oyoz Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Tok en sniktitt under bilen i dag i forbindelse med bytte av vinterdekk og fant ut at den egentlig ser veldig bra ut under, med unntak av områdene rundt hjulbuene. Der fant jeg en del rust på sveisesømmer og noen rare hvite prikker på kaliperne. Det er ikke antydninger til rust på karrosseriet på denne bilen (skulle bare mangle på en 3,5 år gammel bil med 50K på telleren). Så til spørsmålene: - Er dette normalt på en såpass ny bil? - Jeg vil ikke at bilen skal se sånn ut under, forslag til hvordan jeg fikser dette og sikrer at det ikke kommer mer? Merk: Jeg har kjørt saturation på maks på bildene for å få frem der hvor det er rustfarget, så det er ikke så ille som det ser ut. Beklager dårlige mobilbilder, det var det eneste jeg hadde tilgjengelig.
Otis Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Antirustbehandling er en fin ting. Tectyl eller noe annet, det finnes veldig mange steder som jobber med dette. De hvite prikkene er salt, tror jeg. Om du vil fikse dette selv, så er det bare å pusse ned til blankt metall, grunne, lakke smøre feks tectyl over der igjen.
oyoz Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Er litt skeptisk til antirustbehandling. Alle verksteder jeg har snakket med angående dette så langt sier at en ikke bør antirustbehandle en så ny bil (det gjaldt for så vidt også min forrige bil, E46 2002-modell som ikke hadde en rustflekk). Men med så mange forskjellige typer behandling som tilbys finnes det sikkert noe som er bra. Tror jeg begynner med å legge meg under bilen og vaske litt så jeg ser hva som bare er salt og skitt og hva som er rust.
Lars89 Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Rust på understell og bremser er svært vanlig selv om bilen er som ny. Ikke noe jeg ville bekymret meg over, men kan jo pensle over med hammerlakk e.l så det ikke ser så ille ut. Ikke beregna for norske forhold.
oyoz Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Ikke for tyske forhold heller tydeligvis, det er der bilen har gått sine tre første år
Netlandet Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Vanlig med slik overflaterust, bilene tåler ikke norske forhold. Anbefaler deg å få oljebehandlet bilen under før vinteren. Koster 800-1200kr og er veldig hindrende for slikt som kan utvikle seg til værre rust etterhvert.
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Er litt skeptisk til antirustbehandling. Alle verksteder jeg har snakket med angående dette så langt sier at en ikke bør antirustbehandle en så ny bil. Vel, grunnen til at dette blir gjort på de aller fleste nye biler i Norge er vel for å forhindre at dette som skjer hos deg, skal skje.. Understellsbehandling vil jeg si er et must på nye biler.. Fikk tektylert min E39 under en måned etter at jeg kom hjem med den fra Tyskland, og angrer overhode ikke på det. Kosta meg 4990,-. Med så mye salt og dritt som er på vinteren her i Norge, så blir det rust på alt som er av metall som ferdes på veiene.. Så da hjelper behandlingen på. Så mitt tips er å levere den til behandling så fort som mulig, før vinteren setter inn for alvor
PenguiN- Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Trodde det var 10 års rustgaranti på BMW? men det gjelder kanskje ikke understell OG / eller import biler??
Otis Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Spiller ingen rolle med rustgaranti, da dette ikke er gjennomrusting. Mercedes har feks 30 år gjennomrustningsgaranti, men det er kun innenfra rust. De garanterer ikke at bilen ikke ruster, det er nesten umulig.
oyoz Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Hm. Er ikke lett å bli klok på dette, det finnes jo forskjellige skoler for og mot alle variantene av antirustbehandling. Tectyl er uaktuelt med mindre jeg får være med på jobben og sørge for at alt som blir behandlet er helt rent, helt tørt og helt fritt for rust. Denne kombinasjonen tror jeg en kun finner på nye biler. Det mest fornuftige virker som oljebehandling eller ingenting (og heller bruke pengene på jekk, bukker og en god høytrykksspyler med vinkeldyse
Otis Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 I utgangspunktet så vil ikke tectyl være dårlig på noen måte, sålenge det er gjort riktig. Forstår at du er skeptisk, men det er nå engang slik at du får garanti på jobben, om du følger opp jobben etter de foreskrevne årene.
Beamer Screamer Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 Jeg har det samme problemet på min E90; litt rust spesielt på sveisene på en del av komponentene i understellet. Selve karrosseriet er forøvrig helt rustfritt. Fant du noen løsning på dette problemet? Min erfaring med Tectylverksteder er at de behandler karrosseriet men ikke komponenter i hjuloppheng/hjelperamme etc.
Hauso Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 Ville mye heller tectylert bilen, enn å oljebehandla den.. Olja vaskes fint vekk etter et par turer i regnvær... Ville funnet en seriøs understellsbehandler, de gjør jobben som den skal gjøres.. Vasker reint under, lar det tørke, sliper vekk rustflekker, grunner med egnet grunning, og har tynnstoff og tykkstoff på. I tillegg behandles alt av hulrom i bilen, som kanaler, dører, osv. Vestfold antirust driver med oljebehandling, og det de gjør der borte på en time er bare piss.. De blåser over bilen med trykkluft for å vaske den, for så å sprute på noe tynn olje som renner vekk ved neste regnskyll.. Finn deg en seriøs kar som har drevet med dette lenge, så tipper jeg han vet hva han driver med;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå