Hpi Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Hei! Har en E39 530Dat med Webasto Thermo Top Z/C. Den fungerer godt men jeg lurte på den innstillinga som heter "Aux Ventilation" Ser Webasto reklamerer med at den har en funksjon som skifter ut lufta i kupeen om sommeren så jeg regner med at det er denne "Aux Ventilation" de mener? Noen som vet hvordan dette fungerer? Ser ut som jeg kun har mulighet til å starte den i "direct mode". Er det meningen f.eks å sette denne på mens en er på jobb en hel dag slik at den bytter ut lufta en varm sommerdag eller vil den da tømme batteriet? Eller vil den starte selv hvis via uret på kjørecomputer hvis en setter klima på f.eks 18 grader mens det er 25 grader ute? Noen som vet noe om denne funksjonen? Bjørnar
wicky124 Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 hmm..har samme funksjon på e38...og lurte vel på det samme..så følger med her om noen har smarte svar
Kjennern Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Setter vel på kupe vifta, og ja vil tømme batteri etter hvert.
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Du har muligheten til å stille den inn på 2 stk forskjellige tidspunkt. Lurer på om den går bare ett visst antall minutter, for at du ikke skal tappe alt for mye. Kun kupevifta som går når den står på aux.ventilation ja.
wicky124 Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 men..hva er så vitsen med disse funksjonene om det tapper batteriet?
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Alt som bruker strøm, tapper batteriet. Vitsen med dette er jo at man skal slippe å sette seg inn i en bil hvor det er 50 plussgrader. Hvis du vet at du er fedig på jobb klokken 16.00, og setter timeren på kl 15.50 så er det vel mer behagelig å sette sette seg inn i bilen, enn om man ikke har denne funksjonen. Dette skal batteriet tåle, hvis ikke er det på tide å bytte det ut. Men jeg tror ikke det er mange som gidder å benytte seg av denne finessen, eller som vet akkurat når de skal bruke bilen igjen, etter å ha stått parkert en stund i solsteiken.
wicky124 Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 men hva med den funksjonen som varmer opp bilen?
Kjennern Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Vifta går, men webastoen er jo som en oljefyr så der brenner det diesel/bensin. Drar ikke så mye strøm, men skal helst kjøre et stykke etter bruk om vintern.
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Mener webastoen bruker ca 35 watt ved bruk.
Hpi Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Skrevet Februar 21, 2010 Ja det var akkurat det for denne funksjonen ligger under menyen "Direct mode" som er en egen meny for å starte ting i manuell. Denne menyen er i tillegg til de 2 timerene og den er bare tilgjengelig når nøkkelen står på 1. trinnet, hvis en setter på tenning så blir menyen svart og utilgjenglig. Men hva skjer hvis en setter Webasto på via timer og setter temperaturen på la oss si 18 grader på klima og det er 40 grader inne i bilen en varm sommerdag vil den da starte å skifte ut luft inne i kupeen for å prøve å kjøle ned? Vil den samtidig varme opp motoren? Jeg antar vel det.
Kjennern Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Webasto vil ikke kjøle ned. Den gir bare varme og tror ikke du kan styre den tempen der.
Otis Skrevet Februar 22, 2010 Skrevet Februar 22, 2010 Stemmer det som kjennern sier, Webasto kan ikke kjøle ned, det er bare kupevifta som starter ved aux ventilation mode. Webasto vil heller ikke starte om det er over +6 grader i lufta. Så den saken er grei. En funksjon som jeg bruker noen ganger når det er varmt i været, er å åpne alle vinduer med fjernkontrollen og følge med bilen litt. Det går mye fortere om det er lite vindpust ute.
Alpejohn Skrevet Februar 22, 2010 Skrevet Februar 22, 2010 Aux ventilation er en funksjon som sirkulerer kjølevannet, og tar varme fra dette for å varme kupeen, dette funker vel i ca 12 minutter mener jeg på..
kimsta Skrevet Februar 22, 2010 Skrevet Februar 22, 2010 Aux ventilation er en funksjon som sirkulerer kjølevannet, og tar varme fra dette for å varme kupeen, dette funker vel i ca 12 minutter mener jeg på.. Tror du tenker på "rest" knappen..den bruker opp varmen som er igjen i bilen etter du har skrudd av tenninga..
Alpejohn Skrevet Februar 22, 2010 Skrevet Februar 22, 2010 Aux ventilation er en funksjon som sirkulerer kjølevannet, og tar varme fra dette for å varme kupeen, dette funker vel i ca 12 minutter mener jeg på.. Tror du tenker på "rest" knappen..den bruker opp varmen som er igjen i bilen etter du har skrudd av tenninga.. Ja, den heter det på faren min sin bil, 98 mod. På min 03 mod heter den knappen "ac stjerne" Max, den skal vist aktivere AC, stille temp på laveste, og full guff på vifta på varme sommerdager. Denne ventilasjonen gjør akkurat det samme slik jeg oppfatter den vertfall, begynner å summe frem i motoren mens vifta starter i kupeen.. Skal selvfølgelig ikke garantere dette, men jeg mener det er samme funksjon som Rest Edit: Jeg opplever vertfall dette på samme måte som min fars "rest" knapp Edit2: LEste i ei instruksjonsbok på internett nå, og det stemmer nåk at den skal kjøle ned inne temp på varme dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå