Hpi Skrevet Juni 23, 2011 Skrevet Juni 23, 2011 Hei! Jeg har også hatt samme problem på min 2000 mod 530Dat med 265/35-18 bakdekk men det ser ut til at det er ganske bra iorden nå. Har M-tech understell med Bilstein B8 støtdempere fremme og nivåregulering bak. Har nå kjørt 5000km siden dekkene var nye og har slitt de ca 2mm fra ca 7.5mm nye til 5.5mm nå og de er jevnt slitt over hele flata. Kjører på Yokohama Advan Sport dekk med 3.0 Bar lufttrykk. Det er jo ikke allverden med 5000km med 2mm slitasje men dette er vel myke premiumdekk med godt grep så det er vel sånn det er. Det ble byttet ytre nedre bærekuler begge sider bak og et stabstag venstre side. I tillegg ble det tatt 4-hjulskontroll med mindre justeringer. Verdiene bak etter justering: Camber Venstre -2 28 Camber Høyre -2 26 Spissing Venstre 0 09 Spissing Høyre 0 12 Spissing totalt 0 21 Hadde også store problemer med skjevslitasje fremme men etter å ha skifta bakre bærearmer begge sider og indre stabstagforinger begge sider i tillegg til hjulstilling så ser det ut til at problemet er løst fremme også Gi beskjed hvis du ønsker å sammenligne flere verdier fra 4-hjulskontrollen. Bilder tatt av bakdekka etter 5000km:
Hpi Skrevet Juni 23, 2011 Skrevet Juni 23, 2011 Alpejohn, du tok 4hjulskontroll med vinterdekka?Vet ikke om det har noe å si, men det hadde kanskje vært en idé å tatt kontrollen/justeringa med de store felgene montert? Jeg spurte om dette før 4 hjulskontrollen på min bil for den stod på 4 utslitte 235/45-17 piggdekk men fikk beskjed om at det ikke hadde noe å bety.
Alpejohn Skrevet Juni 24, 2011 Forfatter Skrevet Juni 24, 2011 Hei, Jeg hadde vel 235/45-17" orginale felger. De nedre kulene har jeg byttet, bytta dem i fjor før hjulstillingskontroll. Har papirer på den forrige kontrollen, husker ikke om jeg la ut bilde tidligere i tråden men. Kan legge ut når jeg kommer hjem Fredrik
Hpi Skrevet Juni 24, 2011 Skrevet Juni 24, 2011 Ser du har litt forskjell på camber på venstre bak i forhold til meg men ellers så ser det vel ganske likt ut og det var vel venstre som slet minst dekk hos deg så det er jo ingen logikk der heller? Ser min er satt opp til E39 Touring 2000mod 540i om det nå skulle være forskjellig oppsett på e39 touring med tanke på årsmodeller og motoralternativer Mtech etc.
Alpejohn Skrevet Juni 24, 2011 Forfatter Skrevet Juni 24, 2011 Da har jeg funnet frem hjulstillingspapirene mine, og det står en anmerkning: "Får ikke justert mer på camber - Har etterjustert spissing for normalisering." Høres jo ut som dem egentlig ville justere litt til? Her er et bilde av målebrevet jeg fikk: Siden dem ikke fikk justert mer camber, vil ikke det si at noe er galt? Har blitt fortalt at målingen er akkurat innenfor, og det MÅ da gå and og få justert LITT mer en AKKURAT? De talla sier meg ikke så mye, forstår ikke helt disse gradene og det, men ser at talla er røde/grønne Men i forhold til tallene dine Hpi, så er jo mine mye lavere? Et lite avstikker spørsmål, talla som står på fjærtest for bakaksel, vil det si at alt er i skjønneste orden der? Altså at støtdemperene er i god stand? (Fikk beskjed om at støtdempere/fjører fremme var dårlig, så dem skal byttes, men trengst det og bytte støtdempere bak?) Fredrik
baremats91 Skrevet Juli 11, 2011 Skrevet Juli 11, 2011 om du ser på cambertallene dine bak ser du at det er stor forskjell, de har bare justert hjulstillinga innenfor en viss sone, og ikke gjort det ordentlig. om de ikke får justert det helt 100% er det enten slitte foringer eller defekter i stag eller skeiv bakstilling.
Alpejohn Skrevet Juli 12, 2011 Forfatter Skrevet Juli 12, 2011 om du ser på cambertallene dine bak ser du at det er stor forskjell, de har bare justert hjulstillinga innenfor en viss sone, og ikke gjort det ordentlig. om de ikke får justert det helt 100% er det enten slitte foringer eller defekter i stag eller skeiv bakstilling. Akkurat, men hadde soppen som tok hjulstilling skrevet en liten notis på HVORFOR, så hadde livet mitt blitt litt enklere. Snakket foresten med bmw nå, grunnen til at dem ikke får justert bruker å være rusta/dårlige bolter på øvre bærebru.. Han jeg snakka med kunne også dele at bilen hans og sliter medt på høyre, sa ikke hvilken bil det var men. Må være noe med at drivkraften blir mest fordelt til høyre tror jeg, så det sliter mest der. Og han mente at ellers breie bakhjul vil slites fort rundt her, nå er Sikkert ikke veiene rundt her jeg bor like slitt som i ålesund, men skjønner hvordan han tenker. Han hadde også hatt inn en x5 med 305 dekk, helt utslitt på innsia, med 100% korrekt hjulstilling. Har en kompis med en dodge som kjører på 325 22 hjul, blir spennende og se resultatet der.. Der er jo stiv aksling så ingen ting som vil påvirke dette Jeg blir og bytte bolter også tenker jeg på min, for og være sikker.. Skeiv bakstilling, om det skulle være tilfelle, så er det vell no dritt å bytte subframe bak? Ser ikke så ille ut på papiret da.. Siden hele bakstillinga er en klump på en måte.
Hollabaloo Skrevet Juli 12, 2011 Skrevet Juli 12, 2011 Snakket foresten med bmw nå, grunnen til at dem ikke får justert bruker å være rusta/dårlige bolter på øvre bærebru.. Da lurer jeg på hvorfor BMW-verkstedet ikke bytter disse boltene under kontrollen slik at de får justert ordentlig. Hos et merkeverksted bør vel disse delene være lagervare, de er billige, og det kan da ikke være så mye mer arbeid å bytte disse? Eller?
Alpejohn Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Skrevet Juli 13, 2011 Snakket foresten med bmw nå, grunnen til at dem ikke får justert bruker å være rusta/dårlige bolter på øvre bærebru.. Da lurer jeg på hvorfor BMW-verkstedet ikke bytter disse boltene under kontrollen slik at de får justert ordentlig. Hos et merkeverksted bør vel disse delene være lagervare, de er billige, og det kan da ikke være så mye mer arbeid å bytte disse? Eller? Godt poeng! Men jeg har ikke peiling, tenkte ikke på å spør heller.. Irriterende!
540is Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Ja, boltene er billige, men de er fastrustet i foringa til staget/bærebroa. For å få de ut må mest trolig staget/bærebroa ødelegges. Da blir det en ikke så rent liten merkostnad både i deler og arbeide.. Ikke alt som er så enkelt i praksis som på et forum
Hollabaloo Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Ja, boltene er billige, men de er fastrustet i foringa til staget/bærebroa. For å få de ut må mest trolig staget/bærebroa ødelegges. Du må bare korrigere meg dersom jeg tar feil her, men er det ikke sånn at det er selve boltene man skrur på når man justerer camber og spissing bak (p.g.a. den skeive delen nedenfor boltehodet og den skeive skiva som tres på bolten på muttersiden)? Isåfall kjedelig for de som har fastrustede bolter for da får man jo ikke justert noe som helst. Ref. BMW TIS adjust rear axle: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/12/09
540is Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Korrekt, men når boltene er fastrustet inne i foringa klarer du ikke å vri boltene for å justere. Da hjelper bare vold, varme og/eller nye deler. For å få hjulstilling rett kan da bli en dyr affære..
Hollabaloo Skrevet Juli 13, 2011 Skrevet Juli 13, 2011 Korrekt, men når boltene er fastrustet inne i foringa klarer du ikke å vri boltene for å justere. Da hjelper bare vold, varme og/eller nye deler.For å få hjulstilling rett kan da bli en dyr affære.. Skjønner. Og hvis man vrir/banker for hardt, så antar jeg man bare ødelegger foringa.
TheEspenK Skrevet Juli 14, 2011 Skrevet Juli 14, 2011 Følger fremdelse med. Ref. BMW TIS adjust rear axle Bra side hollaballo Ser ut som min fremtidige bil også må vaskes og poleres under Eksenter-boltene kan vel med fordel smøres innimellom.....
DannyRS Skrevet August 12, 2011 Skrevet August 12, 2011 Nå er jeg definitivt med i klubben. Skal slenge ut bilde når jeg kommer hjem.. Tror jeg skal bytte om venstre/høyre dekk bak slik at jeg får de like utslitt på hver dekk-"skulder"... Må nok få justert litt bak ja. Kan legge ut resultat fra forrige 4hjulskontroll og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå