Gå til innhold

denne kan slettes


Julian Sommer
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt lenger opp her, det med clutch, OG rust er noe du selv burde ha sett/merket, hvor lang tid tok det fra du kjøpte bilen, til girkassa røyk? Tror det er noe angrerett etter noen timer, skal vel være en § for dette.

Det som er lurt og koste på bilen når DU skal kjøpe bil, er og ta en naftest, som koster deg 1000-2000,- før du evt. kjøper en bil, det har jeg erfart ;)

Så lenge du ikke har skrevet salgsmelding, eller kjøpekontrakt, kan du ha angrerett på kjøretøyet, da dere ikke har gjort noen avtale i mellom dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg fullstendig klar over at dette hadde vært et dumt bytte. Men nettopp derfor (!!!) så lot jeg jo være å skrive noen salgsmelding frem til jeg hadde hatt bilen på kontroll for å sjekke den. Den viste seg å være et vrak, dermed blir det ikke noe bytte. Burde ikke være værre enn det. Bilen er fortsatt hans, og det kommer den til å forbli. Samme som at 520'n er min, og kommer til å forbli min.

Hadde jeg derimot skrevet salgsmelding på bilen min, så hadde kjøpsloven gjeldt og dermed hadde jeg ikke hatt noen bytterett. Men siden jeg ikke skrev salgsmelding, så jeg fikk hatt bilen på en kontroll først, og den kontrollen gikk dårlig, så blir det jo ikke noe bytte. Og da må han jo pent bare levere tilbake bilen min, noe han nekter å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken tar nok litt tid å ender vel med advokat kostnader å ny klutsj,men er du medlem av naf som andre sier,kan du jo høre med en advokat der som kan si hvordan saken din står.Har en E36 316i som har gått 355 000km å ikke byttet klutsjen å fungerer helt fint enda,Ufattelig kjipt at det plutselig skjedde akkurat på det tidspunkte,men trodde man kjente at klutsjen begynte å takke for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dette gjentar seg gang på gang.

det er ikke noe tvil, du som kjøper(bytter) er pliktig til å sjekke det du skal ha.

det finnes ingen lover eller garantier på bruktbil kjøp personer i mellom. her er det kun kontrakt som gjelder.

Men selger har således opplysningsplikt ovenfor kjøper (i dette tilfellet bytter). Dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å rekne med så kan man kreve 1. prisavslag eller 2. heve kjøpet. Det samme gjelder dersom selger har unnlatt å oppgi opplysninger som ville vært relevante i forhold til et salg (i dette tilfellet bytte).

Jeg har forøvrig vært oppe i en liknende sak som trådstarter. Det ble solgt en bil med tilhørende kjøpekontrakt og salgsmelding hvor kjøper ikke leverte salgsmelding. Han ville senere heve kjøpet da han fant ut at dette var et kjøretøy som var registrert som lett lastebil (C1), noe det også fremgikk i salgsannonse og fremskaffet et fake dokument fra Bergheim hvor det stod om bilens elendige forfatning. Bilen var faktisk i rimelig bra forfatning og fremstod ved salg som i svært god teknisk stand. Enda på vise var at kjøper nektet å levere salgsmelding (saken endte opp i Forliksrådet). Jeg oppsøkte bilen og fant igjen bilen et sted i Oslo hvor jeg klipte av skiltene og reiste til trafikkstasjonen. Salgsmelding ble deretter levert før han kunne få ut skiltene igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han har lagt ut bilen din for salg på autodb? For det første, jeg finner den ikke... For det andre, bilen står på din mor, og hun må undertegne salgsmelding ved eventuelt salg, så der har han driti seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dette gjentar seg gang på gang.

det er ikke noe tvil, du som kjøper(bytter) er pliktig til å sjekke det du skal ha.

det finnes ingen lover eller garantier på bruktbil kjøp personer i mellom. her er det kun kontrakt som gjelder.

Men selger har således opplysningsplikt ovenfor kjøper (i dette tilfellet bytter). Dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å rekne med så kan man kreve 1. prisavslag eller 2. heve kjøpet. Det samme gjelder dersom selger har unnlatt å oppgi opplysninger som ville vært relevante i forhold til et salg (i dette tilfellet bytte).

Jeg har forøvrig vært oppe i en liknende sak som trådstarter. Det ble solgt en bil med tilhørende kjøpekontrakt og salgsmelding hvor kjøper ikke leverte salgsmelding. Han ville senere heve kjøpet da han fant ut at dette var et kjøretøy som var registrert som lett lastebil (C1), noe det også fremgikk i salgsannonse og fremskaffet et fake dokument fra Bergheim hvor det stod om bilens elendige forfatning. Bilen var faktisk i rimelig bra forfatning og fremstod ved salg som i svært god teknisk stand. Enda på vise var at kjøper nektet å levere salgsmelding (saken endte opp i Forliksrådet). Jeg oppsøkte bilen og fant igjen bilen et sted i Oslo hvor jeg klipte av skiltene og reiste til trafikkstasjonen. Salgsmelding ble deretter levert før han kunne få ut skiltene igjen!

Veldig bra :applause: sånt liker vi å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han andre fyren er sikkert ikke enig i det costum sier, og har med stor sansynlighet lest denne tråden. Da er det ganske lett for han og bevise sin uskyld ved og gi snuten en link der den andre parten innrømer att han planlegger og lyve til snuten. Dette er enkelt. En muntlig avtale gjelder. At du ikke så over bilen kan du i selv. Den så jo rimelig råten ut og. Men for all del lykke til.=)

Nå vet ikke jeg hvor gode lesekunnskapene dine er, men UTEN salgsmelding eller kontrakt, så har ikke bytte funnet sted etter loven ;) Å da har trådstarter KRAV om å få tilbake bilen sin, er ikke noe å drøfte engang..

Jeg kan lese ja. Og jeg leste en tråd her tiliger om en fyr som hadde BYTTET til seg en dritlav vit 525ix. så bytte var vel gjort da etter som jeg forsto det. Ang det jeg nevnte:http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale

Var begge enige om bytte før di dro hver for seg så er bilene byttet. Att ikke salgs mld er signert blir enn sak om hvem bilen står reg på.

Så det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han andre fyren er sikkert ikke enig i det costum sier, og har med stor sansynlighet lest denne tråden. Da er det ganske lett for han og bevise sin uskyld ved og gi snuten en link der den andre parten innrømer att han planlegger og lyve til snuten. Dette er enkelt. En muntlig avtale gjelder. At du ikke så over bilen kan du i selv. Den så jo rimelig råten ut og. Men for all del lykke til.=)

Nå vet ikke jeg hvor gode lesekunnskapene dine er, men UTEN salgsmelding eller kontrakt, så har ikke bytte funnet sted etter loven ;) Å da har trådstarter KRAV om å få tilbake bilen sin, er ikke noe å drøfte engang..

Jeg kan lese ja. Og jeg leste en tråd her tiliger om en fyr som hadde BYTTET til seg en dritlav vit 525ix. så bytte var vel gjort da etter som jeg forsto det. Ang det jeg nevnte:http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale

Var begge enige om bytte før di dro hver for seg så er bilene byttet. Att ikke salgs mld er signert blir enn sak om hvem bilen står reg på.

Så det :D

Virkelig bra du ikke er advokat.. #-o

Byttet har ikke "skjedd" før eierskiftepapirer er undertegnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig bra du ikke er advokat.. #-o

Byttet har ikke "skjedd" før eierskiftepapirer er undertegnet!

Stemmer ;) Hadde vi derimot skrevet salgsmeldinger, hadde det vært salgsloven som ville gjeldt, og da hadde jeg ikke hatt noen angrerett. Men jeg omregistrerer jo ikke noen bil før jeg vet om jeg skal bytte eller ikke. Og nå vet jeg jo at jeg IKKE skal bytte, og da burde selger godta det, siden bilen fortsatt er min, og ix'n er hans. Han kan jo ikke beholde noen andres bil slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har visst lagt ut bilen min for salg på autodb.no

Dersom det er stemmer, bør bilen rettmessige eier snarest kontakte autodb og få annonsen slettet. På den måten legger du også press på kameraten(?) din slik at han snart forstår at han ikke kan få gjort så veldig mye med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...