Gå til innhold

Hvordan gjøre 520i raskere?


justnasty
 Share

Anbefalte innlegg

Eier: 2004, 2.2L - 6 Sylinder, 170HP, M-pakke, BMW 520i.

En dag etter jobb kjørte jeg hjem, fra Kjeller til Oslo. 4 felters vei i hver retning. Så var det en 3-serie, som yppa seg og jeg gasset på, og ble rett og slett pissa på. Han forsvant som (quote petter solberg) "like a prikk in the horizon". Fikk med en gang lyst på ny bil. Men for å ikke gjøre det, er det noen måter å gjøre denne bilen mer robbust/sterkere? Har lest litt på forumet om å installere kompressor, men det koster jo noe helvetes mange "Edvard Munch" lapper, og i tillegg skal man slite med biltilsynet om å få bilen godkjent. WTF!? Å chippe bilen, fikk jeg høre ville ikke gjøre bilen mer enn 15 hester sterkere.

Er det noen som har suksessfullt oppgradert en slik bil med 50+ hestekrefter til en grei pris? Hva har du gjort og hvor? Takker for svar i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke. Det eneste som gir noen merkbar forbedring uten å bruke helt latterlig med penger er kompressor/turbo. Mao, like greit å selge den du har og kjøpe noe raskere.

Eller bare innse at hvem som kjører raskest på 4-felts vei ikke betyr noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel som har gode erfarringer med kompressor på den motoren. Egentlig det eneste fornuftige du kan gjøre med en såpass moderne motor/bil.

Effekt koster. Behold den som den er eller kjøp deg noe større :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet med akkurat samme tankene som deg etter å helt uventet blitt "rævkjørt" av ett eller annet(glemmer aldri den 318ISen, DEN må det vært gjort noe med :cry: )

Kjøp 530d og invester i en chipp! Da kan du pisse så mye på andre at du bli dehydrert :wink:

Har samme motoren som deg så å bli "pissa på" er jeg vandt til, kommer det noe opp i hekken som jeg vet her flere hester så bare later jeg som ingenting! Men rånere i gamle E34er og diverse fedre med alt for høye tanker om bilen sin i dagligdagse familiebiler(Audi A4 TDI, V70, Passat og diverse Golfer) kan jeg ha det gøy med :wink:

Glemmer aldri den 528en jeg lå klistra i bakfangeren på mens sjåføren febrilsk dro Kick down etter Kick down for å prøve å kjøre i fra, eller kompisen min i 150 hesters Golf GTI som aldri tok meg igjen på Autobahn! 520I 2,2 er ikke særlig spreke saker men de har sine lyspunkt av og til, og det er dem man må huske på i en sådan stund :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøser inn med svar jeg fryktet! Funnet noen videor på youtube av "supercharged bmw 520i" og både lyden og akselerasjonen

er bra for øyne og ører. Har opplevd noen lyspunkter ja...men ikke på fart :D Autobahn er en "bahn" for seg selv, pleier å kjøre ned til Bosnia hver sommer og selv med 200km/h blir jeg blinka til siden for at bilen bak skal kjøre forbi. Gromt!

Vil helst ikke bytte bil fordi denne er fin på utsiden med brede dekk, spoiler og svart farge ++, så med andre ord må jeg

vurdere ferie eller kompressor i sommer... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Kompressor er dyrt ja, men det er også den desidert billigste måten å hente ut 50+ HK ekstra. Spesielt når det finnes ferdig kit til akkurat den modellen. Bare en chip gir nesten ingenting. Skal du trimme uten overlading, så må du kjøre full pakke med andre kammer innsug, grenrør stempler osv osv. Slike ting koster flesk, og likevel er det ikke sikkert du klarer så mye som 50hk. Da blir det billigere å få tak i en 3-liters motor (M54B30), som skal gå greit ned i motorrommet ditt. Da har du 231hk og 300nm. Men jeg kjenner ikke til at det er gjort slike motorbytter i E60 da, så jeg aner ikke hvor mye arbeid det er.

Personlig hadde jeg nok gitt f***, hvis du er fornøyd med bilen ellers. E60 520i er en fin og passe sterk bil til daglig bruk. Du får heller leve med å bli pisset på innimellom. det må jeg og, med min 525i. Trikset er å velge dueller med omhu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg nok gitt f***, hvis du er fornøyd med bilen ellers. E60 520i er en fin og passe sterk bil til daglig bruk. Du får heller leve med å bli pisset på innimellom. det må jeg og, med min 525i. Trikset er å velge dueller med omhu :)

helt enig, gi faen det koster mer en det smaker, og fartsgrensene i Norge blir ikke høyere selv om du får mer effekt :wink:

Og når du eventuelt har satt på denne kompressorsatsen, hva gjør du når du møter en som parkerer deg på nytt? Effektjaget er en farlig greie :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...