Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn går det da man urbaniserer, øker forbruket og minsker investeringene.

Glad vi gjorde besluttningen om å borre egen brønn, for de fleste naboene rundt oss mister vannet et par tre ganger i året da de er tilkoblet vannverket.

Skrevet
Kjempe egoistisk å tenke slik. Forskyve skylden på alle andre til sin egen fordel.

Er ene og alene ett skippertak fra alle som bor i Bergen, for å slippe å måtte koke vannet sitt snart. Kanskje ikke våres problem, men det blir fort det vist alle gir faen.

Og lurer litt på hvor du har fra at ingenting blir oppgradert eller skiftet ut..... Bor du egentlig i Bergen? De graver jo alle steder i byn, spesielt i sentrum og mye rundt i bydelene. Nye vanntunneler, renseanlegg har kommet osv.

Nei, ta å skyld på været som har vært de siste månedene istede!

De oppgraderer kansje de plassene som absolutt MÅ skiftes, ellers så drar de bare ting til enden.

Trodde vi alle bidro nok fra før av, betaler jo nok skatt og helvette fra før.

Skrevet

For Bergen er vel at det er rekord for hvor lenge snøen har lagt. Siden det har vært minusgrader så lenge, og derfor telehiv, har nok det meste av tilsig av vann fra fjellsider og elver stoppet å tilføre vann til magasinene. Siden ingen trodde at tilstandene skulle vare så lenge, har det ikke vært nevnt noe om tilstandene før det kritiske nivået har meldt seg. Mangel på vann er dessuten skjeldent et problem i Bergensområdet. Selvom snøen nå smelter og sannsynligvis derfor fyller på vannmagasinene, er ikke det sikkert at smeltingen er tilstrekkelig til å dekke både forbruk og vannsparing. Grunnen til at det er mye snø, er i bunn og grunn fordi det har vært minusgrader lenge, og ikke fordi det har vært mye nedbør. Siden ingen med sikkerhet kan forutse hvor mye nedbør som kommer i tiden framover, har myndighetene iverksatt tiltak for å forhindre, om ikke begrense eller utsette problemet. Jeg syns du bør respektere det. Hvorfor? Fordi været i Bergen siste par mnd er særdeles unormalt, og det sier seg selv at ingen vil gjøre investeringer for vannmagasin (også et spørsmål om overgrep mot naturen, ofte store protestaksjoner fra feks ungdom og natur når slike ting skal bygges, i tillegg til alt byråkratiet slike ting skal igjennom) Og ingen ønsker å investere mer enn hva som er nødvendig slik prognoser og erfaringer tilsier. Vannmangel har skjeldent vært et problem i Bergensområdet, så jeg syns det er "dårlig" å skylde på manglende investeringer. Hva som angår vanntap i det kommunale vannnettet er til en viss grad berettighet, da de feks kunne satt ned vanntrykket tidligere (ikke gjort det enda hjemme hos oss) eller fikset lekkasjepunktene. Men igjen, det har ikke vært særlige behov for å eliminere sløsing av vann (som ikke koster penger, og er en fornybar ressurs) eller å bygge ut magasinene.. Kommunebudsjettene er små nok fra før, og sannsynligvis hadde slike investeringer gjort eldreomsorgen for bestemoren din enda dårligere.. Dessuten på toppen av det hele, har vannforbruket slik jeg forstår det vært forholdsvis høyt i forhold til tilsvarende tilsvarende perioder.

I Loddefjord har de begynt å tappe fra lokale vann, og innbyggerne i området må nå koke vannet.

Skrevet
Fredrik90, nei, det hadde du nok ikke gjort. Forbud er forbud. Du skriker litt nå, men den dagen de hadde skrudd av vannet. Da hadde gråten kommet. Man kan ikke gjøre som man vil, selvom det er en egens tomt. Man kjøper vann, man betaler for en tjeneste. Om leverandør (kommune) sier at du ikke får lov til å vaske bilen med deres vann, så får du ikke lov til det. Sånn fungerer det

Jo Fliid! Jeg hadde faktisk gitt f.... i det forbudet! Jeg vanner plenen min akkurat når jeg vil om sommeren, lappen med instruksene på vanning som kommer fra kommunen går i søppla! Mulig det er egoistisk av meg, jeg betaler skatter og avgifter i alle bauger og kanter og da skal ingen på toppen av det fortelle hva jeg ikke skal gjøre på egen tomt. Jeg betaler renovasjon og da kan de ikke bare komme å stenge vannet sånn rett uten videre, det har de rett og slett ikke lov til. Mulig de kan gi meg en bot men den måtte jeg heller bare ha tatt!

Nå må jeg legge til at jeg ikke er en sånn hensynsløs egoist, jeg klipper aldri plenen om kvelden ei hiver ikke snøen over til naboen men vanning og vasking av bil tar ingen andre en den pengegriske kommunen skade av, vann som jeg har betalt for [-X

Og la meg spørre, hvordan skulle de fått greie på at jeg vasket bilen min i forbuds perioden? :?:

Skrevet
Snart blir det bompenger for å gå ut ytterdøren..

ja. Blir jo bompengering på ER-AN & Fanafjellet nå snart så, må faktisk betale 15kr snart for og besøke mormor! helt utrolig.

Skrevet

Helt enig med deg fredrik.

Hva med de som liker å dusje i over 1time hver dag og gjerne bruker opp 250l+ med vann?

Skal de slutte å dusje ? eller skal de begynne å tenke på kommuna når de skal dusje?

Skrevet
Kommunebudsjettene er små nok fra før, og sannsynligvis hadde slike investeringer gjort eldreomsorgen for bestemoren din enda dårligere.. Dessuten på toppen av det hele, har vannforbruket slik jeg forstår det vært forholdsvis høyt i forhold til tilsvarende tilsvarende perioder

Det der argumentet holder ikke.

Hvorfor er kommunebudsjettene så små? Det ofte alle andre enn kommunen sin feil. Men å skylde på at det vil krympe bestemors eldreomsorg nytter ikke da vi samtidig pøser ut for å redde verden. Prioriteringene må først settes i ordning. Kostnad i Norge er i 99% av tilfellene pissprat, for å dekke en annen utgift, som er FUBAR. At vi ikke skal ha råd til å bygge ut vannmagasinene til en av Norges store byer er noe av det latterligste..!

Men jeg er og med på at de som misbruker vannressursene burde ilegges fryktelige gebyrer som går tilbake til subsidiering av ekstratiltak opp imot vannmangel (Og ikke til annet tull, som kulturbudsjettet eller nye glassruter til statlige "miljøbygg"!)

Skrevet

Kjekt å bo ca en km over kommunegrensen, på riktig side. Den lokale drikkevannskilden er mer enn full nok, og så langt ingen restriksjoner på lokale vaskehaller heller. Så her spyler vi bort salt og drit til vi stuper... :mrgreen:

Med dårlig luft, lite vann og medfølgende restriksjoner på det meste, bompenger alle veier og appåtil eiendomsskatt... så er det å ha adresse i Bergen som ekstremsport å regne etterhvert. Lykke til!

Skrevet

Oddis, Jeg er egentlig helt enig med deg. Men som kommunepolitiker, eller som ansvarlig for vannmagasin etc. har du desverre lite du skulle sagt mtp større budsjett. Det er i regjeringen det meste skjer. Du må ikke glemme at de fleste andre offentlige ansatte, annet enn "demokratisk valgte" faktisk innehar et ferdighetsnivå og eller kunnskapsnivå på linje med ansatte i privat næring. Spør du samtlige sjefer for sykehus, eldreomsorg, rektorer osv. svarer nok samtlige at de skulle ønsket større budsjett for å kunne utføre jobbene sine i tilstrekkelig/ønskelig grad. Det er ikke uten grunn til at sjefen for NSB som var regnet som den beste? i landet for jobben, gikk av som følge av at han mente jobben med å få togene til å gå presist osv. ikke var mulig med de budsjettene han hadde blitt tildelt. Det er blant politikerne på stortinget alt skjer, alle andre, inkludert oss "sivile" blir bare nikkedukker som må tilføye oss alt byråkratiet, inneffektivitet, pengesløs og feilprioriteringer som blir gjort av regjeringen. Lokalpolitikerne har noe større makt, men ikke så mye mer enn kun å forvalte midlene de blir tildelt i best mulig grad, men selvfølgelig de er stort sett ikke bedre enn regjeringen de heller.

Så jeg syns det blir feil å skylde dette på noen andre enn regjeringen, og egentlig demokratiet i så måte. Folk flest er altfor uopplyste og reflektert over hvilke beslutninger, lover og regler som blir iverksatt når de stemmer ved valg. Feks SV (som er i regjering?!) kommer jo tilstadighet med nye dumme utspill (det var vel disse som ville stoppe tax-free handelen?) desverre er det ikke alltid resten av regjeringen er klok nok, eller hører på ekspertene (som faktisk HAR peiling) før de beslutter noe. Feks de økte bøtesatsene. Samtilige eksperter mente på at dette ikke ville føre til en nedgang hverken på skadestatistikk (som forøvrig er egentlig svært tilfredsstillende) eller på hvor mange som blir tatt for å kjøre for fort (i forhold til fartsgrensene)

Nei- FRP er heller ikke bedre. Jeg har utallige makroøkonomiske forklaringer på hvorfor de fleste av popularitetssakene deres ikke vil bedre levestandarden for gjennomsnittsnormannen. Feks hvorfor skulle vi solgt ut alle aksjene i Statoil?

Wabby: Det har østlendinger også. Vestlandet som egen stat!! og Norge hadde vært et uland..

Skrevet

Wabby: Det har østlendinger også. Vestlandet som egen stat!! og Norge hadde vært et uland..

Og dette konkluderer du ut i fra at Oljen tilhører vestlandet da eller? Så vidt jeg vet så pumpes den opp fra sjøen og ikke på vestlandet. Husk også at det foregår en del verdiskapning på østlandet også, men det skal vi kanskje ikke begynne å diskutere.

Skrevet

Og dette konkluderer du ut i fra at Oljen tilhører vestlandet da eller? Så vidt jeg vet så pumpes den opp fra sjøen og ikke på vestlandet. Husk også at det foregår en del verdiskapning på østlandet også, men det skal vi kanskje ikke begynne å diskutere.

Jeg skrev dette egentlig i ren ironi, som svar på tiltale fra wabby om at bergensere alltid har vært et spesielt folkeslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...