Jump to content

Hvor lang tid (kilometer) holder div. komponenter i bilen?


Fredrik
 Share

Recommended Posts

Som mange sikkert har fått med seg har jeg en 2003 E46 318d Touring og den har nå kjørt ca. 242000 Km. Mye er originalt på bilen... som f.eks turboen, gearkassen, radiatoren, dynamoen og vannpumpen, men noe er også byttet... som f.eks motorfestene, clutchen, svinghjulet, støtdemperne og hardyskiven.

Mekaniske og elektriske komponenter er idag designet til å holde en bestemt tid eller i et bestemt antall kilometer (+/-), mens andre deler er mer avhengig av kjørestil og vedlikehold (som feks. bremseskiver). Et moderne vedlikeholdsfritt bilbatteri sies f.eks å holde i 3-4 år før det taper spenningen, men mitt bilbatteri er godt over 7 år gammelt og virker stadig som det skal. Tilsvarende også med dynamoen, vannpumpen og andre mekaniske og elektriske komponenter. De aller fleste foringene på bilen er også originale, men begge bærearmene foran er skiftet to ganger. Et par av foringene i forbindelse med styreleddene er også skiftet et par ganger. Bilen har vært på 4 forskjellige verksteder og samtlige verksteder sier at foringene på bilen er OK. Kan dette være riktig etter 242000 Km?

I forbindelse med at jeg nå lager en økonomisk risikoplan for bilen er jeg veldig usikker på hva jeg skal mene om holdbarheten til f.eks dynamoen, radiatoren, vannpumpen og starteren. Spesielt dynamoen bør være kraftig på overtid med 242000 Km på telleren.... eller hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Langkjøring er jo mer skånsomt på bilen generelt (og slik jeg har forstått det så har bilen din blitt mye langkjørt), men på 242 så begynner nok mange understells komponenter å leve på lånt tid. Min e46 har rullet 120 og der er alt tight og fint enda, byttet den første foringen i går faktisk. Dette med noen runder på bane her og der + mye leking på snø og is.

Batteri og dynamo hadde jeg ikke bekymret meg så veldig for egentlig, Orginal batteriet i e46'n min kveldet nå i vinter etter ti år i bruk. Det skal sies at jeg kan skylde meg selv for at det måtte pensjoneres, da jeg har gitt det mange utladingner (ufrivillig :oops: )

Nye batterier koster jo ikke allverdens, og de bmw dynamoene jeg har vært borti har vært veldig billig og enkle og overhale selv.

At turboen fortsatt er orginal er litt bekymringsverdig syns jeg :? Der kan du fort få en vondt overraskelse, både for motor og lommebok. Jeg hadde nesten vurdert å bytte den selvom den er i gang enda...

Radiator er jo ett kjent problem på e46, men din er kanskje såppass ny at denne feilen har rukket å bli utbedret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at pendlingen/langkjøringen mellom Århus og Oslo (ca. 60000 Km til sammen) har mye av skylden for at bilen idag fremstår som rimelig fornuftig tiltross for at den har kjørt nesten en kvart million kilometer. Kjøring time etter time på motorveier i et lovlig tempo er trolig det som sliter minst på bilen.

Problemene med svinghjulet/clutchen skyltes nok bare uflaks eller alminnelig bad luck. Motorfester, støtdempere, bremseskiver og bremseklosser er slitedeler. Jeg er i likhet med deg ikke bekymret når det gjelder batteriet, dynamoen, radiatoren og/eller vannpumpen, men det kan allikevel være fint å ta komponentene med i et kostnadsoverslag for fremtiden.

Målet med kostnadsoverslaget er selvfølgelig å få et mest mulig troverdig bilde av bilens sannsynlige kostnader på kort og lang sikt. Spørsmålet er om jeg skal beholde bilen eller ikke og jeg tar 95% kun hensyn til de økonomiske faktorene. Det er en kald cost-benfit analyse.

Turboen... jeg er usikker iom. at motoren trekker som den aldri har gjort før... den går rett og slett bra. Det er ingen ulyder fra turboen og motoren bruker praktisk talt ikke olje iom. at jeg kun behøver å fylle opp oljenivået med en desiliter (0,1 liter) olje ca. hver 10000 Km (ti tusen kilometer). Helt generelt mener jeg også at det er M47TUD20 motoren (150 HK) som er plaget av turbohavarier og ikke M47D20 motoren (115/136 HK). M47D20 motoren er derimot plaget av dieselpumpehavarier, men jeg er usikker på om det gjelder 115 HK varianten... som er min motor.

