Gå til innhold

Moderatorer på road trip! (oppdatert dag3!)

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Dag2 fortsettelse:

Vi fortsetter ned mot Geiranger:

Norge er et bratt land! :

cwvte5s6r84gcu77wqyv.jpg

Det er flere måter å feriere i Norge på. Her har vi et eksempel på den rette og den gale måten:

kf9pmuf3ywqzg21cmnwe.jpg

Her må det knipses noen bilder utover Geiranger! :

h11oeqcg5phrx3rvixh1.jpg

På vei opp fra Geiranger ligger vi bak både syklister og folk med båthenger. Gikk ikke akkurat unna, men en skal ha kred for å legge ut på disse rutene på sykkel! :

bh3581ayd8pi6t06soem.jpg

Møkkete bil må en regne med på tur:

osv6d7qr41qsjyo6yeka.jpg

Feriestemning med jordbær og kart på ferjeleiet i Eidsdal:

r6xc7leonlmqa5jbl8ve.jpg

Trollstigen neste! :

vambjobpzu27yh1fyo3t.jpg

Det er helt umulig å gi et riktig inntrykk av dette på bilder! Vi anbefaler alle å komme seg ut på tur! Har kommer cab helt til sin rett, da en har full oversikt over fjellene hele tiden. Slipper å lene seg til vinduene for å se ut :)

ujz21nor7nkrwsxgnwar.jpg

yet21t0odeax82jbxc0b.jpg

Fredrik manøvrerer nedover, mens jeg knipser bilder :) :

Måtte stoppe og sjekke naturen nærmere da vi nærmet oss bunnen:

srcd5igxy57udcyztouh.jpg

Vel fremme i Åndalsnes planlegger vi å ta noe mat. På vei inn mot sentrum ser vi en kjent bil, med en kjent profil bak rattet. Vi snur, slår av en prat og kjører ned på havnen for litt mer prat, og et bilde. Knut er en hyggelig type :) :

x61vcxaxmnrun3b9n43e.jpg

Rauma har en av de gode festivalene her i landet: Raumarock :

kw078rvxe4r0g7efkiqi.jpg

Vi setter snuta mot Ålesund, og her nærmer vi oss. Denne veien var mer en transportetappe. Ikke spesielt spennende :

9g3auz9esix7wo3rjapy.jpg

Ålesund viser seg være vanskelig å få hotell i. Vi er innom og spør på alle hotellene, men får samme svar over alt: Dessverre, vi er helt fullbooket.

Jeg husker et triks jeg har hørt og ringer hjem med instruksjoner:

Gå inn på hotels.com og søk opp hoteller i Ålesund.

Det viser seg være et bra tips, for 15 minutter senere har vi rom på det fullbookede Scandic hotell på havnen i sentrum :) Dama i resepsjonen som avviste oss tidligere, kjenner oss nok igjen, men nevner ikke noe. Jeg bare gliser :)

Endelig på plass på rommet:

it8r1xk744f5qj1juv71.jpg

Deilig middag på en hyggelig restaurant i sentrum. Til å være lørdagskveld og fullbookede hoteller er det rimelig rolig i byen.

Ålesund overrasket meg som en vakker by med et helhetlig inntrykk. Jugendstil er det som går igjen på de aller fleste bygningene.

iip9d3vz5nmwtkrwl0en.jpg

Da var dagen over, og vi trenger søvn før 14-timers-etappen Ålesund-Oslo på søndag. Her er det ikke raskeste vei hjem som gjelder!

(Oppdateringer fra den fantastiske dag 3 kommer utover dagen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 bilder til fra Trollstigen:

Imponerende:

mbrz1jbkbqptjt5urwlw.jpg

Imponerende / gal:

0a9c4nzs60sajg1ja9od.jpg

Hallo!?!?!

coc1t1zok58zh355i3y5.jpg

Vi så mange sykkelturister i dette området. Hun på bilde 2 her så rimelig ferdig ut, og da hadde hun jo såvidt begynt på de bratte partiene. :)

Vet ikke hva som er verst. Rulleski opp eller ned trollstigen. :) Syk mann uansett! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en veldig morsom tur! Spektakulær norsk natur, og svingete veier - NAM! (da jeg ser jeg bort fra bobiler som blokkerer veien, og sovende politimenn).

Trollstigen så helt rå ut. Blinkskudd det bildet der Z4n står foran.

Tror jeg må få til en sånn tur snart jeg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør du!

Hvor mange andre biler ser du i det bildet? Selv i Trollstigen kjørte vi relativt alene. Ikke en eneste buss eller bobil i sikte. Tror vi var utrolig heldige med trafikken på hele turen vår.

I løpet av hele turen så vi 2 fotobokser (Ved spjelkavik oppe ved Ålesund), 1 politibil på veien, og 2 som sto langs veien og hadde pause eller noe.

Dag 3 kommer utover kvelden. Sovnet som en stein i sta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... et par fotobokser, to-tre politibiler og ingen kontroller av noe slag på en så lang tur er rimelig fantastisk. I tillegg var de veiene vi kjørte stort sett utrolig bra... godt over 90% hadde god asfalt og noen strekninger var helt rå både når det gjelder asfalt og måten veien gikk igjennom landskapet på (spesielt Rødberg-Tunhovd som vi kjørte både frem og tilbake til Ålesund). Veien over Golsfjellet fra Gol til Fagernes var desidert den dårligste på hele turen og det inkluderer div. fjelloverganger opp mot 1400 meter over havet. Vi legger ganske sikkert ut en mer konkret beskrivelse av veiene vi kjørte senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3:

Turen fra Ålesund mot Oslo ga så mange intrykk at det er vanskelig å skille dem fra hverandre i ettertid. En ting er sikkert: Dette må være noe av det beste Norge har å komme opp med når det gjelder opplevelser en kan få fra bak rattet.

Etter en knallgod frokost satt vi oss i bilen i ni-tiden, og satt kursen mot ferjen som går mellom Magerholm og Sykkylven. Vi passerte da turens totalt 2 fotobokser, hvor den ene faktisk sto på en oversiktlig slette, som i tillegg hadde forbikjøringsmarkering. Altså, kjør forbi så mye du vil, men det koster deg dyrt om du passerer 80km/t. Jaja...

t1cuappnsi563gpxckh1.jpg

Fra Sykkylven gikk turen mot Stranda, Hellesylt, Hornidal og videre til Stryn. Været klarnet opp, veiene var tomme for andre bilister og hadde skyhøy "smiles pr. minute" faktor. I tillegg som alltid, flotte omgivelser.

6kdmauykf5991bir3okl.jpg

13l8i8lr30b74ce1xlk8.jpg

gb98hwnyo6ztbmjwpjv9.jpg

I Stryn stopper vi og sjekker ut hvor vi tror det er morsomst å kjøre. a er det kjekt med et stort panser :)

h0vknakjus5gxs9yoo9s.jpg

Vi legger ruten østover mot Lom. Med tanke på landskapet rundt, føler vi det tryggest å overholde skiltingen:

bquhmez93ccmr00p95nb.jpg

Dette er en typisk transportvei, så noen fiender må en regne med å møte på:

okagw5nf7iei5m5wlwjd.jpg

Vi valgte snart en vei garantert fri for tungtransport. En vei som også etter hvert viste seg være fri for asfalt! Veien det er snakk om er veien fra Viderseter til Grom gjennom Videdalen og Mårådalen, en alternativ fjellvei til hovedveien som går rundt.

Vi har en liten filmsnutt fra oppstigningen. Jeg visste jeg kom til å dra nytte av autoslalomen en dag :)

(Ja, vi hadde det moro :) )

a8zmvhxlzgpcicckr9ko.jpg

Stryn er det siste vi hadde lagt inn, så den ville ha oss til å snu. Vi brukte den mest for å se høyden. Her svingete veier :) :

2353a8vrqkudqcec5htb.jpg

Slike veier får gutter fra Østlandet til å glise bredt:

9qmmlwvcji33bpn05osu.jpg

Da var det slutt på asfalt, men heldigvis var sandveien jevnere og bedre enn jeg trodde var mulig:

mrh8e5ubvh2excuhp0j8.jpg

Vi må stoppe og ta inn noen inntrykk, i tillegg til å vanne litt, da sola ser ut til å gjøre plantene litt tørre der oppe:

wb7i2u4silfa2worxdmb.jpg

usdp15l2b9w0s6jg2u9k.jpg

sc12vo1syyojj0v1h8eb.jpg

Fra Lom satt vi igjen retning vestover for å få med oss Jotunheimen.

3cpghags58nht9icbms5.jpg

Perlen vi er ute etter er fjellveien fra Turtagrø til Øvre Årdal. Husk kontanter! Vi hadde 50-lappen det kostet, og var glade vi slapp å begynne å krangle med en ensom bomvakt langt innpå fjellet på 1000 meters høyde :)

Det går oppover mot nye høyder:

w1w69ohhnmj3t0oaloeq.jpg

Vi tar igjen to engelskmenn i en Mini. Gutta kjører det bilen holder og fyker oppover fjellet i god driv med oss på slep. Så lenge de er i godt driv går det imponerende unna. Sånt er moro!

o3vchcjxzgu9ehxbgc4q.jpg

Turens høyeste punkt. Varden rett borte i veien sa 1439(?) meter. Noe unøyaktighet på gpsen (som sist er innstilt på Lom) vil jeg tro:

89rjdtw8u5pnbeise91o.jpg

1ud5grhd0ksfrtpvq4v1.jpg

Så skal vi nedover igjen før vi skal opp bakkene på andre siden av dalen, i bakgrunnen:

f8qmtgj6wbx48oje8dke.jpg

Alle veier på disse bildene har forøvig en standard som overgår det meste på østlandet, og det på høyder fra 1000 til 1400 meter, midt i fjellheimen :)

Imponerende skue:

bxbd212xfstha918oq85.jpg

cpk6gurd5qbgwpzbwr5z.jpg

syo20ubj07qqhbefzo1z.jpg

Nydelige veier! (...og gud så irriterende at jeg ikke hadde lukket bildøra. Aargh! Det har irritert meg helt siden jeg så bildene!)

e9o30bo6zwwyc9odkj1f.jpg

Nedstigningen til Øvre Årdal er noe for seg selv. Har ingen bilder, men en liten videosnutt. Rimelig trange veier her!

Øvre Årdal er det tid for påfyll av drivstoff (Trenger kanskje ikke nevne at det er rimelig langt mellom bensinstasjonene her?) og drikke, samt sjåførbytte. Fredrik var rimelig klar for å ta over rattet igjen, og det skulle bli deilig å slappe av litt i passasjersetet med kameraet parat.

bm8xjdr07xykrl5kbieu.jpg

Vi kan skjønne at noen klager på tunnelene her i landet. Her har vi et av flere eksempler på en tunnel som starter midt i en U-sving, er våt, og ikke belyst. Skummelt! Dette er veiene opp fra Øvre Årdal østover.

Vi kjørte nå Moadalen og Tyedalen mot Filefjell, Hemsedal og Gol. Veiene gjennom Moadalen og Tyedalen er det nærmeste en kommer e6 gjennom Østfold, men uten trafikken. Fantastisk standard!

fmv8hp609614ykqmm4q7.jpg

En liten videosnutt av hva vi snakker om her:

Hemsedal:

n6qejgcnx5bcc1mgnwl5.jpg

Fra Gol fulgte vi veien mot Nesbyen og tok der av mot Rødberg, for å kjøre de fantastiske veiene forbi Langedrag, og videre nedover Numedalen hjem. Altså samme vei vi kjørte opp.

Veiene her holder knallgod silkemyk standard, men er tungt trafikerte, som dere ser ;)

pjwtk0bbv8qlmvgmos6q.jpg

Her er nedstigningen til Rødberg:

Dette er det vi har å komme med av bilder og film fra turen. Resten av turen hjem gikk raskeste vei til Kongsberg, for så å følge hovedveien til Oslo. Vi kunne godt kjørt lenger, men det var ikke alle som startet ferie, så klokka spilte inn her.

Fredrik og jeg er enige i at det blir flere slike turer fremover!

Vi kommer nok til å komme med noen oppsummeringer av veistrekninger, og diverse kommentarer fra opplevelsene her etter hvert.

(Det tar tid å skrive slikt!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognefjellet har vel nesten fått "nasjonal" status. Skulle sett vegene der før dei lagg ny asfalt på den.... Heilt forferdeleg. Det ristet og skrapte og bråkte noko så inni h****!

Så ikkje klag om at dere ikkje har sånne veier på Østlandet - dei har sikkert ikkje lagt ny asfalt over der sida vegen var ny ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognefjellet har vel nesten fått "nasjonal" status. Skulle sett vegene der før dei lagg ny asfalt på den.... Heilt forferdeleg. Det ristet og skrapte og bråkte noko så inni h****!

Så ikkje klag om at dere ikkje har sånne veier på Østlandet - dei har sikkert ikkje lagt ny asfalt over der sida vegen var ny ;)

Vi tenkte det samme. Var jo ikke malt striper ennå engang på mange av strekningene, og som vi snakket om så vet vi jo ikke hvordan det var der før de fikset opp. Takker for at det var bra veier nå hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...