Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men etter sett nyhetene ikveld hadde jo flere land bl.a Tyskland gått tom for salt. Det betyr at de salter slik som norge når samme vær type oppstår.

Kansje vi kan håpe på at når flere blir rammet må faktisk bilprodusentene lage biler tilpasset norges klima? (bare noen tanker).

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Problemet er jo at det er så mye konkurranse der ute mtp pris og utstyrsnivå at jeg tror bilprodusentene neppe vil bruke opp til flere tusenlapper pr bil for mer rustbeskyttelse...

Hadde jeg kjøpt ny bil som var rustfri ved handel så hadde jeg vaska den hver eneste uke, rust er djevlens verk!

Skrevet
Problemet er jo at det er så mye konkurranse der ute mtp pris og utstyrsnivå at jeg tror bilprodusentene neppe vil bruke opp til flere tusenlapper pr bil for mer rustbeskyttelse...

Hadde jeg kjøpt ny bil som var rustfri ved handel så hadde jeg vaska den hver eneste uke, rust er djevlens verk!

Ja du sier noe der.En på jobben har en E61 som ikke har gått så mye. Den har jeg aldri sett møkkete, den er på polering/behandling nesten hver mnd, understells behandles 2 ganger iåret, parkeres lengst unna andre biler og side rutene har ALDRI vært nede. Han hadde pr.des 09 5-6 steinsprut totalt på bilen. Den blir ALDRI kjørt hardt med, det har han ducati til. Dette virker som galskap men usikker selv hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt såpass strøken og ny bil.

Skrevet
De ruster i Norge ja...

Finnes nesten ikke tøffere forhold for et bilkarosseri enn dette landet...

Joda... Danmark... med gjennomsnitlig over 60% fuktighet 365 dager i året.

Skrevet

Ja du sier noe der.En på jobben har en E61 som ikke har gått så mye. Den har jeg aldri sett møkkete, den er på polering/behandling nesten hver mnd, understells behandles 2 ganger iåret, parkeres lengst unna andre biler og side rutene har ALDRI vært nede. Han hadde pr.des 09 5-6 steinsprut totalt på bilen. Den blir ALDRI kjørt hardt med, det har han ducati til. Dette virker som galskap men usikker selv hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt såpass strøken og ny bil.

Der har jeg også sett en del veldig flinke eiere,men det de glemmer,er at disse bilene er laget for å brukes,så selv om de ikke trnger å kjøres hardt,bør de i det minste få kjørt seg LITT hardt.

Alternativet her i Norge er jo dessverre at de sotes ned og daukjøres.

Skrevet

så vidt jeg forstod så var vel saltkjelens e61 inne for fjerning av rust på bakluken nå og den bilen er vel slik jeg har skjønt det ikke akkuat vannskjøtt så at nye biler har rustproblemer er det vel ikke noe tvil om.

Skrevet
så vidt jeg forstod så var vel saltkjelens e61 inne for fjerning av rust på bakluken nå og den bilen er vel slik jeg har skjønt det ikke akkuat vannskjøtt så at nye biler har rustproblemer er det vel ikke noe tvil om.

Ja... og det er absolutt uakseptabelt at man ikke får bedre kvalitet for 6-700000 Kr. i 2009/10. Det er imidlertid store forskjeller fra bil til bil. Jeg har sett E39´er som er fulle av synlig rust, men jeg har også sett denne modellen som om den akkurat kom ut fra fabrikken. Vår E46 har ikke rust, mens andre har skiftet både panser og dører bare for å oppleve rust på bakdøren istedenfor. Jeg har dessverre også hørt om folk som allerede har synlig rust på deres E87 og E90/91... tragisk. Moderne biler er sannelig blitt bruk & kast... :x

Skrevet

Ja... og det er absolutt uakseptabelt at man ikke får bedre kvalitet for 6-700000 Kr. i 2009/10. Det er imidlertid store forskjeller fra bil til bil. Jeg har sett E39´er som er fulle av synlig rust, men jeg har også sett denne modellen som om den akkurat kom ut fra fabrikken. Vår E46 har ikke rust, mens andre har skiftet både panser og dører bare for å oppleve rust på bakdøren istedenfor. Jeg har dessverre også hørt om folk som allerede har synlig rust på deres E87 og E90/91... tragisk. Moderne biler er sannelig blitt bruk & kast... :x

med pris nivået som er utenfor Norge og Danmark så er det kanskje forståelig at det blir sånn. Leser litt på e90post.com og der er 90% av trådene om 335i uansett om man er student eller ei.

Ellers veldig enig i at det er totalt uakseptabelt at en bil som ikke er 5 år en gang ruster, men det er kanskje bevist fra fabrikken å gjøre det slik? Hvis levealderen på en bil øker betraketlig så vil vel salget av ny bil også gå ned på lengre sikt? Er godt mulig at fabrikantene at de tenker i de baner.

Ellers så tenker jeg på w210, hvor mye har det ikke kostet mb rustreprasjonene de har hatt på de?

Siden de fortsatt sliter med samme problemet, ikke så mye fremme i media, så betyr vel det at det er billigere å ikke lage bilen motstandsdyktig i forhold til rust i forhold til å reparere de bilene som i etterkant tar dette på rustgarantien.

Skrevet

Det er ikke sikkert det hadde vært så lurt det heller, ihvertfall ikke på sommeren når det er tørt og fint ute og det ikke saltes. Fukten som blir når du vasker legger seg i alt av kriker & kroker, falser og dreneringer hvor det på en rekke biler ligger veldig tynt med lakk/rustbeskyttelse. Det er verre at det er fukt der enn at det er helt tørt, for fukt bidrar til at det ruster hurtigere. F.eks hvis man har ei stålplate uten rust, legger du denne innendørs tar det evigheter før det oppstår rust på den, utsetter du samme platen for fukt gjentatte ganger vil du se at den får et lag rust ganske kjapt.

Skrevet
Vår E46 har ikke rust, mens andre har skiftet både panser og dører bare for å oppleve rust på bakdøren istedenfor. Jeg har dessverre også hørt om folk som allerede har synlig rust på deres E87 og E90/91... tragisk. Moderne biler er sannelig blitt bruk & kast... :x

Er dette noe du selv har forebygget eller har du hatt råå flaks som ikke har rust Fredrik?

Skrevet
Vår E46 har ikke rust, mens andre har skiftet både panser og dører bare for å oppleve rust på bakdøren istedenfor. Jeg har dessverre også hørt om folk som allerede har synlig rust på deres E87 og E90/91... tragisk. Moderne biler er sannelig blitt bruk & kast... :x

Er dette noe du selv har forebygget eller har du hatt råå flaks som ikke har rust Fredrik?

Jeg har kanskje hatt litt flaks, men det er faktisk flere E46´er som er uten rust enn med rust. Rustproblemet på denne modellen er helt klart overdrevet, men det hjelper naturligvis ikke de som har en E46 med rust. Slikt er både trist og ergerlig. Vår E46 går jo primært her i Danmark og det gjør kanskje en forskjell vis a vis de "norske" bilene. Jeg vasker bilen ganske ofte så lenge de salter veiene... billigste vaskeprogram iom. at det kun handler om å få spylt vekk saltet. Ellers har jeg alltid kjørt med skvettlapper foran for å spare fordørene mm. Jeg kjører også helt bevisst med smale vinterdekk 195/65-15. Disse er billige og derfor av beste sort samtidig som de er både komfortable og sitter langt inn i hjulhusene. Det blir mindre salt og møkk på resten av bilen på denne måten og det sparer lakken.

Skrevet
Ellers så tenker jeg på w210, hvor mye har det ikke kostet mb rustreprasjonene de har hatt på de?

Ifølge en artikkel jeg leste det kostet dette mindre enn beløpet de sparte på tynnere et-eller-annet i forbindelse med lakkering.

Skrevet

Det er ikke sikkert det hadde vært så lurt det heller, ihvertfall ikke på sommeren når det er tørt og fint ute og det ikke saltes. Fukten som blir når du vasker legger seg i alt av kriker & kroker, falser og dreneringer hvor det på en rekke biler ligger veldig tynt med lakk/rustbeskyttelse. Det er verre at det er fukt der enn at det er helt tørt, for fukt bidrar til at det ruster hurtigere. F.eks hvis man har ei stålplate uten rust, legger du denne innendørs tar det evigheter før det oppstår rust på den, utsetter du samme platen for fukt gjentatte ganger vil du se at den får et lag rust ganske kjapt.

Jeg tenker heller slik at skitt og møkk gjør at fuktigheten ikke renner av og at det tetter for dreneringen på fuktige dager. Slik det var sommeren 2009 var det mange fuktige dager så om enn bruker voks enn sprøyter på lager enn jo en glatt overflatte i kriker og kroker, slik at fuktigheten preller av. Kombinasjon salt og fuktighet er rust bomber og ikke like ille på sommeren selvsagt.

Tror kombinasjon med vask med mye vann, voks en sprøyter på og at en tørker av bilen og kjører den litt etter vask på vinter på dager under -10 er med på bevare bilen. Vår og høst har jeg tro på god vask med mye vann, polering og voks. Tørk etter vask av understell vinters tid er ikke lett men med liten kjøre tur burde dette kunne lufttørkes om enn velger dager med dager med høyere temp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...