Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
":3h8kge4e]996 C4S er dessverre ikke noen billig bil å forsikre...

Rundt 20.000 i året med 12.000km og 75% bonus i 5 år, er ikke å rope hurra for...

Vil tippe Oslo sentrum, og fellesgarasje spiller en liten rolle her, men det er likevel det dobbelte av hva jeg betaler på bilen min.

Dette var litt dyrt ja.

Har han sjekka litt rundt?

Han får melde seg inn i Porscheklubben. Der er det medlemmer som jobber i forsikringsbransjen.

Eg rekner med at det er muligt å få prisen ned mot 10000,-

Bustadsplass har jo masse å sei! Eg betaler 5000,- for min bil. (8000km 75% bonus)

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har nettopp meldt meg inn i forumet etter å ha lest en laaang og interessant diskusjon. Jeg er kollegaen [space] omtalte i starten av tråden og er dypt imponert over engasjementet og kunnskapsnivået til dere i bimmers.

Dere som har hengt med har fått med dere at valget falt på 996 C4S. Min deilige (!) 520da 2006 må derfor avhendes, noe jeg ikke er glad for. 996'en blir husstandens eneste bil, noe min samboer er direkte misfornøyd med. Hun ville derimot likt 125i veldig godt. Jeg har lyst til å forklare (ikke forsvare) valget for interesserte og forstår at dette kan være rett plass. Har gitt opp å forklare valget hjemme. Er du ikke spesielt interessert kan du slutte å lese her.

For 30 år siden konkurrerte jeg i bilslalåm med Mini pickup (laveste tyngdepunkt) bygget om til Cooper S. 630kg og 100hk gikk unna den gangen. Noe senere ble det 205 GTI, som var fantastisk å kjøre. Begge bilene gir som kjent utpreget kjøreglede.

Etter hvert har jeg blitt (nærmest sykelig) opptatt av styrerespons, noe som antagelig stammer fra bilslalåm-tiden. Smart roadsteren jeg hadde tidligere lå veldig godt på veien, men til tross for optimal konstruksjon ga den vag styrefølelse. Etter mye lesing og noe testing fant jeg i fjor frem til at Audi S3 måtte være bilen for meg. Det ble nedtur. Fantastisk motor, men samme slappe styringa som Smart'en (verre, faktisk). Fant etter hvert ut at det skyldtes treg elektrisk styreservo på begge bilene. Prøvde også Volvo S60 T5, men styringa der var totalt håpløs (siste gang i Volvo).

Etter å ha hørt mye Bmw-skryt av bl.a. [space] har jeg prøvekjørt et knippe. 1-serien med 18' gav knivskarp respons. Har prøvd flere, både parafin og bensin, og vært veldig fornøyd med alle. 3-serien, i likhet med alle de større, styrer for lite direkte og er ikke noe for meg (M3 er for dyr eller for gammel og ikke testet).

For å være sikker på at 1-serien var bilen for meg dro jeg ut for å prøve 996 C4, som etter sigende skulle være spesielt kjøreglad. Fryktelig dårlig gjort av den som foreslo å prøvekjøre noe slikt (tørk av deg fliret, [space]). Fant imidlertid en (enda dyrere, selvsagt) 996 C4S i samme lokale og likte den adskillig bedre, så jeg prøvekjørte den istedet. Fant ut etter 200 meter at dette var riktig. Styreresponsen er overlegent fabelaktig, nærmest Lotus-aktig. Motor og kvalitetsfølelse er også helt på topp. Beslutning ble fattet ganske så kvikt. Bilen er nå til godkjenning for å få skilt, så jeg venter i spenning.

I ettertid ser jeg at 2003-2004 M3 kanskje var innen rekkevidde likevel og burde vært prøvekjørt. Anledningen byr seg kanskje senere. Tror ikke jeg vil angre uansett.

Èn bil jeg virkelig har lyst til å prøve er Z3M coupe som har stått til salgs hos Porsche Center i Oslo (se http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19216249 ). Makan til stilig bil (spesielt interiøret, Ron Jeremy) skal man lete lenge etter. Den kunne også tenkes å ha den rette styreresponsen. Bilen er heldigvis solgt så jeg slipper å angre.

Beste tilbud på forsikring på C4S'en er nå 16.300 for 12' km/år. Fellesgarasje i Oslo suger. Håper virkelig bilen får stå i fred. Folk kan da ikke ha hjerte til å ripe i noe slikt?

Tusen takk til dere alle!

PS. Kjøpte Porsche 911 GT3-klokke (billig) i Paris i fjor, som kommer til sin rett nå:-)

Skrevet

Herlig innlegg Janko, og hyggelig å ha deg her på forumet.

Velkommen er vel da på sin plass å si!

Av preferansene dine skjønner jeg at du mest sannsynlig har valgt rett bil for deg.

At samboeren er grinete, vel, la oss håpe det går over.

Jeg tror hun heller kjører rundt i Porsche enn i Kia, og har dere ikke noen små, er det anledning for og nå dere skal benytte dere av muligheten til å kjøre med litt stil!

:wink:

Godt vi har ulik smak, kos deg med Porsche'n, og jeg håper evt kreative sjeler holder seg unna den i garasjen og andre steder.

:D

Hadde vært morsomt å hørt ifra deg om du evt hadde prøvd en E46 M3 også, ifht Porsche'n.

Alltid morsomt med sammenlinginger og synsing.

Har en kompis med en boxter cabrio, får prøve den til våren og se hva Porsche virkelig er, aldri kjørt en før dessverre.

:wink:

Og ja, det var en sjelden stilig Z3 coupe, fargen i Estorilblå gjør det hele veldig rett, og stolene er også kanon.

Sannsynligvis er av de mer morsomme BMW som er laget de siste 20 åra.

Skrevet

Takk for velkomsthilsen!

Nå er jo jeg ny på Porsche-fronten, men jeg har nå hørt det kun finnes èn ekte Porsche, nemlig 911. Eller hva sier du, Fredrik? Jeg synes vel alle minus enkleste utgave av 924 er mer enn greie, men er usikker på om det er politisk korrekt. Etter hva jeg har hørt er de fleste av dem godt kjørbare, så du får nok en artig tur i Boxsteren.

Drømmebilen for øyeblikket hadde vært den jeg venter på med interiør fra den omtalt Z3M'en. Da snakker vi både pose og sekk.

Muligheten for å byttelåne 911'en mot E46 M3 for en liten tur kan kanskje by seg en dag?

Skrevet

Gratulerer med Porsche - det er liksom et hakk opp fra BMW. :)

Jeg skjønner dog ikke begeistringen for interiøret i den omtalte Z3M'en. Stolene ser kanskje fine ut, men de holder deg alt annet enn fast..

Skrevet
Takk for velkomsthilsen!

Nå er jo jeg ny på Porsche-fronten, men jeg har nå hørt det kun finnes èn ekte Porsche, nemlig 911. Eller hva sier du, Fredrik? Jeg synes vel alle minus enkleste utgave av 924 er mer enn greie, men er usikker på om det er politisk korrekt. Etter hva jeg har hørt er de fleste av dem godt kjørbare, så du får nok en artig tur i Boxsteren.

Drømmebilen for øyeblikket hadde vært den jeg venter på med interiør fra den omtalt Z3M'en. Da snakker vi både pose og sekk.

Muligheten for å byttelåne 911'en mot E46 M3 for en liten tur kan kanskje by seg en dag?

Heisan Janco... det er hyggelig å se deg her inne. Først og fremst må jeg jo få lov til å gratulere deg med en kjempefin sportsbil... helt sjef... 8)

En Porsche 996 C4S er helt klart et seriøst redskap i hendene på en som kan kjøre bil. Jeg hørte en gang for mange år siden at Porsche i en undersøkelse hadde kommet frem til at eiere av en Porsche utnyttet bilens potensiale 30% bedre enn andre sjåfører... og at de beste 20% av disse eierne av en Porsche maksimalt klarte å utnytte 80% av en Porsches kjøreegenskaper. En Porsche er alltid bedre enn sin eier... og man kan alltid bli en bedre Porschesjåfør... :P

Samtlige Porscher er kompetente biler, men ikke alle er fokuserte sportsbiler i en like stor grad som 911. En Porsche 911 er et ikon og modellen har en historie som få andre bilmodeller. Samtlige 911 modeller som er produsert har kunnet tilby noe vesentlig i relasjon til selve kjøreopplevelsen som har vært litt bedre enn forgjengeren. Snart 47 år med stadige forbedringer forteller ganske mye om hvorfor Porsche er der de er med 911 idag... helt på toppen i de fleste relevante sammenhenger. Idag trenger man heller ikke baller av titan for å kunne ratte en 911 på grensen... noe Walter Röhr imidlertid helt klart har i denne filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=CjDL6XJG_hg

Nå er det jo vinter og hva er bedre enn en 996 på skikkelig vinterføre...

http://www.youtube.com/watch?v=zVAm8VYiBlw

Skrevet

Takk skal du ha! Veldig artige filmer du tok frem der :)

Hentet bilen i går ettermiddag og er så langt veldig fornøyd. Kjørte fruen til jobben i morges og må innse at hun har et stykke igjen til "OK". Et godt stykke, faktisk. Min målsetning er at husfreden senker seg før jul :wink:

Skrevet

Nå har jeg aldri drivi med noe banekjøring/autoslalom etc. så jeg sitter ikke på den "kjørekompetansen" jeg tror endel folk her inne gjør, og har ikke fått testa noen av bilene jeg har kjørt for fulle mugger, men..

Jeg har hatt en E46 M3 (cab riktignok) i ett drøyt år. Før jeg handla denne bilen hadde jeg aldri kjørt noe som er verdt å nevne. At jeg har tura rundt i forhjulstrekk hele livet er jo synd og skam! Aldri mer! hehe

M3'n er en herlig opplevelse, jeg ble helt paff over hvor bra denne bilen sitter på veien, styrespons, power, den herlige lyden fra seksern etc.

Jeg bor i USA (og her er det billig for bil gitt! hehe) og vi er endel nordmenn på kontoret her borte som sitter på en, tja, la oss kalle det over gjennomsnittelig morsom bilpark ;)

Så, en dag for endel måneder siden skjedde det som måtte skje, det rullet inn en Porsche på parkeringsplassen. Nærmere bestemt en 996 C4S. Jeg har kjørt denne litt i ny og ne, og herremalla for en bil! Det er ikke noen tvil om at jeg har tenkt tanken en og to ganger at jeg skulle bytta inn M3'n med en 911 ;)

Med det sagt så er jo M3'n en langt mer praktisk bil, når man får folk på besøk og trenger litt plass og slikt egner desverre ikke 911 seg, så jeg blir nok sittende med M3.

Men om en kun ser på kjøreegenskapene så er min mening at C4S'n er overlegen, og jeg kan aldri tenke meg at du vil føle noen helst form for anger over å ha valgt 911 over M3 når du får mulighet til å teste en.

Skrevet

Hentet bilen i går ettermiddag og er så langt veldig fornøyd. Kjørte fruen til jobben i morges og må innse at hun har et stykke igjen til "OK". Et godt stykke, faktisk. Min målsetning er at husfreden senker seg før jul :wink:

Gratulere med en moro bil! Kona blir sikkert fornøyd etterhvert. Kan jeg spørre hvilken butikk du handlet fra? Tror jeg vet om alle 911 c4 som har vært på nettet de siste 2 årene. Er det den Autotuning hadde på nettet i 5 dager så liker jeg deg ikke! Da har du fått deg gromm bil...

Meld deg inn i http://www.p-c-n.no, innmeldingen er inntjent på første service og et er masse info på det lukkete forumet. NSK http://www.sportsvogn.no har isbanekjøring i slutten av februar, porsche klubben er der også på lørdagen. Kommer en del GROMME biler så det er noe jeg ville fått med meg.

Skrevet

Har prøvd å lokke litt med Sigdal jeg også :)

Bilen er handlet på autotuning ja, og lå ute veldig kort tid. :)

Skrevet

Hmmm... din kjære trenger nok bare litt forsiktig tilvenning. Hva med å ta henne med på en skikkelig roadtrip a la den [space] og jeg hadde i sommer opp til Ålesund?... :P

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=123178

Skrevet
":37usv9nv]Har prøvd å lokke litt med Sigdal jeg også :)

Bilen er handlet på autotuning ja, og lå ute veldig kort tid. :)

Da har han fått seg en meget fin bil til en bra pris. Hadde jeg ikke hadde hatt min egen bil så kunne den være ett godt alternativ. Var i dialog med Espen, men innbytte var ikke så intressant...

Sigdal ja! Skal ikke se bort fra at man tar seg en tur. Har fått lånt meg ett sett med 17 tommere og skal få pigget opp ett sett med noen ekstra rader... Når er det kjøring der?Kommer du opp på sportsvogn sitt treff på Gol?

Skrevet

Jeg må visst følge med litt oftere her, forstår jeg.

Setter veldig pris på innlegget fra deg, OveN. Jeg har trodd forskjellen mellom M3 og 911 ville være mindre enn det du forteller om her. Er imidlertid fortsatt motivert for å teste M3 en vakker dag, ikke bare for å se på det praktiske :wink:

Når det gjelder roadtrip til Ålesund tror jeg nok det blir alene, noe som også kan være alle tiders.

Antar jeg melder meg inn i en klubb eller to, men trenger litt tid til å bli ekte Porsche-eier. Har vurdert å erstatte den originale stereo'n med en fet Pioneer med 7" navigasjon, men har forstått at jeg med det dreier fokus vekk fra bilkjøring, noe som selvsagt ikke er bra. Lar derfor alt roe seg ned en stund så jeg ikke går på en smell med en gang.

Som [space] sier er bilen kjøpt på Autotuning, som virker som et fornuftig sted å handle slik redskap. Var tilfeldig nede for å se på en C4 som jeg ikke likte (lys grått, Toyota-aktig skinninteriør) og så C4S'en med mitt navn på. Sistnevnte ble lagt ut på Finn samme kveld, men da var den nærmest min allerede :D

Skrevet

Får jeg anledning til å velge skal jeg sørge for at det blir prøvekjøring av M3 coupe, [space].

Første gang jeg kjørte den omtalte C4S'en var det på sommerdekk. Opplevelsen var som nevnt stor og styrefølelsen hinsides.

Nå sitter det vinterdekk på bilen (Dunlop SP Winter Sport 3D 265/35-18, anbefalt av Autotuning). Opplevelsen er fremdeles stor, men styrefølelsen er redusert fra hinsides til presis. Har oppdaget et par andre egenskaper som er til å leve med, så jeg overlever greit frem til våren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...