Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjørte til Notodden ei helg forleden, det snødde ordentlig på e-134 over meheia og det var et knallbra snøføre med ganske så bra grep, når jeg da skulle tilbake igjen over meheia hadde de saltet, de klarte selvsagt ikke å få trykt vekk all snøen, noe som resulterte i et livsfarlig slaps, noe som jeg med piggfritt 215 dekk sleit litt med, jeg hadde 80-90 TIL Notodden, men tilbake gikk det mer i 70-80, bare så dere ikke misforstår, førsnevnte var trygt fordi det var bra grep og et forutsigbart føre, mens tilbake var det understeer-føre og varierte, men stort sett flere cm med slush, livsfarlig! bilen sklei rundt som den selv ville og bremsing økte jo bare farta omtrent

Skrevet

De har begynt å strø her oppe også. Kjempeflott, spør du meg og jeg tar heller et par steinsprut som er enkle å fikse enn understell som ruster og foringer som morkner av det forpulte saltlake!

Men som doktoren skriver tilslutt i første posten, det er vel drømmetenking å håpe på at de fortsetter med det :(

Skrevet

Dere må ikke glemme at strøing med sand skaper mye svevestøv og rester som ligger igjen til våren, dessuten blir det fort blås/kjørt vekk fra veibanen når div kjøretøy passerer.

Når det snødde som værst for noen uker tilbake, så saltet de som gale i Indre Østfold. Når du passerte grensen til Akershus derimot, var det slutt på det værste og da selvfølgelig mye snø. Etterhvert som ukene har gått har det blitt en skikkelig is såle i Indre Østfold pga fryst salt og vann, men så fort du passerer kommunegrensa er det faktisk stedvis helt tørr asfalt og ikke i nærheten av like glatt som i Østfold.

Jeg er egentlig imot salting og det det gjør med kjøretøyer som er på veien, men hvis de absolutt skal salte som forsåvidt er en god løsning om forholdene er riktige, så er de nødt til å planlegge hva saltet kan føre til seinere når det kanskje blir kaldere og fryser på. Alt med måte.

Skrevet
For oss som kjører E39 er ikke grus på veien et drømmealternativ.. Stein bak bremseskjoldet er noe så inni helvete irriterende!

dette stemmer bra ! fikk dette på pappa sin e39 syke satan hørtes ut som bakhjulet skulle dette av jo...

Skrevet
For oss som kjører E39 er ikke grus på veien et drømmealternativ.. Stein bak bremseskjoldet er noe så inni helvete irriterende!

dette stemmer bra ! fikk dette på pappa sin e39 syke satan hørtes ut som bakhjulet skulle dette av jo...

Hørte på radioen at de har satt ned fartsgrensen fra 90 til 60 på e6 ut av Oslo retning sydover da det skal være glatt.

Altså de reduserer fartsgrensen fordi det finnes folk som ikke klarer å tilpasse farten etter føreforhold og ferdigheter :twisted:

Skrevet

Salt hører ikke hjemme på veien!

Er TOTALT i mot salt! Er 1000 ganger finere å kjøre på snø dekte veier en våte salta veier.. Der du må spyle ruta hvert tiende sekund for du har en bil 150m frem om deg for det flyter med skitt vann i spora! Hadde det ikke vært salta ville det vært tørt å fint, og glatt ja. Men folk må for faen skjønne at det er glatt når det er snø på veien :roll:

Det som kan være farlig med salt er at mange tror at det er tilnærmet likt sommerføre, og kjører som om det var sommer. Men hva skjer om man plutselig treffer en strekning der det er glatt? Jo da fyker man av veien.

Stoler ikke på salta veier, kjører alti forskiktig og med is i magen, når det kan være is på veien :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...