Lars89 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Opplever det ikke som noe problem å bli blenda av nær/tåke så lenge det ikke er xenon i begge. Værre med svære SUVer som legger seg helt opp i ræva på en... Da er det mye mer irriterende med alle de som mangler halvparten av lysa sine og presterer å blinke med fjernlysa når jeg kommer med AE og grøft. Miunnelsen lenge leve!
-Anders- Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Har aldri opplevd å bli blenda av tåkelys. Hvis folk kan bry seg litt mer om egen kjøring enn andres, så tror jeg ting ville gått fint jeg!
hagenisse Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Endel interessante holdninger her.. Tror dere virkelig de som blir blendet av tåkelys er misunnelige eller sitter og finner på at de blir blendet?
eirikoo Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Problemet er jo at man ødelegger for seg selv også. Når det blir såpass lyst rett foran bilen, ødelegger man helt synet litt lenger unna. Det er et vitenskapelig faktum. Det lyseste området blir fokusert på, og det som ligger utenfor rekkevidden til tåkelysene, blir relativt mye mørkere enn om tåkelysa hadde vært slukket. Personlig liker jeg å ha alle marginene jeg kan få under mørkekjøring. (Jeg snakker nå om nærlys+tåkelys i mørket, på dagtid er det jo lov med park/tåke) Hver gang jeg ser tåkelys pluss nærlys, gliser jeg litt og tenker at nå møtte jeg en mindre intelligent person.
Mexos Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Problemet er jo at man ødelegger for seg selv også.Når det blir såpass lyst rett foran bilen, ødelegger man helt synet litt lenger unna. Det er et vitenskapelig faktum. Det lyseste området blir fokusert på, og det som ligger utenfor rekkevidden til tåkelysene, blir relativt mye mørkere enn om tåkelysa hadde vært slukket. Personlig liker jeg å ha alle marginene jeg kan få under mørkekjøring. (Jeg snakker nå om nærlys+tåkelys i mørket, på dagtid er det jo lov med park/tåke) Hver gang jeg ser tåkelys pluss nærlys, gliser jeg litt og tenker at nå møtte jeg en mindre intelligent person. Da smiler du mye når du er ute og kjører Dette er jo en diskusjon som kommer hver høst. Det går 2 uker så er den lagt død igjen.
jcvold Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 vi har alle "syndet" med feil lysbruk. jeg husker i "min ungdom" da jeg hadde fått meg E36 med grøftelys,og hadde 100Watt pærer i dem ! hehe latterlig når jeg tenker tilbake på det nå
bmwkizn Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 10 000.- i bot og miste lappen i 5 år er grei straff for å kjøre med nærlys og grøftlys. herregud det er det dummeste utsagnet jeg har hørt. Selv har jeg aldri blitt plaget av folk som kommer imot med grøftlys å nærlys tent. Eneste grunnen til at det irriterer dere er at dere vet at det ikke er "lov" å da skal dere absolutt stirre rett i lysene å irritere dere over det. jeg for min del syns det er skikkelig lamt at politiet ikke har bedre ting å fore. å at skattepengene våre skal gå til til slikt..Fins viktigere ting som Politiet kan ta seg av...
Saltkjelen Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Leste jeg ikke for en stund siden at AE ble godkjent som kjørelys, eller drømmer jeg nå? Ae kan ikke være godkjent som kjørelys, men parklys sammens med grøftelys er jo kjørelys så lenge det er lyst, så de kan jo på en måte være det. hehe Men ae er ikke godkjent som kjørelys når det kreves nærlys. Ettermonterte ae er jo heller ikke lov egentlig, da det kun skal være 2 lys som parklys, men den regelen er litt vanskelig for bt/politiet og holde styr på nå som bmw, audi, saab osv osv har så mange forskjellige varianter av parklys... DRL (Daytime Running Lights) som leveres på alle nye BMW'er med xenon er godkjente som kjørelys.. Se lyseksempelet på E60/E61 LCI med hhv. DRL og parklys..
Kjell Z3 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg blir sjelden blendet av tåkelys, men jeg bruker de aldri sammen med nærlys. Det er mye uvitenhet her ser jeg, man blender seg selv med grøftelys fordi man får dårligere mørkesyn lenger fremme. Hvert år blir flere fotgjengere påkjørt og mange av dem drept fordi føreren ikke så dem (de har skyld selv også siden de sjelden har refleks). Man trenger alt syn man kan få for å kjøre sikkert i mørket, da kjører man IKKE med tåkelys, dumt å kjøre på noen bare for man tror det er tøft med grøftelys (men det ser mer dumt en tøft ut).
eirikoo Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Da smiler du mye når du er ute og kjører Dette er jo en diskusjon som kommer hver høst. Det går 2 uker så er den lagt død igjen. Smiler hver gang jeg kjører jeg, av mange grunner. Men at folk ikke skjønner at de ødelegger sitt eget mørkesyn synes jeg er litt skremmende. Eller at de vet det, men blåser i det..
ehrnst Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 når ble dette noe nytt? grøft sammen med park = lov før det er mørkt grøft sammen med nærlys = aldri lov grøft sammen med fjærnlys = lov om de dimmes ned sammen med fjærnlysa
Torbjørn H Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hehe, grøftelys-tråden 2009 er i gang Jeg er en av synderne som kjører med ettermontert xenon i nærlys. Mine originale nærlys var så dårlige at det ikke var forsvarlig for meg å kjøre i mer enn 50 km/t med kun de tent pga sikten. Her oppi nord er det mørketid mesteparten av året. "Grøftelys" bruker jeg ikke etter mørkets påfall fordi de lyser ca 4 meter, rett fram. Noen finner sikkert dette småirriterende, men jeg skal påstå at over 70% av bilene jeg møter har xenon i dag, enten originalt eller ettermontert. Like jævla irriterende alle sammen, om man ser på dem! Sikt langt fram, og vær konsentrert om egen kjøring er eneste riktige å gjøre.
Just-turbodiesel Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Har aldri opplevd å bli blenda av tåkelys. Hvis folk kan bry seg litt mer om egen kjøring enn andres, så tror jeg ting ville gått fint jeg! x2, kloke hoder tenker likt og heter Anders
Shibbs Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Angående lovlighet så har ingen jeg er kjent med fått bot her i distriktet for kjøring med feil lys. det gjelder også for de som kjører kun med park midt på natta. Har selv vært med mange ganger vi har blitt stoppa av onkel med kun helt hvite/blå parklys, uten at de har sagt no. Er mer redd for Vegvesenet
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg er en av synderne som kjører med ettermontert xenon i nærlys. Mine originale nærlys var så dårlige at det ikke var forsvarlig for meg å kjøre i mer enn 50 km/t med kun de tent pga sikten. Her oppi nord er det mørketid mesteparten av året. "Grøftelys" bruker jeg ikke etter mørkets påfall fordi de lyser ca 4 meter, rett fram. Noen finner sikkert dette småirriterende, men jeg skal påstå at over 70% av bilene jeg møter har xenon i dag, enten originalt eller ettermontert. Like jævla irriterende alle sammen, om man ser på dem! Sikt langt fram, og vær konsentrert om egen kjøring er eneste riktige å gjøre. Det er faktisk flere kriterier i forskriftene for førerkort som gir veidirektoratet adgang til å gi deg forskjellige begrensninger vedr. førerkortet av helsemessige årsaker (syn, hørsel og bevegelighet) og/eller geografiske begrensninger. Hvis det ikke var forsvarlig for deg å kjøre bilen med de originale lysene slik de skal brukes både praktisk og teknisk... har du faktisk ikke lov til å kjøre bilen iom. at bilen skal være i forsvarlig og lovlig stand eller du må ha godkjente hjelpemidler (f.eks briller) for å ha lov til å kjøre bilen. Førerkortet skal evt. ha en påtegning om begrensningen. Du kan med andre ord ikke ta saken i egne hender og ettermontere ulovlige Xenonlys... det er ganske enkelt helt ulovlig og det er ingen unnskyldning at "alle" andre gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå