Fredrik Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Men jeg tror neeesten at jeg heller ville hatt denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18403889 Dette er naturligvis også en fin bil, men en 996 er vesentlig mer fokusert og en ekte sportsbil der BMW´en bare har en kraftig motor i et grunnleggende alminnelig chassis. BMW´en gjør bruk av to turboladere for å ha 306 HK, mens Porschen har 320 HK uten pustehjelp. Dette betyr alt for motorresponsen og få motorer om noen er mer hissige enn en potent boxersekser uten turbo. En 335i har en mer dieselaktig effektutvikling med et høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister (400 Nm mellom 1300 og 5000 rpm). Allikevel... Porschen har på sitt beste faktisk kun 30 Nm mindre enn BMW´en (370 Nm ved 4250 rpm). Porschen har en maksimal effekt ved relativt høye 6800 rpm, mens BMW´en har en maksimal effekt ved relativt lave 5800 rpm. Bilene er derfor svært forskjellige og jeg ville uten tvil ha valgt Porschen fremfor BMW´en. Thomaz: Ikke 335XD, men 335i xDrive... det handler om en bensinmotor og 4x4.
Ron Jeremy Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Men jeg tror neeesten at jeg heller ville hatt denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18403889 Dette er naturligvis også en fin bil, men en 996 er vesentlig mer fokusert og en ekte sportsbil der BMW´en bare har en kraftig motor i et grunnleggende alminnelig chassis. BMW´en gjør bruk av to turboladere for å ha 306 HK, mens Porschen har 320 HK uten pustehjelp. Dette betyr alt for motorresponsen og få motorer om noen er mer hissige enn en potent boxersekser uten turbo. En 335i har en mer dieselaktig effektutvikling med et høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister (400 Nm mellom 1300 og 5000 rpm). Allikevel... Porschen har på sitt beste faktisk kun 30 Nm mindre enn BMW´en (370 Nm ved 4250 rpm). Porschen har en maksimal effekt ved relativt høye 6800 rpm, mens BMW´en har en maksimal effekt ved relativt lave 5800 rpm. Bilene er derfor svært forskjellige og jeg ville uten tvil ha valgt Porschen fremfor BMW´en. Thomaz: Ikke 335XD, men 335i xDrive... det handler om en bensinmotor og 4x4. Mht kjøreegenskaper og motor er vi helt på samme side her Fredrik. Men se disse to bilene ved siden av hverandre, eksteriørt og interiøret ikke minst. Porschen kunne godt vært ifra 70 tallet, de ser jo svært like ut, og interiøret i denne 2004 modellen.... En bil til tre kvart million, ser slik ut, smaken er som baken, men BMW'en ser lysår bedre og mer moderne ut ifht mitt hode og smak, spesielt mtp på den innvendige! Når det er sagt, han blir sikkert fornøyd, men vanskelig å ikke bli det når man har tilgjengelig en slik sum for å handle bil for. Tror jeg hadde kjøpt meg en feit 6 serie for denne summen selv. Det er bare å gratulere!
Fredrik Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Mht kjøreegenskaper og motor er vi helt på samme side her Fredrik. Men se disse to bilene ved siden av hverandre, eksteriørt og interiøret ikke minst. Porschen kunne godt vært ifra 70 tallet, de ser jo svært like ut, og interiøret i denne 2004 modellen.... En bil til tre kvart million, ser slik ut, smaken er som baken, men BMW'en ser lysår bedre og mer moderne ut ifht mitt hode og smak, spesielt mtp på den innvendige! Når det er sagt, han blir sikkert fornøyd, men vanskelig å ikke bli det når man har tilgjengelig en slik sum for å handle bil for. Tror jeg hadde kjøpt meg en feit 6 serie for denne summen selv. Det er bare å gratulere! Akkurat 996 Carrera 4S er jo litt spesiell iom. at den har turbokarosseriet uten å være en turbo. Dette gjør at modellen ser svært potent ut og det er vanskelig å ikke la seg imponere. 996 C4S er f.eks 8 cm lavere enn en E92 335i... og den er nesten 5 cm bredere. 996 C4S er flat som en padde og går som et uvær... Det er stor forskjell på en klassisk 911 fra G-serien og 996 når det gjelder designet... den gamle er f.eks en mye mindre bil. Den klasiske 911 har et kort panser og et langt tak... den er mer eller mindre formet som en dråpe vann i fritt fall. 996 har et mer tradisjonelt design, men Porsche har vært flinke til å gi oss tilstrekkelig med 911 designelementer slik at vi ser kontinuiteten.
