SweetBMW Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Morsomt at Jæger driter seg ut og skriver at den også er kalt M8 da. Hmmm, skuffa over forhandlere om dagen, kunnskapene om sine egne biler er jo faen rett ut vindu. Dusten som solgte fattern 523iA mente bestemt at det var en rekkefire først, helt til jeg påpekte at det var jo seks innløp på innsuget, hvorpå han da beklaget seg og mente selvfølgelig at det var en V6..... :facepalm: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 Det er utrolig skuffende, ja. Det sier litt om hvor mye (lite) han kjenner til BMW da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 M8 motor. 6,000 cc (6 L) 410 kW (557 PS; 550 hp) 1 M8 laget God plass til et par snurrer i den M8'en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 26, 2011 Share Skrevet Februar 26, 2011 hafsmo! ikke bann i kjerka da mann!! Som dieselmann må jeg si at å få noen "diesel m versjoner" ikke bekymrer meg så mye, da det uansett vil bli distansert fra bensinbilene, og det faktum at diesel har gjort det meget bra i racing. Dog at man putter m merktet på svære lastebiler har jeg kraftige reaksjoner mot. det er dette som gjør det utvanna.. Jeg føler dog at den gode gamle hardcore motorsportsinspirerte biltypen er på veg ut, for mye lover og reguleringer å forholde seg til. Synd det aldri ble noe av denne, forøvrig trodde jeg M1 var deres største økonomiske fiasko? Jeg elsker disse fiaskoene deres... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 M8 hadde vel kanskje ikke vært en fiasko om BMW hadde bestemt seg for og lage den. grunnen til at det ikke ble laget mer M8 enn prototypen var fordi BMW mente det ikke var noe marked for en slik bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pirelli Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 M8 hadde vel kanskje ikke vært en fiasko om BMW hadde bestemt seg for og lage den. grunnen til at det ikke ble laget mer M8 enn prototypen var fordi BMW mente det ikke var noe marked for en slik bil. Nei sier du det? ;p Lurer på hva folk hadde ville gitt for denne bilen om den var til salgs jeg Råå skute! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egil s Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 siden folk er villige til å bla opp 100.000 euro for en Alpina 5.7 så ville nok denne gått for mange millioner. 850 CSi har WBS rammenr og kan derfor med rette kalles for en ekte M bil, selv om den aldri offisielt er kalt M8 er det mange som bruker denne betegnelsen. M70/S70 motoren, hverken den i CSi eller denne fra M8 ble brukt i McLaren F1, denne motoren ble foreslått til McLaren gutta, men de sa nei, den er for tung. en helt ny alu V12 med 4 ventil teknikk ble derfor utviklet til den bilen. At M8 motoren havnet i F1 er derfor bare et tullete rykte og er avkreftet flere ganger. E31 var en fiasko for BMW sett med økonomiske øyne. En bil som kostet omregnet til Euro ca €500 millioner å utvikle på sent 80-tall og med kun ca30.500 produserte biler er det ca €16.000 pr enhet, pluss produksjons kosten (matrialer, fabrikk, personell osv.), denne er sikkert det samme som utviklings kosten, noe som da tilsvarer €36.000, justerer vi til dagens pengeverdi kan vi omtrent doble fra 1990. Altså hadde BMW ca €70.000 euro i kostnad pr. bil med dagens standard. Det er vel på nivå med hva M5 koster ny i Tyskland i dag (ikke sjekket tall). Alt var ikke forgjeves riktignok. Det er masse teknologi i e31 som ble brukt på senere modeller. I 1990 hadde e31 ASC+T, airbag, elektroniske dempere, bakhjulsstyring, elektrisk justerbar rattstamme, seter, rullegardin, automatisk avblendbart speil og en haug med elektriske duppeditter som kom på andre modeller utover 90-tallet. Så bilen spillte stor rolle i BMW's teknologiske utvikling, men isolert som modell var den en gedigen fiasko. Og sansynligvis den flotteste bilen BMW noen sinne har laget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 Kan noen forklare meg hvorfor bilen har bakhjulsstyring? Jeg kan se fordelen ved at man får bedre svingradius, men er dette virkelig nødvendig i en bil som denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egil s Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 bakhjulstyring er det bare noen få som har, CSi har det som standard, men det var ekstrautstyr på de andre. Bakhjulstyringer er der for å få bedre kurve karakteristikk ved kjøring på svingete veier, innstyring blir bedre, mindre understyring og bilen blir mer lettstyrt. funker slik som vist her. Maybe what makes the 850CSi most special was the Active Rear-Axle Kinematics system which was standard on all Euro CSis. It's abbreviation (AHK) is the abbreviation of the german expression for it (Aktive Hinterachs-Kinematik). While normal passively steering rear axles allow the wheels to be slightly turned by the forces acting on them when cornering, the hydraulics of the AHK turns in the rear wheels before those forces build up. The AHK is therefore a real for-wheel-steering system! From a speed of about 60 kph (37 mph, BMW doesn't disclose the correct numbers) and up, a computer controlled hydraulic system steers the rear wheels depending on the turn angle of the front wheels. All four wheels then turn into the same direction, minimize weight shifts (the CSi weighing almost two tons even beats Turbo-Porsches in lane change maneouvers) and even allow steering adjustment in a curve to an extent that would inevitably cause you to crash in any other car. According to various sources the maximum angle the rear wheels turn is between 1.5 and 2.5 degrees (again, BMW doesn't tell). With the introduction of the CSi the Active Rear-Axle Kinematic was also on the option list for the normal 8 series. But the additional amount of money you had to pay was 6400 Euros (DEM 12500), so a non-CSi with AHK will belong to the rarest things on this planet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 Om jeg forstår det rett, så svinger alle fire hjulene hjulene i samme retning? Dvs, at alle fire peker til høyre om man vrir rattet til høyre?. Det er jo det motsatte av hva som skjer i busser osv, hvor de bakhjulene svinger motsatt retning som forhjulene. Systemet virker genialt da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 Hva snakker du om AVT? Alle 4 hjulene svinger jo ikke til høyre av man vrir rattet til høyre. Det blir det samme som bilen skal gå som en krabbe. Bakhjulene svinger motsatt vei som forhjulene. Hvis jeg har forstått det rett, ser ikke for meg noe annet svar på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Det er en del nyere BMW'er (F10/11, F01/02) som kan også leveres med firehjulsstyring og på dette systemet svinger bakhjulene i samme retning som fronthjulene i stor fart og motsatt av framhjulene i lav fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Har jeg aldri hørt om. Har du noen linker? Ble nysjerrig jeg nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 de svinger selvfølgelig samme veg som forhjulene i høy fart. poenget er vel å unngå for mye "rotasjons" krefter, eller balanse endring ifm retningendring om kjøretøyets egen akse.. EDIT: er nok bedre forklart i innlegget under meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Sakset fra treningsmanualen om AHK ( Bakhjulstyring ) Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå