Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v..

Skrevet
kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v..

takker. ;)

Skrevet

Veldig bra DIY!! Dette er en guide jeg skal ha i bakhånden!

Typisk for DIY er at dem er veldig veldig idiotsikkre i starten, og mot slutten, kan enhvær sitte og tenke "hæ? åssen gjorde han det?" men denne virket veldig bra!

Skrevet

Takker for fin DIY, Den var til god hjelp.

På biler med airbag i a-stolpen, må man vippe bort det plastikdekselet som det står "airbag" på. Bakom det er det en torx skrue som må bort. Etterpå er det bare å rive av resten av dekselet. ;)

  • 1 month later...
  • 2 years later...
Skrevet

Foresten så trenger man heldigvis ikke av med dashbord på E60, nettopp skiftet resistor på in vifte. Var likevell litt jobb :P

  • 4 months later...
Skrevet

Bra diy. :bounce:

Brukte denne i dag.

Tok meg ca 1 time på hele jobben.

Det eneste tipset jeg har, er at hvis du har orginal navi, så må du også koble av antennen.

Denne ligger rett ved siden/over av den "blå" wirestrømpen som demonteres.

Min plugg satt litt, men det var bare litt makt som skulle til, for å dra den i fra hverandre.

Så nå har jeg endelig skikkelig varme i bilen igjen. :headbang:

  • 2 years later...
Skrevet (endret)

Gammel tråd dette, men meget nyttig!
Holder på med dette selv nå, men viser seg at facelift har et par forandringer når det kommer til denne kanalen med spjeld.
Den sitter ikke med metall klips, men med to haker, en på hver side, og to bak. De på sidene er enkle, men jeg sleit litt med de to bak da jeg ikke fikk ut akslingen før jeg demonterte. Om man kan demontere motoren (det kan man jo), og dra ut akslingen mot motoren slik man drar den ut fra spjelda, før man løser disse, blir alt mye enklere! Det har ikke jeg funnet ut enda. Samt som Bjørnøy nevner, har du navi er der en ekstra ledning og koble fra.

Her er et par bilder av hvordan det ser ut på facelift (hvem liker vel ikke og se hvordan ting ser ut, før man begynner selv? :-))

Her er staget fra motor og inn på kanalen/spjelda (skimter haken som holder kanalen ned også, rett ved der akslingen går inn i kanalen)
IMAG0602.jpg



Her er haken av, staget kan dras rett ut av kanalen fant jeg ut.

IMAG0603.jpg



Her er hakene på denne kalanel, som sitter på baksiden, jeg klarte og knekke den ene:

IMAG0609.jpg



Og her er kanalen vekk, man ser hvor disse hakene skal sitte (bak), samt de som står opp på hver side, og staget som stikker ut.

IMAG0610.jpg


Jeg var så dum og prøvde å koble fra wiren som går opp på sida av vifta, og klare å knekke festet på wiren..
Ble litt lettere og få inn vifta da, men nå må jeg vente til nyåret før jeg får satt det sammen igjen.. Så prøver du og løsne den, vær ytterst forskiktig, den virket veldig sprø!

Jeg laget en tråd der jeg spurte om hvordan jeg skulle få av kanalen, den ligger HER. Litt av samme bilda osv. Kanskje litt mer info ang fjerning av denne motoren og dra ut akslingen etter hvert.


Edit
Her er løsningen på og få ut denne kanalen!

Leita opp et bilde av denne justeringsmotoren på ebay, og så da at den har en hake man trykker inn, som da løser ut motoren i bakkant, dra den da på skrå ut og den kommer til slutt løs.
Du kan da vri akslingen som går inn i spjelda, slik du kan dra den ut mot der motoren sitter, noe som da gjør at du lett kan løsne denne kanalen og få den av på skikkelig vis. :)
Men vær forskiktig så du ikke justerer på motoren, og at du monterer akslingen rett uten og justere på noe, vil tro det kan bli rot med innstillingen av dette om det blir flyttet på. Når du stoppet bilen ble alt stengt. Vet ikke om det er et problem, men bare for sikkerhetsskyld. :)

Et par relativt dårlige bilder:

Slilk ser motoren ut, og her ser du klipset du må trykke inn for og løse den ut:
IMAG0624.jpg

 

Motoren plukket ut, der er spor på akslingen, så når du vrir den, treffer den en utsparing slik du kan skyve den ut:
IMAG0626.jpg

 

Slik, da er det bare og demontere kanalen, uten problemer!
IMAG0629.jpg


Skulle ønske jeg viste dette tidligere, men gjort er gjort. Glad jeg har funnet det ut til jeg skal montere igjen da. :)



Takk for en god guide! :)

 

Endret av Alpejohn
  • 1 month later...
Skrevet
On 17.12.2010 at 1.12, PIIIPower skrev:

kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v..

Hei!

Har nettopp kjøpt meg en E39, og er ny på forumet. Lurer på hva du mener med slutt trinn og hvor jeg eventuelt kan finne/kjøpe dette?
Bilen er en 2003 modell med det meste av utsyr, så det er automatisk klimaanlegg, men jeg syns ikke vifta blåser noe mer fra ca 50% pådrag og oppover. Er det da dette som er feilen kanskje? 
 

mvh
Joakim Enga

Skrevet
9 minutter siden, jokkeeng skrev:

Hei!

Har nettopp kjøpt meg en E39, og er ny på forumet. Lurer på hva du mener med slutt trinn og hvor jeg eventuelt kan finne/kjøpe dette?
Bilen er en 2003 modell med det meste av utsyr, så det er automatisk klimaanlegg, men jeg syns ikke vifta blåser noe mer fra ca 50% pådrag og oppover. Er det da dette som er feilen kanskje? 
 

mvh
Joakim Enga

Hei,
Velkommen til bimmers.no! :)

Slutt trinnet er motstanden som styrer viftehastigheten, den kalles også FSU (final stage unit).
Denne får du  selvsagt hos Bmw, evt GS bildeler, koed osv.

Når denne begynner og fuske, kan vifta øke og senke hastigheten i pulser, gå opp og ned osv.
Jeg bytta min for en del år siden. På min 03 så fusket vifta første minutta etter jeg starta, da kunne jeg høre at den jaga opp og ned før den stabiliserte seg. Etter hvert ble det verre, og jeg hadde problemer med og kontrollere hastigheten manuelt.
Den startet også ofte etter at jeg hadde slått av tenninga, et par sek så hørte jeg vifta starte, for så og gå i 5-6 sek og stoppe.

Så om vifta fusker, er det ikke usansynelig at denne fusker. :) Den er nummer 3 her.
Dette er min 03 mod. Men du finner den om du leter under heater and air condition, og blar ned til vifta, du har sansyneligvis vifta for automatic air condition osv. Der ligger denne. :)

Skrevet
4 minutter siden, Alpejohn skrev:

Hei,
Velkommen til bimmers.no! :)

Slutt trinnet er motstanden som styrer viftehastigheten, den kalles også FSU (final stage unit).
Denne får du  selvsagt hos Bmw, evt GS bildeler, koed osv.

Når denne begynner og fuske, kan vifta øke og senke hastigheten i pulser, gå opp og ned osv.
Jeg bytta min for en del år siden. På min 03 så fusket vifta første minutta etter jeg starta, da kunne jeg høre at den jaga opp og ned før den stabiliserte seg. Etter hvert ble det verre, og jeg hadde problemer med og kontrollere hastigheten manuelt.
Den startet også ofte etter at jeg hadde slått av tenninga, et par sek så hørte jeg vifta starte, for så og gå i 5-6 sek og stoppe.

Så om vifta fusker, er det ikke usansynelig at denne fusker. :) Den er nummer 3 her.
Dette er min 03 mod. Men du finner den om du leter under heater and air condition, og blar ned til vifta, du har sansyneligvis vifta for automatic air condition osv. Der ligger denne. :)

Takker så mye for kjapt svar! :)

Skal undersøke litt da, men det rare var at min fusker ikke, holder seg stødig å fin, helt til jeg går over 50% da stagnerer trykket på en måte. Kan prøve å skaffe meg en nye FSU for å se om det blir mer flow gjennom vifta, tenkte litt på om kupefilter kan være tett og.

Joakim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...