Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

når den er kald så er den litt vanskelig og starte.ikke mye.. men den fusker i noen min under kjøring. og og turtallet hopper litt opp og ned i noen min. når den er varm så blir den noe tregere en på kald motor. og når bilen blir kjørt i 1 time så blir den bare tregere og tregere. når jeg var på verksted så nevnte jeg om det kunne være diesel pumpa. men de hadde ikke utstyr for og teste den..hmm.. kan det være så enkelt som at baterie er dårlig? eller vifte reimen for den bråker noe jævelig undrer kald motor. men etter 5 min så forsvinner lyden. faen denne bilen er full av feil. !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok diagnose på lokalt verksted toyota. de sa at det ikke viste noen feil.. så vet ikke om de hadde dårlig utstyr eller noe.. fikk beskjed at jeg skulle bare kjøre bilen til det kom opp flere feilkoder eller bilen stoppa heilt da vet de hva feilen er.. er jo heilt galskap.!!! så må ta den en dag til bmw. men er langt i fra meg. så hvist det ikke viser noe så er det litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Bavaria verksted vil kunne logge verdier under kjøring så om det ligger feilkode eller ikke bør ikke bety så mye. Med alle de rare symptomene som den bilen din har så må jo en oppegående Bmw mekaniker finne ut noe ved avlesing av live data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det det er jo det jeg trur også. men så langt har diagnose vert uten nytte. toyota verkstedet hadde bilen kobla til son diagnose greier under kjøring også. det kom opp noen feil men det var bare for de jeg hadde kobla ut luftmengdemåleren for og teste og EGR.  de ble sletta. for var ikke feil  der.  for det er egentlig 3 giret som er verst kommer opp i 100 km/t og det tar tid. så føles det ut som bilen blir kvelt. etter bytte til 4 så får den noe drag opp til 120km/t så skjer det samme igjen. bilen dabber av. bilen har jo 330 nm standard  så man skal jo kjenne draget. gjorde det i vertfall før. så tok turboen kvelden,bytta den bilen dro  litt bedre men så kom  etter  noen uker den DDE greia. når jeg løser en problem så dukker det opp en ny. angre sykt på at jeg kjøpte bilen men for seint nå. når bilen ble kjøpt i sommer så gikk den som en drøm . den dro noe så sykt. men så begynte den og dabbe av for hver månde og uke som går. akuratt nå så må jeg ha en tuning boks kobla til. for uten den er det lit skumelt på veien. får den ikke opp i fart i tide, og ja har prøvd uten boksen også men DDE er forsatt der. hehe bilen drar mye dårligere nå med boksen i en når jeg kjøpte bilen. noe som er rart. så boksen å stå i til jeg løser eller finner problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke nødvendigvis ikke opp som en feil men som et avvik mellom verdien som bilen ber om og den faktiske verdien. Derfor må en lese live data mens en kjører, aller helst en som kjører og en som leser av data. En typisk slik feil er dårlige vacumslanger. Da vil f.eks bilen be om 1.2 bar ladetrykk men pga masse vacumlekkasjer vil den bare greie 0.9 bar. Dette gir ingen feilmelding og når du stopper bilen finner du ingen spor bortsett fra at bilen føltes lat idag. 

 

Derfor må du se det mens det skjer live derfor "live data"  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta opp telefonen av lomma, ta en film på ca 15 sekunder, bruke kabelen du sannsynligvis også lader telefonen med til å koble telefonen til pc, laste opp videoen på YouTube feks, poste video her? Tar omtrent 1 minutt, mye lettere enn å sitte og gjette hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2004 E46 320dAT. Bilen har vært litt tungstartet når den har stått noen dager og det er kaldt ute, minusgrader. 

Byttet idag glødeplugger, men sjekket alle og de virket fortsatt. 

 

Kan det være en eller flere injektorer som gjør at den er vanskelig å starte? Merker at motoren vibrerer litt kraftig de første 2-3 sekundene etter den starter, og den vibrerer litt ved maks pådrag over 3500-4000 omdreininger. 

 

Bilen har vært på diagnose på to forskjellige verksteder (Furubakken og Grødums Auto) og ikke funnet noen feilmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2004 E46 320dAT. Bilen har vært litt tungstartet når den har stått noen dager og det er kaldt ute, minusgrader. 

Byttet idag glødeplugger, men sjekket alle og de virket fortsatt. 

 

Kan det være en eller flere injektorer som gjør at den er vanskelig å starte? Merker at motoren vibrerer litt kraftig de første 2-3 sekundene etter den starter, og den vibrerer litt ved maks pådrag over 3500-4000 omdreininger. 

 

Bilen har vært på diagnose på to forskjellige verksteder (Furubakken og Grødums Auto) og ikke funnet noen feilmeldinger. 

merker du noe forskjell på bilens respons . om bilen går noe dårligere eller noe sånt? dårligere gass respons? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker du noe forskjell på bilens respons . om bilen går noe dårligere eller noe sånt? dårligere gass respons?

Nei, den går egentlig veldig bra sett bortifra det jeg nevnte i forrige post.

Sent from my iPhone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ny på dette forumet, og ser at det er mange som sitter på mye kunnskap om disse motorene så jeg tenkte det var vært å spørre her.

 

Jeg har en 97 mod 525 TDS (M51 motor med 143hk) med 319000km på telleren som har et merkelig problem. Det kom plutselig, ikke gradvis.

Den er for det første relativt tungstartet, den ryker også noe voldsomt, går stygt og må liksom lirke den opp på turtall for i det hele tatt å få den til å holde seg på tomgang. Det som er rart er at over 2000omdr går den helt som normalt. Jeg har byttet glødeplugger og testet en annen luftmassemåler, uten at det gjorde noen forskjell. Har forøvrig også lagt merke til at det drypper fra toppen av dieselpumpa. Noen her som har vært borti dette problemet?

Endret av JFinken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lurte på om noen vet hvor mye det koster og bytte alle vakuumslange  på en 320 td. og eventuelt hvor mye tid det tar på verksted?

hadde gjort det selv men har ikke verktøy til og ta av manifoldet til og komme til vakuumslangen siden de ligger under der.

har sett på nettet men finner ingen sett med vakuumslanger siden jeg vil bytte alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lurte på om noen vet hvor mye det koster og bytte alle vakuumslange på en 320 td. og eventuelt hvor mye tid det tar på verksted?

hadde gjort det selv men har ikke verktøy til og ta av manifoldet til og komme til vakuumslangen siden de ligger under der.

har sett på nettet men finner ingen sett med vakuumslanger siden jeg vil bytte alle sammen.

Ring et verksted og spør, så slipper du at folk skal tippe på prisen. Du kjøper gjerne i meter, av hver type du skal ha.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...