Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste forleden at gjennomsnittlig årlig verditap for bruktbil er ca 7%. Man kan vel anta at dess dyrere bilen er, dess større prosent er verditapet.

Det er vel også en langt høyer tapsprosent på nybil enn på nyere bruktbil.

Om vi tar utgangspunkt i nyere bruktbil med prisleie 300-500'.

Hva vil dere anslå årlig verditap vil være med normal kjøring, normal servicefrekvens og ingen skader (15k pr år)

Dersom noen har erfaringer med konkret verditap og har lyst å dele, så gjør gjerne det.

Hørte nettopp om en som kjøpte en nyere 3-serie, hadde den i 18 mnd fikk innbytte (ran på høylys dag som vanlig), og der forhandleren solgte bilen igjen omtrent på dagen - med ca 10% omregnet årlig verditap. Om vi overfører til modellen med 7% som utgangspunkt så burde den bilen etter 18 mnd være verdt ca 296'. Den ble solgt for 280', hvilket betyr at årlig verditap på bilen var 10%. MEN fyren godtok innbytte, så isolert sett så var det årlige verditapet på bilen hele 18%(!) for det eksempelet om man da ikke evt skal begynne å ta med rabatter på bilen han byttet til.

Men uansett, dere skjønner tegninga her. Tror dette er et tema som kan interessere de fleste BMW-eiere.

Skrevet

Årlig verditap på en ny bil i dag avhenger veldig av pris. Men 50-80.000,- i gjennomsnittet er ikke unaturlig, spesielt de første to-tre årene.

Skrevet

530daten jeg hadde tapte seg 110'K på litt over 2 år, da ved innbytte. Men fikk en fair pris på den.

Kjøpte den på 150K km og bytta inn på 199K km.

Vil tro litt dyrere biler fort taper seg 50K i året.

Skrevet

Min e60 530d 2004mod kostet 1.2 millioner ny - nå er den verdt litt over 300 :) Life sucks ....

Biler generelt taper seg mye de første årene når den er ny, som ein skrev over her. Deretter retter det seg mer ut .. Men antall KM, eksteriør og interiør stand har jo mye og si - og ikkje minst at ein følger servicer og får de stempla i serviceboka.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å gi en tommelfingerregel. Men kjøper du en nye eller nyere brukt bil er 7% for lite. Rundt 12 % er riktiger da. Kanskje 10, år nr 2, og 7-8 årene etter det. 10% margin ved innbytte må du også beregne ved siden av det!!!

Min bil er 9 mnd gammel nå og er lagt ut tilsalgs 200 000 lavere en det den koster ny. Dvs 'rare' biler taper seg mer.

Skrevet

huff ja... ser jeg har tapt over 100.00 på min nå hvis jeg bytter den inn, vel og merke med de hjul og hartge justeringen med beregnet, og jeg har hatt den siden des 2009 og fikk den billig siden det var utstillingsbil, så ut i fra listepris blir tapet enda større på ett og ett halvt år. :? Dyrt skal det være gitt, vurderte akkurat å bytte inn i en e91 320d x-drive med alt, men fant ut at det er bedre å vente til ny 3serie kommer da man antagelig ville ha kjøpt den uansett.

Skrevet

Fikk mye nytting informasjon om emnet når jeg var hos BMW-forhandler.

Fikk en listepris på min bil ut fra forhandler (369.000,-)

Fikk inbyttetilbud (320.000,-)

I tillegg fikk jeg et tips om hva jeg burde annonsere for i det private markedet (359.000,-)

Bilen ble kjøpt fra forhandler for 422.000,- for halvannet år siden og er kjørt 96.000 km.

Dette gir en viss pekepinn

Dette gir et årlig verditap på 8,5% om man ser utpris fra forhandler på min bil (525dat 05-mod)

Skrevet

Ca 50% fall i forhold til nypris etter 5 år går igjen ganske ofte.

Imidlertid har ekstrautstyr en klar tendens til å falle fort og mye i verdi - samtidig som mangel på enkelte typer ekstrautstyr kan gjøre det ekstra vanskelig å få solgt.

En helt ny bil vil også tape seg 15-20.000 kroner ekstra idet du kjører den ut av butikken siden det må betales omregistreringsavgift til staten (med mindre den omregistreres igjen innen 2 måneder).

Siden kostnaden til omregistrering må regnes inn i totalkostnaden, og dermed påvirker verditapet, flater verdifallet ut med tiden siden omregistreringsavgiften synker etterhvert som bilen blir eldre - selv om arbeidet med å registrere en bil over på en ny eier er akkurat det samme.

Ja, der er den typen statlig logikk du antagelig må være arbeiderpartimedlem for å forstå. :P

Skrevet

Ekstrautstyr får man som regel lite igjen for i kroner og ører, men bilen kan være vesentlig lettere å selge med det riktige utstyret. Jeg synes imidlertid at folk legger alt for mye vekt på ekstrautstyr. Det er iallefall ingen grunn til å kjøpe bestemt ekstrautstyr kun fordi man er redd for hva som ellers vil skje den dagen bilen skal selges. Dette regnestykket går garantert ikke opp.

Et annet viktig poeng mange glemmer er bilens bruksverdi vs. salgsverdi. I et presset bruktbilmarked vil mange bruktbiler i relativ forstand ha en for lav salgsverdi i forhold til en... la oss kalle det objektiv bruksverdi. Altså bilens objektive bruksverdi blottet for snobberi og fjollete nykker. Vi har sett dette mange ganger der f.eks en fornuftig E39 selges til en alt for lav pris fordi den kun er en 520i og/eller har standard stoffseter. Bilen blir jo ikke dårligere kun fordi den har stoffseter og det er ingen grunn til å betale mer for en identisk bil med skinnseter hvis den bilen teknisk ikke er like god. Mange går seg bort i dette vilnisset og bruktbilforhandlerne spekulerer selvfølgelig i fenomenet.

  • 3 weeks later...
Skrevet

vel for min del blir det bare tap....selv på eldre biler.

kjøpte en 92 525ixa med alt utstyr for 100 000- solgt 1,5år senere for 45 000-

pluss div av 3-serie, ny subaru..osv

nå prøver jeg og selge 2001 e39 m-sport kjøpt for under et år siden for 160 000-

mye påkost !!!

er heldig om jeg får 100 000- virker det som..

lite brukt og mye påkostet..... alltid :oops:

tror jeg har et tap på biler på 300 000- totalt på 6 biler.....

nest største innvesterningen i livet etter hus...........

sånn er det bare......har spist mange kameler... :mrgreen:

Skrevet

huff, kjipt å høre om dette.

Eneste "morsomheten" jeg kan komme med angående biler og ekstrautstyr, var da jeg pratet med en pensjonist som eier en 2 dørs e30 320 jeg prøvde å kjøpe av han..

Han fortalte at den gangen, kjøpte han bilen med takluke, fordi forhandlerene mente at det økte salgsverdien på bruktmarkedet....

Det kan virke som mange trodde på det, for stort sett alle e30er jeg har sett har hatt takluke :P

Gud vet hva det kostet ekstra i 1986, men jeg har eid 6 e30er og alle har hatt luke unntatt en.

Ellers er jo nybilkjøp penga ut av vinduet... Det veit alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...