Det som skremmer meg litt er at bilen tross alt fremstår som svært lite slitt... det har samtlige fire verksteder uttalt inkl. Stenshagen og BMW her i Århus. Kommer alle de typiske problemene med E46 plutselig og ukontrollert?.... :?

Link to comment
Share on other sites

Det som tar knekken på turboer er hardkjøring og deretter brått å stoppe motoren. Oljen i lageret på turboen vil da brennes fordi temperaturen på turboen er høy. Over tid vil det føre til avleiringer i lageret som igjen hindrer smøring med påfølgende havari. Det er ingen vits å bytte turbo før den evt ryker.

Hvorfor skulle det være bekymringsfullt at foringene er ok. Det er vel i utgangspunktet bare noen spesifikke foringer / forstillingsdeler som er utsatte for slitasje. Blant annet bærearmer som du jo har byttet. Disse er vel også kommet i en forsterket utgave senere. Så de typiske problemene har du jo allerede hatt.

Moderne biler i dag går jo glatt mange hundre tusen km. Se på endel drosjer (mercedes), de har jo ofte gått 6-700.000km eller mer. Hvorfor skulle bmw være mye dårligere?

Torfinn

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, Dynamoen på 7ern gikk på ca. 230.000km. Kjøpte ikke original, men kjøpte ny. Dvs. at det er originalt Bosch-hus som er sandblåst og med helt ny innmat. Bosch-logoen var fjerna. Ironisk nok kjøpt på et Bosch-verksted (elektrodiesel) for rundt 5 lapper. Er en relativt grei jobb å bytte. Ellers vil jeg tro hjullagrene dine synger på siste verset, men en vet jo aldri, bilen din har alltid vært moderat skodd, og det betyr enormt mye.

S.Arnesen, Vet du at batteriet aldri har vært byttet? Vil påstå at normal levetid gjerne er 5-7 år, og med utladninger reduserer du det ytterligere...

Link to comment
Share on other sites

Batteriet har aldri blitt byttet før jeg byttet det i vinter. Man skal vel egentlig prise seg heldig om ett batteri holder så lenge som 5-7 år også, men det finnes unntak her og der fordet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bekymre seg? Man vet jo at ting og tang må byttes med kjørelengden. Bremser, hjullager, understellsdeler, termostat, vannpumpe m.m. Det som virkelig koster er komplett motorhavari eller girkasse. Forøvrig er det meste "overkommelig". Jeg hadde ikke bekymra meg. Min E39 passerer snart 239.000 km og jeg regner med jeg fremdeles har den om 2-3 år og 300.000 km. Har en stor overvekt av langkjøring, ca 70% av årlig kjørelengde.

Link to comment
Share on other sites

Mercedes har vel i grunn alltid vært bra når det gjelder høy km-stand .. vært i alle år stortsett, så det betyr vel ikke at bmw skal gå 700 tusen km uten at det ryker en del ;) men diesel bil har jo stortsett lengere leve tid i forhold til bensin biler har etc..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke om bilen har flere km igjen i seg eller ei, mange biler som runder alt ifra 500 til 700 tusen, men det er ingen av de som gjør det uten at en foring, demper, fjør, radiator, mansjett osv tar kvelden. Selvom motor og gir tikker og går så kan det fortsatt bli høye vedlikeholds utgifter etterhvert.

Egentlig ganske interresant tema å se nærmere på også...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke om bilen har flere km igjen i seg eller ei, mange biler som runder alt ifra 500 til 700 tusen, men det er ingen av de som gjør det uten at en foring, demper, fjør, radiator, mansjett osv tar kvelden. Selvom motor og gir tikker og går så kan det fortsatt bli høye vedlikeholds utgifter etterhvert.

Egentlig ganske interresant tema å se nærmere på også...

Ja... poenget med tråden (og analysen) er ikke hvorvidt bilen tar kvelden eller ikke, men hvor mye det er sannsynlig at det koster å kjøre videre 2-300000 Km.

Slike analyser vil alltid være temmelig unøyaktige, men hvis jeg kan danne meg et scenarie... la oss si innenfor +/- 50000 kroner i løpet av 250000 Km er jeg tilfreds. Jeg har mye å gå på rent økonomisk, men jeg liker å passe på tingene jeg har og jeg liker ikke å bruke mer penger enn nødvendig. Hvis jeg skal kjøpe en ny E91 må jeg legge over 300000 kroner på bordet utover salgs/innbytteprisen på min nåværende E46. Dette er den økonomiske rammen hvis vi ser bort fra privatleasing eller en annen bruktbil. Alternativet er å kjøre videre med dagens BMW å ta kostnadene som de kommer, men da må man være forberedt samt ha en økonomisk plan.

Jeg forutsetter at motoren (inkl. turboen) og gearkassen holder løpet ut og hvis turboen ryker er det ingen økonomisk katastrofe, men derimot et praktisk problem. Jeg tror at turboen holder hvis man bruker motoren litt fornuftig og følger serviceintervallene.

Tilstøtende komponenter som f.eks radiatoren, dynamoen, vannpumpen, starteren og evt. dieselpumper vil trolig bli ødelagt på et eller annet tidspunkt. Tilsvarende også med hjullagere; som Gunnar er inne på.

Støtdemperne må også skiftes iom. at de har vært med 140000 km nå. Den originale oppsetningen fra fabrikken holdt ca. 100000 Km. Tilsvarende er det også med bremseskivene og bremseklossene. Jeg må være en av de få som klarer å få en oppsetning bremseklosser til å holde 140000 km.

Rust... bekymrer meg også litt. Jeg har vært heldig med min E46 og jeg har derfor ikke vært plaget av omfattende rust, men et par mindre rustbobler i lakken viser seg naturligvis etter 7 år på veiene. Hvis bilen skal holde nye 250000 Km uten omfattende rustangrep bør jeg nok investere i en skikkelig rustbeskyttelse.

Foringer... bekymrer meg også litt. Jeg liker ikke at min bil er så atypisk i forhold til andre E46 modeller når det gjelder foringer i understelet. Jeg vet hvordan det er når foringene plutselig tar kvelden en etter en. Min tidligere 1997 E36 323i var et mareritt på dette området.

Servopumpen, styresnekken og ikke minst coupeviften bekymrer meg også litt. Coupeviften holder ikke en halv million kilometer og den har allerede begynt å "pipe" litt på lav hastighet. Jeg ser ikke frem til at den må byttes. Servopumpen er sikkert en standard Bosch komponent, men den holder heller ikke evig. Det er idag ikke slark i styresnekken, men det kan det bli i løpet av nye 250000 Km og en ny/brukt styresnekke inkl. montering er en relativ kostbar operasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 199 320d. Kjøpte den ved 280.000km, i 2005. Nå har den passert 410.000km. Jeg har tenkt å ha bilen i ca 4 år til. Da vil den ha passert godt over 500.000km.

En stund etter at jeg hadde kjøpt bilen røk dynamoen(3000kr) og LM. Har også skiftet dieselpumpe, turbo og tannstang. Svingningsdemper(reimhjul) er noe av det siste jeg har byttet.

Ja, så hadde jeg "subframe disaster" som BMW tok som reklamasjonssak - da fikk jeg de til å bytte alle foringer i understellet bak, samt simringer i diffen. I tillegg har jeg byttet alt av bremser, og bærearmene foran - og vanlige slitedeler...

Mulig det er noen småting til jeg har glemt, men syntes uansett at jeg har hatt en billig bil disse 5 årene. Avskrivningen på ny bil hadde oversteget mine kostnader lett.

Motoren min bruker så godt som ikke olje, så det er jeg ikke bekymret for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 199 320d. Kjøpte den ved 280.000km, i 2005. Nå har den passert 410.000km. Jeg har tenkt å ha bilen i ca 4 år til. Da vil den ha passert godt over 500.000km.

En stund etter at jeg hadde kjøpt bilen røk dynamoen(3000kr) og LM. Har også skiftet dieselpumpe, turbo og tannstang. Svingningsdemper(reimhjul) er noe av det siste jeg har byttet.

Ja, så hadde jeg "subframe disaster" som BMW tok som reklamasjonssak - da fikk jeg de til å bytte alle foringer i understellet bak, samt simringer i diffen. I tillegg har jeg byttet alt av bremser, og bærearmene foran - og vanlige slitedeler...

Mulig det er noen småting til jeg har glemt, men syntes uansett at jeg har hatt en billig bil disse 5 årene. Avskrivningen på ny bil hadde oversteget mine kostnader lett.

Motoren min bruker så godt som ikke olje, så det er jeg ikke bekymret for.

