bilen din til nærmeste trafikkstasjon. Noe de også har all rett til å gjøre ;)

politiet derimot, de har ikke lov til å gjøre noe som helst inne i bilen\under panseret så lenge det er en rutine kontroll (fart, promille osv). Så sant det ikke er synlige ulovligheter, som f.eks en pistol liggende i baksetet. Det er derfor de ofte ber deg åpne bagasjeluka eller hente frem noe som ligger i bilen, da de ikke er ansvarlige for at du henter det frem selvom de spør deg om å gjøre det...

Slike 110w xenon look pærer er jo heller ikke lovlig å kjøre med, Står tilogmed spesifisert bak på de fleste pakkene disse blir levert i. Har selv kjørt med blue vision pærer fra tvboden, og det var skumle greier. Så fort asfalten ble våt så kunne man like så godt kjøre uten lysene på....

Skrevet
oi, så ettermontert og jalla det ser ut!

Jalla kan vel diskuteres, men ettermontert? Utvilsomt!

Xenon ser vell ikke nødvendigvis ettermontert ut heller?

Ser jo temmelig originalt ut på min iallefall.. (3000k)

DSC_0225-1.jpg

Skrevet

Xenon ser vell ikke nødvendigvis ettermontert ut heller?

Ser jo temmelig originalt ut på min iallefall.. (3000k)

DSC_0225-1.jpg

Jepp, og ingen vil klage på de ettermonterte senoen lysa dine heller, rett og slett på grunn av at ingen ser at det er senoen. Hadde det vært 6000k så hadde folk klaga, for da syns det at det er ettermontert, og da blender det automatisk for de som har så vondt av det ;)

Skrevet
er ikke love å bruke grøftelys sammen med kjørelys samme hvor tett tåka måtte være, grøftelys er kun lovlig sammen med parklys sålenge det ikke er mørkt ute, og med fjernlys når det er snøstorm/tåke, men ved bruk av fjernlys+grøftelys skal farten være max 30km/t eller noe, egentlig :)

Fortsatt kun sammen med parklys at grøftelys har noe som helst hensikt i snøstorm eller tåke.

Grunnen til at grøftelys kan blende, og særlig med xenon er at de lyser ned i asfalten som reflekterer lyset opp igjen og blender hvis den er våt e.l., i tillegg til at det drar fokus bort fra der personen som kjører med dette skal holde blikket.

Så lenge det ikke blender bryr jeg meg ikke om folk har xenon i nærlysene, men er ganske blendene når de er feiljustert. Fjernlysene skal jo av når man møter noen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...