Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2007 E61 520d med manuell girkasse!

Av og til er den treg å få i og ut av 1.gir, det er spesielt når bilen har stått parkert.

Bilen er kjørt 120000km,det er ingen ulyder fra kassen!

Noen som vet hva det kan være?

Skrevet
sykronsieringene.. eller bytt girolje d hjalp for meg iallefall.
Takker for svar :D

Håper det er girolje som må til da!

Synkronisering høres dyrt ut!

Skrevet
sykronsieringene.. eller bytt girolje d hjalp for meg iallefall.
Takker for svar :D

Håper det er girolje som må til da!

Synkronisering høres dyrt ut!

For å bytte synkronringene må vel kassa åpnes ja.

  • 13 years later...
Skrevet

Har selv nylig kjøpt en 2007 modell E60 520D manuell og den er også treg og få i gir, det er kun når motor går, bilen er kjørt over 300k og jeg aner ikke om det er byttet olje på kasse, men kan det være så enkelt? Clutch virker til og fungere som normalt så den er det ikke.

Skrevet

Oljeskift kan absolutt gjøre underverker for å få et glattere girskift.

M539_restorations har veldig stor sans for en blanding av auto og manuell girolje på sine biler.

Skrevet
17 timer siden, Haug530D skrev:

Clutch virker til og fungere som normalt så den er det ikke.

Joda, clutcplata kan gli tregt på girboksakselen, eller noe kan ha løsnet inni der og ligger så girboks blir dradd med rundt selv om clutchpedal er tråkket inn.

Skrevet
On 10/25/2024 at 12:21 PM, 540is said:

Joda, clutcplata kan gli tregt på girboksakselen, eller noe kan ha løsnet inni der og ligger så girboks blir dradd med rundt selv om clutchpedal er tråkket inn.

 

Kan lekkasje fra slavesylinder føre til lignende symptomer på E61?

Hadde en Mazda for mange år siden som ble trøblete å få i første og andre gir, og der var det bremsevæske-lekkasje fra den mener jeg.

Skrevet
22 minutter siden, Werther skrev:

 

Kan lekkasje fra slavesylinder føre til lignende symptomer på E61?

Hadde en Mazda for mange år siden som ble trøblete å få i første og andre gir, og der var det bremsevæske-lekkasje fra den mener jeg.

På E60 så ligger slavesylinderen utenpå girkassehuset, så om det blir lekkasje der så blir ikke clutchplata våt/klebrig. Det kan den bli på biler hvor slavesylinderen er det samme som utløserlageret.

Men om man har lekkasje/ luft i systemet så kan bevegelsen på slavesylinder /utløserarma bli for liten til at clutchen løser ut.

Skrevet

Har ikke fått sjekka det ennda, men ett av punktene på "EU lappen" er Alvorlig foruenset eller sedimentert bremsevæske, så jeg tror kanskje jeg begynner der, bremsene er heller ikke helt tipp topp (klosser foran er gåen, ett annet punkt på kontrollseddel)

Skrevet

Merker at det lager litt mer lyd når jeg trykker inn clutchpedal, ser også at det er dobbelmassesvinghjul på disse, bør jeg belage meg på en høy kostnad her kanskje? 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Haug530D skrev:

Merker at det lager litt mer lyd når jeg trykker inn clutchpedal, ser også at det er dobbelmassesvinghjul på disse, bør jeg belage meg på en høy kostnad her kanskje? 

Definer høy kostnad 😎 får vel kit fra tysk merkevare til 7-10k med dobbeltmassesvinghjul.

Til sammenligning skal Kia skal ha 100k for å bytte komplett, der svinghjulet koster 60k. Billigste på nett er 12k bare for svinghjul (2016 Sportage)

Det er klart, 15k ish for clutch og bytte er penger når bilen nærmer seg 20år...

Ed: priseksempel

https://www.autodoc.co.no/luk/9980810

Endret av PIIIPower
Skrevet (endret)
38 minutter siden, PIIIPower skrev:

Definer høy kostnad 😎 får vel kit fra tysk merkevare til 7-10k med dobbeltmassesvinghjul.

Til sammenligning skal Kia skal ha 100k for å bytte komplett, der svinghjulet koster 60k. Billigste på nett er 12k bare for svinghjul (2016 Sportage)

Det er klart, 15k ish for clutch og bytte er penger når bilen nærmer seg 20år...

Ed: priseksempel

https://www.autodoc.co.no/luk/9980810

Joda jeg er klar over hva vi snakker prismessig her, var bare en billig bil jeg kjøpte og sånn prismessig så skulle jeg i utgangspunktet bruke ca 2-3000,- for å få den Eu Godkjent, jeg gjør alt selv, er heller ikke noe problem og bytte clutch selv sånn sett, så vi snakker kun pris for deler.

Planen var/er og bytte ut ene E87'en jeg har som arbeidsbil.

 

Så er litt usikker på om jeg skal beholde den eller selge den videre igjen.

Endret av Haug530D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...