hagenisse Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Porschen kunne godt vært ifra 70 tallet, de ser jo svært like ut, og interiøret i denne 2004 modellen.... Jeg synes porsche-interiørene ser helt merkelig tragiske ut på bilder, mens de er ganske så ålreite i virkligheten. Jeg er ingen fan av 996 (993 og 997 derimot..), men det er jo et milevis tøffere valg enn en 3-serie..
Fredrik Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Porschen kunne godt vært ifra 70 tallet, de ser jo svært like ut, og interiøret i denne 2004 modellen.... Jeg synes porsche-interiørene ser helt merkelig tragiske ut på bilder, mens de er ganske så ålreite i virkligheten. Jeg er ingen fan av 996 (993 og 997 derimot..), men det er jo et milevis tøffere valg enn en 3-serie.. 996 er heller ikke min favoritt (selvom den er tøff nok). Jeg er veldig svak for den klassiske 911 fra rundt 1984, men også 964 og 993 er fine. 993 er jo en slags hybrid med understelet fra 996/997 og den klassiske luftkjølte boxersekseren. 997 stiller i en egen klasse... aldri har en 911 vært finere. Porsches interiører har tradisjonelt vært veldig enkle... filosofien "less is more" kunne nesten ha vært oppfunnet av Porsche. Alt har vært fokusert på selve kjøreopplevelsen og hvordan man har kunnet gjøre den mest mulig fokusert i relajon til ratt, gear, gass, brems, clutch og turteller... alt annet var mer eller mindre uvesentlig. Porsche 928 satte imidlertid en ny standard vedr. Porsches interiører i 1978... selv Mercedes-Benz ble plutselig billig på dette området i forhold. Først i forbindelse med faceliften på Porsche 944 i siste halvdel av 1985 kom turen til de enklere modellene... og med 911 kom ikke oppgraderingen før i 1997 med 996.
Hakon Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Artig diskusjon dette. Husker jeg overhørte en diskusjon mellom to Porsche-eiere på en Statoil stasjon en gang. Den ene eieren hadde en 996 911 Turbo, mens den andre hadde en 996 911 C4S. Dette var selvfølgelig en diskusjon om respons, hvor C4S eieren argumenterte hardt for sin selvpustende maskin. Man trenger for øvrig ikke se lenger enn til en Porsche Carrera GT for å forstå at en selvpustende motor nesten alltid er kongen!
Fredrik Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Man trenger for øvrig ikke se lenger enn til en Porsche Carrera GT for å forstå at en selvpustende motor nesten alltid er kongen! Klart... eller McLaren F1... eller de ulike GT3 variantene...
[space] Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Jeg er litt enig med tanke på interiøret. 993 ser jo rimelig trist ut innvendig. 996 er bedre, og boxsterne ser også bra ut. Det jeg egentlig har problemer med er at det ikke er noen midtkonsoll (fra girstanga opp til dashbordet). Jeg har jo forsåvidt ikke det på z4'en heller, men det ser likevel mer harmonisk ut. Men jeg må si en pen 993 er både oppnåelig, og en drømmebil. Er svak for utseendet til 964 også, men ikke så fan av "livsfarlige kjøreegenskaper", noe som i følge Fredrik er vesentlig forbedret i 993.
Chriso Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Dette har tydligvis utviklet seg til en diskusjon om Porsche, noe som selvfølgelig ikke er så rart ettersom denne Jon(?) har anskaffet en sådan lekker sportsvogn For oss her som ikke har kjørt særlig med Porsche selv, så har noen kanskje prøvd "Need for Speed Porsche"? Jeg har ihvertfall tilbrakt flerfoldige timer fremfor dataskjermen, og husker godt hvordan jeg koste meg med dette spillet. Følelsen av å "kjøre" stadig nyere, raskere og mer stabile Porscher, og følge evolusjonen fra klassiske 356, via den stygge og svake 914, til den moderne 996, var fantastisk! Husker at 993 Turbo var fryktelig rask, men 996 var liksom kongen på kjøreegenskaper og -dynamikk! Men en ting jeg lurer på; hva gjør gutta fra Stuttgart når de har brukt opp modellkode 999, til 911-serien? Blir det aktuelt å bruke 1xxx?
Ron Jeremy Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Mht kjøreegenskaper og motor er vi helt på samme side her Fredrik. Men se disse to bilene ved siden av hverandre, eksteriørt og interiøret ikke minst. Porschen kunne godt vært ifra 70 tallet, de ser jo svært like ut, og interiøret i denne 2004 modellen.... En bil til tre kvart million, ser slik ut, smaken er som baken, men BMW'en ser lysår bedre og mer moderne ut ifht mitt hode og smak, spesielt mtp på den innvendige! Når det er sagt, han blir sikkert fornøyd, men vanskelig å ikke bli det når man har tilgjengelig en slik sum for å handle bil for. Tror jeg hadde kjøpt meg en feit 6 serie for denne summen selv. Det er bare å gratulere! Akkurat 996 Carrera 4S er jo litt spesiell iom. at den har turbokarosseriet uten å være en turbo. Dette gjør at modellen ser svært potent ut og det er vanskelig å ikke la seg imponere. 996 C4S er f.eks 8 cm lavere enn en E92 335i... og den er nesten 5 cm bredere. 996 C4S er flat som en padde og går som et uvær... Det er stor forskjell på en klassisk 911 fra G-serien og 996 når det gjelder designet... den gamle er f.eks en mye mindre bil. Den klasiske 911 har et kort panser og et langt tak... den er mer eller mindre formet som en dråpe vann i fritt fall. 996 har et mer tradisjonelt design, men Porsche har vært flinke til å gi oss tilstrekkelig med 911 designelementer slik at vi ser kontinuiteten. Her tok du bare for deg det som er relativt enkelt å forsvare Fredrik, eksteriøret. Forsøk så med interiøret, jeg vil tro den er litt verre. Greit nok at det sportslige er i fokus, men design er også vesentlig i mitt bilde av kostbare biler som bør/må være på plass. Og når man ser interiøret av en såvidt ny Porsche, blir jeg skremt. Kunne like gjerne sittet i en Lada niva fra 70 årene, fy faen! Husker jo enkelte har disset interiøret i E9* og E6* for å være lite førerorientert og kjedelig, forsåvidt enig, men dette man finner i overnevnte Porsche... Men Porsche er Porsche antar jeg, kjøper man en slik bil, har man nok noen timer på bane i ny og ne, der er jeg ikke. Men jeg må mitt valg av merke, blir enklere og enklere å forsvare ifht andre biler, mulig jeg er blind?
Fredrik Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 For oss her som ikke har kjørt særlig med Porsche selv, så har noen kanskje prøvd "Need for Speed Porsche"? Jeg har ihvertfall tilbrakt flerfoldige timer fremfor dataskjermen, og husker godt hvordan jeg koste meg med dette spillet. Følelsen av å "kjøre" stadig nyere, raskere og mer stabile Porscher, og følge evolusjonen fra klassiske 356, via den stygge og svake 914, til den moderne 996, var fantastisk! Husker at 993 Turbo var fryktelig rask, men 996 var liksom kongen på kjøreegenskaper og -dynamikk! Men en ting jeg lurer på; hva gjør gutta fra Stuttgart når de har brukt opp modellkode 999, til 911-serien? Blir det aktuelt å bruke 1xxx? Det spiller egentlig ikke så stor rolle... 964, 993, 996, 997 er egentlig bare internkoder på de forskjellige modellene i likhet med f.eks E30, E36, E46, E90. Det handler om en Porsche "911" akkurat som det handler om en "3-serie". Internkodene gir egentlig ingen mening rent modellmessig og et godt eksempel er den første 911 Turbo modellen fra 1975. Den har internkoden 930, mens f.eks 924 Turbo (som er en helt annen modell) har internkoden 931. Porsche 944 Turbo har internkoden 951. Det er et tilsvarende lett rotete system når det gjelder BMW også. De tidligere 911 modellene kalles; iallefall i Tyskland, for "Urmodell" (1963-73) og "G-modell" (1973-89). Den første "911" fra 1963 het egentlig "901", men dette navnet hadde Peugeot rettighetene til og derfor endret man navnet til "911". Porsche 356, 914 og Boxster/Cayman er ingen 911´er, men selvstendige modeller. Boxster/Cayman deler enkelte motorer med 997 (ofte er imidlertid motorene mer forskjellige enn man skulle tro), men der motoren i en 911 er hekkmontert (altså over bakakselen) er motoren i Boxster/Cayman montert mer mot midten av bilen og dermed har disse modellene rent teknisk en midtmontert motor. Porsche Boxster har forøvrig internkodene 986 (type I) og 987 (type II)... Cayman har internkoden 987c.
Fredrik Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Her tok du bare for deg det som er relativt enkelt å forsvare Fredrik, eksteriøret. Forsøk så med interiøret, jeg vil tro den er litt verre. Greit nok at det sportslige er i fokus, men design er også vesentlig i mitt bilde av kostbare biler som bør/må være på plass. Og når man ser interiøret av en såvidt ny Porsche, blir jeg skremt. Kunne like gjerne sittet i en Lada niva fra 70 årene, fy faen! Husker jo enkelte har disset interiøret i E9* og E6* for å være lite førerorientert og kjedelig, forsåvidt enig, men dette man finner i overnevnte Porsche... Men Porsche er Porsche antar jeg, kjøper man en slik bil, har man nok noen timer på bane i ny og ne, der er jeg ikke. Men jeg må mitt valg av merke, blir enklere og enklere å forsvare ifht andre biler, mulig jeg er blind? Porsche har da hatt fler modeller enn forskjellige 911 utgaver. Interiøret i f.eks Porsche Cayenne er etter min mening vesentlig finere enn interiøret i X5 (både E53 og E71). Interiøret i Porsche 968 fra 1992 er også ganske fint og det lå på et vesentlig høyere nivå enn f.eks E36 da den kom på markedet året før. Porsche 924 kom på markedet i 1976 og selvom man kan gjenkjenne relativt mange VAG komponenter var interiøret mye mer elegant enn den samtidige E21 modellen. Porsche 928 hadde et fantastisk interiør som satte selveste Mercedes-Benz i forlegenhet da den modellen kom på markedet i 1978. Porsche Panamera... say no more... stort bedre blir det ikke. Porsche har satt en ny standard når det gjelder bilinteriører... et fabelaktig kompromis mellom luksus og sportslighet. Porsche 911 er med andre ord unntaket som bekrefter regelen, men som argumentert for i et tidligere innlegg så har hele poenget med interiøret i en 911 vært fokus på det som betyr noe i relasjon til selve kjøreopplevelsen... ratt, gass, brems, clutch, gear og turteller.
Chriso Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Men en ting jeg lurer på; hva gjør gutta fra Stuttgart når de har brukt opp modellkode 999, til 911-serien? Blir det aktuelt å bruke 1xxx? Det spiller egentlig ikke så stor rolle... 964, 993, 996, 997 er egentlig bare internkoder på de forskjellige modellene i likhet med f.eks E30, E36, E46, E90. Det handler om en Porsche "911" akkurat som det handler om en "3-serie". Internkodene gir egentlig ingen mening rent modellmessig og et godt eksempel er den første 911 Turbo modellen fra 1975. Den har internkoden 930, mens f.eks 924 Turbo (som er en helt annen modell) har internkoden 931. Porsche 944 Turbo har internkoden 951. Det er et tilsvarende lett rotete system når det gjelder BMW også. Jeg vet at det er internkoder det er snakk om. Men føler kanskje at Porsche sine internkoder blir brukt mer aktivt enn hos andre bilmerker, ihvertfall av journalister o.l. og at det nettopp derfor blir en uvant forandring dersom de går over til for eksempel 1xxx, når de alltid har brukt 9xx. Det jeg lurte på var om du/noen har en formening om hvordan de kommer til å løse dette?
