Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
er en E39 så mye dyrere å holde enn en E46 da?

og 0-100 er vel en ting fredrik, men tror nok likevel en 520i 2.2 vil oppleves som sprekere fra la oss si 60-120 som er sjarmøretappen i norge...

Nei... M54B22 motoren utvikler ikke mer enn 210 Nm ved 3500 rpm og det er ikke stort mer enn de 200 Nm ved 3750 rpm som N42B20 motoren utvikler. E39 520i Touring med automatgear er i tillegg en tung bil (1700 Kg) og den veier ca. 250 Kg mer enn en tilsvarende E46 318i Touring. E39 520i Touring med automatgear er derfor en heller tragisk kombinasjon.

Selvfølgelig er en E39 mer kostbar å kjøre enn en E46. E38 er også mer kostbar å kjøre enn E39. Tror du BMW leker butikk?

• Svar 312
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vi har vært i Sydfrankrike 7 ganger med vår E46 Touring... uten takboks og med barnevogn. Vår familie teller to voksne (normale av størrelse) og to barn (7 og 17 år gamle) + en dachs, men den er ikke med til Frankrike. E46 Touring har faktisk et større bagsjerom enn E39 Touring målt i antall liter... :wink:

Vel skal ikke krangle på det =) Viser bare til egen erfaring, bakseteplassen i E46 noe mindre så vår Acta Graco barnestol med base tok såppass plass at passasjersetet foran måtte stå klistret i frontruta selv i min E39 bakovervendt :/

Skrevet

3ewrpo2vuynjfy407av0.jpg

Det er jo gerit at den er praktisk, men akkurat den E46en der er jo gørr kjedelig i designet! Da er E39 en mye bedre bil, både hva angår plass og design! Dessuten så må man jo ikke glemme at det skal litt last også inn i en sånn vogn, og da kan fort en 316 eller 318 bli noe astmatisk ved F eks forbikjøringer.

Og er man såpass entusiastisk at man har hatt Z4 så kan man ikke kjøpe seg BMW uten sekser! Greitnok at man skal ha praktisk bil men det går ann å gjøre det med stil! Personlig så hadde jeg valgt rundt 99 mod 528IAT med litt utstyr og lav km eller rundt 2000 mod A6 2,8 Quattro Avant hvis kostnaddsrammen hadde vært 200 000 kr! Men nå er det ikke bensinutgiftene jeg bryr meg mest om, bil skal være gøy og da respekterer jeg at det koster litt selv som praktisk familiebil!(Det er derfor vi har 2 Audier i full drift med V6 :wink: )

Jeg hadde uten tvil sett nærmere på disse bilene:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24099129

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23349983

Og i andre enden av skalaen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23171408

Her er det mer snakk om å få mye bil, plass, motor og comfor for pengene! En kjiip 316 eller 318 E46 bruker selvsagt mye mindre og er en mye mer økonomisk bil å eie, men man har også en dau og kjedelig bil som i kjøreglede ikke kan måle seg med de over her! Men man har jo selvsagt forskjellig behov og meninger, skulle JEG hatt bil til under 200 000 så hadde jeg ikke vært i tvil :)

Skrevet

Går ann å gjøre noen kurrante kjøp på A4 1.8T om dagen.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23847914

Hadde styrt unna 318i hvertfall. Ikke akkurat noe sprek når du går fra en Z4 2.2.

Var heldig med A4en jeg handla i fjor, fikk den til 210' med 59K km. Så kan absolute gjøre noen kupp.

Bare å være tolmodig. Ville kanskje valgt en med quattro om du går for en Audi. Kjedelig med bare fwd :)

Skrevet
Går ann å gjøre noen kurrante kjøp på A4 1.8T om dagen.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23847914

Hadde styrt unna 318i hvertfall. Ikke akkurat noe sprek når du går fra en Z4 2.2.

Var heldig med A4en jeg handla i fjor, fikk den til 210' med 59K km. Så kan absolute gjøre noen kupp.

Bare å være tolmodig. Ville kanskje valgt en med quattro om du går for en Audi. Kjedelig med bare fwd :)

Ja A4 1,8T er gøyale og fine biler! Kanskje en tanke trang men ellers så er det fin fin motor og en av markedets peneste stasjonsvogner(I allfall i forhold til E46 Touring)

Kikka selv på sånne 1,8T da med Quattro og facelift! Styr unna de små dieslene på 100, 115 og 130 hk de har været plaga litt med feil og mangler opp igjenom og har gammal teknologi. 1,8T er jo en genial motor selv om den også har hatt litt motgang men det var på 150 hesters versjonene i forrige modell A4 (B5), det er nok en årsak til at VAG har brukt disse motorene i alt fra Golf GTI til Audi S3 og VW Sharan helt fram til i dag. Hadde selv en Passat 1,8T og hadde ingenting å utsette på den i allfall

Skrevet

Det er jo gerit at den er praktisk, men akkurat den E46en der er jo gørr kjedelig i designet! Da er E39 en mye bedre bil, både hva angår plass og design! Dessuten så må man jo ikke glemme at det skal litt last også inn i en sånn vogn, og da kan fort en 316 eller 318 bli noe astmatisk ved F eks forbikjøringer.

Hvorvidt E46 har et kjedelig design eller ikke er en smaksak. Jeg mener at designet på E46 nå tåler tidens tann bedre enn E39, men slikt kan forandre seg igjen avhengig av bilenes design i fremtiden.

E39 Touring veier over 200 Kg mer enn E46 Touring og det kompenserer for mange hestekrefter. Selv en E39 523i med automat er ikke hurtigere enn en E46 318i Touring med N42B20 motoren og manuelt gear. Som Touring er E39 523i med automatgear vesentlig treg i forhold til E46 318i Touring.

Og er man såpass entusiastisk at man har hatt Z4 så kan man ikke kjøpe seg BMW uten sekser! Greitnok at man skal ha praktisk bil men det går ann å gjøre det med stil!

BMW´s små rekkeseksere er oppskrytt i en såpass stor og tung bil som E39. Det blir ikke skikkelig fart på sakene før man kommer opp til 528i, men selv den modellen er ikke mye hurtigere enn en E46 318i Touring hvis den samtidig er en Touring og har automatgear (noe de aller fleste E39 528i´er er/har). Faktum er at E46 318i med N42B20 motoren går meget bra og det er ikke uten grunn at BMW idag satser på en etterkommer av denne motoren fremfor en ny mindre rekkesekser.

En liten godbit er imidlertid E46 320i Touring med M54B22 motoren. I den modellen gjør den lille rekkesekseren (som er identisk med den som sitter i E85 Z4 2.2) stadig en god figur. Faktisk går E46 320i Touring omtrent som en E39 525i Touring med manuelt gear (på nær topphastigheten). Utfordringen er imidlertid at E46 320i Touring med 170 HK jevnt over er relativt dyr i forhold til E46 318i Touring med 143 HK. Så stor er forskjellen på disse modellene heller ikke og det er derfor begrenset hvor stor prisforskjellen bør være etter min mening.

Skrevet

Hvorvidt E46 har et kjedelig design eller ikke er en smaksak. Jeg mener at designet på E46 nå tåler tidens tann bedre enn E39, men slikt kan forandre seg igjen avhengig av bilenes design i fremtiden.

E39 Touring veier over 200 Kg mer enn E46 Touring og det kompenserer for mange hestekrefter. Selv en E39 523i med automat er ikke hurtigere enn en E46 318i Touring med N42B20 motoren og manuelt gear. Som Touring er E39 523i med automatgear vesentlig treg i forhold til E46 318i Touring.

Hvis man ser på 0-100 ytelsene så er det kanskje ikke så mye som skiller en 523 og en 318 men jeg vil mene at i en familie bil så er det ikke 0-100 prestanda som teller. 523IAT har da med sine 6 sylindre og 245 mn et mye friskere moment enn 318IAT sine 4 sylindre og 200 nm, og da tenker jeg som en typisk norsk ferielastet bil! Dessuten så vil jeg påstå at E39 er en hakket sikkrere bil, selv om E46en er to år nyere!

Men selvsagt så er det jo opp til en og enhver og avgjøre hva man har behov for eller ikke, du er helt sikkert fornøyd med din E46 og anbefaler den til andre, likeså var jeg veldig fornøyd med min E39 som jeg også anbefaller :)

Skrevet

Hvis man ser på 0-100 ytelsene så er det kanskje ikke så mye som skiller en 523 og en 318 men jeg vil mene at i en familie bil så er det ikke 0-100 prestanda som teller. 523IAT har da med sine 6 sylindre og 245 mn et mye friskere moment enn 318IAT sine 4 sylindre og 200 nm, og da tenker jeg som en typisk norsk ferielastet bil! Dessuten så vil jeg påstå at E39 er en hakket sikkrere bil, selv om E46en er to år nyere!

Det er mye mulig at en E39 523i Touring oppleves som friskere enn en E46 318i Touring pga. rekkesekseren, men den er det ikke... og forklaringen er at den veier godt og vel 230 Kg mer enn E46´en. E39 Touring er tunge biler og et kvart tonn er mye når momentforskjellen er såpass liten. Dette merkes spesielt godt når man begynner å laste en E39 523i Touring... og med automatgear er bilen tett på tragisk. M52B25 motoren er ganske enkelt ikke sterk nok og da kan man jo tenke seg hvordan denne modellen er med M52B20 motoren eller M54B22 motoren. Håpløst... E46 318i Touring med N42B20 motoren er et bedre kjøp.

Hvorvidt E39 er en sikrere bil enn E46 er jeg usikker på, men jeg tviler egentlig på det. Den har større masse og det kan være en fordel hvis den treffer et letter objekt og visa versa hvis den treffer et tyngre objekt.

Skrevet

Z4'en har en egenvekt på 1250 kg, og der passer jo M54B22 rimelig bra. Om e39 veier 230 kg mer enn e46, som igjen er tyngre enn Z4'en vil den jo ikke akkurat være noen rakett.

Men nå er jeg heller ikke uter noen rakett, men en billig bil, og en facelift e46 er vel egentlig et bra kjøp ut fra mine preferanser. Det største problemet mitt er at jeg med en gang begynner å forkaste biler uten sportseter, fine felger, sportratt osv osv, og da skjer jo ting med prisen igjen...

Jeg kommer nok til å tenke meg nøye om når Z4'en er solgt!

Skrevet

Jeg ville valgt en E46 320i med M5422, som tidligere nevnt god ytelse,fin lyd du kan finne noen fine eksemplarer som ikke er fantasipriset (mange er dessverre "for dyre" mtp at det er en "gammel" bil nå.) De jeg har sett på har ofte hatt sport delskinn og sportsratt etc,men veldig ofte automat, vet ikke om det er hinder? Jeg syns det er deilig m automat,men jeg sitter også i kø fra Asker til oslo og ut igjen hver dag...

Skrevet

Det er mye mulig at en E39 523i Touring oppleves som friskere enn en E46 318i Touring pga. rekkesekseren, men den er det ikke... og forklaringen er at den veier godt og vel 230 Kg mer enn E46´en. E39 Touring er tunge biler og et kvart tonn er mye når momentforskjellen er såpass liten. Dette merkes spesielt godt når man begynner å laste en E39 523i Touring... og med automatgear er bilen tett på tragisk. M52B25 motoren er ganske enkelt ikke sterk nok og da kan man jo tenke seg hvordan denne modellen er med M52B20 motoren eller M54B22 motoren. Håpløst... E46 318i Touring med N42B20 motoren er et bedre kjøp.

Hvorvidt E39 er en sikrere bil enn E46 er jeg usikker på, men jeg tviler egentlig på det. Den har større masse og det kan være en fordel hvis den treffer et letter objekt og visa versa hvis den treffer et tyngre objekt.

