bernhell Skrevet August 11, 2009 Share Skrevet August 11, 2009 Prøver på å lage en liten DIY her siden jeg savnet en nå når jeg skulle til å mekke litt. Beklager dårlig kvalitet på bildene, men kameraet var tomt for strøm, så mobilen fikk duge. Dette her gjelder en 2000 mod E39 med M-tech bakfanger uten hengerfeste. Fulgte rådet jeg leste inne på forumet her med å sette på tenning, bilen i revers, og lytte på sensorene. Ganske riktig så tikket ikke den midtre venstre sensoren ---> bestille ny hos GS---> røske av fanger og skifte. Jeg begynte med å løsne de 6 stk 13mm muttrene (3 på hver side). En finner disse ved å vippe ned "dekslene" foran cd-veksler og batteri. Så er det å få ut 3 stk klips i hver hjulbrønn, de er plassert sånn ca der hvor pilene viser. Klipsene ser ut som dette. En drar ut pilten i midten, og deretter vipper en ut resten med et lite flattjern. På bildet under her viser den grønne pilen hullet til den øveste klipsen. Så er fangeren nesten løs. Jeg tok tak i fangeren i hjulbrønnen med venstre arm, og under med eksosen med høyre arm og røsket til i den gule pilens retning (rett bakover). Den satt tålig fast i sporene som de røde pilene viser. Så løsner du den likt på andre siden og drar den så langt bak at en kommer til å få lirket løs og flyttet litt på isoporen inni fangeren. Under isoporen ser du holderen til pdc-sensoren. Her ser du rakkeren som jeg måtte bytte. Ta et lite flattjern og vipp av kontakten(der hvor pilen peker) og legg den litt vekk, og deretter løsne de to ørene som holder mothakene på selve sensoren, og gi den et lite trykk innover. Da er den løs og kan erstattes med den nye. Så er det bare til å sette sammen alt igjen og kose seg med ryggesensor som funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet August 11, 2009 Share Skrevet August 11, 2009 Se der ja. Har en sensor som krangler litt jeg også (ytre, høyre bak) så var jo kjekt å se at det var så enkelt å løsne fangeren. Foreløpig virker den stort sett men må nok forberede meg på et bytte en eller annen gang. Hører lyd i den men mye svakere enn i de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rostad Skrevet August 11, 2009 Share Skrevet August 11, 2009 Rart om det ikke skulle gå ann å bytte den uten å ta av fangeren. Jeg byttet en ytre sensor og da var det bare å lirke av lista. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bernhell Skrevet August 11, 2009 Forfatter Share Skrevet August 11, 2009 Ja har skjønt det sånn at en kan skifte de to ytre ved å lirke av lista på fangeren, mens en må av med fangeren for å ta de to i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet August 15, 2009 Share Skrevet August 15, 2009 Ok. Enda bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw.528IA.2000 Skrevet August 21, 2009 Share Skrevet August 21, 2009 Takker og bukker for veldig bra DIY. Må gjøre det samme som deg, så nå passet dette helt glimrende:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet August 31, 2010 Share Skrevet August 31, 2010 Flott (0g gammel) DIY. Ville bare legge til at på min -99 E39 Touring klarer jeg AKKURAT å klemme opp hånda slikat jeg får tak i de to midterste. Kombinasjon av å presse på utsiden og dra/vri litt på innsiden klarte jeg å få den ut. Men det er TRANGT! Åpningen mellom fanger og kanten baki der varierer bittelitt, så prøv litt fremogtilbake. Ledningen klipser du av etter at du har fått løs sensoren. Men som sagt det er TRANGT. Trodde nesten jeg ble sittende fast et par ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Sikkert ingen som lurer, men om du ikke har M-sport bakfanger, men har den typen som kommer uten, der alle fire sitter i listene, så er det ganske enkelt og pirke dem av, ta en skrutrekker, og dekk til med en klut eller noe tynt stoff så du ikke skraper opp lakken, gjort på 10 minutter. Byttet min idag, og endelig hører jeg at det piper når noe nærmer seg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsjsev Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg klarte nå bytte uten av å ta av bakfangeren på m-sport fanger, så ville prøvd det først i stedenfor å demotere fangeren hvis det er muligt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg har også byttet sensorer på biler med og uten M-sport uten å måtte ta av støtfangeren. Å ta av på standardfangeren var jo det enkleste da sensorene sitter i listen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightmare Skrevet September 11, 2013 Share Skrevet September 11, 2013 dette skal jeg ettermontere, så takk så mye for en flott tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightmare Skrevet September 11, 2013 Share Skrevet September 11, 2013 sikkert teit spm, men noen som vet om man kan lakere disse sensorene? min bil er sølv, stv. vill det ikke se litt rart ut med svarte runde prikker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet September 11, 2013 Share Skrevet September 11, 2013 Tror du kan få sensor i din farge hos BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Kjøp sensoren i Tyskland,170 kr gratis frakt livstid garanti,har kjøpt 2 derfra som fungerer feilfritt http://viewitem.eim.ebay.no/BMW-X5-E53- ... 8100011stk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Ta av fangeren? Bytta alle mine bak uten og ta den av.. Klarte og lure hånda opp under støtfangeren, var trangt og vondt men var fast bestemt på og ikke ta den av.. Men var ikke noe problem! Jeg har tourng da, vet ikke hvordan det er oppunder på sedan.. Men fin guide! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå