Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10037190

Og vær så snill og bli voksne og la være med alle "jamen-jamen-jamen" argumentene deres. DET ER IKKE LOV å kjøre med tåkelys sammen med nærlys eller tåkelys alene i mørket. Get over it!

OK! Det er forbudt, men akkurat det driter jeg syltynnt i! Så lenge bruk av nærlys og tåkelys/kurvelys gir meg bedre sikt så kjører jeg med det så mye jeg vil! i De politikontrollene jeg har blitt stoppet i så har ikke denne lysbruken blitt påpeket en eneste gang!

Slutt så syt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke lov å bruke tåkelys sammen med nærlys. Det står veldig klart flere steder i lovverket. MEN! Hvor står det at det ikke er lov å bruke når det er mørkt? Så vidt som jeg kan se så står det ikke direkte noen steder. Eneste som står er at man skal bruke kjørelys der fjernlys ikke er nødvendig/påbudt. Og siden det ikke alltid er nødvendig selv om det er mørkt, så har man lov til å bruke kominasjonen park.lys + tåkelys..

Problemet til VG er at de hører på politiet, og ikke leser loven. Lovens lange arm vet overraskende lite om loven :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig lysbruk som er skylden i flere titalls dødsulykker hvert år. Har ennå ikke klart å ergre meg over hvilke lys folk bruker, med mindre det er langlys i mørke når det kommer bil imot. Er bare enda en idiotisk regel for å tjene inn penger i statskassen dette her.

Den siste påstanden din har slått meg også, selv om kombinasjonen tåke+nærlys i de riktige situasjonene kan blende mye.

Imidlertid tilfører ikke dette denne debatten noe nytt, og alle argumentene kan nytes i sin fulle prakt i denne tråden: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=96870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt førerkort i en årrekke, og har pr dags dato aldri blitt plaget av at biler i mot med tåkelys/grøftelys/spredere har blendet meg på noen måte. jeg kommer aldri til å få forståelse for denne regelen, men jeg følger da loven fordet.

det er mye mye værre å møte en bil med feiljusterte nærlys. :roll:

dette er en dødfødt diskusjon som har vært oppe i alle bilforum jeg kjenner til utallige ganger, så jeg tror ikke vi kommer lengre her heller i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ikke med tåkelys selv jeg, men blir heller ikke irritert over at andre føler det er nødvendig. Kan vel igrunn med hånden på hjertet si at jeg angrer på at jeg skrev ett innlegg i denne tråden nå, ettersom dette her kommer til å ende i samme lengde som tråden du linker til, eller den fantastiske sykkeltråden vi hadde i fjoråret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg setter konsekvent på langlysene rett i trynet på de som kommer mot meg med kjørelys og tåkelys slått på - enten om det er på dagtid eller kveld/natt. Eneste gangen eg ikkje gjer det er når det er veldig mye tåke ute, eller farten er lågere enn 30km/t.

Så dere får banne så mye dere vil når dere ser ein blå e60 svi ut øynene deres :twisted::) - OM dere kjører med tåkelys og kjørelys. Det er ulovlig, av ein grunn - og den grunnen er at det blir for mye lysmengde, som igjen blender motgående trafikk.

Til dere som skriver at dere ikkje blir blendet, kjører dere SUV eller pickup ?

...eg blir iallefall blendet når eg sitter i min bil - såpass mye at det er irriterende, og i mørket er det farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg setter konsekvent på langlysene rett i trynet på de som kommer mot meg med kjørelys og tåkelys slått på - enten om det er på dagtid eller kveld/natt.

Så dere får banne så mye dere vil når dere ser ein blå e60 svi ut øynene deres :twisted::)

Ja, da er du jo mye bedre... :roll:

OM dere kjører med tåkelys og kjørelys. Det er ulovlig, av ein grunn - og den grunnen er at det blir for mye lysmengde, som igjen blender motgående trafikk

Man blender ikke motgående trafikk, men derimot seg selv. Man lurer også seg ved at man flytter blikket der lyset er, altså rett foran bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM dere kjører med tåkelys og kjørelys. Det er ulovlig, av ein grunn - og den grunnen er at det blir for mye lysmengde, som igjen blender motgående trafikk

Man blender ikke motgående trafikk, men derimot seg selv. Man lurer også seg ved at man flytter blikket der lyset er, altså rett foran bilen.

Jo, det blender motgående trafikk ved f.eks. regnvåt vegbane på steder uten vegbelysning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg setter konsekvent på langlysene rett i trynet på de som kommer mot meg med kjørelys og tåkelys slått på - enten om det er på dagtid eller kveld/natt. Eneste gangen eg ikkje gjer det er når det er veldig mye tåke ute, eller farten er lågere enn 30km/t.

Så dere får banne så mye dere vil når dere ser ein blå e60 svi ut øynene deres :twisted::) - OM dere kjører med tåkelys og kjørelys. Det er ulovlig, av ein grunn - og den grunnen er at det blir for mye lysmengde, som igjen blender motgående trafikk.

Til dere som skriver at dere ikkje blir blendet, kjører dere SUV eller pickup ?

...eg blir iallefall blendet når eg sitter i min bil - såpass mye at det er irriterende, og i mørket er det farlig.

da er du jo langt under n ivået til de som kjører med tåkelys og kjørelys samtidig, da er du tilbakestående [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pr dags dato ALDRI irritert meg over andres lysbruk. Å kjøre med tåkelykter ser jeg heller ikke på som noe problem. Når folk kommer med flombelysning, av både lovlig, og ulovlig sort, tar jeg alltid blikket bort derifra. Under mørkekjøringen for 7år siden lærte jeg nemlig at man aldri skal stirre på lysene til møtende bil. Man har vel heller ingen plikt til å dimme ned, dersom man mener en selv ikke har nok sikt? F.eks i venstresving vil jo lysene uansett lyse på skogen... (Jeg dimmer alltid ned ja).

Å bruke en taktikk som å slå på alt av lys fordi den du møter bruker feil lys er jo helt på vidda..

Tenk om du faktisk hadde blendet vedkommende da, og han har kjørt rett i deg?? Da hadde den metoden plutselig ikke vært så kul lengre....

Ettermonterte xenon ser jeg heller ingen problemer med. Om lysene er feil stilt, pærene alt for skarpe og antall lys alt for mange er det akkurat like jævlig som å møte en org SUV med lysene i hodehøyde til sjåføren i en personbil. Men jeg hater ikke SUV`er av den grunn...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...