Gå til innhold

530D e39, kjempebil eller pengesluk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er ny her på forumet og har noen spørsmål angående E39 530D (automat.stasjonsvogn)

Hadde bestemt meg for å kjøpe en Volvo V70 D5 da jeg ved en anledning fikk prøve en 530Dat E39, fra den dagen ble Volvoplanene lagt på hylla og jakten på en 530D startet :)

Har lest opp og ned her på forumet angående denne bilen og har vel etterhvert fått et inntrykk av at det er en kjempebil som svært mange er fornøyd med men at det er enkelte feil som går igjen og som er dyre å reparere:

1. Turbo havarer litt tidlig men dette skyldes i mange tilfeller tett filter for veihusventilasjon, stemmer dette eller ryker ofte turboen tidlig selv om dette filteret blir skiftet? Har ellers inntrykk av at det er svært gode motorer og at problemet bare gjelder selve turboen og ikke selve motoren?

2. Automatkassene er på grensen av å tåle det høye dreiemomentet fra disse motorene og at de havarer litt ofte? Er dere enige eller gjelder dette i hovedsak biler som er chippa, skamkjørte eller som det er blitt slurva med oljeskift og generell service på automatkassa?

3.Ser at det er et skille på slutten av 2000 modellene og at de da blir oppgitt med 193hk istedenfor 184hk, har forstått at dette er samme motoren men bare forskjellig programmering men er det også samme automatkasse eller er den også bedre\omprogramert på 193hk bilene? Har inntrykk av at det er 2-3 forskjellige automatkasser ute å går.

Hadde tenkt å bruke 200000+ på en brukt 530D, vil dere guruer her inne anbefale det eller er det slik at jeg i tillegg må ha 50000-100000kr stående på konto for å ta høyde for kommende reperasjoner av turbo\manifoil og automatkasse?

Håper noen her inne orker å synse litt rundt disse tingene, ellers så synes jeg ihvertfall at E39 530D er en fantastisk bil å kjøre.

Mvh

Bjørnar

Skrevet

Kan prøve å svare litt på spm dine, har jo hatt en 530D selv :)

1. Turbo havari kommer som regel av dårlig vedlikehold etter det jeg har fått med meg. Spesielt dette veivhusventilasjons filteret har vært en syndebukk. Kan jo være uheldig, men stort sett tror jeg de fleste med 530D ikke opplever problemer med turbo om man bytter dette filteret på service intervaller, noen mener 100K km er en passe intervall.

2. Skift olje på kassa før 200K km så bør den holde lenge. Chippa biler tar ut mye NM av motor så jeg sitter med en følelse at Chip + automat ikke er så bra i lengden. Her avhenger det jo av sjåførens kjørestil om kassa overlever for eks...

3. November 2000 kom det facelift utgave med 193HK, noen "pre-facelift" kom også med 193HK, men da er dem hvertfall fra 2000 året. Er nok litt flere forskjeller en bare motor styrings programmet. Er for eks ikke likt delenr på dysene på 184HK og 193HK. Mulig dem er identiske om du ser bort fra delenr. Men jeg tror dem er ulike.

Det kom vel kun 2 forskjellige automat kasser etter det jeg vet, men er ikke helt sikker på dette punktet.

E39 er en kjempebil, men kjøper du en 7-8+ år gammel bil må du regne med en del vedlikeholds utgifter. Jeg hadde min fra 150K til 200K km og fikk da glede av å bytte stab-stag, traversforinger, dempere osv som kom på ca 180K km. Så jeg har en følelse at fra 160-170 til 200-220K km må du bytte mye slite deler som koster en del totaltsett. Trenger vel ikke bytte alt på BMW verksted men det koster litt uansett.

Et godt tips er om du ønsker en bil uten for mye kostnader, bør du finne en med så lav km som mulig, IKKE chippa og som har service historikk. Ikke nødvendigvis stempel i boka, men kvitteringer på at ting faktisk er bytta. Jeg ville heller økt budsjettet ditt med 100K og sett på biler til rundt 300.000,- fremfor å bruke 200.000 + 100.000 på bok :)

Selv erfarte jeg at E39 og stor motor fort kan bli vannvittig dyrt å vedlikeholde. Kan legge til at jeg nok var uheldig med feil som bare kom og kom. Er nok ikke mange som opplever det samme som jeg gjorde. Men du bør være klar over at det fort kan bli dyrt å ha en 530D om ting går galt. Endte vel opp på over 75.000,- på verksted/deler på 14 måneder. Men min var chippet(av tidligere eier) og trolig dårlig vedlikeholdt av tidligere eiere, som igjen satte standarden på hva som måtte byttes for å få den fin igjen.

Lykke til med valget!

Skrevet

Det er ikke mye feil med disse bilene.

Turbohavari har jeg ikke hørt mye om. Sørg for at nevnte ventilasjon er/blir byttet. Dyser og pumper kan havarere. Jeg har selv nettopp bytta løftepumpa i tanken og matepumpa under bilen til ca 2000,- pr stk. Vet at noen har vært ekstremt uheldig med store verkstedutgifter, men jeg for min del mistenker udugelige verksted som bare bytter deler etterhvert i håpet om å få bort feilen. Når det først blir noe feil med en diesel er det gjerne dyrere enn med bensinmotor.

Girkassen holder kjempefint hvis bilen ikke blir misbrukt eller er chippet. Dette har først og fremst vært et problem på den tyngre X5 kombinert med chipping. Oljeskift anbefales selv om BMW påstår det er lifetime.

Ellers må man vel regne med noe vedlikehold på en brukt bil. Hjullager, bremsedeler, casterstag, traversforinger osv. Vanlige slitedeler.

Skrevet

Hei og takk for svarene begge 2.

Var nysjerrig på om spesielt 530D var plaget med "dyre" feil eller om det er mer generelle ting som rammer alle E39. Men jeg tolker det slik at en 530D som er behandla skikkelig ikke er noe større sjansespill enn en E39 med et annet motoralternativ.

Vet at de har ganske avanserte hjuloppheng så at en må skifte endel stag og foringer etterhvert hører vel med i tillegg til vanlige slitedeler men dette gjelder vel alle E39 og ikke bare 530D

De er ihvertfall helt konge å kjøre, jeg har kun hatt Audi og Volvo tidligere men var solgt etter en prøvertur i en E39 :D

Skrevet

Jeg kjører selv rundt i en 530da touring fra 2000, og har vært utrolig fornøyd med min bil så langt. Den var gått drøye 180K km når jeg kjøpte den, og jeg har kjørt den nesten 30 000 på de ni mnd jeg har hatt den. Min var godt vedlikeholdt når jeg kjøpte den, automatkassa var nettopp flusha og bytta olje på, og det første jeg gjorde var å bytte veivhusfilteret for å unngå turboproblemer. Draget i bilen er deilig originalt, men jeg drista meg likevel til å montere et tuningkit for å hente ut litt mer effekt (218hk/480Nm). Har ikke opplevd noen problemer med dette etter drøye 15 000 km, men så kjører jeg forholdsvis fint også. Å trøkke til fra stillestående unngår jeg, og jeg presser aldri motor eller kasse før bilen er skikkelig driftsvarm, samt tar det rolig når jeg f.eks. trekker båt på henger. Eneste "store" utgiften jeg har hatt så langt er bytte av traversforinger, men dette gjelder alle E39 stv.

Jeg digger bilen. Den fungerer utrolig bra som familiefrakter, er rimelig i drift og har massevis av krefter tilgjengelig uansett hvilken hastighet du ligger i. Løp og kjøp, men finn en som virker godt holdt!

Skrevet

Personlig ville jeg byttet olje på kassa og byttet veivhusfilteret med en gang. Da er du på den sikre siden, og det er jo mye billigere å bare bytte dette enn å risikere at turboen og kassa tar kvelden.

Skrevet

@jorg1s1

Ja det var planen å skifte veivhusventilasjonsfilter og oljeskift og flushing av girkassa med en gang jeg får bilen, som du sier er det en billig forsikring.

@sveinis

Kjekt å høre fra fornøyde eiere, har også tro på at girkasse\turbo er holdbart ved normal bruk og vedlikehold. En Turbo holder jo uansett ikke evig men pr idag så har jeg en 1986 Volvo 740 Turbo som går på den originale Garret T3 fra 1986 som har runda 390000km så de kan holde lenge med fint bruk og jevnlig oljeskift :D

Har fått et par kommentarer angående å bruke ca 200000kr på en 8-10 år gammel bil som har trilla 150000-200000km men dette er fra folk som ikke har noe forhold til ordet kjøreglede, en nyere bil i samme prisklasse er sikkert mer fornuftig sett fra et økonomisk ståsted men de har jo ingen kjøreglede å tilby så det blir rett og slett for kjedelig. Da kjøper jeg heller en "gammel luksusbil" :D

Skrevet

Jeg kan også bekrefte at vedlikeholdsbudsjettet på en BMW som har rullet 170000-220000 koster endel/litt.

Min var rullet 205000 når jeg kjøpte den og det er en god del med deler som trengs å byttes etterhvert på slike kilometer tall.

Men om bilen har vært tatt godt vare på, og eier har tatt feil etterhvert som de har dukket opp, så bør det ikke bli et problem, men vær allikevel forberedt på at det kommer nok helt sikkert slitedeler utgifter.

Det positive er jo at desto lenger du har bilen og kjører, desto billigere blir det per kilometer :)

Skrevet

Jeg hadde for ikke lenge siden en -03 525dat. Den var gått ca 120000km da jeg kjøpte den. Vi hadde den i 2år og solgte den for knappe 1 mnd siden, da var den gått 165000km. På den tiden har vi byttet 1 opphengskule, 4 stab.stag, viftemotstand og fremre matepumpe. Så ikke noe store kostnader men generell slitasje.

For 6 mnd siden så fikk jeg utført en tuning som innbefattet omprogrammering istedet for boks. Ingen problem med automatkassen så lenge man unngår rivstarter, kjører pent om man har tung henger bak og ikke bruker kickdown konsekvent. Ved tuning får du nok moment til at motor drar bra uansett. La ofte gir over i sport og la den i 3 eller 4 for å trå pedal til kickdown grensa, selv på 50km/t i 3 gir akser bilen utrolig bra.

På 525d vår så tok jeg alle servicer på bmw verksted. Disse vet hva de skal følge med på at deler som bør byttes til hvilken tid. Fikk byttet filter for veivhusventilasjonen samtidig som inspectionII. Da ble alle filtre til motor byttet.

Uansett om den er tunet eller ei så bør man unngå tomgangskjøring, dette kan føre til problemer med dysene.

Se også etter rustskader på panser, bakluke og dører. Og tilslutt lykke til i søken etter bil ;-) E39 er en kjempebil!

Skrevet

@Otis

Ja jeg er forberedt på å legge ut noen kroner for å holde bilen i stand, men som du sier så blir det billigere for hver mil en kjører. Regner med at jeg kommer til å ha bilen til den er brukt opp, det har jeg gjort med alle mine tidligere biler. Pr idag kjører jeg rundt i en 1986 Volvo 740 Turbo som har rulla 400000km :)

Så jeg kommer til å følge alle servicer videre på min "Nye" E39 for å ha høyest mulig odds for at jeg har en bil som virker hver dag. Regner med at en E39 som blir tatt vare på ikke har noen problemer med å matche min gamle volvo i levetid og kjørelengde :) (23år\400.000km)

@Torbjørn E39

Takk for tips angående tomgangskjøring, det har jeg ikke hørt om, mener også jeg leste et sted at en kunne ettermontere en eller annen dings som gjorde at eksosen gikk utenom turboen på tomgang for å begrense soting av turbo men jeg kan ikke huske hvor jeg har lest det eller om jeg har drømt det :)

Skal sjekke nøye for rust, jeg kommer til å ta en Naf test før jeg kjøper bil, synes det er verdt pengene, gleder meg sinnsykt til å få "ny" bil ja :D Kommer en kar i løpet av helga og forskaler grunnmur til garasje her så bilen skal få et godt liv her hos meg. P

PS! Er disse bilene understellsbehandlet fra fabrikk og isåfall når bør det fornyes?

Skrevet

Også viktig at du ikke kjører pent hele tiden med den, da får du soting uansett. Viktig å få "blåst" den rein! Kjør motor pent til den er varm og kjør ut 2.giret et par ganger innimellom. Dette er viktig uansett bmw bensin og diesel, har vært borti at tom bensinbiler fusker hvis de blir kjørt for pent over lengre tid. Også en fordel om du har kjørt litt hardt så ikke skru av motor med engang etterpå, la den stå i 1-2 min eller kjør pent i noen minutter slik at turbo får kjølt av seg. Også mulig å ettermontere kjøling av turbo, denne surrer og går etter man har skrudd av bilen.

Lykke til i søken etter morsom 530 ;-) Pass på å finn en med masse utstyr, så har du go bil lenge..

Skrevet

Gratulerer med godt valg av bil. E39 er utrolig herlige biler, opplevde selv den samme åpenbaringen under en prøvetur i fjor, og da var det ikke lenge før det ble kjøp. Har ikke angret et sekund siden. Ser ut som en strøken sak, flere bilder er absolutt velkomne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...