Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Fineste motorlyden there is:

Den manta'en er bare skamrå, men motorlyden høres bare teit ut syntes jeg....

Høres ut som en fjernstyrt EL. bil med dårlige plastikk-drev :roll:

Men det funker tydlighvis bra :wink:

Mener at vw laget en motor til golf med turbo og kompressor for noen år sia...

Skrevet

popp off ventilen som mange kaller den slipper ut trykket til turboen når spjeldet stenges. Den blir åpnet med vakumet som naturligvis blir i innsuget når spjeldet stenges. Den har som funskjon og skåne turboen. Turboen får en veldig brå redusering i turtall når luften pluttselig møter veggen(spjeldet). Att luften snur og tvinger turboen til og gå baklengs er bare tull. der som skjer er bare att luftflowen pluselig stopper, lyden som blir uten ``dump`` kalles surge. dette forekommer lett forklart ved att turboen lader mye og det er lite luftflow. Noe som naturligvis skjer når spjeldet stenges. Mange sier att ved bruk av dump får du mere respons når du girer pga turboen spinner under giring. Jeg har prøvd med og uten dump på flere biler og aldrig merka forskjell. :)

Skrevet

Men da kan jeg være litt dum å spørre hva turbo lag er og hvordan det fungerer samt kobles opp? :D Vet at det er noe som holder på trykket slik at du slipper å bygge nytt trykk. Men aldri skjønt hvordan og hva det er som gjør det :P

Skrevet
popp off ventilen som mange kaller den slipper ut trykket til turboen når spjeldet stenges. Den blir åpnet med vakumet som naturligvis blir i innsuget når spjeldet stenges. Den har som funskjon og skåne turboen. Turboen får en veldig brå redusering i turtall når luften pluttselig møter veggen(spjeldet). Att luften snur og tvinger turboen til og gå baklengs er bare tull. der som skjer er bare att luftflowen pluselig stopper, lyden som blir uten ``dump`` kalles surge. dette forekommer lett forklart ved att turboen lader mye og det er lite luftflow. Noe som naturligvis skjer når spjeldet stenges. Mange sier att ved bruk av dump får du mere respons når du girer pga turboen spinner under giring. Jeg har prøvd med og uten dump på flere biler og aldrig merka forskjell. :)

Den vil faktisk snurre baklengs jo.. Ikke nødvendigvis ved 0,1 bar men med litt trykk så gjør den det jo,

Ang turbolag: Turbolag er et uttryk som beskriver tiden det tar fra du trykker på gassen, til turboen spoler opp og det skjer noe.

Jo større turbo, jo mer lag. Veldig enkelt fortalt

EDIT: Den vil ikke snurre baklengs som å bytte retning, men den vil stoppe og bremses ganske raskt. sliter på turboen

Skrevet
Twinturbo er når man 6 ,8 eller 12 sylindre. Det skal mye eksos til for å drive to turboer, og en 4`er tror jeg har vanskelig med å utnytte fordelene av to turboer? mulig jeg tar feil her..!

Balder, det du snakker om er Biturbo , og det er noe helt annet. da har man en liten turbo og en stor. Den lille hjelper deg "i gang" mens den store blåser på når man kommer lenger opp i registret :) Twinturbo, der blåser begge hele veien.

Ikke riktig.

Alpina B10 biturbo har to like store turboer som ladder sammen. Supra og Rx-7 har en liten og en stor, Twinturbo! Og hvor mange sylindre motoren har spiller ingen rolle, det er størrelsen på turboene som i størst grad bestemmer responsen. Videre så kan man jo blande inn kompresjon, kammer osv, men det ser jeg ingen grunn til. :)

Skrevet

Den vil faktisk snurre baklengs jo.. Ikke nødvendigvis ved 0,1 bar men med litt trykk så gjør den det jo,

Ang turbolag: Turbolag er et uttryk som beskriver tiden det tar fra du trykker på gassen, til turboen spoler opp og det skjer noe.

Jo større turbo, jo mer lag. Veldig enkelt fortalt

EDIT: Den vil ikke snurre baklengs som å bytte retning, men den vil stoppe og bremses ganske raskt. sliter på turboen

På hvilket grunnlag kan du si at turboen begynner og snurre baklengs? Turboen går lett 100000 o/min. Vist den har stoppet på ett brøkdels sekund og skiftet retning, får så og akse opp til 100000 o/min igjen. det har ikke turboen tålt. Jeg har kjørt på årsvis uten dump og ikke havarert en eneste turbo. :)

Skrevet

Kom over dette i et forum om folk som monterte dumpventiler på orginale turbomotorer. Har dette ikke noe for seg?

Opprinnelig skrevet av Tommy Schønberg

poppoff er en overtrykksventil som sitter på trykkrøret til motor

enten som sikkerhet for å ikke overlade

eller plombert på et spesielt trykk,som er max tillatt i en spesiell klasse

mye brukt på 80tallet i rallycross og baneracing

avlastningsventil \ bypassventil \ resirk.ventil !!

dvs.en som slipper luften inn i systemet igjen!

sett heller på et stort åpent filter ,så får du lyd....,en kul lyd !!

(k&n ol. som er fulle av olje har en tendens til å ødelegge luftmassemåler)

dumpventil:

dette gir en fjollete puffelyd når du girer,ja!!

,men bilen går jo mye dårligere,gjør ikke det noe ???

så fort ecu har regnet ut at det er noe feil i systemet,setter den taktventil

(den som styrer turbotrykket) ned fra 99% til aldri over 67%

(nei,du kan ikke se det på ladetrykket,men på hvor lenge der er høyt)

men det er fortsatt et problem igjen:

ecu sitt viktigeste instrument for å styre motoren er luftmassemåleren !!

denne har kalibrert bensin mengden til den luft som har passert......

,men denne slipper jo den jæv...ventilen ut !!!!

dvs.all bensin som er tenkt til denne luften går jo rett igjennom uforbrendt!

denhavner i katalysator,og tetter\brenner denne

,men herregud ,det blir jo en "kul" lyd................eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...