GSS Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Displayet i instrumentpanelet på min bmw var helt uleselig, man kunne hverken se km-stand eller hva kjørecomputeren viste. Vet at mange har dette problemet, og det kan faktisk løses uten å kjøpe nytt panel til 5000,- eller et brukt til halve prisen med samme problemet. Søkte diverse steder på nett, norske og utenlandske fora og fant mange tips men ingen erfaringer. Valgte å prøve å bytte kabelen mellom displayet og kretskortet i panelet, da alle tipsene gikk ut på at problemet lå her. Dette trenger man: - Ny "kabel" - et par skrutrekkere - torx - drill og bor (!!) - papir (tykt, men ikke som papp) - tang (nebbtang) - godt lys - kreditkort - tålmodighet, barnevakt, mat i magen osv. Ja, det må borres i instrumentpanelet! Ikke for sarte sjeler, men det gikk helt fint. "Kabelen" bestilte jeg herfra: http://pixelfix.net/eng/ Disse har også til andre biler. Gikk en liten uke, så lå det i posten. Slik så det ut før jeg begynte. Pixlene hadde selvsagt en usedvanlig god dag når bildet ble tatt, men man ser likevel manglene. Normalt har det vært helt uleselig. Plukket det ut av bilen, og begynte å plukke det i deler slik den medfølgende anvisningen viste. Tok ikke så mange bilder, så plutselig er det demontert: For å få av bakplaten uten å dra av nålene (vanskelig å være sikker på at de kommer rett på igjen) ble det borret 4 hull i panelet på baksiden av skivene (synes ikke). Slik kommer man til 4 skruer som holder selve displayet. Selve lcd-displayet skal plukkes fram, og "kabelen" skal av. Kabelen drar man lett av, og kontaktene på displayet og kretskort gjøres rent med kreditkortet. Så skal den nye kabelen settes på igjen, og alle de utrolig mange lederene må treffe hverandre 100% nøyaktig. Disse er vanskelig å se på selve lcd-displayet, men går ved godt lys. Den orange og grønne platen er bakgrunnsplate som gir fargene i displayet. Vips så var det satt sammen. Her sitter kabelen festet i displayet. Så skal kontaktene treffe like nøyaktig på kretskortet i panelet. Litt tålmodighet, på av på av på av, og vips så er det på. Tror man. Test panelet i bilen før du setter sammen mer. Er displayet blankt eller ikke helt riktig har ikke kontaktene truffet helt korrekt. Da er det av igjen med alt, og prøve på ny. To forsøk skulle til for at min ble bra, men når jeg fikk montert alt i bilen igjen så jeg at det fortsatt mangler en rekke. (etter "km/t") Jeg må være ærlig å si meg litt overrasket over at det ble som nytt. Det var heller ikke så vanskelig som jeg fryktet da jeg stod der med drillen og skulle bore huller i det. Dette ble visst ingen fullgod DIY likevel, men et raskt innblikk i framgangsmåten og resultatet. En god beskrivelse følger med når man bestiller varen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Som sagt, det følger med en ganske detaljert beskrivelse når man handler ny kabel. KJØP med pærer! De kan fort gå i stykker om de er gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Juli 17, 2010 Share Skrevet Juli 17, 2010 Hvor kjøpte du kabelen fra? Står bare "vis link". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet Juli 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2010 Ops, det er rettet nå: her er kabelen kjøpt: http://pixelfix.net/eng/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Juli 18, 2010 Share Skrevet Juli 18, 2010 Takk! Hvor mange pærer trenger jeg evt å kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 18, 2010 Share Skrevet Juli 18, 2010 Det er 5 stk på en e39 sitt instrument panel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet Juli 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2010 Jeg kjøpte ingen pærer, da alle mine fungerte og fortsatt gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 3, 2010 Share Skrevet August 3, 2010 Hva slags pærer er det snakk om? I feltet der km. stand står lyser det noe svakere enn det gjør i de andre, er det da bare å bytte pære for å få det til å bli bra igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet August 10, 2010 Share Skrevet August 10, 2010 Ops, det er rettet nå: her er kabelen kjøpt: http://pixelfix.net/eng/ Da er kabel bestilt til E31 bordkomputer da jeg har en ekstra med pixelfeil så skal jeg prøve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet August 10, 2010 Share Skrevet August 10, 2010 Har også bestilit deler til min radio unit. Bestilite like greit kabel og pærer.Spent på resultat når pakken kommer i posten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Oktober 26, 2010 Share Skrevet Oktober 26, 2010 der det skal være grader er det vel litt pixelfailure? Også etter du hadde montert nytt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet Oktober 28, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2010 Ja, det mangler fortsatt noe helt til høyre. Dette virker i blandt, og jeg lurer på om jeg ikke har truffet helt 100% på den siden, eller at det ikke er nok press på kontaktene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morbus Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Mulig å få opp bildene igjen? Er litt skeptisk til hvor man skal borre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Det står i instruksjonene som fulgte med. Må bare satse litt på å treffet rett. Jeg bommet bittelitt, men det justerer man bare med borret ved å borre sideveis. Det er jo bak skivene uansett, så det vises ikke når det er montert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpinaV8 Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Hei. Har prøvd diverse måter selv, også og bore opp. Men det var vist seg å være en temporær fiks. Noen pixler har manglet. Så jeg tok til mot og gjorde det skikkelig. (kjøpte et panel fra Ebay for å ha noe å "øve" på først). Ved hjelp av en skikkelig tynn nebbtang dro jeg av viserene (etter å ha merket 0-punktene) og kunne deretter skru fra hverandre på "skikkelig" vis. Rengjorde og byttet folien vi snakker om. Satte det sammen igjen og har fungert perfekt i snart 2 år nå. Anbefales, men en må tørre. Grunnen til at jeg kjøpte et for å øve på er at jeg har en Alpina variant som ikke er så lett å få tak i mvh, Knut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå