Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

interessant observasjon at du bortforklarer din feil som du hadde i ditt forrige innlegg [-X men harrypatruljen ser og hører alt uten selv å ta feil, så det var harrypatruljen 1 - 0 Fredrik

Hvis man har problem med automatkassen kan den justeres, en kvart omdreining på klokka gjør underverker, hugger den så kan oppjustering av dieselpumpe fører til mykere giring, så kan man også skifte atf og flushe converteren/bytte filter på kassa :wink:

Jasså... tok jeg feil... hvor? ... :?

Jeg fokuserte ikke på akselerasjon, men på måten eldre Mercedes-Benz automatgearkasser skifter gear på. Det er etter min mening to problemer med disse kassene og det er at de i normal modus alltid starter i 2.gear og at de på en måte "henger" på gearet når man går av gassen. Det første fenomenet passer dårlig sammen med relativt momentsvake motorer som f.eks 230E samt de aller fleste dieselvariantene (W124), men er ikke like fremtredende i en modell som 300 CE-24 selvom 265 Nm ved 4600 rpm heller ikke er noe å slå i bordet med i denne sammenhengen. Som en liten digresjon... min nåværende E46 318d Touring yter også 265 Nm, men mellom 1750 og 2500 rpm. Det andre fenomenet medfører etter min mening en irriterende "strikk" følelse og gjelder alle modellene.

Jeg hadde min tidligere W201 190E 2,3 (kjøpt ny i 1989) til undersøkelse hos Autostern for å sikre meg at det ikke var en feil på automatgearkassen. Det var det ikke - den var slik den skulle være og bedre var den ikke. Når dette er nevnt er MB´s eldre manuelle gearkasser heller ikke en spesielt delikat sak. Selve gearskiftet er utrolig langsomt og gearspakens lange vandring gjør flittig bruk av gearkassen til en prøvelse for de aller fleste. Jeg ville imidlertid allikevel ha valgt den manuelle gearkassen.

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nope... de pneumatiske automatkassene (mekanisk/lufttrykk) i W124 får iallefall jeg fnatt av... de er håpløst langsomme og uøkonomiske. Da heller en tradisjonell manuell 5-trinns gearkasse fra Mercedes-Benz... litt treg, men den holder en million kilometer.

Neida,er bare å justere opp moduleringstrykket i kassa,da girer den kjappere og mer kontant. Kan også justere opp på hvilket turtall en vil gire. :wink:

Men alt med måte,eg husker hvordan BV209 vognene i militæret var justerte,fikk jo nesten whiplash når de girte :roll:

Skrevet

Neida,er bare å justere opp moduleringstrykket i kassa,da girer den kjappere og mer kontant. Kan også justere opp på hvilket turtall en vil gire. :wink:

Men alt med måte,eg husker hvordan BV209 vognene i militæret var justerte,fikk jo nesten whiplash når de girte :roll:

Hmmm... dumt at Autostern ikke viste om dette trikset da jeg hadde to ulike nye Mercedes-Benz modeller med automatgear i perioden 1989-91 (hhv. W210 190E 2,3 og W124 230E). Jeg var også i markedet for en ny W124 300TE, men besinnet meg bl.a nettopp pga. gearkassene. Deretter ble fokuset rettet mot hytteliv og enklere bruksbiler som f.eks Peugeot 405 2,0 GTX Break og 406 2,1 TD Break i noen år (Break er Touring på "Peugeotsk").

Skrevet

Ja det var jo dumt,for en kunne få de betrakteligt bedre på den måten.

Men vakuum-systemet var innfløkt på desse. Viss du f.eks hadde lekkasje på vakuumkoblingene på lyktejusteringene kunne dette påvirke giringen til aut.kassa.

Så de var ømfintlige sånn sett...

Peugeot 405 har eg aldri hatt sansen for,syns de var veldigt dårlig sammensatt mht interiørkvalitet,el.system og ikke minst bakakslingen med torsjonsfjæringen. Har ikke tall på hvor mange akslinger eg har måtte delt pga defekte bærearmsforinger(litt spes system på desse).

Vart litt bedre når en monterte smørenipler,så lenge desse vart smørt vel og merke :wink:

406 derimot syns eg var eg stort hopp i riktig retning mht kvalitet,både utseendemessigt og de tekniske løsningene.

Rimelig pris var også et pluss,var nesten på nippet til å kjøpe en 406 Hdi sedan selv.

Skrevet
Ja det var jo dumt,for en kunne få de betrakteligt bedre på den måten.

Men vakuum-systemet var innfløkt på desse. Viss du f.eks hadde lekkasje på vakuumkoblingene på lyktejusteringene kunne dette påvirke giringen til aut.kassa.

Så de var ømfintlige sånn sett...

Peugeot 405 har eg aldri hatt sansen for,syns de var veldigt dårlig sammensatt mht interiørkvalitet,el.system og ikke minst bakakslingen med torsjonsfjæringen. Har ikke tall på hvor mange akslinger eg har måtte delt pga defekte bærearmsforinger(litt spes system på desse).

Vart litt bedre når en monterte smørenipler,så lenge desse vart smørt vel og merke :wink:

406 derimot syns eg var eg stort hopp i riktig retning mht kvalitet,både utseendemessigt og de tekniske løsningene.

Rimelig pris var også et pluss,var nesten på nippet til å kjøpe en 406 Hdi sedan selv.

Jeg har hatt mange Peugeoter... et par 205´er (inkl. 1,6 GTi), en 106, 306, 405 og 406. Jeg har egentlig bare gode erfaringer med disse bilene, men det er; som du påpeker, et poeng at 406 er vesentlig bedre bygget enn de andre modellene. 405´en er imidlertid mye mer morsom å kjøre aktivt... omtrent som en stor 205... 8)

Skrevet

Har bekjente med 406 og 306. Bare tull med de bilene :P Jeg styrer unna franske biler for alle pengene (med mindre det er Renault sine nye Cup-modeller som man ikke ser på veien i Norge..). Brukte 20 min på å fnne reservehjulet på 306en, mye sære løsninger...

Skrevet
Har bekjente med 406 og 306. Bare tull med de bilene :P Jeg styrer unna franske biler for alle pengene (med mindre det er Renault sine nye Cup-modeller som man ikke ser på veien i Norge..). Brukte 20 min på å fnne reservehjulet på 306en, mye sære løsninger...

Ja... jeg har flere bekjente som har nogenlunde den samme opplevelsen av Peugeot som deg, men jeg har faktisk vært heldige med mine Peugeoter. Min svoger har vært ekstremt heldig med sin 406 2,1 TD iom. at den nå har kjørt over 500000 Km uten problemer. Jeg har egentlig bare vært skikkelig uheldig med to biler... vår tidligere 1997 BMW E36 323i og en 2001 Citroën C5 2.0 HDi firmabil. Én bil begynte jeg å hate mens jeg hadde den og det var en ny Chrysler Voyager 3.0 (kort utgave) med automatgear. Makan til elendige kjøreegenskaper skal man lete lenge etter. Heldigvis klarte jeg rimelig hurtig å selge den til en fyr på vestlandet til en fornuftig sum penger. Jeg har også hatt en bil som var mye bedre enn forventet og det var en 1987 Ford Fiesta 1,1 Bravo... en formidabel vinterbil og den var faktisk rimelig komfortabel også.

Skrevet

Hehe, artig å se hvordan topic endrer seg iløpet av noen sider, det gikk fra Honda til Mercedes og "Pysjå" ;)

Skrevet

Selv vært passasjer på en Merc S124 300TE Automat som virkelig har fått kjørt seg, automatkassa er tilvenning(vant til bla. Opel Senator B sin silkemyke giring), den merca har gått litt over 900 000 km med dårlig vedlikehold, gikk som en kule inntil den spyttet ut et stempel for ikke så lenge siden. Automatkassa holder og holder og holder, de manuelle kassene derimøt har jeg sett ryke.

Skrevet
Hehe, artig å se hvordan topic endrer seg iløpet av noen sider, det gikk fra Honda til Mercedes og "Pysjå" ;)

Det er dette som er så fint med fora på nettet og det blir jo gjerne slik når man snakker sammen i virkeligheten også. Se... nå har du akkurat penset diskusjonen over på hvordan tråden har endret innhold underveis... :wink:

Skrevet
dette er fin merce. finere enn den skal man lete lenge etter syns jeg.

0vxy1bt8pn5gnd6ab3ec.jpg

4e66vvlfypvsgex6jq7f.jpg

Skulle tro bildene var hentet rett ut av Miami Vice! Skikkelig 80-talls drømmebiler

begge bildene er fra miami vice :D tøff serie. har hele på DVD :P

Skrevet
dette er fin merce. finere enn den skal man lete lenge etter syns jeg.

0vxy1bt8pn5gnd6ab3ec.jpg

4e66vvlfypvsgex6jq7f.jpg

Skulle tro bildene var hentet rett ut av Miami Vice! Skikkelig 80-talls drømmebiler

begge bildene er fra miami vice :D tøff serie. har hele på DVD :P

Det var det jeg synes jeg så! hehe!

Miami Vice er en kjempe kul serie, jeg har også hele på DVD kjøpte meg en sånn samleboks :)

Skrevet

Honda har alltid lagd relativt sportslige biler i sitt segment. Jeg har hatt 3 stk Honda, som alle hadde sine styrker og svakheter lik alle andre merker og modeller. Den villeste ungdomstiden i bil ble avviklet med en CRX. Gromt morsom bil, svært lett med meget underholdende kjøreegenskaper og motor som var skikkelig glad i turtall. Kan ikke i min villeste fantasi forstå at en BMW med tilsvarende effekt skal klare å holde følge på akselerasjon, toppfart eller rundetider.

Deler på ettermarkedet florerte det av, mye av det svært rimelig kontra BMW. Jeg opplevde den gang originaldeler som svært billige på det meste av rene slitedeler, men når det kom til litt mer spesielle ting kostet det mer. Det er forøvrig ikke noe problem å bytte kun bærekule på Prelude, i motsetning til hva som hevdes tidligere i tråden.

På motorer til gatebiler er det i særklasse to produsenter som utmerker seg, Honda og BMW. Synd at Honda ikke lager bakhjulstrekkere ut over sportsbilene. Når det kommer til svakt motoriserte biler, f.eks av type 318i, så ser jeg imidlertid ingen umiddelbar fordel med bakhjulstrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...