Gå til innhold

Hvilken bil vil du helst ha?  

28 stemmer

1. 1. Hvilken bil vil du helst ha?

• 5-serie uten xDrive (jeg har gode vinterdekk)
      4
    • 5-serie med xDrive
      22
    • X3
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien trenger plass, far trenger BMW. Nå har vi en e91 320d, men den blir snart byttet ut til noe større.

Har egentlig hatt lyst på en 5´er stasjonsvogn en stund, men det må i så fall bli med xDrive for bilen skal være trygg å kjære for alle familiemedlemmer! 3ern vi har nå er helt ubrukelig på vinterføre!

Har sett litt på X3 som et alternativ, leser at den skal være artig å kjøre (jada, jeg skal prøvekjøre). Dessuten har den vel ganske bra med plass til barnevogner ++?

Er det samme xDrive system i X3 og en 5er? Hyppige problemer man bør tenke på (slitasje på drivverk og automatkasser?)

Personlig synes jeg en 5-serie er ufattelig mye penere enn X3 (selv med lakkete lister osv), men etter at jeg har begynt å vurdere den, har den faktisk blitt litt penere i mine øyne. Bortsett fra utseende, hvilke argumenter har dere for å velge det ene over det andre?

Her er forøvrig familiebilen vi har nå. Soltak, sportsseter, automat og iDrive - herlig sak!

62mxa5ld0ki8zpgwjhlh.png

Skrevet

Hvis 3'ern er helt ubrukelig på vinterføre trenger du nye dekk. Fremkomligheten er dog selvsagt overlegen med xdrive.

Uansett er jo ikke dette noe å lure på hvis du trenger plass - X3 er jo ikke noe større enn en 3-serie. Kanskje heller motsatt?

Skrevet

Mer plass, høyere comfort og mye penere utseende på E61. Firehjulstrekksystemet er også liktm og veldig bra på begge.

Hvis du ikke trenger høyda til X3 hadde jeg ikke vært i tvil: gå for E61 :wink:

Skrevet

Hva som er så rævva med denne på vinterføret?

Har selv E91 320D... Å jeg har ikke så veldig mye å utsette på fremkommeligheten. Min er dog senket ekstra så den er litt i laveste laget, men bilen er fult brukbar på vinterveier. Prøvd å trykt en gang på DTC når føret er håpløst?

Denne skal du trykke på med dårlig føre. Står i instuksjonsboken tilogmed.

Gode dekk er alfaomega, jeg kjøpte testvinnere michelin xi2 piggfritt eller hva de nå heter å de fungerer toppers!

Skrevet

Har en E91 selv med Conti, har ikke mye å klage på ifht fremkommelighet, selvsagt er X-drive langt å foretrekke i disse dager.

X3 vs E61.

Vel, nøkternt sett er X3'n mindre, litt mer simpel og mindre attraktiv enn E61 med X-drive.

På plussiden finner man at de er rimeligre, (disse fåes til under 300k nå) og de er mer driftsikre.

Har lest litt for mange tråder om problemer med E61 i det siste, og de 5 seriene jeg har hatt har også vært store utgiftsbomber.

Så jeg tror faktisk jeg ville valgt en sort X3 ifra 06 eller nyere (facelift)

:mrgreen:

Mitt alternativ til en aldrende X3 er X1, de er ikke så forskjellige i str, men trenger du stor plass er nok ikke dette alternativet.

Familien trenger plass, far trenger BMW. Nå har vi en e91 320d, men den blir snart byttet ut til noe større.

Har egentlig hatt lyst på en 5´er stasjonsvogn en stund, men det må i så fall bli med xDrive for bilen skal være trygg å kjære for alle familiemedlemmer! 3ern vi har nå er helt ubrukelig på vinterføre!

Har sett litt på X3 som et alternativ, leser at den skal være artig å kjøre (jada, jeg skal prøvekjøre). Dessuten har den vel ganske bra med plass til barnevogner ++?

Er det samme xDrive system i X3 og en 5er? Hyppige problemer man bør tenke på (slitasje på drivverk og automatkasser?)

Personlig synes jeg en 5-serie er ufattelig mye penere enn X3 (selv med lakkete lister osv), men etter at jeg har begynt å vurdere den, har den faktisk blitt litt penere i mine øyne. Bortsett fra utseende, hvilke argumenter har dere for å velge det ene over det andre?

Her er forøvrig familiebilen vi har nå. Soltak, sportsseter, automat og iDrive - herlig sak!

62mxa5ld0ki8zpgwjhlh.png

Skrevet
Hva som er så rævva med denne på vinterføret?

Har selv E91 320D... Å jeg har ikke så veldig mye å utsette på fremkommeligheten. Min er dog senket ekstra så den er litt i laveste laget, men bilen er fult brukbar på vinterveier. Prøvd å trykt en gang på DTC når føret er håpløst?

Denne skal du trykke på med dårlig føre. Står i instuksjonsboken tilogmed.

Gode dekk er alfaomega, jeg kjøpte testvinnere michelin xi2 piggfritt eller hva de nå heter å de fungerer toppers!

På min e90 lci så har jeg aldri hatt behovet for å skru av DTC på snøføret for å bedre fremkommeligheten. I forhold til andre biler jeg har prøvd så er DTC helt rå, med tanke på at den ikke kutter så rått og brutalt som på andre biler. Vet ikke om det kanskje er forskjell på LCI og ikke på dette området?

Synes nesten aldri den bremser motoreffekten i det hele tatt. Fattern har en V70 og der stopper det nesten opp når DSTC slår inn.

Skrevet

Takk for svar!

For det første, jeg er ikke ute etter å si stygge ting om 320d - det er en fantastisk bil!

Jeg har nok ikke de beste vinterdekk men, nå er jeg på min tredje 3-serie, og jeg er virkelig ikke imponert. Ja, jeg vet at man skal skru av DTC, men kombinasjonen bakhjulsdrift og automatgir duger ikke for min del. Det var også en lite budskap mellom linjene; jeg føler meg mye tryggere med at min kone har et relativt sikkert veigrep - derfor er xDrive valget hvis vi skal fortsette med BMW (og det SKAL vi!)

Når det gjelder plass trodde jeg egentlig X3en var ganske bra. Har lest et sted at bagasjerommet er større enn på X5, er det feil?

Synes ikke det er sjokkerende stort utvalg av 5er stasjonsvogn med xdrive (i alle fall ikke på Finn.no) Det tolker jeg litt som at det må være noe ugunstig med bilen? For høy pris? Lite driftsikker?

X3 derimot er det jo bøtter og spann av.....

X5 har selvfølgelig vært vurdert, men den blir litt stor (igjen, det er ikke bare jeg som skal ratte rundt) og ikke minst dyr.

Skrevet

Man har trygghetsfølelsen i en sprek og kjørevillig firehjulstrekker, helt til man har aksellerert som om det var tørr asfalt og først skjønner at det er dritglatt når man skal prøve å stoppe, og så bremser man akkurat like elendig som alle andre... ;)

X3 kom lenge før E61 kom med xDrive, og er også mye rimeligere, derfor er det flere av de. BMW er alltid så forbanna trege med å lansere firehjulstrekk på nye modeller (hvis de i det hele tatt gjør det).

Vær klar over at også E61 er en stor bil å manøvrere rundt for noen som er vant med en 3er. E61 er 32cm lenger enn E91 (4.84 mot 4.52), og det er en god del. 7eren min er 4.98, og jeg innbiller meg at de fleste parkeringsplasser er 5meter senter-senter på strekene, iallfall så er jeg helt avhengig av at bilene foran og/eller bak meg er kortere. Det gjelder nok også ofte med en 5er. Men med parkeringssensorer foran og bak så klarer også madammen seg veldig godt i den bilen.

Når det gjelder plass, så er det forskjell i lastevennlighet, men du kan jo se selv hvor liten volumforskjell det er:

E91 - 460 liter

E61 - 500 liter

X3 - 480 liter

X5 - 465 liter (forrige generasjon)

X5 - 620 liter (siste generasjon, som fortsatt er veldig dyr)

Forskjellene er større med nedlagte seter.

• 5 months later...
Skrevet

Du må ha veldig dårlige vinterdekk på den 320en din hvis du synes du kommer dårlig fram! Selv min gamle E39 kom fantastisk bra fram på vinterføre, dog med nye Nokian Hakkapelitta! Jeg har ikke hatt bedre vinterbil en BMW, alle blei overasket over framkomligheten på E39en uansett hvor bratt og mye snø det var så klarte den å klatre seg opp til bakketoppen!

Jeg ville absolutt ha gått for en 5er med X-drive, da får du i tillegg en gøyal motor på kjøpet og en bil med gøyale kjøreegenskaper om sommeren! Jeg hadde ikke vært det minste i tvil, definetivt 5er X-drive 8)

Skrevet
(...) Det var også en lite budskap mellom linjene; jeg føler meg mye tryggere med at min kone har et relativt sikkert veigrep - derfor er xDrive valget hvis vi skal fortsette med BMW (og det SKAL vi!)

Mulig du mener noe annet enn det du faktiskt skriver, men jeg må skuffe deg dersom du tror at firehjulstrekk gir bedre veigrep - for det gjør det ikke.

Veigrep har kun med dekkene å gjøre. Veigrep er jo som ordet sier kontakten mellom dekket og underlaget. Fremkommelighet er noe annet.

Ofte er en bakhjulstrekker bedre i sving og ved nedbremsing fordi forhjulene får rulle fritt. Unntaket er dersom du er i stand til å utnytte firehjulstrekken til å dra deg ut av svingen med kontrollert sladd og gassbruk (da må ESP være utkoblet). Men dette er noe de færreste er i stand til, i hvertfall i en nødsituasjon.

Husk også at god fremkommelighet kan gi en falsk trygghetsfølelse, som Gunnar er inne på. Man merker ikke at det er glatt på samme måte, og kan derfor ende opp med å holde høyere hastighet enn hva forholdene tilsier er forsvarlig.

Dette ment til opplysning.

Når det er sagt, xDrive er digg, og gir klart bedre fremkommelighet. Gå for en E61. God bil på alle måter, etter min mening, og så ser den bra ut i tillegg :D

X3 er på ingen måte en dårlig bil, men ikke like komfortabel som E61. Husk også at nye X3 snart kommer - den kan bli interresant!

Skrevet

En X3,foruten å være en svært utdatert modell (alt er bygget på E46-3serien) er en ganske liten bil når det kommer til stykket.

En E61 Xdrive er en langt penere bil,men også en som er lettere å se hjørnene på.

På BMW winter experience for to år siden hadde jeg noen runder med 530xd versus 325xi coupe,og den eneste bilen jeg klarte å holde i konstant pendesladd gjennom "slalomløypa" var 5'eren.

Kona di vil velge X3 av EN eneste grunn,det er at hun sitter høyere enn de andre og føler hun har bedre oversikt.

Sikkerhets,kvalitets og funksjonalitetsmessig vil den uansett aldri slå en 5-serie med xdrive.

Grunnen til at det er få ute for salg er både prisfilteret ditt,(de fleste som har kjøpt disse bilene har spekket dem med snadder) samt at de fleste beholder bilene en stund,da det er knallgode biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...