Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1. Det er alltid bare en brøkdel av de bilinteresserte som faktisk kjører på banen, resten grisekjører på vei hjem fra treff, kraftig inspirert av de som faktisk har kjørt på banen.

Det er helt korrekt. Så og si alle treffene jeg har vært på i år (og jeg pleier være på endel) har vært med veldig få biler. Det er nok av muligheter til å få kjørt hvis man bare gidder.

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
1. Det er alltid bare en brøkdel av de bilinteresserte som faktisk kjører på banen, resten grisekjører på vei hjem fra treff, kraftig inspirert av de som faktisk har kjørt på banen.

Det er helt korrekt. Så og si alle treffene jeg har vært på i år (og jeg pleier være på endel) har vært med veldig få biler. Det er nok av muligheter til å få kjørt hvis man bare gidder.

jada men hvem har tid til å kjøre 5-6 timer vær vei. ikke alle som har banen i nabolaget heller

Skrevet

I følge fattern (som har lest det et sted, eller sett det på nyhetene) var det deler inne i bilen som drepte disse to...

Skrevet
I følge fattern (som har lest det et sted, eller sett det på nyhetene) var det deler inne i bilen som drepte disse to...

Det er det som står på dagbladet sine sider (tror jeg), vertfall. Bare en brusflaske feks. blir ganske mange kilo ved en bråstopp..

Kondolerer til pårørende.

Skrevet
Jeg er mer fan av plasser ungdommen kan dra til under alle av døgnets timer og sladde rundt på. Spesielt åpne store øde plasser med belysning. Ute på bygda her hvor jeg bor finnes det mange sånne plasser. Noen bygder har også en aksept av politiet at de som ønsker kan sladde på bestemte områder, uten reaksjon.

Banekjøring i dag er en falsk trygghet mht forsikring og rettsforfølgelse. Samt at det er horribelt dyrt (mye pga for få baner). Jeg bor nær Vålerbanen, og kan skrive under på at de som bor her er de som har kjørt minst på banen. Vi har også noen vanvittige veier som strekker seg over 5-6-7mil som man fint kan holde pedalen stiv på, nesten hele veien. Det har nok noe med saken å gjøre. Når ulykker skjer så er det ofte skikkelig stygt. Heldigivs skjer det sjelden, men det har vært perioder her nede hvor man lurer på hvilken av dine kompiser som er nestemann. Delta i 6 begravelser av folk under 25 år fra jeg var 12-17år er ikke mye å skryte av.. :roll:

Men til og begynne med er trafikkopplæring noe som må tas mye mer alvorlig. Lære konsekvenser i ung alder er viktig. Bil er også blitt en livsstil, noe myndighetene bare gjør vondt verre ved å ikke innse og ta til etterrettning.

Denne saken vil jeg ikke uttale meg om, men at skrensing på industriområde fører til så tragisk utfall har jeg aldri hørt om. Som jeg sa, jeg stusser veldig på at begge omkom.

kloke ord! er så skremmende enig! :) selv har jeg sansen for åpne og øde plasser man kan henge og svi av noe gummi en gang i blant.. fått en plass folk kan samles og prate/drive med bil i et godt fellesskap, det hadde vi hatt godt av :^o også få folk vekk fra data og slikt..

hadde jo noe slikt i andebu som visstnok funka veldig bra, men så var det en eller annen byråkrat som satt ned foten.

Skrevet
jada men hvem har tid til å kjøre 5-6 timer vær vei. ikke alle som har banen i nabolaget heller

Det handler kun om prioritering. Jeg var på Knutstorp før i år - det var ca 7 timer hver vei. Kjenner flere som tar den turen (eller lengre - ringen!) flere ganger i året.

Å komme seg på kveldstreff på rudskogen når man bor i Kristiansand eller Trondheim blir selvsagt tungvindt.

Skrevet

Det handler kun om prioritering. Jeg var på Knutstorp før i år - det var ca 7 timer hver vei. Kjenner flere som tar den turen (eller lengre - ringen!) flere ganger i året.

Å komme seg på kveldstreff på rudskogen når man bor i Kristiansand eller Trondheim blir selvsagt tungvindt.

Jaja er jo på de store treffene osv når det er ferie.

men fant just ut det var bane i skien. det er ikke så langt :D

Skrevet
Vet såpass at de ble observert kjørende fram og tilbake i høy fart,de er de pårørende de er synd på her,ikke de 2 i bilen,og selve bilen...

Kunne ikke blitt mer enig....

Kunne gått andre liv

Skrevet
Jeg er av de som trives godt på bane, og ønsker flere baner hjertelig velkommen, men tror samtidig at en bane dessverre ikke tilfører noe på trafikksikkerhetsfronten.

2. Mange som kjører mye på bane er gjerne også verdensmestere på vei - fordi de kjører på bane. Forhåpentligvis hjelper banekunnskapene på å håndtere den høyere farten på veien, men det er det vanskelig å vite noe om.

3. Banekjøring foregår som regel med et visst reglement. Ikke alle biler går gjennom en teknisk kontroll, og disse vil fortsette på industriområdene. Ikke alle trives heller med reglene som er det.

Ser at trafikksikkerheten er en gjenganger når en argumenterer for å få på plass baner, men tror det blir spill for galleriet de fleste steder. Det er jo også dokumentasjon/statistikk fra Tyskland på at det er betydelig mer ulykker på veiene rundt Nürburgring f.eks., hvor en har fantastiske banekjøringsmuligheter nesten hver dag for en liten penge.

Jeg vil gjerne tro at lokale motorsportsentere med f.eks bilbaner gjør en forskjell når det gjelder trafikksikkerhet blandt ungdom, men jeg er dessverre temmelig sikker på at det ikke er tilfellet. Her i Danmark er det minst et like stort problem som i Norge at unge, stort sett mannlige sjåfører, kjører seg ihjel pga. høy fart og uforsvarlig kjøring. Dette tiltross for at det florerer med ulike muligheter for motorsport i alle hjørner av landet (les: det er enkelt å bygge baner når jordbunnen består av jord, sand og grus.).

Man har naturligvis forsket på hvorfor så mange unge sjåfører utfordrer trafikksikkerheten og resultatene er ganske tydelige tiltross for at det ikke handler om en homogen gruppe mennesker. Det er ofte folk med en manglende eller liten utdannelse og de har ofte et signifikant rusproblem. Noen befinner seg på kanten av samfunnet med en liten tilknytning til arbeidslivet eller andre rammer som virker modererende for utagerende oppførsel blandt andre mennesker. De fleste har et betydelig holdningsproblem ved at respekten for lov og orden ofte er minimal. De fleste ligger også under for holdninger adoptert fra ulike subkulturer der en bestemt image og adferd styrer hvordan de begår seg blandt andre mennesker (BMW er dessverre ofte en del av dette bildet).

Danske myndigheter fokuserer spesielt på det faktum at mange som har fått fengselsstraff pga. alvorlige trafikkforseelser også har betydelige rusproblemer med et blandingsmisbruk som gjør arbeidet med rehabiliteringen vanskelig. Gjentagelesesprosenten er derfor temmelig høy og holdningsskapende arbeide er fånyttet så lenge rusproblemet er der.

Danske myndigheter drøfter for tiden vedr. unge sjåfører ulike kombinasjoner av obligatorisk gps-tracking, alkolåser, forbud mot å kjøre i mørket eller etter et bestemt tidspunkt samt forbud mot å kjøre med passasjerer og/eller kjøre på/i bestemte veier og byer. Løsningene er planlagt å gjelde for en periode på fire år (18-22)... nogenlunde i samsvar med erfaringsgrunnlaget som er nødvendig for å føre vogntog. Tanken er at man også senere kan idømmes tilsvarende overvåking/begrensninger som et ledd i en domsavsoning (ikke nødvendigvis kun i tilknytning til trafikkforseelser).

Skrevet

Hele denne saken er grusomt tragisk! Faren til 23 åringen er en kamerat av min far, så jeg visste også godt hvem han som døde var! Faren har værksted rett ovenfor veien der ulykken skjedde, så de har vel drevet og skrudd på Forden for så å ta en testtur hvor det gikk galt!

Var der oppe på lørdags kvelden og kikka, og det var allerede kommet masse blomster og lys der!

Tankene går til dems nærmeste! Kondolerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...