Dette er interessant informasjon. Svingningsdemperen og frihjulet til dynamoen skal skiftes ved neste service om ca. 2000 Km. Jeg er plaget av en irriterende "during" når motoren blir belastet og jeg mistenker at den aktuelle demperen og/eller frihjulet er synderen.

Jeg tror også at verditapet på en ny bil mange ganger overstiger kostnadene ved å holde en eldre bil kjørende, men dette er naturligvis en balansegang i forhold til f.eks bryderiet med stadige verksted besøk. Jeg kan f.eks ikke skifte turboen selv og det går hurtig noen dager på et verksted hvis den skal byttes og slikt er både irriterende og dyrt når bilen er i daglig bruk.

Jeg er virkelig tilfreds med vår E46 318d Touring. Den er, som tidligere nevnt, svært lite slitt og selv interiøret fremstår som langt mindre brukt enn det er. 250000 nye kilometer i bilen avskrekker meg derfor ikke. En E46 som er i god stand er stadig en temmelig fin bil og få andre tilsvarende gamle biler har like fine kjøreegenskaper.

Eldre biler som har kjørt langt krever imidlertid litt ekstra oppmerksomhet for å kunne brukes daglig og dette gjelder i høyeste grad også en BMW. E46 er imidlertid grunnleggende en fornuftig konstruksjon og spesielt det elektriske anlegget er av høy kvalitet. Elektriske problemer er normalt en kilde til store frustrasjoner på eldre biler (les: spesielt franske biler), men her burde jeg i tiden fremover derimot få valuta for pengene. Det er i tiden fremover at det vil vise seg om det var verdt å betale 150000 kroner mer for en BMW enn for en annen mer normal bil.

Link to comment
Share on other sites

Slike analyser vil alltid være temmelig unøyaktige, men hvis jeg kan danne meg et scenarie... la oss si innenfor +/- 50000 kroner i løpet av 250000 Km er jeg tilfreds. Jeg har mye å gå på rent økonomisk, men jeg liker å passe på tingene jeg har og jeg liker ikke å bruke mer penger enn nødvendig. Hvis jeg skal kjøpe en ny E91 må jeg legge over 300000 kroner på bordet utover salgs/innbytteprisen på min nåværende E46. Dette er den økonomiske rammen hvis vi ser bort fra privatleasing eller en annen bruktbil. Alternativet er å kjøre videre med dagens BMW å ta kostnadene som de kommer, men da må man være forberedt samt ha en økonomisk plan.

Det er muligens litt dårlig gjort å dra inn, men en forutsetning for regnestykket ditt blir også at du ser helt bort i fra eventuelle ulykker og personskader som kunne vært unngått (eller ha redusert skadeomfang) i en nyere og sikrere bil. Jeg har fått en vekker og to i senere tid på hvor enormt stor forskjell det er på en ny og eldre/gammel bil sikkerhetsmessig. Selv en ny liten bil klarer seg stort sett mye bedre enn en eldre halvstor/stor bil. Det var også utslagsgivende til at vi kjøpte 1'er, selv om jeg vet om biler som er både penere og rimeligere.

Det er i tiden fremover at det vil vise seg om det var verdt å betale 150000 kroner mer for en BMW enn for en annen mer normal bil.

Kvalitetsmessig så har jeg mine tvil...

Link to comment
Share on other sites

Min 520d har rullet 245000 km, og den har byttet casterstag foringer, 1 bærearm, bremseskiver foran med klosser, håndbrekkbånd, raklestag foran, traversforinger bak, clutch med utløserlager, katalysator og generell service. Såvidt jeg vet er ingenting annet byttet, foruten viftemotstand, og et sluttstegg til skjermen.

Motoren går som ei dårlig usmurt klokke (diesel såklart!) med den går bare bedre og bedre. Men det tror jeg har mye å si på kjørestilen min kontra forrige eier.

Jeg er VELDIG påpasselig med å la motoren kjøle seg litt på tomgang før jeg slår den av etter jeg har kjørt litt hardt til hardt. Vanlig kjøring på ~2000 omdr. bryr jeg meg ikke om.

Det jeg vet som skal byttes, er støtdempere foran til sommeren. Ellers så er den veldig tight å fin, spesielt etter casterstagforingene ble byttet.

Jeg har aldri over 2000 omdr før den er driftsvarm, men når den er varm er jeg ikke redd for å bruke gasspedalen.

Likedan som endel andre med x20d så frykter jeg turboen og dieselpumpa, men sålangt ser det bra ut!

Motoren bruker INGENTING olje. Men jeg bytter olje hver 8000-10000 km selv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...