Alpejohn Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Hei, Vurderer å kjøpe meg en 530 diesel. (touring) Lurer da på om det er noe spesielt man bør være obs på, før man handler? Blir nåk av seneste modeller, 01-02-03 mod. Siden det er siste modellene burde dem vel ha klart å luke ut alle feil som kan være fra starten av en modell? Hvordan er det med rust på bakluka? Er det noe som har blitt utbedret? Og er det noe futt i disse maskinene? Går dem bra? Tenker og litt på chipping, men litt skeptisk for dette med biltilsynet og disse landeveiene deres.. har ikke lyst å få ei bot like dyrt som bilen kosta meg. Hehe. Er girkassene en svakhet på disse? Blir nåk automat med "halveis manuell". Tar i gjerne i mot tips som kan gjøre bilkjøpet enda bedre
Alpejohn Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 Er det ingen som har noe og tilføye?
karsten Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 vet de hadde litt problemer med holdbarhet på turbo. men ellers er det en konge bil..
Alpejohn Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 vet de hadde litt problemer med holdbarhet på turbo. men ellers er det en konge bil.. Var dette på gamlere modeller, eller var det også et problem på siste modellene? Altså fra 00 og til 03?
Torbjørn E39 Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Se etter rust dører, panser og bakluke. Det er et problem på E39 fortsatt. Spør også om når det ev. er byttet karosserideler pga rustskader på garanti. Ellers har noen av disse hatt problemer med dyser (=dyrt), fremre matepumpe er en svakhet (ikke spesielt dyrt), pixelfeil er en gjenganger, motorfester kan løsne over tid (kjekt å være obs på). Girkassene blir vel som bilen blir kjørt, spørs om den har trekt tungt på hengerfeste, rivstarter osv. Viktig at det blir skiftet olje på kassen selv om det er "evighetsolje" som bmw sier aldri skal byttes. Ved bytte av olje på kassen må den også flushes. 530d går gått, prøv en så får du kjent Ang. chipping så styr unna bokser osv. Få en ordentlig omprogrammering av hjernen istedet. Sikkert mere også, men E39 er en kjempebil.
karsten Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 feilen blei vel "luket" ut i 01-02 mener jeg, det var varmen de slet med der. den lader jo 2,45 bar ved skikkelig pådrag og turbon fikk bare olje og ikke noe vannkjøling. 0g funksjonen på turbon gjorde att den holdt en del på eksosvarmen. men "problemet" er sikkert løst av ingenørene.
Alpejohn Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 Se etter rust dører, panser og bakluke. Det er et problem på E39 fortsatt. Spør også om når det ev. er byttet karosserideler pga rustskader på garanti. Ellers har noen av disse hatt problemer med dyser (=dyrt), fremre matepumpe er en svakhet (ikke spesielt dyrt), pixelfeil er en gjenganger, motorfester kan løsne over tid (kjekt å være obs på). Girkassene blir vel som bilen blir kjørt, spørs om den har trekt tungt på hengerfeste, rivstarter osv. Viktig at det blir skiftet olje på kassen selv om det er "evighetsolje" som bmw sier aldri skal byttes. Ved bytte av olje på kassen må den også flushes.530d går gått, prøv en så får du kjent Ang. chipping så styr unna bokser osv. Få en ordentlig omprogrammering av hjernen istedet. Sikkert mere også, men E39 er en kjempebil. Hmm.. Takker for innspill! Ble litt skeptisk med tanke på dette rust problemet, men er vel kanskje ikke noe å bekymre seg over. Men greit å være ops så man får sjekket! Bilen jeg kikker på har gått 148 000 km. Ser veldig fin ut, og har fult service hefte, mye utstyr. Ser ikke ut som den har vært ungdomskjørt vertfall. Veldig fin innvendig og. Når det gjelder chip, så satser jeg i så fall kun på ordentlig vare, altså som programerer motor og gir, og eller andre ting. Er ikke noen fan av disse "boksene" som man plugger i mellom. Noen som har 530 med chip? Er dette vert det, og går det bra? (Det går jeg nesten ut i fra at det gjør da Takk for svar
Lars89 Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Les dette http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/
aloebiz.net Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Les dette http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Tror den guiden er gammel for det står ingenting om motorene som kom i år 2000 og opp..
Alpejohn Skrevet Desember 31, 2009 Forfatter Skrevet Desember 31, 2009 Der sto jo et par ting som kan være greit å merke seg, så er jeg vertfall klar over det. Takker for den
Hpi Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Hmm.. Takker for innspill! Ble litt skeptisk med tanke på dette rust problemet, men er vel kanskje ikke noe å bekymre seg over. Men greit å være ops så man får sjekket! Bilen jeg kikker på har gått 148 000 km. Ser veldig fin ut, og har fult service hefte, mye utstyr. Ser ikke ut som den har vært ungdomskjørt vertfall. Veldig fin innvendig og. Når det gjelder chip, så satser jeg i så fall kun på ordentlig vare, altså som programerer motor og gir, og eller andre ting. Er ikke noen fan av disse "boksene" som man plugger i mellom. Noen som har 530 med chip? Er dette vert det, og går det bra? (Det går jeg nesten ut i fra at det gjør da Takk for svar Jeg har en 2000 modell 530Dat som jeg har hatt en kort stund og jeg kan bare si at det er en kongebil å kjøre. Min har også komplett servicehistorikk. Skal ha min inn til tuning om noen uker. Det viktigste av alt når du skal kjøpe en slik "gammel luxusbil" er en skikkelig Naftest. Selv om alle servicer er fulgt så er det ikke en garanti mot at det er noe galt med bilen som er dyrt å reparere. Jeg tok selv en Naf Kjøpstest, den tok ca 2.5 time og kostet 2200,- (1800,- for medlem) og de fant reperasjoner for ca 30.000 (10.000) var frontvinduet og 5000,- i bremserør som de måtte ned med både dieseltank og travers for å bytte. Jeg ble enig med selger om at vi delte regningen så han slo av 15000,- og vi var begge fornøyd så satte jeg bilen inn på verksted og fikset alt de fant på Naf. 530Dat er en fantastisk bil å kjøre men siden det er en "gammel luksusbil" som ikke er helt ny lenger så er der potensielle reperasjoner som er dyre så vær sikker på hva du kjøper selv om den ser bra og og alle servicer er tatt. Og med en gang du har fått den så spander en flushing av girkasse og nytt veivhusfilter så varer både girkasse og turbo lenge. En kollega av meg skiftet nettopp motor i sin E61 530Dat pga slurv med vedlikehold. Det kom olje i turboen pga tett veivhusfilter med det resultat at han ikke klarte å stoppe motoren men motoren gikk på bånn turtall helt til det smalt. Han brukte ca 60000,- på å få skifta motor så det lønner seg å være nøye med vedlikehold. PS! skal du ha mer hester/moment så gå for en skikkelig omprogammering som nevnt lenger oppe her. Disse powerboxene gjør kun 1 ting nemlig å lure dieselpumpa til å øke trykket og dermed øker også turboen trykket. Det har ingenting med tuning å gjøre. Med en skikkelig tuning justeres ca 50 verdier som gjør at motor/gir jobber perfekt sammen. Bl.a justeres momentbegrenseren på alle gir og det er denne som skal hjelpe til at girkassa overlever.
Kjennern Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 530D går helt greit uten chip å spør du meg.
Alpejohn Skrevet Desember 31, 2009 Forfatter Skrevet Desember 31, 2009 Hmm.. Takker for innspill! Ble litt skeptisk med tanke på dette rust problemet, men er vel kanskje ikke noe å bekymre seg over. Men greit å være ops så man får sjekket! Bilen jeg kikker på har gått 148 000 km. Ser veldig fin ut, og har fult service hefte, mye utstyr. Ser ikke ut som den har vært ungdomskjørt vertfall. Veldig fin innvendig og. Når det gjelder chip, så satser jeg i så fall kun på ordentlig vare, altså som programerer motor og gir, og eller andre ting. Er ikke noen fan av disse "boksene" som man plugger i mellom. Noen som har 530 med chip? Er dette vert det, og går det bra? (Det går jeg nesten ut i fra at det gjør da Takk for svar Jeg har en 2000 modell 530Dat som jeg har hatt en kort stund og jeg kan bare si at det er en kongebil å kjøre. Min har også komplett servicehistorikk. Skal ha min inn til tuning om noen uker. Det viktigste av alt når du skal kjøpe en slik "gammel luxusbil" er en skikkelig Naftest. Selv om alle servicer er fulgt så er det ikke en garanti mot at det er noe galt med bilen som er dyrt å reparere. Jeg tok selv en Naf Kjøpstest, den tok ca 2.5 time og kostet 2200,- (1800,- for medlem) og de fant reperasjoner for ca 30.000 (10.000) var frontvinduet og 5000,- i bremserør som de måtte ned med både dieseltank og travers for å bytte. Jeg ble enig med selger om at vi delte regningen så han slo av 15000,- og vi var begge fornøyd så satte jeg bilen inn på verksted og fikset alt de fant på Naf. 530Dat er en fantastisk bil å kjøre men siden det er en "gammel luksusbil" som ikke er helt ny lenger så er der potensielle reperasjoner som er dyre så vær sikker på hva du kjøper selv om den ser bra og og alle servicer er tatt. Og med en gang du har fått den så spander en flushing av girkasse og nytt veivhusfilter så varer både girkasse og turbo lenge. En kollega av meg skiftet nettopp motor i sin E61 530Dat pga slurv med vedlikehold. Det kom olje i turboen pga tett veivhusfilter med det resultat at han ikke klarte å stoppe motoren men motoren gikk på bånn turtall helt til det smalt. Han brukte ca 60000,- på å få skifta motor så det lønner seg å være nøye med vedlikehold. PS! skal du ha mer hester/moment så gå for en skikkelig omprogammering som nevnt lenger oppe her. Disse powerboxene gjør kun 1 ting nemlig å lure dieselpumpa til å øke trykket og dermed øker også turboen trykket. Det har ingenting med tuning å gjøre. Med en skikkelig tuning justeres ca 50 verdier som gjør at motor/gir jobber perfekt sammen. Bl.a justeres momentbegrenseren på alle gir og det er denne som skal hjelpe til at girkassa overlever. Takker for godt innspill! Koster vel en del i olje når man skal flushe kassa, men skal man rense med noe form for tilsettning eller kun rein olje? Er det mye styr å bytte veivhus filteret? Sitter det slik til at det blir veldig trangt og vanskelig? Er erfaren "mekker" så det er nåk ikke noe problem. Men liker meg ikke når ting blir trangt Kikker på et par som har gått rundt 150000 km, men blir nåk tatt en NAF test så jeg vertfall vet om det er noe spesielle feil med bilen Er det foresten noe stilige fungsjoner på denne 16:9 (?) navigasjonen?
Hpi Skrevet Januar 1, 2010 Skrevet Januar 1, 2010 Tror veivhusfilteret er grei skuring å skifte. Vet ikke om de bruker noen annet enn olje når de flusher, ser at hos meg gikk det med 12 Liter olje og kassen tar ca 9 liter tror jeg så det er mulig det kun flushes med ren olje. Det går ca 2200,- i olje og et sett bestående av filter og en pakning så det går 2800-2900,- i materiell til jobben. Olje kosta ca 190,- liter. Jeg betalte 4000,- for hele jobben. Du får en indikasjon på tilstanden på automatkassen ved å se på den gamle olja. Er den grumsete så er det egentlig for sent og egentlig ikke så stor vits å skifte olja var beskjeden jeg fikk. Grumset kommer av at det er lamellrester i olja. Dette var en av tingene de gjorde før tuning for hvis automatkassen var slitt og det var lamellrester i olja så ville de ikke tune bilen.
Alpejohn Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Tror veivhusfilteret er grei skuring å skifte. Vet ikke om de bruker noen annet enn olje når de flusher, ser at hos meg gikk det med 12 Liter olje og kassen tar ca 9 liter tror jeg så det er mulig det kun flushes med ren olje. Det går ca 2200,- i olje og et sett bestående av filter og en pakning så det går 2800-2900,- i materiell til jobben. Olje kosta ca 190,- liter. Jeg betalte 4000,- for hele jobben. Du får en indikasjon på tilstanden på automatkassen ved å se på den gamle olja. Er den grumsete så er det egentlig for sent og egentlig ikke så stor vits å skifte olja var beskjeden jeg fikk. Grumset kommer av at det er lamellrester i olja. Dette var en av tingene de gjorde før tuning for hvis automatkassen var slitt og det var lamellrester i olja så ville de ikke tune bilen. Ok, får håpe jeg slipper å se biter i oljen noen gang vertfall Får man chip på PPC til disse bilene? Så man får chippe og fjærne slik man vill?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå