Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister.

Ja, men det er heller ikke spesielt "modent" å ligge oppe på bakfangeren til bilen foran heller. Det er iallefall en større risiko enn å gi gass når noen prøver passere(hvis strekningen er oversiktlig, noe som den i prinsipp skal være når man foretar en forbikjøring).

Men når du vet du kommer til å ta forbikjøring, så er det å ligge litt nært bilen forran en liten fordel, for om alt går som det skal, kan du enkelt blinke ut, legge på litt gass, bilen forran bremse, og du er forram bilen og i rett kjørefelt på null komme null niks, isdenfor å ligge bak bilen som man ellers ville, og når du skal kjøre forbi, må du trøkke gassen i bånn å enda litt lenger, hente tilfart og beregne medvind for å komme forbi på den stakkars strekka du endelig har funnet.. Mulig jeg tok litt i nå, men dere skjønner alle poenget.

Hvis du heller holder litt avstand har du mye bedre oversikt og kan komme opp i passende fart før du kjører forbi slik at selve forbikjøringen går fortere, evt. har du mulighet til å avbryte hvis det skulle dukke oppp en motgående bil i siste liten. I tillegg har bilen foran bedre tid til å se at du kjører forbi, og sjåføren er gjerne mer hjelpsom hvis du ikke har vært en irriterende støtfangergnikker på forhånd.

Punktum

• Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Klikker helt for meg hvis jeg kommer utfor sånne tullinger som Fredrik90 i trafikken. Utrolig umodent å ikke slippe fram andre og drive å være ekkel bare fordi man har sprekere bil... Finnes ikke noe mer hjernedødt enn å gasse på når det er gode forbikjøringsmuligheter. Som sagt, politiets oppgave å slå ned på umoden kjøring, ikke vanlige bilister.

Det at jeg ikke slapp han forbi fordi jeg kjørte sprekere bil må du bare ta med deg lengre ut på landet, det har ingenting med saken å gjøre! Du må lese igjennom det du svarer på, særlig hvis du skal ha noen bedre argumenter enn at DU synes jeg er dum! Og om du synes jeg oppførte meg umodent så er det din sak... :roll:

Men en ting må du gi meg et godt svar på! Hvorfor i helvete skulle han kjøre forbi meg når jeg allerede lå på fartsgrensen og litt til (pluss 5km/t)? Hvorfor skulle ikke jeg hindre han i å fortsette den farefulle ferden med sitt og andres liv på spill? Det blir jo noe av det samme som å ringe Politiet og varsle om farlig kjøring, bare at jeg gjorde det litt mer fysisk siden jeg allerede viste Politiet sto lengre framme og kunne da lokke han i fella! Hadde jeg ikke visst om Politikontrollen så hadde jeg nok sluppet han forbi uten noe videre og heller ringt Politiet og varsla!

Hvorfor han ville forbi har vel ikke du noe med? Andre folk har andre ønsker enn deg i trafikken og du har ingen rett til å hindre de. 5 km/t over grensa grenser jo til snilekjøring, spesielt på sørlandet. Men skjønner det akkurat her da du visste det var kontroll.

Antar du snakker om gamle E18? Fæl vei som det er risikabelt å kjøre forbi på. Nettopp derfor burde du holdt deg for god til sånn kjøring selv om han andre sikkert kjørte idiot. Han ville nok blitt tatt uansett.

Du kan gjerne ringe inn klage e.l, men å fysisk hindre andre og evt skape farlige situasjoner har man ingen rett til... For mange vil det "koke over" i sånne situasjoner og de tar unødvendige store sjanser for å komme forbi.

Og nei, kjører ikke som en prest jeg heller, men hindrer ikke andre på den måten. Ligger ikke oppi ræva på folk heller. Å holde litt avstand for så å ta fart når det er klart er den klart beste løsningen :wink:

Skrevet

haha... og hvem i denne tråden fortjener glorien for pen og hensynsfull kjøring?

INGEN.. Dere kjører BMW og er alle hissige!

og det dere skriver her i forumet praktiserer dere ikke på veien ivaffal.. dere som prøver å påskjønne stilen deres! :) vi kjører nok alle her inne langt over gjennomsnittet hardt! :)

Bruk hodet når man kjører... alt som trengs! :)

Skrevet
haha... og hvem i denne tråden fortjener glorien for pen og hensynsfull kjøring?

INGEN.. Dere kjører BMW og er alle hissige!

og det dere skriver her i forumet praktiserer dere ikke på veien ivaffal.. dere som prøver å påskjønne stilen deres! :) vi kjører nok alle her inne langt over gjennomsnittet hardt! :)

Bruk hodet når man kjører... alt som trengs! :)

fullstendig enig med deg! folk vet at de gjør feil hver dag de er ute å kjører, om de er store eller små, så skjer det!

skal vi begynne å kalloe folk for idioter bare fordi de ikke blinker inn i en rundkjøring? nå må folk gå godt i seg selv, og tenke igjennom " er jeg virkelig så prektig i trafikken" !!!

Skrevet

hadde en fyr en stund på fangern som jeg slapp forbi. Hadde kjørt i rundt 80-100 i en blanding av 70 og 80-sone. Når han kom seg forbi ga han meg fingern osv. Jeg bestemte meg for å være en kødd. presset han ganske hardt på kjente veier før jeg bråbremset foran fotoboksen. Smilte bredt da blitzen gikk av :mrgreen:

Hahaha! Denne synes jeg er velfortjent. Kan ikke hisse seg opp når man ligger bak en som kjører i mer enn fartsgrensen, selv om man ønsker kjøre raskere.

Ellers mange håpløse utsagn, samt noen vettuge i denne tråden. Jeg forsøker å holde den gyldne regelen når jeg kjører. Skjønner ikke at folk tar seg nær av å bli forbikjørt. Det betyr simpelthen at personen i bilen bak (noe vi gjerne glemmer når vi kjører bil, det blir BILEN bak, som igjen gjør det lettere å bli provosert) ønsker å kjøre raskere enn deg. Ser jeg noen bak meg som vil forbi legger jeg meg ut mot høyre og slipper opp gassen på nærmeste strekke (eller når bilen bak signaliserer om at den vil forbi), fordi dette setter jeg stor pris på når jeg er i samme situasjon men i bilen bak. Om bilen som kjører forbi kjører uforsvarlig er dette kun MITT problem hvis det faktisk er JEG som kjører bilen.

Vær aktpågivende i trafikken.

Skrevet

Jeg har absolutt ingenting imot å bli forbikjørt! Men blir jævlig forbanna når folk skal ligge 15cm unna bakfangeren min, når jeg ligger i fartsgrensa og gjerne litt over! :evil: De må gjerne få lov til å kjøre forbi, men gjør det på den smarte måten, ta litt fart bakfra :)

Skrevet
Men om du kjører i 80 i 80-sonen skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal bremse ned fordi en eller annen kødd skal vise hvor tøff han er til å kjøre bil!

Du behøver veldig sjelden bremse ned, men å gi gass slik som Fredrik gjorde er helt håpst. Du har ingenting med å leke politi overfor andre som ønsker å kjøre fortere enn deg selv. En god regel i trafikken er å passe på seg selv i stedet for alle andre. Dvs. å bry seg om egen kjøring, og ikke trøble andre. I stedet for å holde folk som vil forbi bak seg fordi en selv kjører fartsgrensa, eller etter forholdene (og det blir som Barokkengelen sier subjektivt ut fra egne ferdigheter og kjøretøy), så hjelper det fælt på blodtrykket å bare slippe de forbi og la de kjøre sitt eget løp. Og ikke tro at det dere gjør med å hindre folk i å kjøre forbi gjør at de plutselig skjønner at "oi, nei nå må jeg visst kjøre fartsgrensa resten av livet". Jeg er ganske sikker på at det fungerer helt motsatt.

Det er fullstendig idioti å forsøke å hindre folk i å komme forbi samme pokker hvordan de kjører eller hva slags bil de har. Da er det DU som skaper farlige situasjoner og er en MYE større fare for trafikken enn den som kjører forbi.

Skrevet

Du behøver veldig sjelden bremse ned, men å gi gass slik som Fredrik gjorde er helt håpst. Du har ingenting med å leke politi overfor andre som ønsker å kjøre fortere enn deg selv. En god regel i trafikken er å passe på seg selv i stedet for alle andre. Dvs. å bry seg om egen kjøring, og ikke trøble andre. I stedet for å holde folk som vil forbi bak seg fordi en selv kjører fartsgrensa, eller etter forholdene (og det blir som Barokkengelen sier subjektivt ut fra egne ferdigheter og kjøretøy), så hjelper det fælt på blodtrykket å bare slippe de forbi og la de kjøre sitt eget løp. Og ikke tro at det dere gjør med å hindre folk i å kjøre forbi gjør at de plutselig skjønner at "oi, nei nå må jeg visst kjøre fartsgrensa resten av livet". Jeg er ganske sikker på at det fungerer helt motsatt.

Det er fullstendig idioti å forsøke å hindre folk i å komme forbi samme pokker hvordan de kjører eller hva slags bil de har. Da er det DU som skaper farlige situasjoner og er en MYE større fare for trafikken enn den som kjører forbi.

Jeg er enig i prinsippet du poengterer, men det finnes to helt klare unntak fra denne regelen og det er hvis vedkommende bak ikke holder en forsvarlig avstand til deg... og når du ser at et forsøk på forbikjøring fra kjøretøyet bak vil medføre en alvorlig risiko for andre trafikkanter. Det siste gjelder typisk hvis et tyngre kjøretøy vil kjøre forbi i en bakke eller på en uoversiktelig veistrekning.

Man har loven på sin side når det gjelder å kunne kreve at kjøretøyet bak holder en forsvarlig avstand til deg. Jeg pumpebremser lett for å signalisere at jeg vil ha en større avstand. Hvis dette ikke hjelper setter jeg hastigheten noe ned og gir evt. tegn til at vedkommende kan kjøre forbi hvis dette er mulig. Er det ikke mulig å kjøre forbi senker jeg hastigheten såpass at vedkommende blir tvunget til å forstå poenget. Hvis jeg evt. må bråbremse plikter vedkommende bak å kunne stoppe i tide uten å kjøre inn i min bil. Skyldspørsmålet i slike saker er ikke til diskusjon hos forsikringsselskapene.

Jeg har mer enn én gang hindret alvorlige ulykker der lastebilsjåfører med dårlig tid tar uforsvarlige store sjanser i trafikken til fare for alt og alle. Typisk vil de forbi for enhver pris... selv når man allerede kjører 10-15 Km/t over lovlig hastighet. I slike tilfeller der risikoen i forbindelse med en forbikjøring åpenbar er for stor og sjansen for å selv bli presset av veien av f.eks et vogntog som kjører forbi setter jeg hastigheten såpass mye ned at vogntoget dermed ikke har effekt og moment nok til å kjøre forbi. Så snart forholdene trafikkmessig er forvarlige gir jeg umiddelbart signal om at de kan kjøre forbi. Sjåførene blir naturligvis fly forbannet over denne behandlingen, men de kan intet gjøre. Politiet reagerer meget strengt mot vogntog som kjører direkte uforsvarlig ved å holde for kort avstand til forankjørende biler og/eller kjører uten hensyn til andre trafikkanter.

Skrevet

Det å ligge helt oppi ræva på andre biler er helt idiotisk, og man kan miste lappen for det så vidt jeg vet? Se for deg situasjon at du ligger oppi ræva på en bil som ligger i 60, en unge, et rådyr, hva/hvem som helst plutselig farer uti veien og bilen foran må bråbremse for å unngå å kollidere med det som farer uti veien. Så kommer du bak og smeller inni ræva på bilen foran så den får et lite push som er nok til at den bilen kjører over personen/dyret som er på vei over veien. Litt klarering til bilen foran er noe man lærte gjennom hele veien til førerkortet, og det er en grunn til det.

Tror det sier seg selv hvem som er skyldig i denne situasjonen..

Skrevet
...setter jeg hastigheten såpass mye ned at vogntoget dermed ikke har effekt og moment nok til å kjøre forbi.

Wat. Vogntog har stort sett alltid moment tilgjengelig, de har nok med gir iallefall. Tar gjerne litt tid å slenge i et gir, men det lar seg fint gjøre, tar ikke nødvendigvis noe lengre tid enn i en vanlig bil.

Skrevet

Hvorfor han ville forbi har vel ikke du noe med? Andre folk har andre ønsker enn deg i trafikken og du har ingen rett til å hindre de. 5 km/t over grensa grenser jo til snilekjøring, spesielt på sørlandet. Men skjønner det akkurat her da du visste det var kontroll.

Antar du snakker om gamle E18? Fæl vei som det er risikabelt å kjøre forbi på. Nettopp derfor burde du holdt deg for god til sånn kjøring selv om han andre sikkert kjørte idiot. Han ville nok blitt tatt uansett.

Og nei, kjører ikke som en prest jeg heller, men hindrer ikke andre på den måten. Ligger ikke oppi ræva på folk heller. Å holde litt avstand for så å ta fart når det er klart er den klart beste løsningen

Om jeg ikke har noe med det eller ei driter jeg i akkurat nå! Nå må du svare meg på spørsmålet om hvorfor hans kjøring var ok og min ikke ok? Jeg vet at jeg ikke har rett til å hindre andre men nå gjorde jeg dette da forholdene lå til rette! Mulig du ser ned på meg som snilekjører bare fordi jeg holder meg rundt fartsgrensa, men så har jeg heller aldri fått mange tusenkroners bøter, mistet lappen eller vært utsatt for ulykker! Idiot kjøring på fulltid har jeg vokst fra meg, og fartsgrensene er til for å følges. Har du problemer med dette så synes jeg du skal ta med deg lappen opp på trafikkstasjonen på Stoa og levere den inn der til du har fått nok vett i skallen til å følge lover og regler i trafikken!

Du må bare kjøre forbi meg selvsagt hvis du synes jeg kjører seint, men ikke ligg oppi ræva på en stund først! Jeg liker å vise hyggelig og dannet oppførsel i trafikken men ved noen tilfeller så blir jeg et skikkelig rasshøl ha med å gjøre! Selv om det skal MYE til, sånn som den dagen på vei hjem fra Kr sand via gamle E18!

Skrevet
...setter jeg hastigheten såpass mye ned at vogntoget dermed ikke har effekt og moment nok til å kjøre forbi.

Wat. Vogntog har stort sett alltid moment tilgjengelig, de har nok med gir iallefall. Tar gjerne litt tid å slenge i et gir, men det lar seg fint gjøre, tar ikke nødvendigvis noe lengre tid enn i en vanlig bil.

Fort går det iallefall ikke hvis vogntoget er lastet. Jeg vil tro et alminnelig vogntog uten last klarer 0-100 Km/t på 30-40 sekunder. Spesielt 0-60 Km/t tar lang tid. Det er forøvrig den langsomme akselerasjonen som også er problemet hvis veien er uoversiktelig og/eller bratt.

Skrevet

Fort går det iallefall ikke hvis vogntoget er lastet. Jeg vil tro et alminnelig vogntog uten last klarer 0-100 Km/t på 30-40 sekunder. Spesielt 0-60 Km/t tar lang tid. Det er forøvrig den langsomme akselerasjonen som også er problemet hvis veien er uoversiktelig og/eller bratt.

Skjønner hva du mener. Men et tomt vogntog klarer nok 0-100 fortere enn de 30-40 sekundene du anslår, iallefall med en rimelig moderne trekkvogn. Kjørte endel tungtransport når jeg var i militæret, og selv med de gamle scania 143e trekkvognene med 450 opprinnelige hestekrefter, gikk 0-60 unna på overkommelig tid. 100 gikk ikke de greiene i, var sperret til 80 hugser jeg ikke feil. Og da kjørte vi med den røtne parafindieselen som forsvaret sverger til. Merket godt forskjell de få gangene vi fikk fylle vanlig diesel på bensinstasjoner da vi var på langtur.

Men jeg tror ikke lastebilsjåfører blir nevneverdig irritert av at du slakker av farten litt, mye lettere å kjøre forbi om du holder 50 enn 70, er rimelig grei luftmotstand i en trailer, så det er de siste 10-20 km/t som er seige. Gir har man som sagt nok av.

Skrevet

Du tenker vel på DREIEmoment,det har jo seff vogntoget tilgjengeligt uansett last,men det Fredrik nok tenkte på var hastighetsmomentet(massetreghet) til vogntoget.

Og eg kan gire nesten fortere enn personbiler med min Mercedes 2655 som har Telligent Powershift,dvs elektro-pneumatisk giring med usynkronisert 16trinns girkasse med tørrplate-clutch,men ingen clutch-pedal.

Et par ting kan være verdt å nevne(gidder ikke delta i den noe håløse diskusjonen her..),og det er at viss du blir passert at slike kjøretøy kan du gjerne blinke med langlysa når enden på tralla/hengeren har passert deg,det er et signal om at vogntoget kan trygt legge seg inn i høyre felt igjen. Dette er ikke så lett å bedømme under fart i speila,og er til god hjelp. Dette praktiserest av vogntog-sjåfører,men få/ingen personbiler. Men all hjelp er hjerteligt mottatt :wink:

Og det å ligge på bakfangeren til bilene foran er bare idiotisk,og farligt!! Ligger det noen biler foran og lager kø pga lav hastighet bruker eg heller langlysa noen ganger,da slipper de som regel forbi. Men desverre får endel nærmest panikk og bremser øyeblikkeligt ned og blinker seg ut,selv om det er midt i en sving,før bakketopp og/eller rett før en sving. Poenget er at de veit om at noen vil forbi,og bør derfor finne egna plass for å slippe forbi andre lenger framme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...