Gå til innhold

Den store finn.no-kupp tråden


316
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel en luring som tenker slik:

"Bilen kosta meg 25k, plasten kosta meg 15k, felga kosta meg 10k, dekka kosta meg 6k, vannpumpa og termostaten jeg bytta i fjor kosta meg 2k, endeledda og hjulstillingskontrollen som forrige eier skifta uten tillegg i pris kan jeg plusse på, samt 100 arbeidstimer á 150kr/timen. Skal vi seeeee, plusse sammen litt her, doble den summen da jeg fikk den delen til halv pris, oooooog da er bilen verdt 70 000 altså. Best jeg legger på 5 000 så det er litt prutingsmonn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en luring som tenker slik:

"Bilen kosta meg 25k, plasten kosta meg 15k, felga kosta meg 10k, dekka kosta meg 6k, vannpumpa og termostaten jeg bytta i fjor kosta meg 2k, endeledda og hjulstillingskontrollen som forrige eier skifta uten tillegg i pris kan jeg plusse på, samt 100 arbeidstimer á 150kr/timen. Skal vi seeeee, plusse sammen litt her, doble den summen da jeg fikk den delen til halv pris, oooooog da er bilen verdt 70 000 altså. Best jeg legger på 5 000 så det er litt prutingsmonn!"

Haha, nice one!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moten endrer seg hele tiden. Det er ikke så lenge siden at mange her inne likte omfattende plastikkmodefikasjoner (les: f.eks Automote´s kreasjoner). DTM eksos hørte også til standardutstyret for mange. Idag er det mange som liker ekstrem dekkstrekk (les: "tyskerstuk"). Andre liker uoriginale og alt for store felger på eldre bilmodeller (som om det gjør bilen finere og mer interessant). Alt slikt kommer og går i perioder. Keep it Simple - Keep it Original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt er så kleint som det går an å få det. Automote har mange fine kreasjoner som den dag i dag er pene! Dtm eksos er fint på biler i gate-bil xtreme klassen...Tyskerstuket vil nok være pent i mange mange år fremover...

Uoriginale store felger på eldre bilmodeller er det som skiller dem ut og gjør faktisk bilen finere og mer interessant... Ingen snur sg etter en sliten kjip standard-farge bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Det er ikke alle som ønsker mest mulig oppmerksomhet fra fremmede. Et omfattende ombyggingsprosjekt som f.eks Automotes kreasjoner skal være svært gjennomført og spesielt for å oppnå gode priser etter noen år. Bare tenk på Gemballa og Strosek i motsetning til f.eks RUF og AMG. Jeg tror ikke at mange vil betale mye for en av Gemballas eldre kreasjoner idag. Eller hva med en Porsche 911 med "Flachbau"... til og med originalt ombygget av Porsche. Den modellen er for spesielt interesserte idag. Det er ikke for ingenting at eldre biler av edelt merke kun oppnår høye priser på auksjoner hvis de er 100% originale. Det finnes selvfølgelig unntak, men så skal både bilens historie og omstendighetene være kjent og dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste tusler langt med korrekt vedlikehold og voksen kjøring. Utfordringen er som regel at en bil har hatt mange forskjellige eiere og dertil sviktende vedlikehold. I min familie har vi hatt flere alminnelige biler som har kjørt svært langt uten problemer. Felles for alle bilene er én eier, skikkelig vedlikehold og voksen kjøring.

En svoger hadde en Ford Sierra som med den gamle Ford Cologne/Taunus V6 bensinmotoren på 2,3 liter rullet over 750000 Km før rusten ble for omfattende. Motoren var stadig frisk og brukte under 1 liter olje pr. 10000 Km da bilen ble kjørt til høggern. Den samme svogeren har nå en Peugeot 406 2,2 (bensinrekkefirer på 160 HK) som har kjørt knapt 400000 Km. Bilens elektriske anlegg er ikke det beste, men mekanisk er den stadig helt problemfri.

En annen svoger hadde en Peugeot 309 med 1,6 liter bensinmotor med forgasser. Den hadde kjørt nesten 400000 Km da den dessverre måtte kondemneres etter en kollisjon i Norge. Bilen var i prima stand og motoren brukte ikke olje. Den samme svogeren har nå en Peugeot 406 2,1 TD med over 560000 Km på telleren. Bilen brukes daglig til pendling og motoren bruker ikke olje.

Jeg har selv en E46 318d Touring med snart 295000 Km på telleren. Den er med unntak av svinghjulet totalt problemfri (svinghjulet skal skiftes på garantien). Motoren bruker ikke olje og det er ingen ulyder fra turboen. Klarer jeg å holde kontroll på rusten er det ingen gode grunner til at bilen ikke skulle klare minst 500000 Km med original motor og drivverk.

Etter hva jeg har sett har ikke Sierra hatt for vane å rusle langt uten problemer.

Min morfar er Ford-mann på sin hals av grunner ingen forstår, og hadde fra tidlig 80-tall og til de byttet til Mondeo ca. i 1994 to Sierraer. Jeg husker best den siste av naturlige årsaker, og til tross for voksne eier som behandlet den svært bra skjedde mye rart som knekte fjærer og eksosanlegg som bare datt av på en nesten ny bil. Min oldefar var ikke noe bedre, men kunne skylde på at han var omtrent blind om ikke annet, og kjøpte i 1988 en Sierra med 2.0 forgasser-motor, og fra den kom ut fra butikken til den ble hugget gikk den aldri som den skulle på tomgang. Hverken merkeforhandleren eller div. mekanikere som prøvde seg etter hvert klarte å fikse dette.

Kjørelæreren min hadde også mange fine historier om Sierra, og ble visst etter hvert ekstremt dreven på å skifte girkasse på dem, etter å ha hatt Sierra på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Gemballah Merce er faktisk noe jeg ville hatt istedet for AMG...Utrolig tøffe biler...

Til dette er det bare å si at folk er forskjellige (heldigvis). Jeg husker Gemballa´s Mercedes-Benz kreasjoner slik... og det er definitivt ikke min stil... :lol:

76kcvqeeinzrywk60ol2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Gemballah Merce er faktisk noe jeg ville hatt istedet for AMG...Utrolig tøffe biler...

Til dette er det bare å si at folk er forskjellige (heldigvis). Jeg husker Gemballa´s Mercedes-Benz kreasjoner slik... og det er definitivt ikke min stil... :lol:

76kcvqeeinzrywk60ol2.jpg

Men hvem sa du hadde stil?

pics-med-9910-369277-1989-mercedes-benz-560sec-gemballa.jpg

1223002346_gemballa2d1001sel2d0100.jpg

2498181684

Dette er kult den dag idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1223002346_gemballa2d1001sel2d0100.jpg

Dette er kult den dag idag!

Synes du, men ikke så veldig mange andre. Bilen er interessant som et fenomen, men ikke mange andre enn spesielt interesserte vil betale mye for en slik bil. Det blir liksom litt for mye av det hele... over the top, men det er jo en slags stil det også. Merk deg at jeg ikke kritiserer noen for å like denne stilen... folk har bare forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...