Så en 318 går med andre ord bedre eller like bra som en 523 med like mye last! Laste begge bilen opp med takboks, to voksne og to unger og 100 kilo i bagasjen, jeg nekter å tro at en 318IAT skal greit holde følge med en 523IAT i fobikjøringer i motbakker også videre. Jeg vil også mene at man har ett litt mer harmonisk turtalls og støyniva ved motorvei kjøring nedover kontinentet i høye hastigheter, og dette er noe jeg MENER så dette trenger du ikke kverrulere om!

Men så er det så greit at man har lov å ha med mer last i en 523! Man kan dra tyngre henger og har større lastekapasitet, pluss at baksete plassen er mye bedre i en E39 framfor en E46 noe som er logisk med tanke på at 5 -serien er en større bil. Man velger selvsagt den bilen man selv liker, men skulle jeg hatt meg billigere familiebil så hadde jeg sett mot E39 eller A6 (C5)! Selv så har jeg jo igrunnen en skikkelig familiebil(A6 C6) med masse plass som jeg også kunne ha anbefalt! Men det blir nok F10 Touring, X5 eller Amerikansk SUV nå det kommer småtroll om noen få år :wink: Hos meg så er sikkerhet og plass viktig i en sånn bil

Skrevet

Jeg tittet selv på E46 320iT og kravet var også M-tech, sportstoler, klimaautomatikk og varme i seter. Var jo veldig interessert i en på forumet sin bil. Husker ikke brukernavnet hans nå, men var en som hadde gått 112.000 tror jeg og var senka skikkelig mye med fete 19" felger. Jon///M het han. Skulle vel ha 190.000 for den. Heldigvis var han en meget ærlig selger og jeg ba om masse nærbilder fordi bilen stod i Stjørdal. Og etter en del bilder så falt den bort p.g.a. mye steinsprut og en del riper på frontfangeren etter subbing i dumper. Men det beviser at man får fine E46 320i til under 200.000 :) Og hadde sikkert endt opp med den hvis ikke det var for mye steinsprut er jeg redd.. Glad i etterkant at det ble 330iT med omtrent all verdens utstyr og 60.000 mindre på telleren :) Skal se om jeg finner noen fine på finn.no nå jeg. Hva ligger budsjettet på og ca. km-stand du ønsker?

Skrevet

Så en 318 går med andre ord bedre eller like bra som en 523 med like mye last! Laste begge bilen opp med takboks, to voksne og to unger og 100 kilo i bagasjen, jeg nekter å tro at en 318IAT skal greit holde følge med en 523IAT i fobikjøringer i motbakker også videre.

På en eller annen måte er det litt trist at du ikke er mottakelig for saklig informasjon og det er dessverre heller ikke første gangen akkurat det skjer her inne.

La meg ta dette én gang til... E39 523iA Touring veier 1710 Kg. E46 318i Touring veier 1470 Kg. E39 523iA Touring veier med andre ord 240 Kg mer enn E46 318i Touring... og det er før vi laster opp med 2 voksne, 2 barn, bagasje og takboks (som forøvrig er helt utelukket for min del).

27 HK og 45 Nm (som E39 523iA Touring har ekstra i forhold til E46 318i Touring) er ganske enkelt ikke nok til å veie opp for et kvart tonn ekstra vekt. I tillegg er BMW´s automatgearkasse anno år 2000 ikke verdens mest effektive. Resultatet er 0-100 Km/t på 10,2 sekunder og en topphastighet på 222 Km/t. E46 318i Touring klarer 0-100 Km/t på 9,6 sekunder og en topphastighet på 213 Km/t. 0-100 Km/t disiplinen forteller selvfølgelig ikke alt, men den gir en god indikasjon på hvor hurtig en bil i realiteten er og E46 318i Touring har vitterlig en hurtigere akselerasjon enn E39 523iA Touring.

En liten digresjon, men den illustrerer mitt poeng. Har du lurt på hvorfor dagens F10 523i har en rekkesekser på 2996 cm3 og ikke f.eks 2497 cm3 som tidligere varianter? Nettopp... et øket slagvolum gir mer dreiemoment... som absolutt var en mangelvare på M52B25 motoren. Små rekkeseksere har ikke livets rett i 2010 og hadde det vel egentlig heller ikke i år 2000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...