Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Men konkretiser gjerne hva du ønsker å oppnå.

Edit: Ikke ment som kritikk altså. Mer for å få tankene i gang. Jeg har ikke satt meg veldig inn i lpg, men har vært drevet litt med vann insp, og kan dermed også en del om met innsp.

 

Tar ikke svaret som kritikk :) . Spørsmålet mitt går like mye på hva jeg/vi som kjører diesel kan oppnå.

om en slik mod kan gi meg/oss 20-30% effektøking på toppen av alle andre mods er det kanskje noe jeg ønsker å prøve.

for andre er dette kanskje en veldig fin mod for å spare drivstoffutgifter og miljø for de som tenker på slik,

 

vanninjection ser jeg ikke stort behov for med mindre man sliter med tenningsbank og høye tempraturer. 

behovet for dette kommer vel mere på sin plass når man skal trimme de nye bensin turbomotorene med lite trimmevennlig komp når man skal øke ladetrykket.?

 

Et annet alternativ er lystgass men med en pris på 100 lappen vær gang man vil "dra på litt" blir for dyrt og tungvindt med påfyll. lpg står på hele tiden.

 

for å svare konkret på hva jeg vil oppnå er det videre trimmimg av m47 som er målet mitt, men ikke tanken bak innlegget.

lpg som et tillegg og ikke erstating er min tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke "tenningsbank" på diesel på samme måte som bensin, men man kan få noe som minner. Dette skyldes da for mye og tidlig trykkøkning ift veivpos.

Vann har absolutt sin plass på diesel når du har trimmet "langt nok", ettersom det da nettopp er temperatur en sliter med. Jeg bruker det dog kun til å redusere temp, ikke til å "hente mer effekt". Og det er her det hele blir mer interessant.

Den største grunnen til at man henter mer effekt med ymse heksemiksturer er at man endrer trykkutvikling ift veivpos, og man "avanserer" denne. Da henter man mye effekt, spesielt på diesel med ladeluft. Man hvorfor? Og vil det fungere likt på en trimmet motor? Osv.

Hvis du leser innlegget på første side, og delen om forbruk så vil du forstå litt mer av hva jeg mener. Disse løsningene henter altså mye av effekten kun fordi motorene originalt er justert med veldig sein innsp, og dermed "sein" trykkutvikling og peak trykk. Å justere dette så det blir mer optimalt er en bra greie, og gjøres ved å justere "innsp start tidspunkt". Og her blir det da brått litt skummelt, hvor mye avanserer lpg innsp? Hvordan blir dette ift org eller justert innsp start? Hvordan vet produsenten av lpg kittet hvordan din motor er innstilt? Osv.

Disse 20% som mange snakker om er altså ofte basert på originale innsp start tabeller, eller biler med veldig lang innsp durasjon (trimmede amerikanske biler). Jeg mener derfor at på en trimmet bil (som er gjort på en bra måte), hvor du skal ha ut mer effekt, må man inn å logge sylindertrykk mot veivpos. Videre så skal dette systemet gjerne ta hensyn til alle de parameterne som ecu tar, og det gjør de ikke. Ecu mister også muligheten til å ha full kontroll over motor, for ikke å snakke om hva som skjer med VNT innstillinger eksempelvis.

Poenget mitt er ikke at man ikke kan hente noe effekt, for det kan man nok i de fleste normale tilfeller, men et slikt system bør jo samkontrolleres med alle andre innstillinger på motoren, hvilket det ikke gjør.

Det er altså mye bedre å kalibere motoren sin korrekt i utgangspunktet. Dersom du tenker at man har x effekt ved "alt man greier på motorsiden", og vi nå skal få x+20%, så bør du vurdere hvordan disse 20% kommer til i utgangspunktet. Man kommer nemlig ikke utenom det å da øke belastningen på motor, og om man har bestemt at z peak sylindertrykk er max vi vil kjøre på, så forandrer jo ikke dette seg fordi om man tilfører noe annet enn diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan hjelpe meg ? Legger ut på ny....

