Gå til innhold

Mine biler :: Ny bil, E91 320i Lemans blå 8/11-18 side 11 ::


 Share

Anbefalte innlegg

Bilde av bilen før skilter med prøvenr. Utstyrt med 19" BBS Motorsport felger

post-48653-0-47211900-1436527913_thumb.j

 

Parkert ved siden av min fars 2010 525xdat

post-48653-0-58201200-1436527922_thumb.j

 

Kommer flere bilder etterhvert, regner i Trøndelag for tida og venter på oppholds for en skikkelig utvendig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vehicle information
   
VIN long  WBAPY71080C024010

Type code  PY71

Type  530XD (EUR)

Dev. series  E61 (MUE)

Line  5

Body type  TOUR

Steering  LL

Door count  5

Engine  M57/T2

Cubical capacity  3.00

Power  173

Transmision  ALLR

Gearbox  AUT

Colour  TITANSILBER METALLIC (354)

Upholstery  ST/LE FLASHLIGHT/SADDLE/ANTHRAZIT (GGAT)

Prod. date  2008-04-11
 

Order options
No.  Description
1CA  SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

2NP  M LT/ALY W. DOUBLE SPOKE 135 M W.RUNFLA

203  ALL-WHEEL-DRIVE SYSTEM

205  AUTOMATIC TRANSMISSION

320  MODEL DESIGNATION, DELETION

386  ROOF RAIL

4MS  INTERIOR TRIM FINISHERS ALU PENTAN

423  FLOOR MATS, VELOUR

428  WARNING TRIANGLE

431  INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

481  SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494  SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502  HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508  PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522  XENON LIGHT

534  AUTOMATIC AIR CONDITIONING

544  CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION

563  LIGHTS PACKAGE

661  RADIO BMW BUSINESS

698  AREA-CODE 2

7MF  EDITION SPORT

710  M LEATHER STEERING WHEEL

715  M AERODYNAMICS PACKAGE

760  INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME

775  INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE

8SA  COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION

8SC  COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE

8SP  COP CONTROL

8S8  COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC)

801  GERMANY VERSION

863  EUROPE/DEALER DIRECTORY

879  GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION
 

Series options
No.  Description
1CB  CO2 CONTENT

548  SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

851  LANGUAGE VERSION GERMAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen videre planer med den? :)

 

Motoren er oppgradert og funker som bare det. Ellers manglet rollon i bagasjerommet så nytt er bestilt. 

Ellers er det CCC Radio Business i den, savner bluetooth og navi. Har vurdert oppgradering av dette til CIC, men det koster ca 12000 i bare deler. Men finner liksom ikke noe ettermarkedsdeler som ser bra nok ut. Synes CIC er genialt, min far har det i sin -10 E61 525xdat. 

Vil nok få lagt film på rutene også, er vel farget glass orginalt men tror det blir bedre med mørkere vindu fra passasjerdører og bagasjerommet.

Rens av interiør og skinn i seter står på planen ihvertfall. Skinnputene på siden i førerseter har slitasjemerker etter inn/utstigning. 

 

Ellers har jeg ikke kommet lengre i planleggingen på bilen.

 

Tips til fornuftige mods?  :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M-ASK nå, ikke CCC. :)

 

Ellers er CIC absolutt å anbefale, spesielt når du har den lille skjermen. Ettermontering av CIC og elektrisk bakluke er noe av det jeg er mest glad for at jeg har gjort med bilen.

 

Jeg vet ikke om jeg har tips til så mange fornuftige, men jeg har tips til veldig mange ufornuftige. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M-ASK nå, ikke CCC. :)

 

Ellers er CIC absolutt å anbefale, spesielt når du har den lille skjermen. Ettermontering av CIC og elektrisk bakluke er noe av det jeg er mest glad for at jeg har gjort med bilen.

 

Jeg vet ikke om jeg har tips til så mange fornuftige, men jeg har tips til veldig mange ufornuftige. :D

 

Huff så mange forskjellige versjoner på stereo enheten at det går i surr med alle benevnelser. Har googlet og søkt masse om retrofits, dynavin osv for bluetooth, navi, streaming at jeg er jaggu ikke sikker hva man skal gå for. Dab er ikke noe must sånn sjett enda uansett så lenge fm nettet er oppe. Kjører spotify via aux tilkoblingen bak midtarmlene idag og funker forsåvidt greit men kabel er i vegen og må inn på mobilen for å bytte sang/artist/spilleliste. Sett på CIC på ebay men fortsatt ikke sikker hva jeg trenger for å få det til å funke. Så er det koding som sikkert må til for å få det til å fungere. Mulig jeg vurderer mere seriøst CIC oppgradering til neste sommer, i tilfelle jeg må kjøre til noen som kan kode. Oppdatering av software har jeg også hørt kan være greit før bytt til CIC, men usikker om tuning da vil forsvinne..

 

Elektrisk bakluke hørtes ikke dumt ut. Komplisert og kostbart eller?

 

 

 

 

Grattis med flott e61! Kommer det flere bilder??

 

Takk for det. Har ikke så mye flere bilder enda. Men skal vel få tatt noen ved neste håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og billigste vil nok være en slik Dension-sak, men det er vel også det "kjedeligste". :)

 

Hva du trenger avhenger av hva som er med i det du kjøper, men normalt er det snakk om en kabel og to, samt et deksel og litt slikt. Husk at bluetooth handsfree/USB er et eget system, og ikke inngår i en evt. CIC retrofit.

 

Ang. bakluke så kan en vel si det finnes både enklere og billigere ettermonteringer enn akkurat det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og billigste vil nok være en slik Dension-sak, men det er vel også det "kjedeligste". :)

 

Hva du trenger avhenger av hva som er med i det du kjøper, men normalt er det snakk om en kabel og to, samt et deksel og litt slikt. Husk at bluetooth handsfree/USB er et eget system, og ikke inngår i en evt. CIC retrofit.

 

Ang. bakluke så kan en vel si det finnes både enklere og billigere ettermonteringer enn akkurat det. :)

 

Har ikke sansen for Dension, liker ting orginalt best. I utgangspunktet er dette utstyr som sto som must men var ikke akkurat mange 530xdat å velge i på finn og ønsket å bytte bil før ferietur. 1serie blir litt smått med 2 barn på 5 og 8 år pluss hund i bur med all bagasje. Akkurat nå så koser jeg meg med kjøreturene så får bluetooth, streaming, (navi) vente evt til neste sommer. Soting av ruter står egentlig før oppgradering til CIC...

 

Rollon i bagasjerommet manglet også. Firma mente dette lå i garasjen til han som hentet bilen i Tyskland og at de skulle sende dette til meg. Men dette var bullshit og etter 2mnd med mas på tlf sa de bare at de ikke fant det og jeg hadde kjøpt bilen som forevist der. Jeg poengterte mangelen da jeg var der og sa dette er orginalt utstyr og skal følge bilen, dette skal jeg ha uansett om de måtte kjøpe nytt å sende meg. Koster jo tross alt 8500,- for dette nytt hos GS. Var heldig og fant et pent brukt på Olas bil på nettet for 1250,- som jeg hentet på posten idag. Føles mere komplett bilen nå med dette på plass. Mulig det er ønsketenkning men mener det blir mindre støy i bagasjerommet. Er nøye på ulyder og støy, kjenner det i ryggmargen om det er den minste ting som ikke er som det skal.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan du ikke prøve å sette på Stabstag bak fra M5? Det har jeg lyst på gjøre på min 530XD. Hadde vært artig hvis noen andre prøvde det før jeg kaster ut litt penger på det :-) 

Jeg gjorde det på en E34 525i jeg hadde en gang, og det gjorde underverker på bilen. JEg synes 530en er alt for kjip i kjøreegenskapene (på tross av at jeg har satt på Bilstein sportdempere). Jeg kjører originale fjærer, mulig disse bør byttes i H&R, men utvalget til X-drive er ganske lite. Lavere bil er fullstendig uaktuelt. 

 

Jeg har tro på 18mm stag fra M5 sedan, kan kjøpes for en tusenlapp ferdig i postkassen. https://www.delebil.no/q/?part=Stablisatorstag%20bak&adv=1&modelname=Bmw%205%20E60-61%20Sed-tou%2002-10&t=0&p=2

 

Hva mener du med at motor er oppgradert, som i chiptrimming? Jeg har ikke turt å gjøre det med min, da ingen X-drive er levert med mer enn 235hester, og chipping til 300 er jeg redd river noe i stykker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har akkurat kjøpt helt nye piggfrie vinterhjul pga godt slitte vinterhjul fra før samt at de gamle var "H" dekk ment for Tyskland å autobahn. Betalte i underkant av 8000 for Goodyear Ultragrip ice2 i dim 225/45-17 ferdig omlagt, balansert og lagt på bil. Så tror ikke det blir flere mods på bilen før til våren/sommeren neste år. Har også hatt trøbbel med fjernstyringen av sentrallåsen fra nøkkel. Mistanken gikk rett på signalforsterkeren i bakrutespoileren. Bestilte time for feilsøking hos bmw samt sjekk av signalforsterkeren. Diagnosen avslørte dårlig/lite strøm på batteri, trolig mye småkjøring. Signalforsterker ble tatt ut og sjekket, virker ok, ble påført noe elektrospray for bedre kontakt samt noe tettemiddel rundt boksen denne ligger i. Kjøpte da inn en Ctek MXS 5.0 batterilader for vedlikeholdslading av batteri. Smart lader egentlig som viser status på batteri om det holder til start av bilen eller at batteri er fulladet, samt om batteri ikke er mottagelig for lading og må byttes ut. Lader via + og - i motorrom, sørger selvsagt for at dører osv ikke åpnes under lading og at bilen får stå med panser åpent i minimum 5 minutter før jeg kobler til lading. Kobler til lader til bil før lader kobles til strøm. Nøkkel fungerer perfekt for åpning/låsing samt andre feilmeldinger ikke oppstår. 

 

Så får jeg bruke vinteren å tenke nye mods som havner på planen :)

 

Ting jeg tenker på er ledlys i AE, tåkelys, soting av ruter, avt.bart hengerfeste.

 

I forhold til trimminga så kjører jeg som normalt uten å slå av antispinn osv. Kickdown behøver jeg sjelden kun ved enkelte forbikjøringer og sport på kasse trengs ikke etter trimming, det holder i massevis med halv pedal. Bilen oppleves som orginal bare med mere moment, så jeg er ikke redd for havari av noe slag. Ja om man peiser på med det man har konstant så går det skeis men det gjør man med den orginalt også. Mulig jeg skal prøve et sportsluftsfilter for å se om det utgjør en forskjell. Aldri gjort det før på dieselmotor jeg har trimmet før. Vi får se ;) Kjøremaskin til 1000 er det uansett og smilet er priceless  \:D/

Endret av Torbjørn E39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nettopp montert Dension 500S BT i min bil. Uorginalt er det jo, men telefonen fungerer som den orginale. Samme menyer osv. Blåtann avspilling i media menyen. Vet ikke helt. Det eneste som får dette til å se uorginalt ut er at en må velge cd1 for å komme inn på menyene til dension saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nettopp montert Dension 500S BT i min bil. Uorginalt er det jo, men telefonen fungerer som den orginale. Samme menyer osv. Blåtann avspilling i media menyen. Vet ikke helt. Det eneste som får dette til å se uorginalt ut er at en må velge cd1 for å komme inn på menyene til dension saken. 

 

For å få Dension til å fungere må jeg få kodet cd veksler på min da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Torbjørn E39 changed the title to Mine biler :: Ny bil (audi denne gangen) side 10 ::

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...