Gå til innhold

Er BMW Allradsystem (4x4) helt elendig? Tydeligvis ikke :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som andre er inne på er det erfaringsmessig (fra 2wd) lurt å koble ut antisladd for å komme seg lettere frem, men antispinn vil være en viktig hjelp for dette 4x4 systemet for å bøte på de åpne diffene?

Synes fortsatt selv at antispinnsystemet på begge BMW'ene fungerer suverent på glatten, og har aldri opplevd at dette struper motoren mer enn det som er fornuftig. På min far sin E90 må derimot antisladd av for å få særlig fremkommelighet.

Vil forøvrig også tro at nye dekk vil hjelpe mye, og har selv som regel fått gode priser hos Dekk og Felg i Kanalveien, bare si at du har fått firmatilbud med 40% rabatt. Har evt. NAF-rabatt og.

Som Fredrik er inne på setter BMW normalt opp 4x4 slik at det skal føles mer som bakhjulstrekk (mer krefter bak).

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er bilen bruktimportert fra Tyskland?

I så fall er det muligens dekk med hastighetskoding for over 200Km/t, de er steinharde og helt ubrukelige på norsk vinterføre.

Sjekk hav som står på dem, De bør være merket Q eller R , er de derimot H eller V kan du glemme det.

Dekkene blir også harde av aldring og dårlig vask/lagring.

Skrevet

Fattern har en 2002 E46 330 XD, og min erfaring med den er helt konge. Har brukt den mye når det har vært dårlig føre. Har noen skikkelig leie bakker opp hjemme hos mutter og fatter, og for noen år siden når det var dyp kram snø, med glatt føre under hadde jeg ingen sjangs til å komme opp med min daværende E46 Coupe. Ringte til fattern og han hekta på slepetauet og dro meg rett opp mens han selv brøyta snø foran seg. Han hadde da høyhastighetsdekk som liknet mer sommerdekk enn vinterdekk. Men for all del. Skru av antispinn. Den lager bare kokkos når det gjelder dette

Skrevet

I 90% av tilfellene kundene mine står fast eller drar av i en relativt ny bil,er det på "vinterdekkene" som fulgte bilen da den ble bruktimportert fra Tyskland..

Skrevet

Og Wacman har helt rett i det han sier :)

Jeg la 7500 kr igjen hos en dekkforhandler i dag og nå funker det skikkelig!

Var pga de blizzak dekkene som sto på ikke var beregnet for norske forhold sa de.

dekkene som sto på kjøpte jeg på dekkonline.com så vil advare andre også mot dette.

Jeg trodde det var vanlige blizzak dekk jeg kjøpte. Var jo også en dekktest vedlagt på samme side som dekkene og den viste jo tydelig hvor imponerende gode disse dekkene var.

Siste gang jeg bestiller derfra.

Nå funker 4hjulstrekken kjempe :wink:

Skrevet

Har vært noen saker i media nå i det siste om nettopp det! "Testvinnere" selges billig, og så viser det seg at det er versjoner ment for søreuropa. Så vær obs når du kjøper dekk at de er for Norske forhold.

Skrevet

Veldig glad for å høre at det ble bedre! Blir ganske trist når BMW ender med å få skylda for å være dårlige vinterbiler etc når det kun var gummien det sto på. (har hatt et par sånne tilfeller) Mange av dekkene ser helt like ut i mønster også,det er bare hardheten som skiller dem.

Rimelig råttent av en dekkforhandler å selge noe sånt og "late som ingenting" eller skylde på kunden.

Piggfritt; Yokohama IceGuard30 og Nokian Hakka R scorer likt,gode dekk begge to, pigg; Dyrt; Nokian Hakka, billig men veldig bra; Kumho KW22.

Har Kumho pigg på E28'en de er veldig fine. :)

Skrevet

Bra det løste seg. Dekk har utrolig mye å si på vinteren. kjører 3-10 forskjellige biler hver dag og er utrolig mye rart som står på de. Noen kommer seg nesten ikke ut fra parkeringa engang :roll:

Du er nok ikke den eneste som er blitt "lurt" av dekkonline ang vinterdekk...

Skrevet

Sjekk ut nordendekk.no for dekk som fungerer i Norge til fornuftige priser.. De har nokian hakkapelitta etc.

Litt lang leveringstid, men ble informert asap :)

Dekkonline funker til sommerdekk ;)

Skrevet

Vil vel som det tidligere er anntydet her tro at BMW hadde trua på antispinn systemet når de tok frem IX igjen etter E30/34 systemet, og derfor droppet alt hva het sperrer.. ikke smart...

Når det gjelder filmene her så var det første ett tydelig BMW stunt.. hadde antispinn stått på, eller han hadde rørt brems eller brekk så hadde audien vært av på ett blunk. Torsen (gamle typen ihvertfall) kan sende max 3ggr montentet på de med dårligst grep til de med best grep.. når motstanden på rullene er tilnærmet null kommer heller ingen ting til framhjulene, litt brems og problemet løst :) film nr 2 må vel ha vært VINKELEN som de skal demonstrere.. ser ihvertfall inget hjulspinn.. men kan jo kanksje være det spant på høyre bak. Derimot ser det ut som fronten tar nedi.. film 3 var vel kjøpt og betalt redaksjonell reklame.. uten at jeg gadd å se hele :)

Lurer også på om det BMW hevder med 100-100 fordeling virkelig kan stemme, for slik jeg har sett alle sprengskisser så er bakhjulene konstant innkoblet, men framhjulene kobles inn og ut ved hjelp av en clutch. Riktignok hvis man løfter opp bakhjulene så KAN den levere alt momentet som motoren leverer til framhjulene, men bakhjulene vil jo fortsatt ha like mye drift. Haldex derimot reklamerer med at de kan gi intill 50% bak, og 100% foran. men i prinsippet blir det jo det samme, for når den låser bakdiffen (som i prinsippet er mellomdiffen) så vil den også kunne gi hele momentet til bakhjulene, men forhjulene følger like fullt med.. eller? Ett eller annet har jeg sikkert misforstått, så forklar gjerne :)

Skrevet

Forskjellen er den elektroniske diffen.

I teori skal den faktisk kunne levere 100% på kun ett hjul,om nødvendig. Om dette virker i praksis,tør jeg ikke uttale meg om.

Dette gjelder Xdrive fra 2008 og oppover.

Skrevet

er bare X6 som har mulighet til å levere noe konkret til ett hjul, og det er da enten høyre eller venstre bak. alle de andre modellene har åpne differ foran og bak. og bruker jo antispinn for å flytte kreftene, men dette er jo bare juks. ;)

ser også at det er mekaniske forskjeller på xDrive og Haldex, men om det er noen stor forskjell på drivkraft-fordelingen har jeg ikke helt skjønt. bortsett fra at BMW har naturlig driv bak, og VAG naturlig driv foran, litt forenklet og overdrevet..

må vel rett og slett får sett ett virkelig tverrsnitt av en xDrive foreldingskasse :)

Skrevet
er bare X6 som har mulighet til å levere noe konkret til ett hjul, og det er da enten høyre eller venstre bak. alle de andre har åpne differ foran og bak. men bruker jo antispinn for å flytte kreftene, men dette er jo bare juks.

Her driter du på draget..

Alle bilene med X-Drive kan dette...Bare første årene av X5 og E46 XI som har åpne differ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...