Mexos Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Her tok du bare for deg det som er relativt enkelt å forsvare Fredrik, eksteriøret. Forsøk så med interiøret, jeg vil tro den er litt verre. Greit nok at det sportslige er i fokus, men design er også vesentlig i mitt bilde av kostbare biler som bør/må være på plass. Og når man ser interiøret av en såvidt ny Porsche, blir jeg skremt. Kunne like gjerne sittet i en Lada niva fra 70 årene, fy faen! Husker jo enkelte har disset interiøret i E9* og E6* for å være lite førerorientert og kjedelig, forsåvidt enig, men dette man finner i overnevnte Porsche... Men Porsche er Porsche antar jeg, kjøper man en slik bil, har man nok noen timer på bane i ny og ne, der er jeg ikke. Men jeg må mitt valg av merke, blir enklere og enklere å forsvare ifht andre biler, mulig jeg er blind? Porsche har da hatt fler modeller enn forskjellige 911 utgaver. Interiøret i f.eks Porsche Cayenne er etter min mening vesentlig finere enn interiøret i X5 (både E53 og E71). Interiøret i Porsche 968 fra 1992 er også ganske fint og det lå på et vesentlig høyere nivå enn f.eks E36 da den kom på markedet året før. Porsche 924 kom på markedet i 1976 og selvom man kan gjenkjenne relativt mange VAG komponenter var interiøret mye mer elegant enn den samtidige E21 modellen. Porsche 928 hadde et fantastisk interiør som satte selveste Mercedes-Benz i forlegenhet da den modellen kom på markedet i 1978. Porsche Panamera... say no more... stort bedre blir det ikke. Porsche har satt en ny standard når det gjelder bilinteriører... et fabelaktig kompromis mellom luksus og sportslighet. Porsche 911 er med andre ord unntaket som bekrefter regelen, men som argumentert for i et tidligere innlegg så har hele poenget med interiøret i en 911 vært fokus på det som betyr noe i relasjon til selve kjøreopplevelsen... ratt, gass, brems, clutch, gear og turteller. jeg ser at her har vi veldig ulik smak. jeg har alltid sett på porsche som en bil med et nydelig utseende, med et interiør som ser ut til å være tatt rett fra ei boble. Det har nok noe å gjøre med at det skal være sportslig som du sier. men jeg synes det blir for trist og gammeldags. personlig syns jeg interiøret i f. eks tuareg ser mye mer eksklusivt ut enn det i cayenne. Men du er jo en typisk "porsche kar" og mer i målgruppen for porsche enn meg, så at du liker det viser jo bare at porsche har truffet spikeren på huet. Har selv lyst til å eie en porsche en gang, men da vil jeg ha en skikkelig en som ikke er for gammel og da koster det mer enn min lommebok har råd til å finansiere akkurat nå.
Fredrik Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 jeg ser at her har vi veldig ulik smak. jeg har alltid sett på porsche som en bil med et nydelig utseende, med et interiør som ser ut til å være tatt rett fra ei boble. Det har nok noe å gjøre med at det skal være sportslig som du sier. men jeg synes det blir for trist og gammeldags. personlig syns jeg interiøret i f. eks tuareg ser mye mer eksklusivt ut enn det i cayenne. Men du er jo en typisk "porsche kar" og mer i målgruppen for porsche enn meg, så at du liker det viser jo bare at porsche har truffet spikeren på huet. Har selv lyst til å eie en porsche en gang, men da vil jeg ha en skikkelig en som ikke er for gammel og da koster det mer enn min lommebok har råd til å finansiere akkurat nå. Moi... en typisk "Porsche kar"... Dashboardet i Porsche 997 GT2 (prefacelift)... skinn og alcantara... gear, ratt, turteller og gearspake... som det skal være i en 911.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå