Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ta en Fredrik her.

Hvor langt er ett tau?

Altså, om den har gått 200k kan den være ett vrak, eller i kjempegod stand... Alt ettersom hvordan man har vedlikeholdt den.

Skrevet
Får ta en Fredrik her.

Hvor langt er ett tau?

Altså, om den har gått 200k kan den være ett vrak, eller i kjempegod stand... Alt ettersom hvordan man har vedlikeholdt den.

Hehehe... ja... alt avhenger av bilens stand og hvordan den har blitt behandlet. Jeg har et eksempel på hvordan man kan tenke. Her i Danmark er de aller fleste Mercedes-Benz biler som blir solgt til private personer såkalte "frikjørte" drosjer. Dette betyr at bilen kan selges med kun 40% avgift istedenfor ca. 180% som er det normale i Danmark. For at en drosje skal kunne bli frikjørt skal den ha kjørt 250000 Km på 24 måneder eller 210000 Km på 36 måneder. En avtale om kjøp av en frikjørt drosje gjøres nesten alltid før bilen kjøpes av forhandleren og blir til en drosje.

Privatpersonen som kjøper drosjen... som typisk er en stasjonsvogn med dieselmotor... får med andre ord en "ny" bil som er kjørt minimum 250000 Km (de fleste velger modellen der bilen er to år gammel). Ordningen er svært populær iom. at man sparer nesten 140% i avgifter på bilene, men med tanke på antall kilometer bilene har kjørt skulle man jo tro at folk var skeptiske. Det er folk stort sett ikke og forklaringen er todelt:... En drosje som skal frikjøres får full oppmerksomhet hele tiden med tanke på service og annen oppfølging. Drosjen kjøres typisk med folie over lakken og har fått ekstra rustbeskyttelse. I tillegg blir alle deler der slitasjen er synlig byttet (pedaler, ratt, setetrekk, interiørpaneler)... tilsvarende også med vindusglass og mekaniske komponenter samt foringer og stag.

Drosjen blir altså "ny" etter alle kunstens regler, men den har stadig kjørt minst 250000 Km. Poenget i denne sammenhengen er at 250000 Km ikke er et problem når det gjelder en moderne bil av dette kaliberet (les: Mercedes-Benz, BMW, Audi etc.). Det er ikke uvanlig at en velholdt Mercedes-Benz runder en million kilometer. Jeg har sogar hørt; i forbindelse med en skatteavgjørelse her i Danmark, om en Mercedes-Benz som hadde kjørt over to millioner kilometer før den ble eksportert ut av landet til Marokko... altså stadig sånn nogenlunde kjørbar.

Alt avhenger av vedlikeholdet og hvordan bilen har blitt behandlet.

Skrevet

jeg hadde en e34 520i m50, hadde ruslet 327.000, brukte ikke olje, tikket ikke eller noe.

God som fjell, men vanskelig å selge pga alle såg kmstnad :/

Skrevet
jeg hadde en e34 520i m50, hadde ruslet 327.000, brukte ikke olje, tikket ikke eller noe.

God som fjell, men vanskelig å selge pga alle såg kmstnad :/

Ja... det er viktig å skille mellom markedsverdi og bruksverdi. Det kan absolutt betale seg å gå mot strømmen noen ganger... det folk flest gjør er ikke nødvendigvis det smarteste.

Skrevet

Ting man bør sjekke når man skal kjøpe bruktbil er jo service boken, om servicene er fulgt opp, kviteringer etc. Ellers er det jo rust, hvis det er lite rust og servicene er fulgt opp så er ikke Km stand ett problem, mindre man vet om enkelte bilmodeller som får masse feil rundt x antall km. Så en BMW 540 (E34) som hadde gått 390 000km, det er jo litt uvanelig langt, men den så bra ut ;)

Skrevet

Service er viktig, ikke km..

Har en Omega som har rusla 367.000km, den er igrunn god som ny. Seriøst ikke en ulyd eller noe takket være forrige eier. Nå er jo opel no skikkelig driid, så at denne bilen har klart seg så bra er kun takket være forrige eiers uforståelige kjærlighet :)

Skrevet

Som flere har nevnt her, så har km-stand egentlig ingenting å si så lenge den har blitt tatt godt vare på og fulgt all den servicen som skal.

Jeg selv har en 82mod MB 240D som jeg har arvet etter bestefaren min. Den har rullet 411000 nå, (Og den gikk en god stund uten speedomenter som virket). Denne er god som gull enda.

Så vedlikehold er alfa omega.

Har også sett biler som kun har rullet få 1000km men som ikke ser ut i det hele tatt. Er å få begge deler. Hver enkelt bil må vurderes her.

Skrevet
Som flere har nevnt her, så har km-stand egentlig ingenting å si så lenge den har blitt tatt godt vare på og fulgt all den servicen som skal.

Jeg selv har en 82mod MB 240D som jeg har arvet etter bestefaren min. Den har rullet 411000 nå, (Og den gikk en god stund uten speedomenter som virket). Denne er god som gull enda.

Så vedlikehold er alfa omega.

Har også sett biler som kun har rullet få 1000km men som ikke ser ut i det hele tatt. Er å få begge deler. Hver enkelt bil må vurderes her.

Apropos Mercedes-Benz W123 240D så har den en motor med et så lavt effektuttak at den omtrent må skytes for å gi opp... de bare går og går. Rusten er nok et større problem enn motoren og drivverkets holdbarhet. W123 er noen fine slitere av en type som dessverre ikke bygges idag... :(

Mercedes-Benz W123 240D:

2399 cm3 (rekkefirer)

72 HK ved 4400 rpm

137 Nm ved 2400 rpm

0-100 Km/t på 22 sekunder

Topphastighet 143 Km/t

Skrevet

når det gjelder gamle slitere som nesten må skytes før de gir opp så har du jo den gode gamle årgangen av Volvo 2-7-9 serie. Klarer du å ta knekken på en slik motor uten turbo så har du vannskjøtt den utenlike.

Skrevet

Ikke så lenge siden jeg hadde en 240d, det var en meget forutsigbar bil mtp driftsikkerhet.

Jeg hadde noe problemer med girskift, da fettet jeg bare opp mekanismen du kommer til når du tar av skinnet rundt girspaken. ble veldig bra.

Ellers var den generelt sliten og usannsynlig treg, men kom seg fremover, den hadde tusla 800kkm, det var rusta som gjorde at den ikke ble godkjent

Skrevet
når det gjelder gamle slitere som nesten må skytes før de gir opp så har du jo den gode gamle årgangen av Volvo 2-7-9 serie. Klarer du å ta knekken på en slik motor uten turbo så har du vannskjøtt den utenlike.

Ja... eldre Volvo motorer er nesten like slitesterke som eldre MB motorer. Jeg blir nesten litt vemodig når jeg ser en eldre Volvo idag... Sverige var stort på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.

Skrevet

Ja det skal være sikkert, jeg solgte min trofaste Volvo 740 Turbo for 2 uker siden. Det er en 1986 modell rulla 390000km på original motor og original turbo. Kjempebil. Skuddsikker.

Jeg har noen venner som kjører rallycross og der er det som kjent endel Volvo men flere av de skryter uhemmet av Bmw sine motorer, det blir jo brukt endel Volvo Evo og Køhler og selv om det knapt kan kalles en Volvo motor så blir de åpna og overhalt etter noen titalls løp men de som kjører Bmw ser ut til å ha en mye mer holdbar motor som går løp etter løp uten å skru.

De bruker jo også BMW Getrag girkasser i Volvo 240.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...