Den dagen vi henta bilen så var bilen veldig bra på tomgang , den nykka forsatt men mye mye mindre. Bilen har blitt værre etter hver dag som går...Den Forandrer seg på tomgang , noen ganger sviver den ok andre ganger ikke. Har prøvd så og si alt! Kan det være registeret som har hoppet 1 tann eller det er slakt ? Røyker jævligt ut av veivhusventilasjonen!Den nykker kun mellom 1300rpm - 2200rpm ( har fult ladetrykk ledig på 2200rpm ) Nykker litt på 2giret , veldig mye på 3giret og av og til på 4 giret. Aldri i 5giret eller 1giret. Har turbo trykks måler i bilen og når den nykker beggyner måleren og hoppe etter hvert som den lader. Akuratt som når den beggyner og lade så slipper den igjennom litt ladetrykk. Gass responsen er egentligt veldig dårlig på lavt turtal føler ikke bilen går som den skal heller. Kan nevne på ny hva som er gjort , ny turbo , nye pakninger til turbo , ny intercooler , blenda egr ifra eksos manifoil til egr , hatt komp test på den ( ok ) , hatt diagnose , målt alle verdier ( ok ) , alle dysene er nye ( var lekkasje i 2 av dem ) , hatt ute dieselpumpe 2 ganger .... Beggyner og bli temmelig lei denne bilen ...

Er forresten en bmw 325 tds 1995model til dere som ikke har sett mine tideligere meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg trenger hjelp fort.

 

Jeg har en bmw 320 td compact 2002 mod. med 150 hk og 330 nm.

 

så er problemet:

 

jeg var på opel og skiftet diesel filter siden vi ikke har bmw  her i byen.

og når jeg henta bilen så gikk den vesentlig dårligere etterpå, så jeg gikk og klaget de vistte ikke hva som var gale men kunne bestille en ny filter og bytte.

så jeg gjore det men uten noen hjelp. bilen var like treig. så jeg fikk en ny mekaniker til og se på bilen og han mente det var luftmengdemåleren som var gåen.

så jeg bestilte en ny, men det hjalp ikke bilen ble heilt treig. fikk den ikke opp til 60 km/t en gang. blien dro ikke i det heile tatt. så vi koblet ut kontakten og bilen var nesten som normal altså før problemene opp sto. noe som var rart.men fant ut at den måtte programeres noe som viste seg og være vanskelig siden inngen hadde utstyr til min type bil. men fikk gjort det til slutt. men bilen ble bare enda treigere, når kontakten er i så er max farten de første 100 meter 40 km/t selv om jeg trykker speden heil inn. bilen kommer seg opp etter  noen minuter men er dau uansett. så jeg tok ut kontakten på måleren igjen siden jeg ikke kan kjøre med så dau bil. men de viste seg at den ble treig da også. bedre en med den i men veldig dårlig uansett.hadde bilen på diagnose og den viser ingen ting.turboen uler litt for mye en normail sa de på bmw, men den funker.men det føles ut som den ikke slår inn i det heile tatt. noe som er rart for når kontakten er ute så går den litt bedre.jeg har noe lekasje i fra dysene så vet ikke om det har noe og si. men det burde de på bmw sett når bilen var inne.så trur ikke feilen ligger der. har vert på 5  verksteder uten noen hjelp og få...

 

håper virkelig noen her vet hva som kan være galt for jeg er heilt tomm for ider. og har ingen kunnskap om biler. jeg kjøpte bilen for 4 mnd siden så vet lite om bilen

har kjiftet olje og olje filter og luft filer.

 

vet ikke om han første mekanikeren programerte bilen på nytt altså hjærnen på bilen,. så bilen vet ikke hvordan den skal reagere når kontakten er i. men når kontakten er ute så går bilen i sin egen nød programm og kjører litt bedre. og eventuelt hvor mye det koster for ny hjærne til min bil.

 

TRENGER SERIØST HJELP!!!!

 

Mvw

 

Fortvilt Bmw eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn på et verksted som kan logge data under kjøring. Du må finne ut om du mangler luftmengde, turbotrykk, dieseltrykk eller hva det henger i. Det er ikke alle feil som lagrer en feilmelding. Du må finne hva det henger i og så går det ann å begynne å leite etter feilen i motorom.  

 

At en luftmengdemåler tar kveld akkurat samtidig som bilen er på verksted for å bytte dieselfilter høres veldig lite sannsynlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 02" 530dat som er tunet av Dieselpower til ca 240hk og 550nm, men føler av å til at bilen ikke går som den skal (kjenner godt når den går som den skal!).

Er tatt service (alt av filter er byttet, sitter KN filter i), også har jeg byttet LMM, men ingen forskjell. Har også byttet 2 dyser, så de er i orden.

Noen som har tips om hva jeg kan sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt tips. Har en 530d e39 preface som eg ska bygge ny eksos på, fjerne katalysator og bakerste lydpotte :) sette på dieselstuss osv. Men det eg lurer på, er vell 2,5" på orginalt, skal eg bare beholde den dimen? Eller skal eg gå opp til 3"? Bilen er mappet om visst det ska ha noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...