PIIIPower Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2010 kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripper87 Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v.. takker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Veldig bra DIY!! Dette er en guide jeg skal ha i bakhånden! Typisk for DIY er at dem er veldig veldig idiotsikkre i starten, og mot slutten, kan enhvær sitte og tenke "hæ? åssen gjorde han det?" men denne virket veldig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Desember 18, 2010 Share Skrevet Desember 18, 2010 Konge DIY , + for gode og klare bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Desember 22, 2010 Share Skrevet Desember 22, 2010 Takker for fin DIY, Den var til god hjelp. På biler med airbag i a-stolpen, må man vippe bort det plastikdekselet som det står "airbag" på. Bakom det er det en torx skrue som må bort. Etterpå er det bare å rive av resten av dekselet. orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 11, 2011 Share Skrevet Februar 11, 2011 Veldig bra DIY! Noen som vet om det er stor for skjell på E39 og E46 når det gjelder bytting av vifta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Gammel tråd dette ja, men noen som vet om dette gjelder E60 og? av med hele dashbord??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bollis69 Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Veldig bra DIY...!!! Det er mulig at jeg må til å gjøre denne jobben om en stund.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 1, 2013 Share Skrevet Oktober 1, 2013 Foresten så trenger man heldigvis ikke av med dashbord på E60, nettopp skiftet resistor på in vifte. Var likevell litt jobb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørnøy Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Bra diy. Brukte denne i dag. Tok meg ca 1 time på hele jobben. Det eneste tipset jeg har, er at hvis du har orginal navi, så må du også koble av antennen. Denne ligger rett ved siden/over av den "blå" wirestrømpen som demonteres. Min plugg satt litt, men det var bare litt makt som skulle til, for å dra den i fra hverandre. Så nå har jeg endelig skikkelig varme i bilen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 28, 2016 Share Skrevet Desember 28, 2016 (endret) Gammel tråd dette, men meget nyttig! Holder på med dette selv nå, men viser seg at facelift har et par forandringer når det kommer til denne kanalen med spjeld. Den sitter ikke med metall klips, men med to haker, en på hver side, og to bak. De på sidene er enkle, men jeg sleit litt med de to bak da jeg ikke fikk ut akslingen før jeg demonterte. Om man kan demontere motoren (det kan man jo), og dra ut akslingen mot motoren slik man drar den ut fra spjelda, før man løser disse, blir alt mye enklere! Det har ikke jeg funnet ut enda. Samt som Bjørnøy nevner, har du navi er der en ekstra ledning og koble fra. Her er et par bilder av hvordan det ser ut på facelift (hvem liker vel ikke og se hvordan ting ser ut, før man begynner selv? ) Her er staget fra motor og inn på kanalen/spjelda (skimter haken som holder kanalen ned også, rett ved der akslingen går inn i kanalen) Her er haken av, staget kan dras rett ut av kanalen fant jeg ut. Her er hakene på denne kalanel, som sitter på baksiden, jeg klarte og knekke den ene: Og her er kanalen vekk, man ser hvor disse hakene skal sitte (bak), samt de som står opp på hver side, og staget som stikker ut. Jeg var så dum og prøvde å koble fra wiren som går opp på sida av vifta, og klare å knekke festet på wiren.. Ble litt lettere og få inn vifta da, men nå må jeg vente til nyåret før jeg får satt det sammen igjen.. Så prøver du og løsne den, vær ytterst forskiktig, den virket veldig sprø! Jeg laget en tråd der jeg spurte om hvordan jeg skulle få av kanalen, den ligger HER. Litt av samme bilda osv. Kanskje litt mer info ang fjerning av denne motoren og dra ut akslingen etter hvert.EditHer er løsningen på og få ut denne kanalen! Leita opp et bilde av denne justeringsmotoren på ebay, og så da at den har en hake man trykker inn, som da løser ut motoren i bakkant, dra den da på skrå ut og den kommer til slutt løs. Du kan da vri akslingen som går inn i spjelda, slik du kan dra den ut mot der motoren sitter, noe som da gjør at du lett kan løsne denne kanalen og få den av på skikkelig vis. Men vær forskiktig så du ikke justerer på motoren, og at du monterer akslingen rett uten og justere på noe, vil tro det kan bli rot med innstillingen av dette om det blir flyttet på. Når du stoppet bilen ble alt stengt. Vet ikke om det er et problem, men bare for sikkerhetsskyld. Et par relativt dårlige bilder: Slilk ser motoren ut, og her ser du klipset du må trykke inn for og løse den ut: Motoren plukket ut, der er spor på akslingen, så når du vrir den, treffer den en utsparing slik du kan skyve den ut: Slik, da er det bare og demontere kanalen, uten problemer! Skulle ønske jeg viste dette tidligere, men gjort er gjort. Glad jeg har funnet det ut til jeg skal montere igjen da. Takk for en god guide! Endret Desember 28, 2016 av Alpejohn orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jokkeeng Skrevet Februar 26, 2017 Share Skrevet Februar 26, 2017 On 17.12.2010 at 1.12, PIIIPower skrev: kan være sluttrinnet som begynner å bli gåent. Veldig vanlig på E39/38. koster en høvding og "alle" har på lager. er montert inn mot midtkonsollen i passarsjer fotbrønnen. Mener max skal være borti 12v.. Hei! Har nettopp kjøpt meg en E39, og er ny på forumet. Lurer på hva du mener med slutt trinn og hvor jeg eventuelt kan finne/kjøpe dette? Bilen er en 2003 modell med det meste av utsyr, så det er automatisk klimaanlegg, men jeg syns ikke vifta blåser noe mer fra ca 50% pådrag og oppover. Er det da dette som er feilen kanskje? mvh Joakim Enga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2017 Share Skrevet Februar 26, 2017 9 minutter siden, jokkeeng skrev: Hei! Har nettopp kjøpt meg en E39, og er ny på forumet. Lurer på hva du mener med slutt trinn og hvor jeg eventuelt kan finne/kjøpe dette? Bilen er en 2003 modell med det meste av utsyr, så det er automatisk klimaanlegg, men jeg syns ikke vifta blåser noe mer fra ca 50% pådrag og oppover. Er det da dette som er feilen kanskje? mvh Joakim Enga Hei, Velkommen til bimmers.no! Slutt trinnet er motstanden som styrer viftehastigheten, den kalles også FSU (final stage unit). Denne får du selvsagt hos Bmw, evt GS bildeler, koed osv. Når denne begynner og fuske, kan vifta øke og senke hastigheten i pulser, gå opp og ned osv. Jeg bytta min for en del år siden. På min 03 så fusket vifta første minutta etter jeg starta, da kunne jeg høre at den jaga opp og ned før den stabiliserte seg. Etter hvert ble det verre, og jeg hadde problemer med og kontrollere hastigheten manuelt. Den startet også ofte etter at jeg hadde slått av tenninga, et par sek så hørte jeg vifta starte, for så og gå i 5-6 sek og stoppe. Så om vifta fusker, er det ikke usansynelig at denne fusker. Den er nummer 3 her. Dette er min 03 mod. Men du finner den om du leter under heater and air condition, og blar ned til vifta, du har sansyneligvis vifta for automatic air condition osv. Der ligger denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jokkeeng Skrevet Februar 26, 2017 Share Skrevet Februar 26, 2017 4 minutter siden, Alpejohn skrev: Hei, Velkommen til bimmers.no! Slutt trinnet er motstanden som styrer viftehastigheten, den kalles også FSU (final stage unit). Denne får du selvsagt hos Bmw, evt GS bildeler, koed osv. Når denne begynner og fuske, kan vifta øke og senke hastigheten i pulser, gå opp og ned osv. Jeg bytta min for en del år siden. På min 03 så fusket vifta første minutta etter jeg starta, da kunne jeg høre at den jaga opp og ned før den stabiliserte seg. Etter hvert ble det verre, og jeg hadde problemer med og kontrollere hastigheten manuelt. Den startet også ofte etter at jeg hadde slått av tenninga, et par sek så hørte jeg vifta starte, for så og gå i 5-6 sek og stoppe. Så om vifta fusker, er det ikke usansynelig at denne fusker. Den er nummer 3 her. Dette er min 03 mod. Men du finner den om du leter under heater and air condition, og blar ned til vifta, du har sansyneligvis vifta for automatic air condition osv. Der ligger denne. Takker så mye for kjapt svar! Skal undersøke litt da, men det rare var at min fusker ikke, holder seg stødig å fin, helt til jeg går over 50% da stagnerer trykket på en måte. Kan prøve å skaffe meg en nye FSU for å se om det blir mer flow gjennom vifta, tenkte litt på om kupefilter kan være tett og. Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2017 Share Skrevet Februar 26, 2017 Kam jo prøve og ta ut filtera og se om det blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå