Gå til innhold

Hans Majestet Kong Harald kjører stil :)


bmwkizn
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sikker på den var svart? kjenner nemmelig en som har en E38 735IL som tidligere var kongen sin. den er mørk blå.

Det går en sort 750iL rundtom her som visstnok har vært eid av kongehuset.

Stemmer det awt... har hatt den inne på jobb ett par ganger.. fin doning det der :) goood plass i baksetet :)

den går foresten i Kopervik.. står utforbi kaffebaren av og til ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en jeg kjenner i amcar miljøet her jeg bor, kjørte søppelbil i oslo, og da han skulle rygge ut av et smug så traff han en bil, noe som ikke er uvanelig. men!

når han så klatra ut og så på bilen:

1# svart Caddilac.

2# Caddilac lang type/limo

3# veldig blankpussa og fin.

4# A1.... han sa han holdt på å grine, men det viste seg at en på slottet var på veg til service med den og at ingen med blått blod satt på

dette var bilen til Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på den var svart? kjenner nemmelig en som har en E38 735IL som tidligere var kongen sin. den er mørk blå.

dczjgd5yf1o85tezs3jy.jpg

jeg har vært med å instalere litt stereo i den bilen. da vi tok ut baksetet fant vi 2 champagne korker under setet. lurer på om kongen har hatt en fest baki der :P

tråd om bilen.

viewtopic.php?f=6&t=113936

Denne bilen observerte jeg flere ganger på vei utover Drammensveien i Oslo med kongen bak rattet og alene i bilen (det var helt sikkert også en følgebil). Dette var på den tiden da han bodde på Skaugum... altså før slottet ble pusset opp. Kongens E38 var mørk blå.

KONGEBIL!!!! :-)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å kjøre med stil når andre betaler bilen for deg...

Den uttalelsen var svært primitiv. Jeg er erklært republikaner, men jeg liker kongen. Kong Harald har en personlig formue på minst et par hundrede millioner kroner (de lærde strides, men jeg tror at den reelle formuen er på over en milliard kroner - trolig mye mer) og han kan derfor lett betale for en 7-serie med egne midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å kjøre med stil når andre betaler bilen for deg...

Den uttalelsen var svært primitiv. Jeg er erklært republikaner, men jeg liker kongen. Kong Harald har en personlig formue på minst et par hundrede millioner kroner (de lærde strides, men jeg tror at den reelle formuen er på over en milliard kroner - trolig mye mer) og han kan derfor lett betale for en 7-serie med egne midler.

se denne http://www.tv2nyhetene.no/tabloid/-kongehusets-skjulte-formue-maa-hentes-hjem-3181114.html så skal du ikke se bort i fra at dine antagelser stemmer.

Nå fant jeg ikke artikkelen akkruat nå, men var i forrige uke en artikkel om dette i aftenposten tror jeg. Problemet med den skjulte formuen er når kongen er ute for å representere og besøke firmaer så er noen usikre på om han kanskje har eier interesser i firmaene han besøker eller ikke.Noe som igjen kanskje ikke er så bra, hvis han bare drar på besøkstur til firmaer han har interesser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg ikke artikkelen akkruat nå, men var i forrige uke en artikkel om dette i aftenposten tror jeg. Problemet med den skjulte formuen er når kongen er ute for å representere og besøke firmaer så er noen usikre på om han kanskje har eier interesser i firmaene han besøker eller ikke.Noe som igjen kanskje ikke er så bra, hvis han bare drar på besøkstur til firmaer han har interesser i.

Jeg deler ikke dette synet. Kongen har, i motsetning til oss andre, forskjellige roller som han ikke kan endre på med mindre han abdiserer. Hans personlige formue vedrører ikke hans rolle som Norges konge og formuen stammer primært fra en tid før hans familie kom til Norge i 1905.

Formuen stammer fra Storbritania (og forvaltes i Storbritania) gjennom hans farmors arv. Dronning Maud var barnebarn av Dronning Victoria av England (og på morsiden Kong Christian 9 av Danmark). Dronning Victoria regjerte over det britiske imperiet da det var på sitt absolutt største i perioden 1837-1901. Hun var bl.a keiserinne av India og regjerte over en fjerdedel av jordens landområder.

Det britiske kongehuset nedstammer gjennom Dronning Victoria fra Huset Hannover som allerede på 1200 tallet bl.a var hertuger av Bayern og keiser av det tysk-romerske riket. Slekten har forgreninger til de aller fleste kongehus i Europa... sogar også til den tidligere russiske tsarfamilen Romanov.

Gjennom Kong Harald´s danske aner (altså først og fremst gjennom hans farfar Kong Haakon 7) nedstammer Kong Harald fra Huset Oldenburg (tyskere de også). Prins Philip, som er Dronning Elisabeth 2 prinsgemal og hertug av Edinburgh, nedstammer også fra huset Oldenburg.

Dronning Elisabeth 2 nedstammer forøvrig fra Huset Wettin (tyskere de også). Dronning Victoria´s sønn, den senere Kong Edward 7, nedstammer i historisk terminologi fra sin fars slekt... altså huset Wettin. Prins Charles stammer i denne tradisjonen med andre ord fra Huset Oldenburg (og ikke Wettin) og med dette bringes det norske og britiske kongehuset nærmere hverandre igjen. Man antar at Prins Charles, når han blir konge, allikevel formelt vil tilhøre Huset Windsor (som er den britiske forgreningen av Huset Wettin).

Europas historie skrives gjennom slekter Kong Harald tilhører og som når langt videre enn hans gjerning som Norges konge og et moderne konstitusjonelt monarki. Kong Haralds stamfedre og arv er sannelig et stykke arvegods fra slekters storhet som gjør oss andre temmelig ubetydelige i den store sammenhengen.

På det mer forståelige og praktiske plan er det ingen tvil om at 800 år på toppen av samfunnspyramiden har skapt og akkumulert formidable verdier for en slekt som ikke teller alt for mange mennesker. Mye makt og økonomisk rikdom gikk bort for slekten ved introduksjonen av de konstitusjonelle monarkiene (altså i motsetning til eneveldene)... for Norges del i 1814. I andre land ble slekten marginalisert ved statskupp/revolusjon... f.eks i Hellas i 1974. Det er imidlertid ingen tvil om at slektens private økonomiske formue idag er svært stor tiltross for skiftende politiske og økonomiske tider opp gjennom århundrene. Jeg ser ingen grunn til å endre på dette forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde ikke han hadde så gammel bil. er jo ikke facelift en gang jo :P

Han er ikke så opptatt av å ha siste modellen...Jeg passerte han på E18 høsten 2004, da satt han bak spakene på en svart E38.

sikker på den var svart? kjenner nemmelig en som har en E38 735IL som tidligere var kongen sin. den er mørk blå.

dczjgd5yf1o85tezs3jy.jpg

jeg har vært med å instalere litt stereo i den bilen. da vi tok ut baksetet fant vi 2 champagne korker under setet. lurer på om kongen har hatt en fest baki der :P

tråd om bilen.

viewtopic.php?f=6&t=113936

Forrige eier på den var vel en Håvard fra Oslo...aka Howard petre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig.

Jeg syns det er viktig med en konge. han er et forbilde for mange, hvis du så på den tvserien med norsk-amerikaner (husker ikke hva den heter) og når de gikk i 17.mai tog forand kongen og vinket til ham, så jeg med engang at de syns det var stas, noe de selv sa.

vår konge er kansje ikke den sterkeste politisk, men jeg tror at det er viktig for et land som vårt å ha en som ikke er som alle andre.

og så lenge kongen er folkelig så går det greit!

Lenge Leve Konge og Fedreland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprins Håkon har vel ikke akkurat hatt så spesielle BMWer allikevel. Var det ikke en E46 330dAT han hadde?

Han kjøpte en E46 330iX touring når den var ny, husker jeg.

Etter å ha lest Fredriks detaljerte beskrivelse av kongens pendling kan det være at E38en jeg passert var blå og ikke svart. Passerte han jo på østgående ved Lysaker/Fornebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...