Gå til innhold

Kjeder du deg bak rattet?

Share

Anbefalte innlegg

En engelsk rapport gjengitt av nettavisen hevder at bilførere som kjeder seg når de kjører, er de som har størst ulykkesrisiko i trafikken.

Bilførerne blir delt inn i fire grupper:

1: Entusiastene som liker å kjøre bil.

2: Unge, uerfarne førere

3: De trege og uinteresserte.

4: De trygge og erfarne.

I følge forskerne utgjør de to siste gruppene minst fare i trafikken, fordi den sjelden tar sjanser.

De to første gruppene, derimot, utgjør en fare når de begynner å kjede seg, og derfor tar sjanser.

Om gruppe 2 sies det:

Den nest største gruppen er forskerne bekymre for, nemlig de unge, uerfarne sjåførene - der det påpekes at en del kvinner havner.

- Sjåførene i denne gruppen utgjør trolig den største risikoen for trafikksikkerheten, ettersom de ser ut til å irritere flest, kjøre fortest og kjeder seg lettest - trolig som en konsekvens av lav kjedsomhetsterskel, skriver forskerne i rapporten.

Ifølge forskerne er dette personer som i stor grad er umulig å gjøre noe med, uavhengig av atferdstiltak.

Hvilken gruppe tilhører du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er 20 år, så er jo fortsatt ung og derfor uerfaren, men alle som sitter på med meg føler seg trygg og min far merket fra jeg startet med øvelseskjøring at jeg har forståelse for trafikkbildet og leser andre trafikanter fort. Har alltid sittet og fulgt med på veien og hva andre gjør fra jeg var veldig liten :) Veldig ofte føler jeg meg utrygg når jeg sitter på med spesielt voksne damer, fordi de som regel kjører så sakte fordi de er usikre og kjører ikke konsekvent og bestemt nok. Er viktig å være klar i sin mening og ikke nøle, men selvfølgelig ha en haug marginer.

Men jeg liker å kjøre bil, så passer inn i gruppe 1 også.

Når jeg kjører i Oslo hvor man 99% av tiden blir liggende bak folk som ikke følger med i speilet og synes det er deres plikt å sperre venstre felt i 80 km/t fordi det er fartsgrensen, så blir jeg fort provosert og kjeder meg. Men istedenfor å kjøre tett opptil å få steinsprut samt lage farlige situasjoner, så bruker jeg fjærnlysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trygge og erfarne entusiaster finnes ikke? Gruppe 3 er kjedelig å møte på for gruppe 1.

Kjeder meg svært sjeldent bak rattet, selv om jeg har kjørt mer inspirerende biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg klarer å velge, står i mellom 1 og 4.

Er litt irritert i trafikken noen gang, er det med folk som er ute i trafikken og har så exstremt god tid. At de ikke skjønner at det er flere på veien, de bruker jo heller ikke speilene, norge er kanskje fullt av kverulanter. Enten bruker jeg langlysene som nevnt ovenfor her, eller så legger jeg meg bare bakpå og koser meg i bilen min og tar livet med ro, høre på radioen og lar være å irritere meg over noe jeg ikke får gjort noe med.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel innrømme at jeg kjeder meg litt om det blir mange turer til heimen på vinteren (20 min i Blazeren er ikke så gøy). Ellers bruker jeg jo å handle i den butikken som er helt i andre enden av byen (30min kjøring) istedet for den som er 2 min unna. Noe jeg vil tro plasserer meg i gruppe 1. ;)

Har og en tendens til å kjøre innom byen en tur (en god mil) når jeg skal fylle bensin på bensinstasjonen på andre siden av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 & 2 passer vel best til meg, siden eg er 21 år og hatt lappen siden eg var 18. Jobber som fotograf i avis, og tar bilder av stygge bilulukker nesten hver uke (av og til dødsulukker..) - noe som fører til at eg tenker meg meir om i trafikken, og sjelden tar sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre skadefrie år bak rattet nå vil jeg også betegne meg med 1,2 og 4! Har fortsatt mye igjen å lære selv om jeg har kjørt bil siden jeg var 12 år :wink: Jeg liker å kjøre bil og blir aldri lei av å sitte bak rattet, men å ta sjanser er noe jeg sjelden gjør! Blir mye mer nervøs når jeg sitter på med kjerringa, ho tror ho er flink til å kjøre og det gjør meg litt nervøs til tider ja :wink:

Har en kamerat som kjører som et svin, men fy faen å flink han er til å kjøre bil også så han er jeg faktisk komfortabel med når jeg sitter på! Så jeg mener det kan gå litt begge veier også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...