Gå til innhold

Jippii, idag fikk jeg godkjent originalhjulene mine!


Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

Jadda. Idag var jeg ute for noe merkelig. Var nede på biltilsynet for å få godkjent mitt nymonterte senkesett, noe som i og forseg gikk greit. Det som kontrolløren derimot hengte seg opp i var hjulene på bilen som er de 18" hjulene med original dekkdimensjon som ble levert i kombinasjon med m-pakka når bilen rullet ut fra fabrikken. Av en eller annen merkelig grunn sto det kun oppført hjuldimensjoner i 16 og 17" i vognkortet mitt så jeg måtte skaffe dokumentasjon på at bilen kunne ha 18" hjul. Det jeg tror har hendt er at informasjonen om 18" hjulene har blitt oversett i det tyske vognkortet når bilen ble importert, slik at de kun førte inn noen std. dimensjoner i det norske vognkortet. Jeg måtte derfor dra på Bmw og få skrevet ut dokumentasjon på at bilen var levert med sine originale hjul :lol: Jeg fikk så ført inn alt i det nye vognkortet så om noen dager kommer det forhåpentligvis et nytt vognkort i posten med både senkefjærer og 18" hjul skrevet inn. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem så lenge man vet hvordan man skal ordlegge seg og framlegge dokumentasjon..

Jeg fikk godkjent bilen med både 10" felger med helt feil innpress og sotete sideruter framme jeg... :lol:

Folk som alltid er første ut med å si at trafikkstasjonen suger, de som jobber på slike steder er noen ******** etc er som regel de samme som ikke får godkjent ting, kanskje det har en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil (som er kjøpt ny i Norge) står det kun 15" og 16" felger. Bilen ble levert med 17" M-tech-felger.

Teoretisk sett er ikke bilen min lovlig på grunn av dette, men jeg har ikke brydd meg så mye med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem så lenge man vet hvordan man skal ordlegge seg og framlegge dokumentasjon..

Jeg fikk godkjent bilen med både 10" felger med helt feil innpress og sotete sideruter framme jeg... :lol:

Folk som alltid er første ut med å si at trafikkstasjonen suger, de som jobber på slike steder er noen ******** etc er som regel de samme som ikke får godkjent ting, kanskje det har en sammenheng?

hvordan dokumenterte du sota sideruter foran da? og 10" felger?

Det kommer jo ann på hvilken kontrollør man treffer på da selvsagt.

Men reglene for godkjenning her i norge er jo heeeeeeelt på tryne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda...er vel forsåvidt enig, bare ikke å kalle dem for idioter, ubrukelige hengeromper etc.. :lol:

10" var ikke noe problem.. Bare å ha Tüv som viste at felgene foran og bak var godkjent som et felgsett samt at de passet til bilen. Såg ikke på at de subbet borti både her og der :P

Solfilmen ble vel ikke godkjent i den forstand, men var litt morsomt. Hadde bilen inne til etterkontroll pga anmerkning på solfilm og senking. ("vesentlig nedsatt sikt fra førerposisjon, solfilm skrives inn i vognkortet" hadde PKK-typen skrevet) Mannen som skulle kontrollere dette på trafikkstasjonen satt seg inni bilen, såg ut frontruten mens han sa "mmmhm, her har du fjernet noe ja" men eg stod der å gjorde meg uvitende og dum.. regnet vel med at det gjaldt en streamer eller noe slikt.. Men syntes det var litt gøy for det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen sted i STROboka at felger må innskrives i vognkortet så lenge hjulene ikke går på utsiden av skjermene el subber i fult rattuttslag etc .

Og er innenfor 5% ang rulleomkrets. Eller hvis man har bredere felger bak en forran så lenge bilen typegodkjent med det fra fabrikk.

Står ikke at hjulene må innskrives da, så nei bilen er ikke ulovlig så lenge det oppfyller kravene, at folk vil ha det i vognkort er greit nok med kranglete kontrolører etc men det er faktisk ikke påbudt å ha de i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du kødder nå Øyvind.L???

åpenbart at Øyvind aldri har vært i nærheten av en slik stasjon :lol:

Seriøst! Er dere to dumme i hode?

1. Jeg gjorde godkjenning med forskjellige felgbredder på E36 325i i år 2000.(ikke veldig vanskelig)

2. I 2004 godkjente jeg en E30M3 med S50B30 UTEN TÜV papirer!!

Joda! jeg har vært i den situasjonen...

Åpenbart at dere ikke her peilig på hva dere snakker om..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan dokumenter påstandene dine på en seriøs og skikkelig måte så er ikke BT vanskelige.

Gratulerer.

Jeg er helt enig med deg. Hadde en seriøs og hyggelig tone med kontrolløren idag og hadde ingen problemer. Jeg har faktisk aldri hatt en negativ erfaring med trafikkstasjonen i Trondheim! Det eneste som satte en stopper idag var altså det at hjulene ikke sto i vognkortet, men han trodde meg på at de var originale, men han kunne ikke godkjenne de uten papirer(Mannen gjorde bare jobben sin). Det jeg synes var litt overraskende var at jeg ikke trodde det var mulig å registrere en bil med feil hjuldimensjon, og ville gjøre folk oppmerksomme på at slikt skjer, for jeg er sikkert ikke alene. Det må være kjipt å bli stoppet og få visningslapp pga en papirfeil.

Frode D: Jeg tenkte faktisk ikke så langt der og da på å sjekke i døra mi, men vet det står en lapp der så er vel nesten garantert at hjulene mine står der :lol: Jaja, hjulene står ihvertfall i kommende vognkort :)

Kontrolløren spurte meg faktisk om noe angående hjulstillingspapirene da han var usikker, i tilfelle jeg hadde noen kunnskap om det, noe som er et tegn på gjensidig respekt og troverdighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du kødder nå Øyvind.L???

åpenbart at Øyvind aldri har vært i nærheten av en slik stasjon :lol:

Seriøst! Er dere to dumme i hode?

1. Jeg gjorde godkjenning med forskjellige felgbredder på E36 325i i år 2000.(ikke veldig vanskelig)

2. I 2004 godkjente jeg en E30M3 med S50B30 UTEN TÜV papirer!!

Joda! jeg har vært i den situasjonen...

Åpenbart at dere ikke her peilig på hva dere snakker om..!

Jeg mener, om man må godkjenne hjulene som sitter ORGINALT! på bilen, tror du da det hadde vært "enkelt" og godkjent med s50b30 da??

og det har skjedd MYE med BT og politi hva som angår modifisering av bil i det siste. for 5 år siden var situajonen helt anderledes. da gikk det ann og bli stoppa av snuten uten at han skulle skrive ned dekkdimmensjonen på bilen din! heia norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...