Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

@rst026

For å utvide mitt eget svar enda mer:
Toppen på en F25 35d brukes på mange motorer, som feks 6 serie 40d og 5 serie 35d og med X drive.
Stempel brukes på motorene 30d, 35d eller 40d.
Kamaksel brukes på hele rekken 30d 35d, 40d og 50d.
Eksos manifolden brukes kun på 35xd.
Begge turboene på 35d brukes på 35d og 640d og 740d. Ellers ingen andre.

Poenget mitt er at det var en hel del ting som ikke brukes om hverandre. Så mulig at en likedan motor er best å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk som Otis er inne på ganske store forskjeller, og et par skikkelig kule forskjeller som er gjort for å få 50d motoren til å greie avgasskrav og henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten "guide" for bytting av ventilfjærer på M57 motor....

For de som ikke veit det, så har jeg en Opel Omega som er ombygd til M57D30. Denne har fått Steg 4+ fra TRF Performance, og siste oppgradering er bytte til stivere ventilfjærer for å forhindre "putring" ved raskt pådrag, noe som kan sammenlignes med ventilflyt.

 

Ang bilder, så valgte jeg ikke å ta en drøss, både pga vanskelig å få med detaljer, og at jeg følte meg litt pressa pga kompressoren som jobba seg neste ihjæl for å forsyne nok luft. Men noen blei det, så da kan man se hvordan ting ser ut sånn i grove trekk.

 

Jeg velger å referere til verkstedmanualen for demontering av innsug, toppdeksel, dyser og kammer, samt timing osv, da den beskriver alt meget bra, og føler det er unødvendig å skrive en egen versjon av dette. 

 

Verktøy for demontering av fjærer, samt "plugg" for trykksetting av sylinder + timing og låseverktøy fåes leid av TRF performance. Verktøyet er meget enkelt, og gjør jobben greit. Vil legge til at jeg valgte å bruke en litt lengre 6mm gjengestang for å ha litt mer å gå på ved fjerning av spennet til fjærene. Gjengene blir gjerne litt slitt etter 12 opp og nedskruinger, så denne måtte jeg bytte ut halvveis ca pga slitasje på gjengene/mutter.

 

Verktøyet fungerer slik, at man først trykksetter sylinderen med trykkluft fra kompressor. Det er viktig at denne har litt kapasitet, da det kan lekke en del under prosessen. Min er på ca 25L, og det var nok i minste laget, for den rakk ikke å fylle seg opp(les: den gikk ikke tom, men gikk kontinuerlig) da det lakk som mest. Dette for å holde ventilene oppe under prosessen!

Deretter monterer man gjengestanga i toppen, setter BEGGE spennhylsene(man tar 2 og 2 om gangen, så gjelder å holde tunga rett i munnen) oppå sine respektive ventilfjærer, og deretter legger plata på toppen. Denne skrues nedover med en mutter.
Hos meg satt en del av låsebrikkene noe fast i øvre "låseplate" for ventilen. Dvs at om jeg skrur helt ned, så følger ventilen med, og det skal IKKE skje!!! Løsningen er å sette fjærene under noe spenn(du hører om ventilen åpner og luft slipper ut), for å deretter bruke en hammer e.l for å slå lett på toppen av "trykkplata". Da sjokkes låsingen, og ventilen spretter opp(lukker), og fullstendig kompresjon av ventilfjærene kan utføres. Deretter fjernes låsebrikker(halvmånene som låser ventilen til øvre låseskive), gjerne med en magnet. Disse er meget lett å miste nedi toppen, og det er ikke OK! HUSK: Det er MEGET viktig at du nå alltid har luft nok, for mister du trykket på noe vis, vil ventilen falle ned i sylinderen!

Når låsinger er fjernet, kan mutteren løsnes(sjekk at ikke gjengestanga skrues ut!), og spennet fra fjærene slippes.

Fjern spennhylsene, og plukk ut låseskivene samt fjærer. Skal du i tillegg bytte ventiltettninger, noe som er meget lett når du allerede er i gang, kan disse bare draes rett opp og ut, og nye monteres(pass på så ikke ventilen(e) åpner seg når nye tettninger presses ned). Her fant jeg ut av 16mm pluggpipe passa perfekt over tettinga og kunne brukes for å presse nye ned på plass. 

Nå skal alt monteres igjenn: Legg på nye fjærer, på med låseskiver. Monter spennhylsene m/plate og skru forsiktig ned. Her er det nok en gang risiko for å presse ned ventilen, så PASS PÅ! Så skal låsebrikkene på plass, og da brukte jeg en skrutrekker med litt fett på, slik at de ikke faller ned/av. Sjekk nøye at begge halvmåner sitter som de skal før du nok en gang løsner mutter som holder plata over hylsene nede. 

Sånn foregår det 12 ganger.

Siden mitt motorrom er annerledes enn i en BMW, så kan jeg ikke si noe om detaljer ang plass, annet enn at verktøyet i seg sjøl er meget lite og smidig, og skal i følge TRF performance passe alle andre motorrom også.


Ang resultat kan jeg ikke si annet enn at min motor er startet opp og går uten ulyder, men har ikke fått prøvekjørt den enda, i påvente av nye mellomaksel og spakstell ifb med montering av kasse fra 530D.

DSC_0868.JPG

DSC_0860.JPG

DSC_0862.JPG

DSC_0864.JPG

DSC_0866.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.2.2016 at 12.57, Otis skrev:

Det er sikkert bare en endret utgave, men samme del. Du kan se på feks bmwfans.info og søke etter gammel så vil du se om den er overtatt av 401.

Da kan jeg informere om at det ikke er samme del :-P Uten at jeg har tatt noen mål så ser jeg iaf at hullet hvor tempsensoren skal være er annerledes. pre face har vanlige gjenger mens lci har type vri 90grader å løsne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E46 320D facelift jeg fikk kjøpt billig. dette er min første e46 diesel.

2 av dysene lakk i retur, så fikk tak i dyser brukt og bytte dem ut med nye kobbertettninger fra GS. 

Etter dette MÅ vell dysene kodes?

FØR jeg byttet så gikk motoren hardt. 

Går helt likt etter byttet av dyser. tikkelyd som følger turtallet. 

er ingen slakk i register her og oljen + filter er nytt.


skulle kode dysene med et apparat jeg fikk lånt, men det tok desverre kun euro4, og bilen min er euro3. 



DET jeg lurer på er om tikkingen kan komme av at dysene ikke er kodet?

er det skadelig å kjøre når 2 av dysene ikke er kodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet en E39 525 TDS som går i nødmodus. (Turtallssperre på ca1900 rmm) Etter sletting av lagrede feil, ble jeg sittende igjen med denne ene. Kan feil på gløding virkelig føre til at bilen går i nødmodus? Eller ligger det noe annet skjult?

Glødepluggfeil.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.3.2016 at 23.30, Mathias Holtsdalen skrev:

Har en E46 320D facelift jeg fikk kjøpt billig. dette er min første e46 diesel.

2 av dysene lakk i retur, så fikk tak i dyser brukt og bytte dem ut med nye kobbertettninger fra GS. 

Etter dette MÅ vell dysene kodes?

FØR jeg byttet så gikk motoren hardt. 

Går helt likt etter byttet av dyser. tikkelyd som følger turtallet. 

er ingen slakk i register her og oljen + filter er nytt.


skulle kode dysene med et apparat jeg fikk lånt, men det tok desverre kun euro4, og bilen min er euro3. 



DET jeg lurer på er om tikkingen kan komme av at dysene ikke er kodet?

er det skadelig å kjøre når 2 av dysene ikke er kodet?

 

 

virkelig ingen som har byttet dyser på en 320d her inne? 

snodig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mathias Holtsdalen 

Det er ikke samme delenummer på dysene, men det kan hende de virker.
Ref: http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-Sedan/Europe/320d-M47N/jan2003/browse/fuel_preparation_system/high_pressure_accumulator_injector_line/#7794334_8
Man MÅ kode inn nye dyser, ref: https://drive.google.com/open?id=0B-5KtFtiv6tFQThwMUpfaTQxSTQ

@Daniel80 Dyser må kodes, selv om de er like, ref svaret over.

@matsrh Det er korrekt, så lenge man ikke skifter mer enn 2 stk samtidig. Om man skifter mer enn 2 må man foreta pumpe justering med diagnose utstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger ikke jeg helt med i diskusjonen på siste side, men:

Mathias: bumpe sitte eget innlegg med sarkastisk tone etter 2 andre innlegg? Unødvendig. Du får kjappere og bedre svar når du gjør "hjemmeleksa". Du har byttet dyser uten å stille en diagnose, det hjalp ikke, og uten å komme med konkret informasjon så kan igne magisk vite hva som er galt utifra subjektiv oppfattelse av lyd.

CR dyser skal kodes. Men, man kan noen få uten å kode (avhengig av modell, se TIS).

Det ble nevnt forskjellige delenummer, har det blitt montert dyser med forskjellig delenummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...