caaatooo Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Da var det på tide med nytt bilbytte, selv om det denne gangen skjer noe motvillig og forhåpentligvis kommer til å bli noe mer fornuftspreget enn hva jeg liker... Har kjøpt hus i Tromsø, og selv med en del egenkapital etter fortjeneste på salg av leilighet så ender jeg likevel opp med å bli en anstendig gjeldsslave frem mot pensjonsalderen. For å til en viss grad bøte på dette har jeg fått salg på Mercedes CLS'en min til en kompis av meg, og skal således gå over til en rimeligere bil som jeg tenker å beholde i tre - fire år. Det kommer til å bli et rent salg på Mercedesen. Altså slipper jeg å tenke på problematikken med innbyttebil osv., og kan således også kjøpe bil uten å måtte "plage" selger med innbyttebil, noe som må sies å være en priviligert situasjon i disse tider... Av krav/kriterier til den nye bruksbilen har jeg tenkt på følgende: - Bilen må være relativt ny (i utgangspunktet ikke eldre enn 2005 modell). Ønsker ikke store utgifter på påkrevd vedlikehold på bil i årene fremover... - Siden jeg kjører veldig mye i løpet av ett år både i jobb og privat (ca. 50.000 km pr. år ) må bilen ha forholdsvis lav kilometerstand - Dieselmotor er å foretrekke pga. forbruket, men bensiner er ikke utelukket - Bilen må være en stasjonsvogn siden jeg tenker å ha bilen tre - fire år, og således beregner plass til barnevogn etc. - Utstyrsnivå har ikke så altfor mye å si, selv om prinsippet "jo mer, desto bedre" gjelder her. Klima er et must og skinn er en stor fordel. Hvis jeg ender opp med BMW så er også M-pakke et must. - Og sist, men ikke minst; bilen kan koste opp til ca. 400.000,-. Denne grensen er relativ, i den forstand at jeg strengt tatt kan strekke meg litt lengre, men det gjør heller ingenting at bilen er rimeligere Av biler jeg har tenkt på, er følgende: - BMW 3-serie (E91): Pene biler med morsomme kjøreegenskaper, fine motoralternativer, ofte godt utstyrte biler. Dårlig plass i bagasjerom og i kupéen mtp. plass til barnevogn - BMW 5-serie (E61): Pene biler, særlig med M-pakken. Komfortable kjøreegenskaper som jeg vet jeg vil bli fornøyd med, og nok plass i bagasjerommet. Facelift er ønskelig, men i prisklassen rundt 400' får man enten en pre-face 520d med M-pakke og ellers ribbet for utstyr, mens man får en facelift 520d ribbet for alt utstyr. Manuell kasse er også en gjenganger her, noe jeg ikke vet hvordan vil bli i en 5-serie... synspunkter på dette? - Mercedes E-klasse (W211): Meget romslige biler med god kjørekomfort. Mange relevante motoralternativer. Ofte bra utstyrt, og med lav km.stand og en bil nyere enn 2005 skal de også være forholdsvis driftssikre. Utseendemessig synes jeg dog ikke at stasjonsvognutgaven er spesielt pen. - Mercedes C-klasse (W204): Forholdsvis nytt chassic (kom i 2008/2009). Relativt problemfrie, selv om feil såklart forekommer også her. Grei plass innvendig i kupéen og varerommet. - Volvo V70: Meget romslige biler. Uengasjerende å kjøre, men komfortable så det rekker på langkjøring. Sies å være relativt problemfrie. - Ford Mondeo (2008 -->): Romslige biler som er bra å kjøre (føles ikke ut som en Ford..!). Lav annenhåndsverdi, noe som er en fordel når man skal kjøpe brukt, men ikke når man skal selge. Nokså pen å se på, men det er jo likevel en Ford... - Skoda Octavia RS TDI: Prisgunstige biler med god plass i kupeén og bagasjerom. En ny Skoda Octavia RS stv. med 170 hk TDI motor, skinninteriør, el. seter m/ memory. navi og ellers "alt" utstyr koster splitter ny ca. 400.000,-. Har rykte på seg for å være en "problemfri VW", og er i mine øyne litt tøffe å se på. Tankene mine har også streifet innom en del andre biler, men det er disse jeg har tenkt mest på. Er såklart mest interessert i å holde meg enten til BMW eller MB, men er veldig åpen for innspill, kommentarer, erfaringer etc. om disse bilene, eventuelt også andre biler i denne prisklassen som kan matche kriteriene mine. Alle innspill mottas med takk
flobben Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Da var det på tide med nytt bilbytte, selv om det denne gangen skjer noe motvillig og forhåpentligvis kommer til å bli noe mer fornuftspreget enn hva jeg liker...Har kjøpt hus i Tromsø, og selv med en del egenkapital etter fortjeneste på salg av leilighet så ender jeg likevel opp med å bli en anstendig gjeldsslave frem mot pensjonsalderen. For å til en viss grad bøte på dette har jeg fått salg på Mercedes CLS'en min til en kompis av meg, og skal således gå over til en rimeligere bil som jeg tenker å beholde i tre - fire år. Det kommer til å bli et rent salg på Mercedesen. Altså slipper jeg å tenke på problematikken med innbyttebil osv., og kan således også kjøpe bil uten å måtte "plage" selger med innbyttebil, noe som må sies å være en priviligert situasjon i disse tider... Av krav/kriterier til den nye bruksbilen har jeg tenkt på følgende: - Bilen må være relativt ny (i utgangspunktet ikke eldre enn 2005 modell). Ønsker ikke store utgifter på påkrevd vedlikehold på bil i årene fremover... - Siden jeg kjører veldig mye i løpet av ett år både i jobb og privat (ca. 50.000 km pr. år ) må bilen ha forholdsvis lav kilometerstand - Dieselmotor er å foretrekke pga. forbruket, men bensiner er ikke utelukket - Bilen må være en stasjonsvogn siden jeg tenker å ha bilen tre - fire år, og således beregner plass til barnevogn etc. - Utstyrsnivå har ikke så altfor mye å si, selv om prinsippet "jo mer, desto bedre" gjelder her. Klima er et must og skinn er en stor fordel. Hvis jeg ender opp med BMW så er også M-pakke et must. - Og sist, men ikke minst; bilen kan koste opp til ca. 400.000,-. Denne grensen er relativ, i den forstand at jeg strengt tatt kan strekke meg litt lengre, men det gjør heller ingenting at bilen er rimeligere Av biler jeg har tenkt på, er følgende: - BMW 3-serie (E91): Pene biler med morsomme kjøreegenskaper, fine motoralternativer, ofte godt utstyrte biler. Dårlig plass i bagasjerom og i kupéen mtp. plass til barnevogn Jeg har selv 3-serie, men tror nok denne blir litt liten i forhold til barnevogn og div annet utstyr. - BMW 5-serie (E61): Pene biler, særlig med M-pakken. Komfortable kjøreegenskaper som jeg vet jeg vil bli fornøyd med, og nok plass i bagasjerommet. Facelift er ønskelig, men i prisklassen rundt 400' får man enten en pre-face 520d med M-pakke og ellers ribbet for utstyr, mens man får en facelift 520d ribbet for alt utstyr. Manuell kasse er også en gjenganger her, noe jeg ikke vet hvordan vil bli i en 5-serie... synspunkter på dette? 5-serie mener jeg er et veldig godt alternativ, eneste er at siden det nå er modell bytte så kan det hende at priser faller litt utover høsten når nye stasjonsvognen kommer. Automat mener jeg er et must. Plass messig så er den jo mye større en 3-er - Mercedes E-klasse (W211): Meget romslige biler med god kjørekomfort. Mange relevante motoralternativer. Ofte bra utstyrt, og med lav km.stand og en bil nyere enn 2005 skal de også være forholdsvis driftssikre. Utseendemessig synes jeg dog ikke at stasjonsvognutgaven er spesielt pen. Her er det i alle fall ordentlig med plass, utseende synes jeg er ok, men 5-serien er penere. Vet en del av disse fortsatt sliter litt med rust, ellers så er det vel lite problemer, og veldig gode biler på langtur. - Mercedes C-klasse (W204): Forholdsvis nytt chassic (kom i 2008/2009). Relativt problemfrie, selv om feil såklart forekommer også her. Grei plass innvendig i kupéen og varerommet. Tror denne blir som 3-serie litt for liten. Jeg mener at stasjonsvognen med litt riktig hjul blir ganske pen. - Volvo V70: Meget romslige biler. Uengasjerende å kjøre, men komfortable så det rekker på langkjøring. Sies å være relativt problemfrie. Absolutt veldig komfortabel, vet ikke om du tenker på nye V70ii eller V70N. Begge er i alle fall veldig komfortable. V70N av nyere modell er i alle fall veldig lite problemer med, men biler med automatkasse bør ha skiftet olje på 60-80 000 km for å unngå problemer. Setene er også veldig høy klasse på. - Ford Mondeo (2008 -->): Romslige biler som er bra å kjøre (føles ikke ut som en Ford..!). Lav annenhåndsverdi, noe som er en fordel når man skal kjøpe brukt, men ikke når man skal selge. Nokså pen å se på, men det er jo likevel en Ford... Aldri kjørt, men har hørt mye bra. - Skoda Octavia RS TDI: Prisgunstige biler med god plass i kupeén og bagasjerom. En ny Skoda Octavia RS stv. med 170 hk TDI motor, skinninteriør, el. seter m/ memory. navi og ellers "alt" utstyr koster splitter ny ca. 400.000,-. Har rykte på seg for å være en "problemfri VW", og er i mine øyne litt tøffe å se på. Aldri hørt, men snakket senest i går med en nabo som hadde sånn som leiebil i stedet for Passaten og han var ikke imponert over innvendig kvalitet(han hadde ikke RS) . Ellers så er jeg vel av den oppfatning at alle nye premium biler i dag begynner å bli så bra, at det er kun smaksak om hva man liker og ikke liker. Kjøreegenskapene er nok stort sett like, men føles nok veldig forskjellig, og hvor ofte benytter man dem? Ser du ikke har skrevet opp nye A6en, mener også at den er verdt en prøvetur.
Orjan Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Jeg vil anbefale Ford Mondeo - uten tvil! Den skårer på kjøreegenskaper, utseende og plass. Volvo V70 og Mondeo er bygd på samme "plattform", men Mondeoen har 7cm lengre akselavstand og dermed bedre plass inni (spesielt i baksetet). Lasterommet i Mondeo er også "praktisk utformet" (dvs ganske rett opp og ned) sånn at det blir lett å få med seg barnevogn, akebrett og IKEA-flatpakker Jeg solgte min ett år gamle Titanium S (2,2 TDCI, 175hk/400Nm) sist fredag for 413000,-. "S" er Fords M-pakke med styling og sportsunderstell, 18" felger og interiør med røde sømmer og pianolakk. Det løfter Mondeoen opp litt fra "arbeiderklassen" Titanium S leveres også med 140hk motor (kanskje letter å finne brukt enn 175hk..) Bilder av min; Et par 140hk på Finn; http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=20278344 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=20278343
Jørgen Lie Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Kommet til å satset på E61 eller V70 ! E91`en er nok en litt for liten bil, og av erfaringer er ikke denne like god som hverken E61 eller V70`n. De andre har jeg ikke kjørt så de skal jeg ikke uttale meg om, men som skrevet lengre oppe er nok Mondeon også kanskje en god bil, og er bygd på V70`n, men har likevel mere tro på de to andre. Har du tenkt på importering? Vet flere bekjente som har funnet seg biler, som var relativt nye, gått lite og spart en del penger på dette, faktisk gjennom firma til å sjekke biler og ta de til Norge. Lykke til med valget
EasyL Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Jeg hadde valgt E91 og heller kjøpt en mindre barnevogn. (Hvorfor skal damene ha så J*vla stor vogn?!) Ligger noen fine til salgs under 400 laken på Finn, med M, skinn, lav km og fra 2008.
caaatooo Skrevet April 14, 2010 Forfatter Skrevet April 14, 2010 flobben: Tusen takk for et meget utfyllende og godt svar Jeg er helt enig i stortsett alle dine betraktninger. Førstevalget er såklart BMW, skal ikke legge skjul på det. Pga. behovet for plass blir E61 mest aktuell dersom jeg skal ha BMW, og da vil det jo presse godt på budsjettet mitt. Dette tror jeg særlig gjør seg gjeldende pga. E60'en jeg hadde, som var fullstappet av utstyr som f.eks. el. komfortseter m/ memory og luft, M-pakke, Navi Professional, største stereoen, takluke, adaptive xenonlys, aktiv styring, osv. Er litt kjipt å nedgradere da Volvo er jeg ikke så veldig inne på, annet enn at jeg hadde en 2006 V70R på prøvekjøring før jeg kjøpte CLS'en. Mtp. kjøreegenskapene var denne lite imponerende sammenlignet med E60'en jeg hadde da, men dette var jo det karroseriet som kom i 2001 - 2006. Det nye er sikkert en bedre bil Ser at du har hatt Volvo, hvilke erfaringer har du mtp. kvaliteten på disse bilene? Orjan: Så ut som en meget pen Monedo du hadde Det er klart at et slikt flaggskip ikke helt kan sammenlignes med en "ordinær" Monedo. Tror faktisk ikke jeg har sett en eneste 175 hk til salgs, selv om jeg ikke har fulgt så altfor nøye med. Bagasjerommet er i alle fall stort, noe som er en fordel. Hvordan er verditapet på disse bilene? Og er det mye feil på dem? Jørgen Lie: Har ikke tenkt så mye på å importere selv siden jeg ikke har de store kunnskapene omkring dette, men det er helt sikkert penger å spare på det. Likevel liker jeg "norske" biler best, særlig siden de omfattes av forbrukerkjøpslovens bestemmelser (forutsatt at de ikke ble kjøpt nye som firmabiler), selv om dette til en viss grad er en falsk trygghet...
Just-turbodiesel Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Ville valgt w211 320cdi 05-modell, uten noe som helst tvil, den er i en klasse for seg utseendemessig, kvaliteten er også bra
Orjan Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Hvordan er verditapet på disse bilene? Og er det mye feil på dem? Den nye Mondeoen holder seg godt i pris; ser på nettet at det veldig liten forskjell på nytt og "litt brukt". Generelt sett er det også lite trøbbel med dem; jeg skiftet en frontlykt pga fukt (reklamasjon) og et sett med sommerdekk (400Nm ber om å bli brukt stadig vekk ) i løpet av 36000 km. Gjennomsnitt forbruk på langkjøring har vært mellom 0,58 og 0,62 - og det har ikke vært spes økonomisk kjøring fra min side. 140hk har jeg kjørt på 0,44 på mila
Inline six Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Jeg mener mondeoen er mest bil for pengene, relativt lite problemer og med en påkostet følelse i interiøret og underholdende kjøreegenskaper, En helt annen bil en forrige mondeo. Volvo V70 som gikk ut i 2007 ville jeg holdt meg unna, har hatt mange problemer på de i vår kundekrets blant annet utslitte startkranser (dyrt), soting og generelt en del problemer på turbodieslene, foringer og motorfester. Scorer dog høyt på kjørekomfor men omtrent så usportslige kjøreegenskaper som det går an til en bil i den klassen, årgangen og pris. Skal man gå etter hjertet og kjøreegenskaper så er vel BMW det riktige valget
Gunnar Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Nye Mondeoen er en veldig fin bil, men jeg tror faktisk at du blir fort lei av den, Cato. Nå kjenner jeg deg ikke annet enn via forumet, men det som er med slike ting er at vi gutta boys ikke klarer helt å få tilfredsstilt bilentusiasmen i en slik bil. Det går greit en stund, men etter et år så er det grisekjedelig å fortsatt befinne seg i en bil som naboen som overhodet ikke er bilinteressert også har. Det er ingen som stopper en Mondeo TDCI-eier på en bensinstasjon og antar helt uten videre at personen er bilinteressert... Det første jeg merket med overgangen til Audi er at jeg følte meg litt malplassert. Kjempemorsom bil (og dette er jo faktisk en bil kun entusiaster kjøper), men jeg kjente jo ingen som kunne noe om merket, hadde ikke anelse om hvor man burde kjøpe deler, hvordan få gode rabatter, hvilke forumer som dugde, osv. Den er fortsatt veldig morsom å kjøre, og ser kjempebra ut, men en lengter liksom tilbake til det en "har kontroll på"... selv om vi også har hatt BMW i hele perioden med Audien. Når det gjelder ny Octavia RS så ville jeg heller kjøpt en brukt A4.
5er Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Har en bil som kommer for salg Kan denne være noe for deg? Det er 2006 BMW 530d touring med automat, m-pakken, komfortseter++++++ Km. stand er snart 79.000. Neste service er oljeskift om ca. 3000km. Alle servicene er hos BMW.
Hyggmaister Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Tenkt på ny eller lett brukt Passat stasjonsvogn? Synes dette tross alt virker som greie biler med rimelig prisnivå. Stasjonsvogna leveres jo både med og uten firehjulstrekk - god del å spare på å ikke ha det, men kan vel strengt tatt være praktisk der oppe i nord?
Werther Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Noen 211-biler sliter litt med rust, og angrepene er helt tilfeldig uavhengig årsmodell. Alle som eier disse bilene skryter dem opp i skyene, men tror selv at jeg hadde feiget ut pga rust og taxi-imaget. 204 ser veldig bra ut, og har fått mye skryt i svensk og tysk presse for driftsikkerheten. Ikke plaget med noen typer feil, mangler eller rust. Du får jo disse splitter nye fra 400k. Har blitt kritisert for interiøret pga plastfølelse og mangel på knapper... V70 hadde jeg styrt unna selv om de er enormt gode å kjøre. Har lest mye om hvor mye småskit det er med disse bilene, men en jeg kjenner med en maxutstyrt 2005 XC70 D5 er kjempefornøyd. Mondeo er glimrende biler med godt design til lite penger, men som en konsekvens av dette ser du mange av dem på veien. Biler fra VAG-konsernet med turbodiesel ville jeg styrt unna. Turboene raser for et godt ord, og Octavia oser kjedelig lang vei. E61 ser jo fantastisk ut i forhold til det heller kjedelige E90/E91-karosseriet. Designet holder seg bra i årevis...
Fredrik 90 Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 Ville valgt w211 320cdi 05-modell, uten noe som helst tvil, den er i en klasse for seg utseendemessig, kvaliteten er også bra Jammen så var det dette med rusten da! Min onkel har en helt identisk bil (06 modell) og den har vært hos Mercedes å fått bytta diverse ting pga rust Til trådstarter: Skoda Oktavia RS og Ford Mondeo 175 hester er veldig gøyale og faktisk kule familiebiler. Men det som hadde plaget meg er nedgangen til en Skoda eller Ford når du har kjørt en MB CLS, tror du vil merke det meget godt! Men Bortsett ifra det så er disse to nevnt over av det noe mer fornuftige slaget! Videre så vil jeg anbefale deg Audi A6 2,4 Quattro, bensin motor men du får igrunnen mye "premium" og plass for pengene! Nå som jeg skal bytte bil så har jeg satt en grense på 300 000,- og maks 100 000 km, da sto det mellom E60 520I 03-05 eller A6 2,4 05-06 og jeg fant ut at jeg får mer motor, nyere bil, mer utstyr og lavere km ved å velge A6 framfor E60 520I!
wicky124 Skrevet April 14, 2010 Skrevet April 14, 2010 kompis skal selge en 05mod e61 525D, auto, stor navi, panorama. sportskinn, original M-pakke...pluss masse annet utstyr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå