Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

min kjære trofaste 2001 530d har nå begynt å kødde for alvor :(  starta med at bilen ble tungstarta på varm motor, hvis motoren er varm og den har stått i ca 15min, så starter den ikke i hele tatt før temperaturen er nede på det blå feltet. På kald motor starter den med en gang. Sjekket feilkoder, og de var da: 

 - Map-sensor, 

 - railtrykk (ved oppstart, stod det),

 - kjølevifte.

 

Slettet de i går, og da gikk bilen veldig fint, bedre enn den har gjort på lenge. Men når jeg skulle ta en forbikjøring i dag så mista den plutselig kraft og glødelampa begynte å lyse. (+skriften DDE, så veit ikke om bilen savner å kjøre E6 eller er glad i rompa si...) 

Feilkodene i dag var da: 

 - 778 Trykkomformer ladetrykkregulering - reguleringsavvik

 - 1152 kjølerviftestyring - avbrudd

 - 4496 rail-trykkovervåkning - reguleringsavvik

(ble brukt forskjellige diagnoseutstyr, så veit ikke om 778 er map-sensoren, eller noe annet?)

 

Hvor skal jeg starte?

Endret av Ådne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dieseltråden står det at start problemer på varm motor er som oftest for høy indre lekkasje i dyser.

Men om problemet kom helt plutselig, så vet jeg ikke.

 

Men uansett så er det greit å sjekke livedata på railtrykk ved oppstart og pådrag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dieseltråden står det at start problemer på varm motor er som oftest for høy indre lekkasje i dyser.

Men om problemet kom helt plutselig, så vet jeg ikke.

 

Men uansett så er det greit å sjekke livedata på railtrykk ved oppstart og pådrag....

Takk for svar :) glemte å skrive det, har ikke vært noe som helst tegn på dysefeil tidligere, og dette kom plutselig.  Men kan jo selvfølgelig være det likevel, en veit aldri. bilen har gått 277.000km nå :) Kan jeg finne ut av eller utelukke noe ved å måle returen på dysene? Hørte at det var ganske enkelt, ta av returslangene og sette de i 6 måleglass? 

 

har ikke mulighet til å få sjekka livedata nå, og vil ikke legge ut på langtur for å få sjekka det. Får faen ikke inpa/bmwscan til å funke på pc'n her hjemme heller :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Spurte tidligere i tråden om problemet med risting på min 330d m57n, men mulig jeg ikke forklarte meg nok. Har googla litt og funnet en annen kar med samme problem (gammel tråd, fra 2013). ser du har vært inne og kommentert her og, TRF :) Mitt problem med risting er akkurat likt i tråden hans. Min er chippa med optimalisering, men det ble gjort av forrige eier, og veit ikke mer enn det. ifølge forrige eier er det vist ca 250hk, men jeg er ute etter mer, ser du tar ut 280hk i disse? 
Vil du klare og finjustere bilen min slik den er nå, sånn at jeg får steg2 effekt, og at ristinga forsvinner? Gjerne send meg en pm med pristilbud på jobben :) Har decat downpipe, swirl flaps er fjerna og blokkert, og jeg skal fjerne den siste katalysatoren med tiden. Bilen er en 03mod 330D, 6trinns manuell som har gått 189k.

Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er den duringa som kommer fra svinghjul så kan man jo justere seg bort fra dette, men man vil jo miste en del effekt i det området det er snakk om. TRF Steg 2 er 280hk på disse ja. Spørs litt hvilken downpipe erstatter du har om vi velger å bytte eller ikke. Men uansett, ta kontakt med eks Quickfix (se signatur) for å kjøpe et av våre produkter.

 

-TRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis. Derfor vi selger det som et komlett kit, og ikke bare rør. Det er ikke noe du kan kode selv, noen som driver med tuning (og som vet hva de driver med) må gjøre det for deg.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe!

har muligens sjangs til å få kodet EGR delete her av en bekjent, går det fint å kjøre rundt med før DPF delete blir gjort? det vil ikke tette partikkelfilter osv?

Slik jeg har fått med meg så er EGR delete bare koding på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt fremgangsmåte ja.

Den med størst avvik er defekt.

 

Ellers er vel pumpa under førersetet også en kjent feil. Den leverer ikke nok diesel og da blir det lite fart...

Får prøve det først da :)

Den går som den skal når jeg har slettet feilkodene, og så kutter den plutselig, da høres ikke fødepumpe så veldig sannsynlig ut i mitt hode? men har tatt feil før jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...