Gå til innhold

bilde av ditt "dekkstrekk"?


Anbefalte innlegg

Vel, det er ikke vanskelig å montere sålenge det ikke er skikkelig strekk, vi har shockere til å poppe dekkveggen på plass, derimot veldig brede dekk er minst like vanskelig fordi de må presses og det er risiko for å revne dekket hvis man ikke er forsiktig nok. Det her gjelder riktignok for veldig brede dekk, 225/45-17 på 7*17 for eksempel.

For synets skyld syns jeg det er penest med noe strekk, ikke det helt ekstreme, og ikke for mye ballong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok for gammel og satt, til å forstå dette. Kanskje noen kan forklare hva som er vitsen med "dekkstrekk"?

Jeg ser bare bakdeler:

- Ser ikke bra ut

- Vanskelig å montere dekket. Er det her prestisjen ligger?

- Går dette gjennom EU-kontrollen?

- Hva skjer med dekkets innside når sidekreftene blir store?

- Kantene på felgene er utsatt

- Drit og lort samler seg mellom felgkant og dekk.

Jeg ser 2 grunner til at det kan være "nødvendig":

- Når man ikke har råd til å kjøpe brede nok dekk til yndlingsfelgene sine.

- Når man har blingset og kjøpt for brede felger og må har litt smalere dekk for ikke å subbe i skjermene.

Du har åpenbart ikke forstått vitsen med dekkstrekk nei. Det er pga utseendet man velger å ha dekkstrekk. Det gir en illusjon om at felgen er bredere enn den er. I begynnelsen gjorde folk dette fordi de ville ha et annet utseende på bilen sin, pluss at felgen ble mer "synlig" i bildet, og sånn har det fortsatt. Det er jo tydelig at folk liker det ennå, for du finner ikke et eneste treff, i hele verden, der det ikke finnes biler med strekk på dekka. Og det er som regel disse bilene som får mest oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke selge noen av de felgene Mr.Heggem? ;)

Forøvrig kommer vel dekkstrekk-trenden fra tyskland, siden reglene her tilsier at banen på dekket skal være innenfor skjermkanten, mens felgen kan stikke utenfor.

Da åpner man med andre ord for brede felger og smale dekk.

I Norge har ikke trenden så mye praktisk funksjon, siden lover sier at felg/dekk skal være innenfor hjulbue (akkurat denne loven kan jeg ikke bekrefte på stående fot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man har blingset og kjøpt for brede felger og må har litt smalere dekk for ikke å subbe i skjermene.

Dette er vel stort sett grunnen til at folk strekker dekk.

Selv synes jeg det er greit med ørlite strekk, er dekket mye smalere enn felgen ser det tilbakestående ut.

Har 215 på 9" felg, synes det er i grenseland, men kan ikke ha breiere om jeg skal ha mulighet for å bunne demperene uten å subbe.

IMG_8972.jpg

Slik ser det ut når man får litt sidelengs krefter i dekket. Ser for meg at et smalere dekk gjerne ville sluppet felgen.

IMG_7177-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har dekkstrekk er fordi at felgene blir presset så langt ut at jeg må det for at det ikke skal kuttes opp av hjulbua. Breie dekk er tøffest, men liker at hjulbuene fylles skikkelig. Min løsning på det er å ha middels dekkstrekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det for meg at klassisk tyskerstuk (altså ekstrem dekkstrekk) ble "oppfunnet" i Tyskland nettopp fordi reglene der sier at felgen/hjulet skal være innenfor hjulhuset/buen (som Hafsmo er inne på). Ergo kjøper man så brede felger det er plass til, valser hjulbuene maksimalt, senker bilen maksimalt og strekker dekkene maksimalt slik at de akkurat går klar av hjulbuene.

Jeg er for gammel til slikt tullball, men jeg kan være enig i at det ser bra ut hvis det gjøres riktig på de riktige bilene (moderne biler med store hjulhus/buer). Ekstrem dekkstrekk gir imidlertid ingen fordeler når det gjelder kjøreegenskaper (snarere tvert imot), men dette er vel heller ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke selge noen av de felgene Mr.Heggem? ;)

Alt er vel til salgs for riktig sum.

Det som er bra med Breyton-felgene, er vel at jeg har gitt så mye for dem at ingen her i verden vil gi meg så mye, at jeg i det hele tatt vurderer å sende dem fra meg. (de har forøvrig alltid vært mine yndlings-felger når det gjelder E39, som i seg selv alltid har vært min yndlings-modell fra BMW.. Ac Schnitzer S3 A.R.T er nr.1..)

Synes de gjør seg fint inne som pynt også jeg, dog har ikke kjæresten min samme oppfatning..

Pm' meg om det er noe du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe dekkstrekk bilde å bidra med, men jeg tenkte å spørre om hvilken dim som gir grei strekk på mine BBS RC 8,5x18 E38 felger? Det står på 225/40/18 nå og det er absolutt ingen strekk, helt vertikal dekkvegg.

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin er da ikke dårlig på strekk, det er jo bare at bana er breiere så du må gå ned på bredda.

Michelin har jo også myke dekksider, så skal være temmelig kurant å strekke det mye..

Billigdekk som Falken ol bruker å være smalere enn andre, likevel om det skal være samme dimensjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin er da ikke dårlig på strekk, det er jo bare at bana er breiere så du må gå ned på bredda.

Michelin har jo også myke dekksider, så skal være temmelig kurant å strekke det mye..

Billigdekk som Falken ol bruker å være smalere enn andre, likevel om det skal være samme dimensjon..

Jeg var litt utydelig der visst, er det jeg mente, at de er breiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...