Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger mer plass og vurderer utbytting av 3'ern. Hva mener dere, vil det være dumt å handle E61 mtp prisfall nå som ny 5-serie er rundt hjørnet?

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei, prisfallet vil du nok ikke merke noe særlig, ihvertfall ikke noe mer enn det som er normalt på en bil. men ha i bakhodet at e61 vil bli noe tyngre å selge, da de som har nok penger antakelig vil gå for det nyeste karosseriet. men det blir nok ikke noe problem alikevel skal du se. og uansett så lanseres vel først sedan og store motorer, før touring, også tilslutt kommer alternativene folk har venta på; lav-avgifts motorer. tror ikke det er noe å bekymre seg for. se forskjellen på en 03 e39 og en 04 e60 så ser du lite differanse i pris på de. :wink:

Skrevet
se forskjellen på en 03 e39 og en 04 e60 så ser du lite differanse i pris på de.

Idag ja, men da E60 kom på markedet for 7 år siden falt verdien på E39 relativt kraftig og det samme vil gjøre seg gjeldene for E60 etterhvert som F10 blir alminnelig i trafikken.

Over tid jevner verditapet seg imidlertid ut iom. at verditapet alltid er størst de første 2-3 årene av en bils levetid (det er dette fenomenet du har registrert), men iom. at de aller fleste nybilkjøpere kun har deres biler i 2-4 år er det liten tvil om hvem som tar det store verditapet. Kjøper man en ny bil til f.eks 500K vil den reelt koste minst 700K + drivtsutgifter og forsikringer i løpet av en tre til fireårs periode.

Skrevet

Saltkjelen sin er fin, men jeg har en 530dat på hånd som jeg kan få byttet i 3'ern min med et ok mellomlegg..

Dere med E61, hva bør jeg være obs på ved kjøp? Den aktuelle bilen er en 05 modell m-sport med stort sett alt av utstyr..

Skrevet
Idag ja, men da E60 kom på markedet for 7 år siden falt verdien på E39 relativt kraftig og det samme vil gjøre seg gjeldene for E60 etterhvert som F10 blir alminnelig i trafikken.

Dette er jeg ikke enig i. Jeg var selv i markedet etter 5-serie sommeren/høsten 2004, og da vurderte jeg en av de sist produserte E39 facelift opp mot E60 som nokså nylig var blitt introdusert. Da jeg sammenlignet ca. likt utstyrte biler så man at E39'en lå ca. 40 - 50.000 kr under prisantydningene til E60, noe som - utenom chassicskiftet - kunne forklares med at E60en rett og slett var en nyere bil (produsert og registrert etter E39ene).

Skrevet
Saltkjelen sin er fin, men jeg har en 530dat på hånd som jeg kan få byttet i 3'ern min med et ok mellomlegg..

Dere med E61, hva bør jeg være obs på ved kjøp? Den aktuelle bilen er en 05 modell m-sport med stort sett alt av utstyr..

Jeg hadde en 05 530dat m-sport og syntes den bilen var ett pengesluk dessverre. Jeg hadde den i ett år( fra 54000km til 68000km.), og i løpet av det året måtte jeg bytte turbo, kompressor til luftfjæring, støtdempere på bakluke, ccc(hjerne til i-drive systemet), abs-sensor osv... I tillegg så synes jeg at den er plaget med mye knirk i innredningen.

Har også hørt om flere som må bytte kassett til panorama-soltaket, og dette koster visst fort 50 store...

Vil tro at mye av dette er ordnet opp i facelift utgaven, så jeg ville heller gått for den.

Skrevet

Huffda, det hørtes jo ikke akkurat bra ut. Facelift utgaven er dessverre et stykke utenfor mitt budsjett. Noen andre som vil dele erfaringer?

Skrevet
Enig med Caaaatooooo.

Prisfall ved karosseriskifte er oppskrytt.

Javel... du kan jo spørre Salty hvor mye han mener at bilen har kostet ham i løpet av godt og vel et år. Er det ikke rundt 300K han antyder?

Det er mange ting som påvirker verditapet på relativt nye biler. Når det gjelder E39 vs. E60 er det f.eks viktig å tenke på at Touringvarianten ikke var tilgjengelig det første året. I tillegg vil modeller med attraktive store motorer samt mye utstyr holde seg bedre i verdi enn snikmodellene, men verditapet vil allikevel totalt sett bli mindre på snikmodellene.

Generell tilgjengelighet er et annet fenomen som påvirker verditapet (iallefall over en isolert periode). På et tidspunkt var E39 520d Touring og ikke minst E46 320d Touring så populære at verdien på disse modellene faktisk steg tiltross for at tilsvarende bruktmodeller vedr. E61 og E91 fantes på markedet. Hyping er en fin ting som ikke minst E30 M3 entusiastene nyter godt av i disse dager. Situasjonen var nok ikke like rosenrød for E46 318i eierne og det tiltross for at E90 318i de første tre årene kun hadde 129 HK i motsetning til 143 HK på den eldre modellen. E46 318i og tildels E46 320i druknet ganske enkelt i oppstyret som fulgte dieselhypingen for 4-5 år siden.

Skrevet
Jeg trenger mer plass og vurderer utbytting av 3'ern. Hva mener dere, vil det være dumt å handle E61 mtp prisfall nå som ny 5-serie er rundt hjørnet?

Har ingen kommentar ang. prisfallet, men siden du bytter for å få mer plass. 3-serie touring (som du har nå?) har 460 liter bagasjerom, og E61 har kun 500 liter... Minimal forskjell.

VW Passat har til sammenligning 635 liter, og nyeste MB E-klasse har 695 (!!) liter.

Med baksetene nedlagt er forskjellen på E91 og E61 litt større, pluss at sistnevnte er 10 cm bredere inne i kupéen foran, og har noe bedre høyde både foran og bak, men noen stor størrelsesforskjell er det dessverre ikke, på tross av at E61 er 32 (!) cm lenger.

Skrevet

Hva slags budsjett er det du ser for deg når det gjelder E61? Jeg tror desverre at en 05 530dAT vil bli en dyr affære. Mange har sliti med turbohavari, tull med kompressor og sprekk i manifoil. Å spe på litt for å få en facelifted utgave tror jeg er mer lønnsomt. Husk at Faceliftutgavene fortsatt anses som relativt nye og da er det gode muligheter for reklamasjoner dersom noe oppstår, noe som blir svært svært vanskelig å få gjort på en 05 mod. Se også etter en "norsk" bil da det kan gi fordeler ved nettopp reklamasjoner og godwill.

Ellers må jeg jo også tilføye at verditapet har vært enormt, men håper at mesteparten av blemma er tatt. Bilen min har en listepris på 700-750.000kr per. 2008 med ekstrautstyret og modifikasjonene mine (sistnevnte anses å være omlag 50.000kr). Nå er vel kanskje reell salgspris.. 400-450.000kr..!! Noe jeg mener er en direkte skam. Jeg fikk tilbud om innbytte i råtne Mercedeser når jeg la ut bilen til 500.000kr og fikk en mail da den ble avertert til 475.000kr....

Jeg velger imidlertid å si at tiden vi er inne i, deler av finanskrisen, har skylden for verditapet da folk er mer tilbakeholden når det gjelder kjøp av luksusgjenstander (for det er jo det det er, brukandes bil til 10.000kr fåes man) nå for tiden. Og det gjør at man brenner inne med både dyre biler og båter.. Båter for over en million kroner er jo umulig å selge på lik linje med bilen.. Markedet har raknet totalt..

Skrevet
Enig med Caaaatooooo.

Prisfall ved karosseriskifte er oppskrytt.

Javel... du kan jo spørre Salty hvor mye han mener at bilen har kostet ham i løpet av godt og vel et år. Er det ikke rundt 300K han antyder?

Det er mange ting som påvirker verditapet på relativt nye biler. Når det gjelder E39 vs. E60 er det f.eks viktig å tenke på at Touringvarianten ikke var tilgjengelig det første året. I tillegg vil modeller med attraktive store motorer samt mye utstyr holde seg bedre i verdi enn snikmodellene, men verditapet vil allikevel totalt sett bli mindre på snikmodellene.

Generell tilgjengelighet er et annet fenomen som påvirker verditapet (iallefall over en isolert periode). På et tidspunkt var E39 520d Touring og ikke minst E46 320d Touring så populære at verdien på disse modellene faktisk steg tiltross for at tilsvarende bruktmodeller vedr. E61 og E91 fantes på markedet. Hyping er en fin ting som ikke minst E30 M3 entusiastene nyter godt av i disse dager. Situasjonen var nok ikke like rosenrød for E46 318i eierne og det tiltross for at E90 318i de første tre årene kun hadde 129 HK i motsetning til 143 HK på den eldre modellen. E46 318i og tildels E46 320i druknet ganske enkelt i oppstyret som fulgte dieselhypingen for 4-5 år siden.

Mtp Saltkjelens E61 er ikke formelen vanskeligere enn at alle butikknye biler faller ekstremt mye så fort de er kjørt over dørterskelen hos forhandler. Han, og en rekke andre nybilkjøpere fra høsten 2008, var i tillegg usedvanlig uheldige med omstendigheter i økonomimarkedet de vanskelig kunne forutse.

Når det gjelder de minste motorene, eller også gjerne kalt avgiftsvennlige firmabiler, har disse sjelden vært spesielt attraktive av to grunner;

#1; De har små motorer

#2; De er gjerne mer eller mindre ribbet for utstyr og produsert admass og i bøtter og spann uten noen særlige "personlige preg" som gjør dem attraktive som bruktbiler.

Skrevet

Har ingen kommentar ang. prisfallet, men siden du bytter for å få mer plass. 3-serie touring (som du har nå?) har 460 liter bagasjerom, og E61 har kun 500 liter... Minimal forskjell.

VW Passat har til sammenligning 635 liter, og nyeste MB E-klasse har 695 (!!) liter.

Med baksetene nedlagt er forskjellen på E91 og E61 litt større, pluss at sistnevnte er 10 cm bredere inne i kupéen foran, og har noe bedre høyde både foran og bak, men noen stor størrelsesforskjell er det dessverre ikke, på tross av at E61 er 32 (!) cm lenger.

Da vil jeg si at de 40 litrene utgjør mye. Så en test anngående E61 og barnevogner, i E61 kunne vogna inn på langs i bagasjerommet, det går så langtifra i E91.

Iallefall ikke med den vogna jeg har..

Har selv vært inne på tanken med å bytte bil til E61 men er så fornøyd med E91`n at jeg vegrer meg litt for å selge igrunn... :roll:

Skrevet

Da vil jeg si at de 40 litrene utgjør mye. Så en test anngående E61 og barnevogner, i E61 kunne vogna inn på langs i bagasjerommet, det går så langtifra i E91.

Iallefall ikke med den vogna jeg har..

Har selv vært inne på tanken med å bytte bil til E61 men er så fornøyd med E91`n at jeg vegrer meg litt for å selge igrunn... :roll:

Har selv E91 og en gutt på 2.

Det går ganske greit, problemet er når vi skal på tur, og må ha med dypvogna.

Men brenner vi igang med en til, blir fort E91 liten, greia er at bakovervendte seter tar mye plass, såvidt mye at E91 blir for liten.

Personlig kunne jeg tenkt meg E61, men feil tidspunkt å kjøpe på nå, og jeg ville gått for facelift.

Den perfekte motoren i mine øyne er 525D, som er en 3 liter, men tunet ned til 197hk.

Men fornuften ville vel gjort seg gjeldene og 520Dat hadde vært en glimrende bil også

Men pr idag, om du trenger større plass, så ville jeg kikket på E83 faktisk.

Den holder også på å bli byttet ut, men de holder seg bedre i pris enn E61, og disse er det mye færre problemer med.

Bare ikke kjøp de første årsmodellene, de er litt simple og stive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...