Gå til innhold

Hodetelefoner, - Ny trend blandt unge sjåfører?

Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Klarer overhodet ikke ha musikk på øret uansett hva jeg gjør, jeg er avhengig av å høre alt rundt meg til enhver tid! :) Har prøvd gå meg en tur i skauen med Ipod, går 5 minutter så skrur jeg av hele greia og hører på fuglene og vinden i trærne :)

Headset og ørepropper blant bilister ser jeg mer og mer av! Mange jeg kjenner som kjørte med musikk på øret når dem kjørte moped/lettsykkel i mine øyne TRAFIKKfarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe som er enda verre er syklister og joggere med musikk i ørene. Som mosjonist er hørselen 80% av sikkerheten langs veien. Man må høre når og hvor trafikken kommer fra, og synet er ikke like viktig.

Bak rattet er det vel omvendt, 80% er syn og 20% hørsel. Om kjøring med hodetelefoner burde bøtelegges eller ei kan diskuteres, men det finnes ingen fordeler med utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer overhodet ikke ha musikk på øret uansett hva jeg gjør, jeg er avhengig av å høre alt rundt meg til enhver tid! :) Har prøvd gå meg en tur i skauen med Ipod, går 5 minutter så skrur jeg av hele greia og hører på fuglene og vinden i trærne :)

Jeg har det på den samme måten. Jeg løper ganske mye og hadde noen planer om å høre på musikk i den sammenhengen, men det klarte jeg ikke. Jeg orker heller ikke å høre på musikk i bilen (til nød klassisk musikk)... så det blir mest nyheter etc. på P2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døve klarer å få lappen, så ser jeg ikke faren med at noen kjører med headsets i bil..men ja..det ser jo utrolig jalla ut :)

Døve trener opp de andre sansene på en ganske annerledes måte enn oss andre om vi plutselig tar bort en sans for en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er er skummel utvikling vi har her ... e viktig å få med seg litt av det som skjer rundt seg , med sånne høretelefoner så sperrer man mange lyder ute ... tar lengere tid å oppdage ting i trafiken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil enda påstå at røyking, spising/drikking, prating i telefon uten hf, sms-skriving, kødding med sidemannen osv er værre..

E39 dingsen min sperrer uansett det meste av lyd ute.. Gode gamle traveren sin det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er absolutt ikke verre. Siggen sitter mellom to fingre og den hånda kan du fortsatt bruke til alt som er vanlig i bil. Ikke noe stress å gire, styre CD spiller osv. mens man røyker.

Helt til man mister siggen uten kjøringa, da får man hetta :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... miste siggen under kjøring kan sikkert være nokså stressende ja, men et par klumper snus som har ligget litt for lenge under overleppen kan være grusomt. Spesielt hvis snusen er mer eller mindre rennende og du skal nyse.... 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døve klarer å få lappen, så ser jeg ikke faren med at noen kjører med headsets i bil..men ja..det ser jo utrolig jalla ut :)

Døve trener opp de andre sansene på en ganske annerledes måte enn oss andre om vi plutselig tar bort en sans for en kort periode.

Men er vel hørsel vi snakker om her? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv øreplugger når jeg kjørte litt lengre turer med lettsykkelen siden det var så utrolig slitsomt å høre på vindstøy hele tiden. Når jeg kjørte lettsykkel gikk dette ganske bra da du som motorsykkelsjåfør er mye mere oppmerksom på annen trafikk rundt deg. Noen er sikkert uenig i dette utsagnet, men har du kjørt sykkel og vet hvor mange uoppmerksomme bilister som lett kan feie deg over ende er ikke dette et spørsmålstegn og alle vet hvem som får vondt av motorsyklisten og bilisten ;)

Prøvde å kjøre med øreplugger i 02'a en gang da jeg ikke hadde stereo i den, men var rask å legge det fra meg. Hørte heller på nydelig M10 motor med doble weber-forgassere og litt snertent eksosanlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Hei.

Vet at dette er gammel tråd.

Men vil si at jeg hørselshemmet og bruker tegnspråk som andre språk . Og selv er jeg Yrkessjåfør.

Jeg kan si det e 2 ting ellers mest likt for døve og hørende

døve som kjører bil har sin viktige ting er: SYNET og er veldige gode på sanser (følelser) og reaksjonsevne.

Faktisk er døve bedre å kjøre bil, kjøre lastebil/ vogntog og buss enn hørende.

Men jeg sier ikke at dere her inne er dårlige sjåfører men det er fakta ang døve vs hørende.

Bare spør mer hvis dere lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...