Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke akkurat ukjent fra BMWs side at modellbetegnelsene overhodet ikke stemmer med faktisk volum. Denne forvirringen går mot nye høyder når N52 (X1 xDrive28i) motoren nå er bekreftet død og blir erstattet av en helt ny 2,0l 4 sylindret twin turbo motor...

Vel.. Nå har vi altså X1 xDrive18i som er en 2,0 liters motor, en xDrive25i som er en 3,0 liters motor og nå en xDrive28i som er en 2,0 liter.. Forstå det den som kan.. Lite moro å handle en xDrive28i for så å vise fram at man har en 2,0 liters motor... Denne utviklingen liker jeg ikke - kan ikke se for meg at det skulle vært vanskelig å finne en passende modellbetegnelse for en ny 2,0 liters motor. Hva med en xDrive20i, eller xDrive20iS/si for å symbolisere at det dreier seg om noe annet enn en sugemotor?

http://e84.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=477885

Skrevet

Er jo tydelig at markedsavdelingen har en finger med i spillet, men er egentlig volumet så viktig at det må gjenspeiles i modellbetegnelsen? De heter jo ikke 1,8 eller noe, så det er jo bare et navn.

Forøvrig registrer jeg at BMW har blitt audi. Turbo og 4wd på alt. Blæh.

Skrevet

det at de kaller en 2 liter turbo for 2,8 liter er vel pga den omregningsfaktoren som brukes i racing der turbobiler kjører mot NA biler som har mere kubikk, den gamle BMW 745 turbo hadde vel heller ikke 4,5 liter men en 3,4 liter

Skrevet
Er jo tydelig at markedsavdelingen har en finger med i spillet, men er egentlig volumet så viktig at det må gjenspeiles i modellbetegnelsen? De heter jo ikke 1,8 eller noe, så det er jo bare et navn.

At det er xdrive på modeller med mindre motorer er jo et veldig stort pluss!

Skrevet

At det er xdrive på modeller med mindre motorer er jo et veldig stort pluss!

Fint for de som ønsker det, sålenge de ikke går bort bra bakhjulstrekken! Frykter det vil skje :cry:

Skrevet

Det er vel snart bare MB BMW og Lexus som kommer med bakhjulstrekk, det er som kjent billigere å produsere en biler med framhjulstrekk og jeg er redd for at også BMW etterhvert vil gå over til dette

Skrevet

Det er ingen tvil om at det har vært mye rot fra BMW sin side hva gjelder omrokkeringer i modellbetegnelser, men jeg mener nå allikevel at det blir feil å fjerne den største 3,0 literen i en X1 for å gå over til en turbomatet 2,0 liter. I så måte hadde det vært mye bedre om det ble introdusert en xDrive20i/20si/23i og fortsatt holdt på N52 motoren. Jeg undrer på hvordan dette vil smitte over på blandt annet F10. Vil vi få en 528i med 4 sylindret 2,0 liter og en 523i med en 6 sylindret 3,0 liter..?

Skrevet
Det er vel snart bare MB BMW og Lexus som kommer med bakhjulstrekk, det er som kjent billigere å produsere en biler med framhjulstrekk og jeg er redd for at også BMW etterhvert vil gå over til dette

Ikke så lenge de skal være kjent for gode kjøreegenskaper og sportslighet.

I hvertfall ikke 3-serien.

Skrevet

En el-motor i hvert nav tror jeg heller blir BMW's store omleggning i drivlinjer om noen år, enn at de går over til forhjulstrekk. Muligens sett bort fra evt. småbiler de måtte komme med de neste årene.

Skrevet
jeg mener nå allikevel at det blir feil å fjerne den største 3,0 literen i en X1 for å gå over til en turbomatet 2,0 liter. [...] Vil vi få en 528i med 4 sylindret 2,0 liter og en 523i med en 6 sylindret 3,0 liter..?

Har vi egentlig noen som helst grunn til å tro at 523i vil fortsette å kjøre rundt med en rekkesekser hvis 528i får en turbomatet rekkefirer? ;)

Noe sier meg at den billigste bensinutgaven av 5-serien kan komme til å bli billigere å kjøpe i Norge, siden en to-liters rekkefirer vil kunne slippe ut mindre CO2 enn en tre-liters rekkesekser.

Dette ser selvsagt også motivasjonen til BMW bak en omlegging til mindre, turbomatede motorer - i.e. krav fra myndighetene til bilprodusentene om at nye biler må slippe ut mindre avgasser. :-|

Skrevet

Jeg tipper at 523i evt. blir en effektredusert variant av den samme rekkefireren på rundt 180 HK. Dette er en utvikling som har vært varslet i et par år. Trenden på kontinentet er at folk downsizer både når det gjelder privatbiler og motorer. Leasingbiler og firmabiler (eller biler der andre enn deg selv betaler) kan imidlertid gjerne være litt påkostet. Årsaken til denne utviklingen er en blanding av et slags miljøfokus og høye skatter/avgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...