Fredrik Skrevet Februar 7, 2010 Share Skrevet Februar 7, 2010 Som det også er nevnt tidligere så er M52 og spesiellt M52TU motorene kjent for å bruke veldig lite og nesten ingentingen mellom oljeskift, så viss den bruker så mye som trådstarter sier så er det noe som er langt fra normalt Jeg har selv hatt M52TUB28 og på den var det knapt merkbart mindre olje på peilepinnen mellom oljeskiftene som var på 10000km i mitt tilfelle Jeg har hatt M52B25 motoren og helt avhengig av kjørestilen varierte oljeforbruket relativt signifikant (opp til og med ca. 1/2 liter pr. 1000 Km). Jeg hadde bilen (1997 E36 323i) mellom 64000 og 110000 Km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet Februar 7, 2010 Share Skrevet Februar 7, 2010 Som det også er nevnt tidligere så er M52 og spesiellt M52TU motorene kjent for å bruke veldig lite og nesten ingentingen mellom oljeskift, så viss den bruker så mye som trådstarter sier så er det noe som er langt fra normalt Jeg har selv hatt M52TUB28 og på den var det knapt merkbart mindre olje på peilepinnen mellom oljeskiftene som var på 10000km i mitt tilfelle Jeg har hatt M52B25 motoren og helt avhengig av kjørestilen varierte oljeforbruket relativt signifikant (opp til og med ca. 1/2 liter pr. 1000 Km). Jeg hadde bilen (1997 E36 323i) mellom 64000 og 110000 Km. Kansje du bare var uheldig med bilen din da Neida men M52 og M52TU er jo ikke kjent for å bruke så mye da. Og jeg brukte ikke min 328i til bare søndagskjøring heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 7, 2010 Share Skrevet Februar 7, 2010 Kansje du bare var uheldig med bilen din da Neida men M52 og M52TU er jo ikke kjent for å bruke så mye da. Og jeg brukte ikke min 328i til bare søndagskjøring heller Vår E36 323i var ikke perfekt, men motoren var i orden. Det er som tidligere nevnt ikke uvanlig at en bensinmotor bruker litt olje... alt avhengig av omstendighetene. Jeg tror nok at de fleste som bruker deres biler på kontinentet og/eller på baner har et større oljeforbruk på deres motorer enn ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad_ip Skrevet Februar 8, 2010 Share Skrevet Februar 8, 2010 Min M54B30 brukte ca 1 liter per 2500 - 3000km. Bilen var gått under 100' km. Fant ikke ut av problemet. Det som virket mest sannsynlig etter en god del research på bl.a. e46.com var ventiltettningene som var gåen. Disse var visst helt elendig og tålte lite varme. Jeg solgte bilen pga dette. Ville hvertfall styrt unna når en bil bruker såpass med olje. For meg ble det et irritasjonsmoment til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 8, 2010 Share Skrevet Februar 8, 2010 M54 er kjent for å bruke litt olje. M52 er ikke kjent for det, men derimot for å lekke div. plasser, bl.a toppdekselpakning. Begge sliter med tett veivhuventilasjon som fører til lekkasjer/oljeforbruk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Vært borti det der flere ganger. Folk kjører 50-80K km på olja, gir full gass med en gang og stopper bilen med en gang. Da ryker turboen før eller siden... Gasa til det rasar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wacman Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Jeg hadde inntil nylig en E39 520i med M52 motoren, den bilen hadde gått 246k da jeg solgte den og eneste den brukte av olje mellom service, var en sjelden gang et par desiliter om jeg hadde vært veldig aktiv på gassen - og nå i kuldeperioden i vinter, da røyk toppdekselpakninga etter 13 års tjeneste. Heldigvis var det ikke syklonfilteret, da det som regel er den andre tingen som ryker og forårsaker pakningshavari og oljeforbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Juni 19, 2010 Share Skrevet Juni 19, 2010 Kan jeg ærbødigst spørre hvor syklonfilteret er ? Min bruker litt olje og har tenk å bytte ventiltettninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 20, 2010 Share Skrevet Juni 20, 2010 Kan jeg ærbødigst spørre hvor syklonfilteret er ?Min bruker litt olje og har tenk å bytte ventiltettninger. Det er vel veivhusventilasjonen han henviser til. Min 523 bruker heller ikke olje, jeg kjører med Mobil1's Helsyntetiske olje som jeg har kjøpt på Europris til 100,- pr/l (skal forøvrig bytte til Castrol denne sommeren i forbindelse med vanos overhaling) Ellers så brukte jeg vel ca 1/2-1 liter i fjor sommer når vi var nedover til Danmark, men dette er nok helt normalt når man ligger på motorvei i flere timer. Om man har blå røyk tyder dette på slitte ventil tettninger og/eller slitte stempelfjærer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juni 20, 2010 Share Skrevet Juni 20, 2010 Jeg har nå kjørt 5000km etter siste service med min 97 modell og den har ikke brukt olje. Jeg vil kalle min kjørestil overkant frisk og bilen har også blitt brukt til mye køkjøring og langkjøring. Bruker 5-50 olje. Det som derimot plager meg mer er at den bruker i snitt 1,4 liter bensin på mila Men det er vel som forventet når man har en 520 og 265/30/19 bak som er styggtunge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 20, 2010 Share Skrevet Juni 20, 2010 Jeg har nå kjørt 5000km etter siste service med min 97 modell og den har ikke brukt olje. Jeg vil kalle min kjørestil overkant frisk og bilen har også blitt brukt til mye køkjøring og langkjøring. Bruker 5-50 olje. Det som derimot plager meg mer er at den bruker i snitt 1,4 liter bensin på mila Men det er vel som forventet når man har en 520 og 265/30/19 bak som er styggtunge. Hørtes litt mye ut egentlig men er nok sikkert pga autolat å dekk som du sier. Tror ikke jeg bruke så mye på min engang selv med 265/35 18 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 20, 2010 Share Skrevet Juni 20, 2010 Noe er i alle fall galt, greit den kan bruke litt olje, men er da måte på. ikke bare er det tungvint men ogå dyrt å bruke 1000 kr i måneden på olje. slitte stempelringer\ventiltettning\ veivhusventialsjonen er tett slik at den kjører olja forbi stempelringene, eller lekasje, men lekker den såpass burde det være flekker under bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Random Hero Skrevet Desember 18, 2011 Share Skrevet Desember 18, 2011 Har nettopp byttet motor i min bil, den nye motoren bruker MYE olje. Er knuss tørr under, ikke en dråpe engang. Ny veivhusventilasjon og slangene som hører med der. Bruker 1/2 til 1 liter pr 100 km. Åpnet tok ut tennpluggene i dag, og de var fulle av koks. Vil jo si at dette burde vært ventil tettningene som er ødelagte. Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Desember 18, 2011 Share Skrevet Desember 18, 2011 Ryker den blått? Høres ut til at oljeringer/nikasilbelegg som er godt slitt.. Event. ventiltetninger som er gåene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå